Arjan Krabbenbos | 24 feb 2017 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
Vind je deze opmerking ongepast? |
De nieuwe verbinding van het huidige station Strand (tot 1 april 2017 nog in dienst als NS-station!) naar het nieuw te bouwen Strand -station (maar dan als RET-metrostation) wordt bij de Strandweg gelijkvloers gekruist. Een tunnel onder het spoor wordt te duur geacht,dit tegen het zere been van de aanwonenden daar die voor een ongelijkvloerse kruising met de toekomstige metrolijn opperde. De Strandweg ligt nu aan het einde van de spoorlijn, maar zal vanaf mei/juni 2018 verder doorlopen nar de winkeltjes aan het Zeeplein pal aan het strand. Tussen ! april 2017 en mei/juni 2018 zal er geen railverbinding zijn tussen Hoek van Holland Haven en Strand. Dan wordt de Hoekse Lijn omgevormd van spoor- naar metrolijn en er wordt aan de verlengde spoorbaan gewerkt. Van april tot september 2017 vervangbsen tssen Schiedam Centrum, Vlaardingen,Maassluis en Hoek van Holland (aangevuld met sneldiensten). Vanaf september 2017 rijdt RET de verlengde metrolijn B van Schiedam Centrum naar Hoek van Holland Haven. In mei of juni 2018 gaat de nieuwe lijn Hoek van Holland Haven -Strand v.v. in exploitatie, gedeeltelijk zelfs op enkelspoor! Op 31 maart 2017 is de laatste NS Sprinter op deze lijn te zien, misschien nog met een mooi afscheidsfeestje als voormalige (internationale) spoorverbinding. |
Arjan Krabbenbos | 26 nov 2014 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Dit station wordt per einde 2018 vervangen door een nieuw station Strand. Deze nieuwe halte komt 900 meter westelijker te liggen, dan de huidige en is dan metrostation. De nieuwe halte verschijnt nabij het Zeeplein, letterlijk tussen zee, strand en duinen.Van april tot september 2017 is er helemaal geen treinverkeer meer mogelijk op de gehele Hoekse Spoorlijn. Dan wordt het treinspoor verbouwd tot metro B-lijn en vormt een nieuwe verbinding tussen Hoek van Holland via Schiedam, station Blaak, Kralingse Zoom, Capelsebrug, station Alexander en Nesselande v.v. Het huidige Strandstation zal dus zijn carriere afsluiten na 1 jaar als metrostopplaats van de RET. |
Arjan Krabbenbos | 14 nov 2014 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Het niieuwe Strandstation voor de metrodienst wordt pas eind 2018 in gebruik genomen en komt te liggen aan het Zeeplein. De ombouw van de spoorlijn Schiedam Centrum naar Hoek van Holland van trein naar metro/lightrail vindt plaats van april tot september 2017. Dus dat betekent dat het huidige station Strand tijdelijk eindpunt wordt van de metro (eind 2017 tot eind 2018). |
Hans Schoon | 8 feb 2014 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
Vind je deze opmerking ongepast? |
Over de ombouw van trein naar metro zie: [http]hoekselijn.stadsregio.nl/
|
arjan krabbenbos | 26 aug 2013 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Station Strand zal per eind 2017 900m dichter bij het strand liggen dan nu; Dan is ook deze voormalige Internationale/Sprinterspoorlijn tot een metrolijn; Deze verbinding is nu definitief en dat betekent over een paar jaar per RET metrolijn B van Nesselande via Alexander; Blaak, Beurs, Dijkzigt en Schiedam Centrum rechtstreeks van strand naar strand: De frequentie wordt dan verhoogd van eens per half uur naar een 20 minutendienst: Wel betekent het dat men altijd moet overstappen in Schiedam C voor Rotterdam C, maar is thans nu het omgekeerd als men van terein op metro wilt: De nieuwe mrtostellen stromen vanaf 2015 binnen en gelijken op die van Randstadlijn E van Den Haag C via voormalige Hofpleinlijn naar Rotterdam C, Beurs,Zuidplen en Slinge vv; |
Jos de Haas | 21 apr 2013 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Dit is helemaal niet waar: op internet en/of gemeentesites staat NERGENS dat dit waar is... De metro gaat gewoon door |
Jeroen | 31 aug 2012 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
De ombouw van de Hoekse Lijn tot metro gaat voorlopig niet door vanwege de crisis. Voorlopig blijft NS dus gewoon rijden. |
arjan krabbenbos | 28 aug 2012 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Vroeger lag Hoek van Holland aan het normaalspoornet van de WSM, die de verbinding onderhield met s-Gravenzande en Loosduinen (toen nog een aparte gemeente!). Jaren later is er sprake geweest om dit weer te doen als moderne lightrailverbinding. Gezien de kleine passagiersaantallen op dit traject ( thans een matige busverbinding) als verlengatuk van Randstadrail (Zoetermeer-Den Haag Loosduinen) is dit plan afgeschoten. De naam van dit project heette trouwens Westlandrail.
Momenteel gaan er al jaren geruchten over de omvorming van spoorlijn (Hoekse Lijn) van/ uit Schiedam naar metrolijn. Wanneer die er nu echt komt is nog niet duidelijk, maar zeker niet voor 2015. Mocht dit plan uitgevoerd worden dan gaat het huidige stoppunt dicht en komt er een Strandstation dichter bij het echte strand. Voorlopig blijft het nog wandelen of de tijdelijke bandentrein te nemen. |
Arjan Krabbenbos | 22 aug 2012 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Deze huidige stopplaats zal na omvorming tot metrolijn worden vervangen door een dichterbij het strand gelegem nieuwe stopplaats. Omdat dit nog niet voor 2015 gerealiseerd is, wordt het voorlopig nog even wandelen om aan het strand te geraken.
Er was vroeger een spoorverbinding naar s-Gravenzande en Loosduinen, dit was de WSM stoomlijn ( nu slechts busvervoer), er kwam ooit een plan om dit in de toekomst weer her aan te leggen. Dit als verlengstuk van de Randstadraillijnen 3 en 4 maar gezien de minimale reizigersaantallen is dit plan van tafel. Het project stond toen bekend onder de naam Westlandrail. |
Sjoerd Eeftens | 21 nov 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
De halte Hoek van Holland Strand heeft niets te maken met de strandlijn. De halte was er al in 1893. De strandlijn van bijna 12 km lang is voor de Eerste Wereldoorlog aangelegd voor het aanvoeren van zand, stenen en teer voor de versterking van de kust bij de Delflandse Hoofden, de kribben in zee voor de smalle duinenrij tussen Hoek van Holland en Kijkduin. Tot zover kwam de lijn ook. Tot in de jaren 50 werd er basalt aangevoerd door het hoogheemraadschap Delfland. Er bestaat een foto met een NS 2200 met wagens op de strandlijn. In de oorlog zag de bezetter zijn kans schoon en gebruikte de lijn voor het transport van grondstoffen voor beton voor de aanleg van de Atlantik-wal. In de late jaren 50 is de lijn opgebroken. Het wissel erheen lag juist voor het noordelijk perron van Strand rechtsaf de duinen in. |
Ed Coenen | 20 nov 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Voorlopig nog niets concreets over een metroverbinding. Het vraagstuk van de goederentreinen is niet opgelost. Mooi, nu is het een korte rit en de sneltram zal er zeker langer over doen.
Verder is er iets bekend over de spoorliijn 'naar het noorden' die ik op Google Maps herken. Was die lijn de reden om 'strand' te openen? |
arjan krabbenbos | 13 okt 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
De lightraillijn op deze zogenoemde Hoekse Lijn zal er defitief over een paar jaar zijn. Dan gaan er in plaats van Sprinters rijden naar/van Maassluis, Vlaardingen en Schiedam . Bij Schiedam Centrum wordt aangetakt op het metronetwerk van Rotterdam en gaat via de geleidestroomrail verder naar Capelsebrug. Vanaf daar volgen ze de weg als Sneltram via Alexander NS naar Ommoord/of Zevenkamp/Nesselande vv. Ook wordt het huidige station Strand verplaatst dichter bij het strand en verdwijnt de huidige accomodatie. Men moet in de toekomst dus altijd overstappen om op Rotterdam Centraal te komen, wat nu dus nog even niet nodig is.... Dus straks weer een spoorlijntje minder, maar een lightraillijn rijker! |
Gertjan Stamer | 26 dec 2009 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Bij eerste bezoek in Januari 2005...!staan er zelfs 2 kaartautomaten van de NS...en er staan ook restanten van tijdelijke winkels(cafe)aan de noordzijde.Het enigste station(what's in a name)zonder fietsklemmen o.i.d.in Nederland ? |
Arjan Krabbenbos | 18 mrt 2009 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Het huidige stationnetje wat we nu kennen, wordt na 2012 vervangen door een nieuwere halte dat dichter bij het strand ligt dan nu. Hoe dit wordt aangepakt weet ik niet, maar de huidige Hoekse lijn wordt omgevormd tot een lightrail metroproject. Tot nu toe kun je per Sprintertrein Rotterdam Centraal bereiken, vanaf 2012 moet men extra overstappen in Schiedam Centrum. Maar dat betekent wel zonder overstap naar Rotterdam Centrum/ Alexanderpolder en Capelle a/d IJssel en een frequentere dienst tussen Hoek van Holland en het oostelijk deel van Rotterdam. Hopelijk worden de haltes ook comfortabeler van de bestaande spoorlijn dan we nu nog gewnd zijn. We zullen zien.... |
Antwoord webmaster: |
ok dit wist ik niet, ik heb de metro nog wel eens als ik naar mijn werk moet. |
Trees Teerink | 17 sep 2008 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
wij hebben dit station gehad van 1988 tot 1995 veel leuken tijden gehad bij de end of the line |