Geavanceerd
spoorkaart
spoorlijnen
tijdlijn
typen stations
reisplanner
nieuws
bronnen
links
literatuur
FAQ
contact
gastenboek
inloggen
overig
© disclaimer
station Hemmen- Dodewaard - foto's en omschrijving op stationsweb

station Hemmen- Dodewaard

Telegrafische verkorting: Hmn
lijnkmjaar
Dordrecht- Elst14,5011882
Geopend op 1 nov 1882

treinstation in gebruik
Provincie: gelderland

wachterswoning
stationsgebouw (1881)Type Hemmen Aantrekkelijk asymmetrisch gebouw. Hoog gedeelte als woning ingericht. Boven de toegangsdeuren gelegen in het midden van de gevel, net naast het woongedeelte is een versiering aangebacht van glas in loo...lees verder
architect: M.A. van Wadenoyen

adres: 

Boelenhamsestraat 4
6669MN Dodewaard
kaartje van de omgeving

Welk cijfer geef je dit station?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
15 bezoekers hebben dit station gemiddeld een 7,1 gegeven.

Deel uw herinneringen aan of stel een vraag over station Hemmen- Dodewaard

74 afbeeldingen

35 afbeeldingen van dit station hebben reeds een waardering gekregen.
Sorteer de afbeeldingen op waardering
De laatst toegevoegde afbeeldingen op 28 okt 2024 zijn omrand.

1880 (1)
1900 (1)
1950 (1)
1960 (4)
1970 (21)
1990 (4)
2000 (24)
2010 (18)

Blijf per mail op de hoogte van toevoegingen bij dit station

Reacties (14)

Plaats zelf een opmerking bij dit station, of stel een vraag
Jan Kicken4 aug 2022
Reageer op deze vraag/ opmerking Vind je deze opmerking ongepast?
Ik zoek een afbeelding van het oude stationsgebouw Dodewaard
silly22 dec 2018
Reageer op deze vraag/ opmerking
Ik las ooit iets interessants over deze spoorlijn, in een boek over de historie van deze streek. Er werd vermeld dat de baron die eigenaar was van de heerlijkheid Hemmen, alleen toestemming gaf voor aanleg en gebruik van de spoorlijn over zijn bezit, zo lang de trein zou stoppen op station Hemmen(-Dodewaard). Eromheen konden ze niet dus moesten ze akkoord gaan. Ik vraag me af of dit nog steeds geldt, of als de trein deze halte zou overslaan, de spoorlijn dan opgeheven moet worden of zo :)
Kay van Brussel14 jul 2012
Reageer op deze vraag/ opmerking
Dit station is echt een prachtig gebouw en heeft een ouderwetse uitstraling, toch is het redelijk strak, voor de bouwtijd!! Op deze locatie ligt het prachtig aan de a 15 maar toch in de bossen, en het stations gebouw is echt heel mooi, ook het naambord op het station aan de spoorzijde is echt mooi!!!! Dus zie ik U daar??
Antwoord webmaster:
mij niet, zovaak kom ik ernu ook weer niet. eens per 10 jaar misschien om het weer eens te fotograferen?
Peter van der Wal25 aug 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
deze davidsster staat totaal los van de oorlog en was al direct na de bouw aanwezig. niet alleen in station Hemmen dodewaard, maar ook in het identieke maar afgebrande station van valburg.Welke door de zelfde aannemer zijn gebouwd.
Antwoord webmaster:
inderdaad dat heb ik dennis ook al verteld. zijn verhaal heeft niets met die ster te maken.
Peter van der Wal25 aug 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
@ dennis, pas eind 1944 waren er sporadisch ss eenheden in de betuwe aanwezig en die hadden toen al wat anders aan hun hoofd dan het aanpassen van een raam.. overigens ging het transport van de joodse bevolking via een klein kampje zuidelijk van Kesteren naar stion Kesteren enzo via de lijn Amersfoort naar Kamp westerbork.. en nooit direct door naar Neuengamme.
Dennis9 jul 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
dit komt omdat duitse SS elite eenheden de joodse bevolking uit de omgeving hier op de trein zette naar neuengamme in hamburg
Antwoord webmaster:
dat lijkt mij wel heel sterk. die davidsster zat er al eerder. en bovendien, waarom dan alleen op dit station, gebeurde dat niet op andere stations?
C.D.Zonnenberg 26 apr 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Waarom is er in de zijgevel van station Hemmen / Dodewaard een Davidsster aangebracht? Heeft dit iets met de 2e Wereldoorlog te maken? Het gebouw dateert immers al van 1882.
Antwoord webmaster:
ik heb uw bericht naar deze pagina verplaatst. hier lezen meer mensen het dan op het contactformulier waar ik het zelf alleen kan lezen. mensen kunnen hier ook direct op uw vraag reageren, en u krijgt dan vanzelf bericht

Ik weet niet wat die davidsster daar doet. ik denk inderdaad dat het al van voor de oorlog is gezien de leeftijd van het gebouw, hoewel ik niet weet hoe hij is aangebracht, zijn er foto´s van? in scheveningen kurhaus zat een ruit in de vorm van een davidster, wellicht heeft eea dezelfde oorzaak? misschien dat een van de bezoekers meer kan vertellen?

Peter van der wal31 okt 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
correctie op webmaster betreffende sloop dit pand is al sinds 1945 in gebruik als noodwoning en daarna als dienstwoning van de spoorwegpolitie het betreft hier de voormalige wachtkamers en kantoor op de beganegrond. het hogere deel van dit station is tot 1992 bewoont geweest door een gepensioneerde stationschef en daarna in de reguliere huur beland ook de erker zoals vermeld door dhr g.stramer is nog steeds aanwezig jammer genoeg is de wisselbediening verdwenen onder een laag beton overigens heeft ns stations het gebouw medio 2007 verkocht naar een particulier en hoort ook de voorzijde van het stationsgebied niet meer bij NS
Antwoord webmaster:
ik zeg ook niet dat het gesloopt is, ik bedoelde dat het hergebruik als noodwoning het gebouw niet van de sloop heeft gered, maar dat er andere oorzaken te vinden zouden moeten zijn. sinds het einde van de tweede wereldoorlog heeft het niet de hele tijd als noodwoning dienst gedaan en zijn er momenten genoeg geweest waarop het zou kunnen zijn gesloopt, bijvoorbeeld in 1992. gelukkig dus niet gebeurd.
Gertjan Stamer25 dec 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
Bij de opening waren 5 sporen in gebruik (2 doorgaande sporen,1 inhaalspoor,2 rangeersporen voor lossen en laden) 1 van die sporen gaat naar het oosten toe en bereikt bijna al halte Zetten Andelst.Goederenloods nabij.In 1953 worden de stoomtreinen vervangen door dieseltreinen en in 1965 sluit de goederendienst per 30 Mei...er worden 3 sporen opgebroken en de 2 hoofdporen blijven aanwezig.Op 19 September 1981 extra treinen ivm demonstratie kerncentrale Dodewaard.Per 15 Juni 1983 verdwijnt hier de klassieke beveiliging en gaat men over op modernere lichtbeveiliging,post T(de erker aan het stationsgebouw)wordt dan ook gesloopt.Per 24 September 2000 wil men nieuwe dieseltreinen laten rijden maar uitgesteld-de bajonetperrons zijn veel te laag,in April dus verhoging perrons en gereed miv 18 Juni 2001,dan gaan dus die nieuwe diesels hier rijden.De nabijgelegen westelijke wachtpaost 14 wordt dichtgespijkerd in het voorjaar van 2002 en in Juli?Augustus weer volledig hersteld een 2e leven begonnen.In nazomer 2004 vernieuwing dakpannen stationsgebouw,tevens schilderwerk en is najaar 2004 gereed.Vanaf 1 April 2005 rijdt hier Syntus met haar dieseltreinen en heeft in de ochtend zelfs een halfuursdienst,rest van de dag een uursdienst.Zomer van 2005 sloopt men de oude fietsenstallinge aan zuidzijde en bouwt men op zelfde plek fraaie nieuwe overkapte fietsklemmen en fietskluizen...in 2008 vergezeld van groet ruime nieuwe parkeerplaats en daarmee vervalt de oude parkeerplek bij het stationsgebouw-dat is nu meer een privegebied...
S.2 sep 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
Volgens mij vlak na de oorlog het gebouw nog volledig gebruik als stationsgebouw. Op foto's tot in de jaren '70 kun je zien dat het nog echt voor reizigers werd gebruikt. Dus ik denk niet dat woningnood de belangrijkste reden is geweest om het gebouw te laten staan.
Antwoord webmaster:
niet volledig hoor. er zit bij dit soort stations altijd wel een bovenwoning voor het personeel. daarom zijn ze ook zoveel groter dan de huidige gebouwtjes. hoef ik je mailadres hier niet weg te halen? zal het wel voor je doen.
P van der Wal2 aug 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
ook een reden dat deze stations nooit gesloopt zijn m.n Hemmen-dodewaard is dat ze na de tweede wereldoorlog in gebruik zijn genomen als noodwoning,vanwege de grote schade aan woningen in de omliggende dorpen
Antwoord webmaster:
maar wo ii is al weer heel lang geleden, kan sindsdien al lang gesloopt zijn natuurlijk. gelukkig maar van niet.
S.23 okt 2008
Reageer op deze vraag/ opmerking
Wat jammer dat zo'n prachtig stationsgebouw (toevallig zijn er nog een heleboel van die oude monumentale gebouwen aan deze spoorlijn intact, om een of andere - mij niet bekende - reden nooit gesloopt) geen publieke functie meer heeft.
Antwoord webmaster:
dat stationsgebouwen gesloopt werden heeft vaak met modernisering van de beveiliging te maken. die is hier waarschijnlijk pas laat op gang gekomen, maar intussen was het beleid ten aanzien van oude gebouwen weer veranderd, met dien verstande dat men ze toch maar liet staan.
Peter van der Wal22 nov 2004
Reageer op deze vraag/ opmerking
het station ziet er inderdaad schitterend uit! complimenten voor de diverse aannemers! de bewoners
C.H. Rutten1 okt 2004
Reageer op deze vraag/ opmerking
Op dit moment (01-10-2004) is de dakrenovatie en het groot onderhoud aan het schilderwerk bijna gereed. Een bezoekje waard!!

Uw reactie:

naam: *
e-mail: *
los deze som op **
Toon mijn mailadres niet op de site
Uw opmerking of vraag: *

* verplicht veld
** omdat er blijkbaar nogal veel spam op dit formulier wordt ingevuld (die ik dan handmatig moet verwijderen) moet je deze eenvoudige som oplossen om te tonen dat je geen spam robot bent.
N.B. Voor diegenen onder jullie die niet zo'n ster in rekenen zijn: het antwoord is dus 2.


Kaartje (Google maps)
9292ov.nl (info over station)
Vertrekstaat 1891 (15)
Vertrekstaat 1911 (9)
Vertrekstaat 1929 (16)
Vertrekstaat 1940 (16)
Vertrekstaat 1957 (34)
Vertrekstaat 1971 (38)

Nieuws

Syntus scoort goed op Betuwelijn (13 nov 2007)
Landgoed koopt station Hemmen- Dodewaard (5 mrt 2007)
Dit jaar besluit over trein Tiel- Arnhem (22 mei 2006)
Trein in Betuwe moet nog populairder (14 okt 2005)
Spoorlijn Tiel- Arnhem mogelijk naar provincies (12 aug 2004)

Ouder nieuws over Hemmen- Dodewaard

Literatuur

Spoorwegstations in Nederland L. van Paddenburg; J.G.C. van de Meene (pag. 50)

Stationnementen : Oude en Nieuwe Spoorwegstations in Hedendaagse Beelden. Victor M. Lansink (pag. 44)

Spoorwegarchitectuur in Nederland 1841-1938 H. Romers (pag. 92)

Stations in de omgeving

Opheusden (2,6 km)
Zetten- Andelst (3,4 km)
Kesteren (6,3 km)
Rhenen (7,8 km)
Valburg (8,6 km)
Buunderkamp (11,3 km)
Ede- Wageningen (11,7 km)
Vork (11,8 km)
Echteld (12 km)
Arnhemschestraat (12,2 km)

Heeft u zelf foto's die in deze verzameling zouden passen, mail deze dan naar Wichor Bramer. Het gaat daarbij om foto's van het station of van stationsgebouwen. Foto's van treinen waarop geen stations te zien zijn neem ik niet op op mijn site.


U kunt naar deze pagina linken als http://www.stationsweb.nl/hemmendodewaard