Jan Kicken | 4 aug 2022 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
Vind je deze opmerking ongepast? |
Ik zoek een afbeelding van het oude stationsgebouw Dodewaard |
silly | 22 dec 2018 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Ik las ooit iets interessants over deze spoorlijn, in een boek over de historie van deze streek.
Er werd vermeld dat de baron die eigenaar was van de heerlijkheid Hemmen, alleen toestemming gaf voor aanleg en gebruik van de spoorlijn over zijn bezit, zo lang de trein zou stoppen op station Hemmen(-Dodewaard). Eromheen konden ze niet dus moesten ze akkoord gaan.
Ik vraag me af of dit nog steeds geldt, of als de trein deze halte zou overslaan, de spoorlijn dan opgeheven moet worden of zo :)
|
Kay van Brussel | 14 jul 2012 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Dit station is echt een prachtig gebouw en heeft een ouderwetse uitstraling, toch is het redelijk strak, voor de bouwtijd!! Op deze locatie ligt het prachtig aan de a 15 maar toch in de bossen, en het stations gebouw is echt heel mooi, ook het naambord op het station aan de spoorzijde is echt mooi!!!! Dus zie ik U daar?? |
Antwoord webmaster: |
mij niet, zovaak kom ik ernu ook weer niet. eens per 10 jaar misschien om het weer eens te fotograferen? |
Peter van der Wal | 25 aug 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
deze davidsster staat totaal los van de oorlog en was al direct na de bouw aanwezig. niet alleen in station Hemmen dodewaard, maar ook in het identieke maar afgebrande station van valburg.Welke door de zelfde aannemer zijn gebouwd. |
Antwoord webmaster: |
inderdaad dat heb ik dennis ook al verteld. zijn verhaal heeft niets met die ster te maken. |
Peter van der Wal | 25 aug 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
@ dennis,
pas eind 1944 waren er sporadisch ss eenheden in de betuwe aanwezig en die hadden toen al wat anders aan hun hoofd dan het aanpassen van een raam.. overigens ging het transport van de joodse bevolking via een klein kampje zuidelijk van Kesteren naar stion Kesteren enzo via de lijn Amersfoort naar Kamp westerbork.. en nooit direct door naar Neuengamme.
|
Dennis | 9 jul 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
dit komt omdat duitse SS elite eenheden de joodse bevolking uit de omgeving hier op de trein zette naar neuengamme in hamburg |
Antwoord webmaster: |
dat lijkt mij wel heel sterk. die davidsster zat er al eerder. en bovendien, waarom dan alleen op dit station, gebeurde dat niet op andere stations? |
C.D.Zonnenberg | 26 apr 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Waarom is er in de zijgevel van station Hemmen / Dodewaard een Davidsster aangebracht? Heeft dit iets met de 2e Wereldoorlog te maken? Het gebouw dateert immers al van 1882.
|
Antwoord webmaster: |
ik heb uw bericht naar deze pagina verplaatst. hier lezen meer mensen het dan op het contactformulier waar ik het zelf alleen kan lezen. mensen kunnen hier ook direct op uw vraag reageren, en u krijgt dan vanzelf bericht Ik weet niet wat die davidsster daar doet. ik denk inderdaad dat het al van voor de oorlog is gezien de leeftijd van het gebouw, hoewel ik niet weet hoe hij is aangebracht, zijn er foto´s van? in scheveningen kurhaus zat een ruit in de vorm van een davidster, wellicht heeft eea dezelfde oorzaak? misschien dat een van de bezoekers meer kan vertellen? |
Peter van der wal | 31 okt 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
correctie op webmaster betreffende sloop
dit pand is al sinds 1945 in gebruik als noodwoning en daarna als dienstwoning van de spoorwegpolitie het betreft hier de voormalige wachtkamers en kantoor op de beganegrond. het hogere deel van dit station is tot 1992 bewoont geweest door een gepensioneerde stationschef en daarna in de reguliere huur beland
ook de erker zoals vermeld door dhr g.stramer is nog steeds aanwezig jammer genoeg is de wisselbediening verdwenen onder een laag beton
overigens heeft ns stations het gebouw medio 2007 verkocht naar een particulier en hoort ook de voorzijde van het stationsgebied niet meer bij NS |
Antwoord webmaster: |
ik zeg ook niet dat het gesloopt is, ik bedoelde dat het hergebruik als noodwoning het gebouw niet van de sloop heeft gered, maar dat er andere oorzaken te vinden zouden moeten zijn. sinds het einde van de tweede wereldoorlog heeft het niet de hele tijd als noodwoning dienst gedaan en zijn er momenten genoeg geweest waarop het zou kunnen zijn gesloopt, bijvoorbeeld in 1992. gelukkig dus niet gebeurd. |
Gertjan Stamer | 25 dec 2009 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Bij de opening waren 5 sporen in gebruik (2 doorgaande sporen,1 inhaalspoor,2 rangeersporen voor lossen en laden) 1 van die sporen gaat naar het oosten toe en bereikt bijna al halte Zetten Andelst.Goederenloods nabij.In 1953 worden de stoomtreinen vervangen door dieseltreinen en in 1965 sluit de goederendienst per 30 Mei...er worden 3 sporen opgebroken en de 2 hoofdporen blijven aanwezig.Op 19 September 1981 extra treinen ivm demonstratie kerncentrale Dodewaard.Per 15 Juni 1983 verdwijnt hier de klassieke beveiliging en gaat men over op modernere lichtbeveiliging,post T(de erker aan het stationsgebouw)wordt dan ook gesloopt.Per 24 September 2000 wil men nieuwe dieseltreinen laten rijden maar uitgesteld-de bajonetperrons zijn veel te laag,in April dus verhoging perrons en gereed miv 18 Juni 2001,dan gaan dus die nieuwe diesels hier rijden.De nabijgelegen westelijke wachtpaost 14 wordt dichtgespijkerd in het voorjaar van 2002 en in Juli?Augustus weer volledig hersteld een 2e leven begonnen.In nazomer 2004 vernieuwing dakpannen stationsgebouw,tevens schilderwerk en is najaar 2004 gereed.Vanaf 1 April 2005 rijdt hier Syntus met haar dieseltreinen en heeft in de ochtend zelfs een halfuursdienst,rest van de dag een uursdienst.Zomer van 2005 sloopt men de oude fietsenstallinge aan zuidzijde en bouwt men op zelfde plek fraaie nieuwe overkapte fietsklemmen en fietskluizen...in 2008 vergezeld van groet ruime nieuwe parkeerplaats en daarmee vervalt de oude parkeerplek bij het stationsgebouw-dat is nu meer een privegebied... |
S. | 2 sep 2009 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Volgens mij vlak na de oorlog het gebouw nog volledig gebruik als stationsgebouw. Op foto's tot in de jaren '70 kun je zien dat het nog echt voor reizigers werd gebruikt. Dus ik denk niet dat woningnood de belangrijkste reden is geweest om het gebouw te laten staan. |
Antwoord webmaster: |
niet volledig hoor. er zit bij dit soort stations altijd wel een bovenwoning voor het personeel. daarom zijn ze ook zoveel groter dan de huidige gebouwtjes. hoef ik je mailadres hier niet weg te halen? zal het wel voor je doen. |
P van der Wal | 2 aug 2009 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
ook een reden dat deze stations nooit gesloopt zijn m.n Hemmen-dodewaard is dat ze na de tweede wereldoorlog in gebruik zijn genomen als noodwoning,vanwege de grote schade aan woningen in de omliggende dorpen |
Antwoord webmaster: |
maar wo ii is al weer heel lang geleden, kan sindsdien al lang gesloopt zijn natuurlijk. gelukkig maar van niet. |
S. | 23 okt 2008 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Wat jammer dat zo'n prachtig stationsgebouw (toevallig zijn er nog een heleboel van die oude monumentale gebouwen aan deze spoorlijn intact, om een of andere - mij niet bekende - reden nooit gesloopt) geen publieke functie meer heeft. |
Antwoord webmaster: |
dat stationsgebouwen gesloopt werden heeft vaak met modernisering van de beveiliging te maken. die is hier waarschijnlijk pas laat op gang gekomen, maar intussen was het beleid ten aanzien van oude gebouwen weer veranderd, met dien verstande dat men ze toch maar liet staan. |
Peter van der Wal | 22 nov 2004 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
het station ziet er inderdaad schitterend uit! complimenten voor de diverse aannemers!
de bewoners |
C.H. Rutten | 1 okt 2004 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Op dit moment (01-10-2004) is de dakrenovatie en het groot onderhoud aan het schilderwerk bijna gereed. Een bezoekje waard!! |