Hendrik Jan de Wolf | 25 jun 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Kijk eens goed naar de zwart-wit foto gedateerd 1960 waarop ze het station aan het schilderen zijn. Kijk dan ook eens naar de kleurenfoto gedateerd 1971 waarop ze het station aan het schilderen zijn. Daar zit wel heel erg veel overeenkomst in. Zou dat ene plaatje niet een zwart-wit afdruk van de kleuren foto zijn? |
Antwoord webmaster: |
heel goed gevonden inderdaad. ik heb die kleurenfoto verwijderd, want die was van mindere kwaliteit |
Grietje de Roo | 23 dec 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Ik ben 5 jaar lang met de trein van Grou naar Heerenveen gereden naar de middelbare school, tot 1969. Het station had toen een stationskat, die is in mijn schooltijd doodgereden door een trein. Later toen ik in Groningen studeerde reed ik met mijn auto onder de dalende spoorboom door en de andere spoorboom ging voor mijn neus dicht.
De trein naderde al en de spoorwegbeambte deed snel de spoorboom weer half omhoog zodat ik er tussenuit kon. De spoorwegbeambte belde toen mijn ouders op die me op mijn kop moesten geven...
Wietse buske reed een keer bijna onze kat dood, hij rende er onder door en sprong net opzij voor het wiel.
Toen de snelweg nog alleen bestond uit grond begroeid met gras gingen we vaak "de brege om", langs het kanaal en dan over de snelweg terug.
Ik heb toen een kievitsnest op de snelweg gevonden in het gras.
En toen we kinderen waren speelden we vaak op het "opspuite lan" naast de brug. Ik heb daar nog een zakmes begraven. |
S. | 15 mrt 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Er zijn werkzaamheden in het gebouw. Het staat niet meer leeg. Er komt een oriëntaals restaurant. De zoveelste poging om er horeca te vestigen. Ik ben benieuwd hoe lang het nieuwe bedrijf het vol houdt.
De NS zou haar verantwoordelijkheid moeten nemen, en er een goede wachtruimte + kiosk moeten vestigen. Niet alleen op dit station, maar ook vele andere kleine stations. Hoewel dit zondermeer verliesgevend zal zijn, kan dit worden gecompenseerd met de winstgevende activiteiten op de grote stations. Ik respecteer de pogingen die worden ondernomen om iets van het station te maken, maar op die lokatie lukt het gewoon niet.
Het goede nieuws is wel dat er voorlopig niet gesloopt gaat worden, al is het gebouw wel dusdanig veranderd dat er nog met moeite een standaard stationsgebouw in te herkennen valt. |
Antwoord webmaster: |
toch ligt dit station niet gek met de snelweg dichtbij. maar daar moeten ze het vooral van hebben denk ik. alleen de inwoners van grou en jirnsum zullen wel niet zoveel opbrengen. |
S. | 23 jan 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
aanvulling op Gertjan Stamer: Haje zit allang niet meer in het gebouw. Het is na 2004 overgenomen door een ander, die er een 'stationsrestaurant' genaamd Bohemia in heeft gevestigd. Dat is recentelijk failliet gegaan. Het gebouw staat leeg. Inmiddels heeft het vandalisme toegeslagen, de eerste ruiten zijn gesneuveld. Na sluiting van het loket is er sprake van een reeks van mislukkingen (Gertjan noemt het jaartal 1995, is in dat jaar ook het loket gesloten?). Ik denk dat de kans zeker bestaat dat de NS het gaat slopen. Het gebouw is al amper herkenbaar als stationsgebouw door de verbouwingen. Ook criminaliteit kan een overweging zijn om voor sloop te kiezen. Het gebouw onttrekt een deel van het station aan het zicht. Een tijdje terug hebben skimmers toegeslagen. De kaartautomaat staat achter het gebouw. Ze hadden naar mijn idee al lang die automaat moeten verplaatsen (naast het informatiebord). |
Gertjan Stamer | 2 dec 2009 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Gestart als Grouw. In 1975 sloop oude stationsgebouw, het kleinere loketgebouw op bijna dezelfde plek wordt geopend in 1976. Per 12 Oktober 1995 heropend als pizzarestaurant. De naam Grouw- Irnsum wordt per 30 Mei 1999 verfriest naar Grou-Jirnsum. Najaar 2002 sloop oude fietsenstallingen en op zelfde plek overkapte fietsenstallingen inclusief fietskluizen. Het wegrestaurant heeft ook een NS loketfunctie aan perronzijde. In het voorjaar van 2004 wordt het overgenomen door Haje Shops Hotels & Restaurants, daarmee verdwijnt de NS agentschap functie. |
S. | 10 okt 2009 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Stationsrestauratie is failliet. In september is de inventaris geveild. Het gebouw staat nu (weer) leeg. |
S. | 2 sep 2009 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
(verzoek om mail-adres weg te laten)
Het stationsgebouw was tot voor kort jaren lang in gebruik geweest als restaurant. Er hebben verschillende eigenaren ingezeten. Inmiddels is het laatste restaurant ook gesloten.
Op de deur hangt een briefje met de volgende tekst (letterlijk overgenomen):
WEGENS OMSTANDIGHEDEN ZYN WY GENOODZAAKT OM MET INGANG VAN 18-06-2009 DE ZAAK TE SLUITEN!!!
ONZE VASTE GASTEN BEDANKEN WY VOOR DE KLANDIZIE
ONZE EXCUSSES |
Antwoord webmaster: |
leuke tekst zeg. je e-mailadres is overigens niet verplicht als je een tekst wilt invoeren. ik zal hem voor je weghalen. |
Piet Paulusma | 16 sep 2008 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Leuke klein Fries stationnetje. Jammer dat er geen borden hangen!
Oant moarn |
Antwoord webmaster: |
ja ja 'piet'... in bilthoven hebben we hetzelfde probleem. daar hangt wel een vertrekstaat maar die is onleesbaar omdat hij nogal verfrommeld in de lijst zit. tot morgen he! |