Ed Buikema | 6 mrt 2017 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Het juiste adres van station Groningen Europapark is Harm Buiterplein 2, 9723ZR Groningen (zie http://9292.nl/station-groningen-europapark) |
Antwoord webmaster: |
aangepast |
P. Scheepers | 4 aug 2013 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Toen ik vorige week langs dit station fietste viel me op dat de stenen muur uit een soort stenen bielzen is opgebouwd.
Het aangezicht van de stenen muur is erg mooi; zowel de keurkeuze maar zeker ook het verspringen van de stenen waaruit de muur is opgebouwd.
Kunt u mij vertellen welke steensoort er is gebruikt en hoe de muur zijn stabiliteit heeft verkregen ? |
henk v os | 20 jun 2013 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
ook groningen -meppel ligt langs dit station |
Antwoord webmaster: |
ja je houdt me wel bezig met dat irritant mailadres, als je aangeeft dat het niet op de site wordt getoond dan kun je toch gewoon je mail gebruiken!
|
Hans de Lange | 7 jun 2013 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Het definitieve station Groningen Europapark is al lang in gebruik sinds december 2013. Het oude tijdelijke perron is gesloopt. Alle stoptreinen van zowel NS als Arriva stoppen er. Ook de stoptreinen Meppel - Groningen CS. Dus de inleidende tekst klopt in zijn geheel niet meer. Dit station moet dus ook worden opgenomen in de lijst Meppel - Groningen. Het is een schitterend station geworden. Rondom het station zijn nog veel werkzaamheden aan de gang, o.a. de nieuwbouw van het SOZAWE-kantoor van de gemeente Groningen. Als alles klaar is en het terrein rondom de nieuwbouw ingedeeld, is dit een juweeltje geworden dat beslist een bezoekje waard is.
|
Hans de Lange | 19 jul 2012 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
De bouw van het nieuwe station is in volle gang en zal met de nieuwe dienstregeling van dec. 2012 in gebruik worden genomen. Ik reis er dagelijks langs met de trein Winschoten - Groningen. Het nieuwe station krijgt een eilandperron waar de stoptreinen Groningen - Assen - Zwolle zullen halteren en een langsperron aan de oostzijde waar de stoptreinen Groningen - Winschoten - Leer zullen halteren. Aan de westzijde is al ruimte gereserveerd om in de toekomst hier een 2e langsperron te kunnen bouwen als dit noodzakelijk wordt geacht. |
Frank de Jong | 16 apr 2012 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Volgende station: station Europapark
Dagblad van het Noorden | 16 april 2012 3 Bouwers brengen overkapping aan Groningen Nagenoeg geruisloos kreeg station Europapark ditweekeinde zijn overkapping. Nadat vrijdag al twee kappen op hun plek werden gezet, volgden dit weekeinde de kappen aan de spoorzijde. Tegelijkertijd werd dit weekeinde gewerkt aan het onderhoud van spoor en wissels. Vanwege deze combinatie van werkzaamheden werd het treinverkeer tussen Stad en Oost-Groningen stilgelegd.Station Europapark, inclusief de fietstunnel, moet eind dit jaar gereed zijn voor gebruik. Vanaf het nieuwe station vertrekken straks de stoptreinen van Arriva naar Veendam (2 x per uur) enWinschoten (2 x per uur) en de stoptreinen van NS naar Zwolle (2 x per uur).Arriva krijgt op het nieuwe station Europapark een overkapt zijperron van 220meter. Het perron kan in de toekomst gemakkelijkworden verlengd tot 340 meter, als Arriva met langere treinen gaat rijden of als er een tramverbinding naar Hoogezand bijkomt.Het middenperron met de twee sporen van NS meet vanaf het begin 340meter, lang genoeg voor alle NS-treinen. Bij de bouw van het station wordt rekening gehouden met de komst van een vierde spoor langs een zijperron aan de kant van de Helperzoom. Het vierde spoor is nodig als er meer treinen rijden. Er zijn plannen voor een sneltrein naar Leer. (DvhN)
|
Mark | 15 nov 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Of er in de nabije toekomst trams zullen gaan rijden is zeer de vraag. Het station wordt nu met 3 ipv de geplande 4 sporen aangelegd. 1 Voor de ri. N'schans en 2 voor de ri. Meppel. Kwa spoorcapaciteit geen verbetering en ook onbegrijpelijk aangezien de treinen nu al op elkaar moeten wachten. |
Sjoerd Eeftens | 19 sep 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
De locatie van een station, halte of stopplaats wordt aangeduid met behulp van de kilometrering van de spoorweg, en niet met de treindienst die er toevallig halteert en die ook nog eens kan veranderen. Dat de trein naar Veendam er ook stopt, doet dan ook niet ter zake.
In die zin ligt Europapark nu alleen langs de spoorweg Harlingen - Nieuweschans (- Grens), die ook nog eens eerder gereed was (1868) dan de spoorweg Meppel - Groningen (1870). Als er straks perrons liggen langs de sporen van de laatste lijn, kan dit station een dubbele kilometrering krijgen en wordt de situatie vergelijkbaar met die van Schiedam, Muiderpoort, Heerhugowaard. Je kunt er echter nog over twisten of een station alleen ligt aan de oudste spoorweg. Als het later gebouwd is dan tijdens de aanleg, zoals Europapark, geldt deze vraag voor sommigen misschien niet. Het is niet altijd gemakkelijk om dit sluitend af te spreken. |
Antwoord webmaster: |
inderdaad sjoerd, je hebt helemaal gelijk. zo had ik het ook ingevoerd , maar mijn antwoord aan deze vraagsteller was niet juist of onvolledig, dank voor je aanvulling. We zullen dit ook meenemen naar de klankbordgroep. kilometrering is een eigenschap van een spoorlijn, dus historisch zo gegroeid. zelfde speelt nog duidelijker bij het nieuwe station van hoevelaken dat qua kilometrering tussen apeldoorn en amersfoort ligt (en dus op mijn site aan de lijn amsterdam zutphen) maar daar geen halte aan krijgt, maar wel van de trein amersfoort - barneveld, maar het gedeelte amersfoort barneveld noord is niet met die lijn te verbinden (ook qua kilometrering niet) daarom. |
Ron | 18 sep 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Eh, nee, dit station ligt aan de lijn Groningen-Amersfoort, net voor de vertakking richting Bad Nieuweschans en Leer. De verlenging van de tak Zuidbroek-Veendam naar Stadskanaal wordt door velen als logisch gezien aangezien er al een spoorlijn ligt en Arriva het wel ziet zitten. Met gezamelijk 26000 inwoners in Stadskanaal en Nieuw Buinen zou dit de nodige reizigers richting Groningen kunnen opleveren. Verlenging naar Emmen komt neer op pakweg 30 km spoor door vlak, vooral agrarisch gebied, zodat kostenoverschrijdingen niet nodig moeten zijn en zeker niet de omvang zullen hebben van die in het (slappe natte grond) Westen. 30 km spoor om een nieuwe Noord-Oost verbinding te creren, waar blijft de eerste schop in de grond!! |
Antwoord webmaster: |
nog niet, daar komt het station in de toekomst aan teliggen. voorlopig stoppen alleen de lijnen naar nieuweschans er. het probleem met stadskanaal is dat de spoorlijn er zo perifeer ligt, maar ja dat was ook bij veendam het probleem, maar dat hebben ze nu ook opgelost, dus wellicht is dat over een tijdje ook weer oiver. moet wel de STAR een andere plek zien te vinden. wellicht tussen assen en stadskanaal? |
Harry | 28 jul 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Die lijn moest toch doorgetrokken worden naar Emmen? Ah, oke. méér foto's voor op deze site :)
ps: ik gun het jullie van harte, mijn ene oma kwam uit NieuweSchans, ik weet hoe ver het is. Maar nutteloosheid en kostenoverschrijding strijden bij dit soort ideeën om de eerste plaats. |
Dick Bolt | 27 jul 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
in de toekomst ligt dit station aan de lijn Delfzijl-Veendam (Stadskanaal ?) en vise versa |
harry | 28 okt 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Veel informatie over dit nieuwe station (inclusief een aantal Artist impressions) is te vinden op de website van de gemeente Groningen. |
Antwoord webmaster: |
dank je, ik heb het gezien. leuke artist impressions staan er ook bij. die zal ik hier ook opnemen, |
arjan krabbenbos | 15 okt 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
De aanleg van het nieuwe en échte definitieve station is reeds in volle gang. De nieuwe accomodatie is niet in 2011 klaar, maar pas een jaar later. Het krijgt in tegenstelling tot wat ik eerder meldde geen eilandperron, maar 2 zijperrons. Ook is de locatie ten opzichte van het huidige tijdelijke houten zijperron gewijzigd; iets zuidelijker ( meer richting te spoorsplitsing!). Na indienststelling van de vernieuwde halte gaan er behalve de stoppers van Arriva van/naar Leer en Veendam ook de stopdienst van NS van/naar Zwolle en Groningen hier halteren. |
Antwoord webmaster: |
ok ik weet inderdaad dat de eerste ontwerpen (volgens mij staan ze hier ook nog op de site) een eilandperron hadden, maar ik denk dat inderdaad zijperrons beter werken op die locatie. |
arjan krabbenbos | 13 okt 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Dit station komt in een definitieve vorm in de dienstregeling 2012/2013. Het wordt uitgevoerd als eilandperron met perronkap en bedient door de treinen richting Zuidbroek-Nieuweschans-Leer/Veendam vv en Zwolle - Amersfoort ev. Het nu tijdelijke houten perronnetje voor de treinen van/naar Hoogezand en verder wordt dan eindelijk opgeruimd. Is het nu een beduidend armoedig en niet uitnodigend stationnetje, straks is het een halteplaats om trots op te zijn met meer reismogelijkheden dan hoe het thans is. In de wat latere toekomst gaan hier ook de Regio trams van/naar Hoogezand en Assen hier stoppen, waarschijnlijk vanaf 2016. |
Johan Jonkers | 30 sep 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Een reactie op het verhaal van Ruben de Boer (25-09-2010)Over de lightrail in stad Groningen eo is veel te lezen op de site regiotram.nl. De treinen GN-Leer bestaan alleen nog in de stoptreinversie; of anders 9292OV dan wel Arriva.nl |
Johan Jonkers | 29 sep 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Intercity's zullen in de toekomst misschien stoppen als de plaatselijke FC een thuiswedstrijd speelt. Vwb de stations in Hgz: voorzover mij bekend, komt er een station ter hoogte van de Kerkstraat en eentje bij de nieuwe wijk Vosholen; hier staat tegenover dat Martenshoek word gesloten. |
Antwoord webmaster: |
aha dat kan ik me wel indenken inderdaad. maar hoewel, de bezoekers van uitclibs zullen met een combiregeling komen, niet met de reguliere trein. en het sthuipubliek zal niet met de intercity komen, die komen niet uit zwolle toch? dus of dat veel nut heeft... |
Ruben de Boer | 25 sep 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Laten we er inderdaad maar niet op reageren...
Ik ben trouwens een beetje informatie aan het zoeken geweest...
Dit station gaat dus niet meer eind 2011 open maar eind 2012? en dan wat voor mij op dit moment belangrijk is.. gaan de intercity's van de ns ook stoppen hier..,
dan nog een paar vraagjes waar misschien iemand iets over weet...
De sneltrein tussen groningen en leer, kan ik sinds vorig jaar augustus niks meer over vinden helaas...
En dan nog een ding:$ iets over een lightrail verbinding? waarbij nieuwe stations, toekomstige stations in de planning, in hoogezand en winschoten west? hier kan ik verder ook niet veel over vinden op internet..
Is hier meer over bekend of is door de laatste vraag al een streep getrokken?
Groetjes
|
Antwoord webmaster: |
nee er gaan natuurlijk geen intercity´s stoppen. dat zou wel erg veel eer zijn voor zo´n klein stationnetje. |
Jan Wagenaar | 23 sep 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
( re. op re. 20-04-2010 )
Iets niet mooi vinden of ergens niet mee eens zijn, kan en mag gelukkig in onze samenleving, maar kom dan wel met zinnige en fatsoenlijke argumenten of opbouwende kritiek en ga niet zomaar in het wilde weg zitten roepen en schelden.
Wat mij betreft : hulde voor de webmaster en zijn vele werk en al die mensen die belangeloos hun materiaal beschikbaar hebben gesteld voor deze prachtige website !!
Ga zo door Wichor ! |
Antwoord webmaster: |
ja precies, zoiets had ik ook, en laf dat diegene niet zijn echte naam erbij durfde te zetten. ik vind de reacties die ik van anderen krijg juist altijd erg leuk, en dat doet mij goed (er gaat toch heel wat werk in zitten, maar ik doe het niet voor niets). |
Poepeliedoe! | 20 apr 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
dit is een kut website mgool tyfuslijer!!
|
Antwoord webmaster: |
Je hebt overal gekken op internet die maar iets roepen. Om dit te laten zien plaats ik dit bericht toch. Er zijn er velen die het er niet mee eens zijn. |
Johan Jonkers | 9 apr 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Aan de kant van Kempkensberg zijn inmiddels diverse bomen gekapt om de aanleg van een vierde spoor mogelijk te maken. Ook komt er een voetgangers/fietserstunnel van Euroborg naar Kempkensberg. |
Gertjan Stamer | 2 dec 2009 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
In Augustus 2007 is men gestart met de bouw van dit eenvoudige steigerperron, in September zo goed als af. Het heeft houten trappen en hellingbaan aan oostzijde en vlak daarbij de kaartautomaat. Het is te vinden aan de Verlengde Lodewijkstraat. |
Arjan KRABBENBOS | 31 aug 2009 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
De Arriva-Spurts in Groningen/Friesland hebben in tegenstelling tot hun elektrische collega"s van de Merwede-Lingelijn wel wc"s aan boord. Straks stopt er behalve de Arriva-trein van/naar Winschoten e.v. ook de stopdienst van NS van/naar Zwolle in het definitieve station Europa-park station. Ook rijdt stadsbus 20 van/naar het hoofdstation hier na toe. |
Ione | 1 mrt 2008 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Prachtig dat hier een uitstapmogelijkheid is, maar niet bepaald een vrouwvriendelijke 's avonds. Levensgevaarlijke omgeving en we mogen hopen dat dat in de toekomst verbeterd, want de bewoonde wereld blijft daar TE ver weg. |
Nils | 31 aug 2007 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Het tijdelijke station wordt op 1 oktober 2007 in gebruik genomen, twee weken later dan gepland. De ARRIVA-lijn richting Winschoten/Nieuweschans zal hier dan stoppen. Vanaf 2009 moet het definitieve station klaar zijn en zullen ook de NS-stoptrein naar Zwolle en de Intercity naar Schiphol op het station stoppen. |
Kirsten | 17 jan 2007 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Het stadion is inmiddels klaar... evenals de bioscoop, de Jumbo en... |
eisso | 5 mrt 2006 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Inmiddels staat vast dat het station Groningen Zuid zal gaan heten en geen Kempkensberg of Europapark |
Antwoord webmaster: |
Ok ik heb de hoofdnaam veranderd en de andere beide laten staan bij ook wel bekend als. |
Stef | 29 mrt 2005 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Het nieuw te bouwen station word naar verwachting eind 2006 in gebruik genomen. |