Geavanceerd
mobiel
spoorkaart
spoorlijnen
tijdlijn
typen stations
reisplanner
nieuws
bronnen
links
literatuur
FAQ
contact
gastenboek
inloggen
overig
© disclaimer
station Gasselternijveen - foto's en omschrijving op stationsweb

station Gasselternijveen

Telegrafische verkorting: Gav
lijnkmjaar
Zwolle- Stadskanaal1001905 - 1947
Gasselternijveen- Assen01905 - 1947
Geopend op15 jun 1905
Gesloten op4 mei 1947

treinstation buiten gebruik
Provincie: drenthe

stationsgebouw (1903-1966)Type Mariënberg Het station doet sterk aan Dalfsen denken, maar de planken beschieting aan de gevels ontbreekt. Aan de straatzijde twee puntgevels, aan de perronzijde een. Eindgebouwen springen aan de straatzijde i...lees verder
architect: E. Cuypers

adres: 

Vogelshemweg
Gasselternijveen
kaartje van de omgeving

Welk cijfer geef je dit station?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
10 bezoekers hebben dit station gemiddeld een 8,3 gegeven.

Deel uw herinneringen aan of stel een vraag over station Gasselternijveen

13 afbeeldingen

12 afbeeldingen van dit station hebben reeds een waardering gekregen.
Sorteer de afbeeldingen op waardering
De laatst toegevoegde afbeeldingen op 25 okt 2020 zijn omrand.

1910 (3)
1920 (3)
1930 (2)
1950 (2)
1960 (3)

Blijf per mail op de hoogte van toevoegingen bij dit station

Reacties (9)

Plaats zelf een opmerking bij dit station, of stel een vraag
Andre Pathuis 19 dec 2022
Reageer op deze vraag/ opmerking Vind je deze opmerking ongepast?
Er was idd een trafostation net buiten Gasselternijveen met een eigen spooraansluiting.
Roelof Hartholt7 sep 2018
Reageer op deze vraag/ opmerking Deze opmerking is gemarkeerd als ongepast
Die soort "centrale" even buiten Gasselternijveen. richting Gasselte. Is een transformatorstation van toen de PEB (Provinciaal Elektrische Bedrijf)wat later EGD was. Meer informatie hierover is te vinden op: [http]www.nols-maatschappij.info/Industrie/EGD-Gasselternijveen.htm.
Ton de Winter13 jul 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Wat is het gebouw al snel in verval (foto 1965 tov 1960. Toen ik i 1974 in GNV kwam was de hele boel, helaas al met de grond gelijk gemaakt. Het volgen van de hele spoorlijn vanaf Assen naar Ravijnzicht (Gasselte, wonen mijn schoonouders afkomstig uit GNV) is ook een hele toer. Maar wél interessant. Jammer dat er zo weinig bewaard is gebleven. Het spoor is nog jaren gebruikt voor werkverkeer door de Gasunie (aanleg van leidingen), met name in de jaren 60.
Antwoord webmaster:
Ik heb het bericht verplaatst naar de pagina van het station, omdat het grotendeels ook over Gnv in het algemeen gaat.
B. van Gennip6 mrt 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Waar in GNV heeft het station gestaan?
Antwoord webmaster:
het spoor liep langs de grote weg. er is nog steeds steeds een open plek tussen de vogelshemweg en de van veelenweg. er staan nog kastanjebomen op het oude perron.
G. Klaassens6 feb 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
Mijnh Ik wil nog even terug komen op het station Gasselternijveen.Toevallig kwam ik iets hier over op de wikipedia(de vrije encyclopedie)daar stond o.a. bij de lijn Assen-Stadskanaal geopent in 1905 en gesloten in 1947.En de lijn Emmen-Stadskanaal sloot in 1938. Hoogachtend: G.Klaassens
Antwoord webmaster:
Ik heb uw opmerking hier maar bij station Gasselternijveen geplaatst, anders kan ik het alleen zelf lezen. maar wat voegen die data toe aan de informatie op mijn site? wikipedia heeft de gegevens voor dit soort artikelen in veel gevallen van mijn site gehaald.
Marco19 dec 2007
Reageer op deze vraag/ opmerking
De heer Geert Klaassens geeft aan er voor de volle 100% van overtuigd te zijn destijds via een directe spoorverbinding, dus zonder overstap, gereisd te zijn vanaf Gasselternijveen naar Hengelo(O). Momenteel is er geen informatie voorhanden die dit uitsluit, dus lijkt mij dit een aannemelijk feit. In de oorlogstijd kan er makkelijk afgeweken zijn van de spoorboekjes uit die tijd. De spoorboekjes duiden op een noodzakelijke overstap in Zwolle, danwel Mariënberg, danwel Almelo. De stelligheid waarmee de heer Klaassens reageert, leiden mij ertoe te geloven dat er destijds inderdaad een directe treinverbinding is geweest tussen Gasselternijveen en Hengelo(O). Als stationschef in Gasselternijveem noemt hij ene "Bralten". Daarnaast herinnert hij zich een soort "centrale" even buiten Gasselternijveen richting Gasselte vlak bij de spoorlijn. Wie daar meer informatie over heeft: die info is van harte welkom!
Antwoord webmaster:
ok dat is interessant. ben benieuwd of er informatie boven water komt die dit verhaal kan ondersteunen.
Marco16 dec 2007
Reageer op deze vraag/ opmerking
Verhip, er schijnen dus echt doorgaande treinen gereden te hebben tussen Gasselternijveen en Hengelo (O)! Mijn excuses aan de heer Klaassens. Kunt u iets meer vertellen over deze treinverbinding en in welke periode deze heeft bestaan?
Marco15 dec 2007
Reageer op deze vraag/ opmerking
Ik ondersteun de stelling van Wichor. Bij mijn weten moest er in Emmen overgestapt worden in de richting Hengelo(O) en hebben er nooit treinen vanuit Gasselternijveen doorgereden naar Hengelo.
Antwoord webmaster:
ik wist zelfs niet dat er treinen Emmen- Hengelo hadden gereden. Ja veel later... in de jaren '90 toen reede de attractie-express. Emmen (dierenpark)- Hardenberg (ponypark slagharen) - Almelo - Hengelo - Enschede. Maar dat was geen groot succes.
G.Klaassens 14 dec 2007
Reageer op deze vraag/ opmerking
Ik heb vroeger in Gasselternijveen gewoont er waren toen twee spoorlijnen waarvan ik beide heb gebruikt Stadskanaal-Assen en een kwam van Stadskanaalvia Gasselternijveen,Emmen naar Hengelo (O)de laatste heb ik ook mee gereisd wij stapten er in Gasselternijveen in en in Hengelo weer uit
Antwoord webmaster:
de lijn liep van stadskanaal over emmen naar zwolle. er takte (en nog takt steeds) in mariënberg een lijn af naar Almelo. dat er rechtstreekse treinen naar Hengelo reden vanaf stadskanaal wist ik niet, maar het lijkt mij onwaarschijnlijk. waarschijnlijk bent u onderweg wel overgestapt.

Uw reactie:

naam: *
e-mail: *
los deze som op **
Toon mijn mailadres niet op de site
Uw opmerking of vraag: *

* verplicht veld
** omdat er blijkbaar nogal veel spam op dit formulier wordt ingevuld (die ik dan handmatig moet verwijderen) moet je deze eenvoudige som oplossen om te tonen dat je geen spam robot bent.
N.B. Voor diegenen onder jullie die niet zo'n ster in rekenen zijn: het antwoord is dus 2.


Vertrekstaat 1911 (26)
Vertrekstaat 1929 (32)
Vertrekstaat 1940 (22)
Personeel op dit station

Literatuur

Spoorwegarchitectuur in Nederland 1841-1938 H. Romers (pag. 286)

Stations in de omgeving

Gasselte (3,4 km)
Tweede Dwarsdiep (3,7 km)
Drouwen (4,2 km)
Stadskanaal Pekelderweg (5,1 km)
Gieten (5,4 km)
Buinen (6,1 km)
Stadskanaal Hoofdstation (6,2 km)
Nieuwediep (6,6 km)
Stadskanaal Oost (7 km)
Bareveld (7,3 km)

Heeft u zelf foto's die in deze verzameling zouden passen, mail deze dan naar Wichor Bramer. Het gaat daarbij om foto's van het station of van stationsgebouwen. Foto's van treinen waarop geen stations te zien zijn neem ik niet op op mijn site.


U kunt naar deze pagina linken als http://www.stationsweb.nl/gasselternijveen