Geavanceerd
spoorkaart
spoorlijnen
tijdlijn
typen stations
reisplanner
nieuws
bronnen
links
literatuur
FAQ
contact
gastenboek
inloggen
overig
© disclaimer
station Enkhuizen - foto's en omschrijving op stationsweb

station Enkhuizen

Telegrafische verkorting: Ekz
lijnkmjaar
Zaandam- Enkhuizen49,81885
Geopend op 6 jun 1885

treinstation in gebruik
Provincie: noord-holland

stationsgebouw (1886)Aan het water gelegen, verbinding met boot naar Stavoren. Hoog bijna vierkant gebouw met twee identieke zijgevels. Hierachter een korte vleugel. Dwars op deze vleugel staat een laag lang gebouw met de lange gevel naar het water.

adres: 

Stationsplein 2
1601EN Enkhuizen
kaartje van de omgeving

Welk cijfer geef je dit station?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
21 bezoekers hebben dit station gemiddeld een 7,1 gegeven.

Deel uw herinneringen aan of stel een vraag over station Enkhuizen

77 afbeeldingen

50 afbeeldingen van dit station hebben reeds een waardering gekregen.
Sorteer de afbeeldingen op waardering
De laatst toegevoegde afbeeldingen op 6 nov 2024 zijn omrand.

1900 (7)
1910 (3)
1920 (1)
1930 (3)
1950 (1)
1960 (8)
1970 (11)
1980 (3)
1990 (4)
2000 (22)
2010 (12)

Blijf per mail op de hoogte van toevoegingen bij dit station

Reacties (18)

Plaats zelf een opmerking bij dit station, of stel een vraag
J.wisman12 sep 2016
Reageer op deze vraag/ opmerking
Hoe is het mijn jongste zus en wat is je huidige adres.
Dries28 aug 2014
Reageer op deze vraag/ opmerking
Zou de architect van station Enkhuizen niet Christiaan Posthumus Meyjes kunnen zijn? Deze was in dezelfde periode werkzaam in Enkhuizen bij het ontwerp van het Snouck Van Loosenpark.
Antwoord webmaster:
Ik weet het niet, en kan nergens een bevestiging hiervan krijgen. misschien dat iemand anders iets kan vinden?
Nelly Boersma-Mahu23 apr 2014
Reageer op deze vraag/ opmerking
Ik ben er trots op dat het wandschilderij van mijn grootvader F.F.Vingerhoed in het station van Enkhuizen hangt.(mijn moeder is Jansje Vingerhoed).
Gertjan Stamer20 mei 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Opvallend is dat het complete parkeerterrein is herbestraat en het visgraatparkeren nu haks parkeren is geworden...ook perron 9 3/4 is veranderd in de vorm dat men vanaf 1 Juni 2011 koffie en broodjes gaat verkopen,de Brasserie blijft gewoon open en doet meer soepen,gebak en terras is een belangrijke troef bij mooi weer.
Gertjan Stamer18 nov 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
Herinneringen vanaf begin 21ste eeuw;najaar 2001 opknapbeurt stationshal en gereed in Feb.2002(in 2000 is de buitenkant stationsgebouw opgeknapt)In Februari 2002 opening bloemenwinkel aan de stadszijde(noord)en sluit weer in voorjaar 2002.In zomer 2002 sloop oude fietsenstallingen en bouwen van nieuwe overdekte fietsklemmen en fietskluizen.Sluiting NS-loket op 18 Maart 2006 en de verkoop gaat het nabijgelegen VVV gebouw,al in voorzomer 2006 loketruimte leeg.OV Fiets-gebouw van glas en blauwe dakrand met logo op ramen komt erbij tussen oude stenen loods en fietsenstallingen,zomer 2007.Rest zie onder...
Gertjan Stamer24 jul 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
Sinds Mei 2009 is het NS-loket verbouwt tot boekenwinkel(2e hands),tijdschriften en zelfs bloemverkoop(Perronnegendriekwart heet't)en is een duidelijke verwijzing naar Harry Potterfilms met de stoomtrein...perron 9 1/2. Ingang vlak bij de gele soldaten van de NS(kaartautomaten dus).Station is een goede troef rijker...kijk ook eens in de hal,fraaie schilderijen en nog veel meer moois,vergeet ook de brasserie niet !
Antwoord webmaster:
het perron van de hogwarts express bij harry potter is ook 9 3/4. dan wordt de verwijzing nog duidelijker.
J de Jong 3 feb 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
Hallo. Ik ben in het bezit van enkele kaarten uit Enkhuizen, waarbij de stoomtrein door geschoten is tegen het blok aan, enkele wagons staan een beetje dwars op de rails. Ik ben al jaren opzoek wanneer dit is gebeurd. Ik hoop dat u mij kan helpen. In afw Groeten jan.
Antwoord webmaster:
Ik heb je opmerking hier bij het station geplaatst. dan kunnen de overige bezoekers meedenken. ik weet het zelf namelijk niet.
peter10 okt 2008
Reageer op deze vraag/ opmerking
vooral het mozaikdak is erg mooi en opvallend.
Michiel ten Broek17 sep 2008
Reageer op deze vraag/ opmerking
Bij de laatste gemeenteraadverkiezingen was er een lokale partij die inkorting van de lijn wilde om het bestaande stationsemplacement te kunnen bebouwen met appartementen. Prachtig argument om het station in te korten tot buiten de bebouwde kom: "dan wordt de reistijd korter"! Ik heb ze nog gemaild dat als je de hele lijn zou opheffen, de reistijd per trein nog veeeel korter zou worden ;-) Ter geruststelling: de partij zit niet in de Raad.
Antwoord webmaster:
dan wordt de reistijd korter... hoe verzinnen ze het. ja inderdaad naar het station ja, maar naar de stad lopen gaat toch altijd nog langzamer dan naar de stad treinen...
Pieter16 sep 2008
Reageer op deze vraag/ opmerking
Ik weet nog wel een krantenbericht van wat aantal jaar geleden dat er een idee was om een station te bouwen tussen Enkhuizen en Bovenkarspel Flora bij het viaduct, of het station van Enkhuizen dan verplaatst zou moeten worden weet ik niet meer. Het zou in ieder geval de berijkbaarheid verbeteren. Iemand die hier meer vanaf weet?
Antwoord webmaster:
ik zelf niet, maar wellicht een van de bezoekers van mijn site.
Roel6 dec 2007
Reageer op deze vraag/ opmerking
vroeger was het hele perron overkapt , maar dat was dan ook wel erg vroeger.. staat op foto's op de site van oud-enkhuizen
Wie is de architect van het gebouw?28 nov 2007
Reageer op deze vraag/ opmerking
ik zou graag de architect van het gebouw willen weten voor een schoolopdracht. zou u mij ook wat informatie kunnen toesturen? bij voorbaat dank. K. Duyndam
Antwoord webmaster:
ik weet het niet, iemand anders? meer informatie dan hier staat heb ik niet voor je. een collega liefhebber meldt:

Margadant was idd in dienst van en huisarchitect bij de HIJSM, maar Enkhuizen is gebouwd door het departement Waterstaat, dus door architecten die onder de Rijksbouwmeester resorteerden. In die jaren heeft M.A. van Wadenoijen veel ontworpen voor de "3e Staatsaanleg" en hoewel het verder voor Enkhuizen niet bekend is, zou het best kunnen dat hij verantwoordelijk is voor het ontwerp van Enkhuizen en alle andere gebouwen aan de lijn Zaandam-Enkhuizen. Er is grote verwantschap tussen een aantal stations aan deze lijn en de in dezelfde tijd gebouwde stations aan de Maaslijn en Ressen=Bemmel - Amersfoort, waarvan deels wel vast staat dat deze door van Wadenoyen ontworpen zijn. Station Kesteren is in zijn detaillering bv ook verwant aan Enkhuizen.

Tim31 okt 2007
Reageer op deze vraag/ opmerking
is dit nou ook een eilandperron? of heet het anders ??
Antwoord webmaster:
dit is een kopstation. een eilandperron kent in principe geen kopsporen (alleen zaksporen dus doodlopend midden in het eilandperron, met aan twee kanten uitstapmogelijkheden, waarvan er meestal een met een hek is afgeschermd, zoals bijvoorbeeld in Almelo of Gouda). Hoewel er in Zwolle ook een eilandperron is met een kopspoor, omdat spoor 4 maar tot de helft van het perron loopt en verderop spoor 3 langs het perron ligt.
Roel27 jul 2007
Reageer op deze vraag/ opmerking
Er is ergens anders in Nederland nog zo'n station of is dit de enige?
Antwoord webmaster:
zandvoort lijkt hiet heel erg op, qua emplacement dan, en ook wel iets qua gebouw.
Roel6 jul 2007
Reageer op deze vraag/ opmerking
nou.. nee de bus zit niet echt vol alleen de mensen die op school zitten in lelystad zo'n beetje.. maar als er een spoorlijn zou zijn zullen er waarscheinlijk wel meer mensen voor deze route kiezen dan via Amsterdam ( als je dichter bij Enkhuizen woon natuurlijk ) maar het is redelijk onzin om er een spoorlijn aan te leggen.
milco13 jun 2007
Reageer op deze vraag/ opmerking
kunnen ze de spoorlijn vanaf enkhuizen niet over het markemeer/ijsselmeer doortrekken naar lelystad. kunnen de die buslijn 150 opheven.
Antwoord webmaster:
zitten er zoveel mensen in die bus dan dat ze daar een spoorlijn voor moeten maken?
Meneer Lely10 mei 2007
Reageer op deze vraag/ opmerking
Via de Lelydijk 8-| IJsselmeer/Markermeer
milco10 mrt 2007
Reageer op deze vraag/ opmerking
vroeger was er de lijn lelystad-enkhuizen. die hebben ze bij asd centraal door midden gehakt. ben wel blij. het is nu een busdienst via de dijk in het (volgens mij) ijsselmeer

Uw reactie:

naam: *
e-mail: *
los deze som op **
Toon mijn mailadres niet op de site
Uw opmerking of vraag: *

* verplicht veld
** omdat er blijkbaar nogal veel spam op dit formulier wordt ingevuld (die ik dan handmatig moet verwijderen) moet je deze eenvoudige som oplossen om te tonen dat je geen spam robot bent.
N.B. Voor diegenen onder jullie die niet zo'n ster in rekenen zijn: het antwoord is dus 2.


Kaartje (Google maps)
9292ov.nl (info over station)
Vertrekstaat 1891 (12)
Vertrekstaat 1911 (18)
Vertrekstaat 1929 (21)
Vertrekstaat 1940 (10)
Vertrekstaat 1957 (24)
Vertrekstaat 1971 (36)
Personeel op dit station

Nieuws

NS presenteert Spoorboekje 2008 (14 feb 2007)
NS wil horeca en winkels in station van Enkhuizen (19 mrt 2005)
Vakbond gaat in debat over kaalslag bij NS in Noord- Holland (3 jun 2004)
NS-loket Enkhuizen vanaf april slechts beperkt open (9 mrt 2004)
Alles verdwijnt maar uit Enkhuizen (10 mrt 2004)

Ouder nieuws over Enkhuizen

Literatuur

De Nederlandse Stations in oude ansichten. Deel II H.G. Hesselink (pag. 111)

Spoorwegstations in Nederland L. van Paddenburg; J.G.C. van de Meene (pag. 56)

Stationnementen : Oude en Nieuwe Spoorwegstations in Hedendaagse Beelden. Victor M. Lansink (pag. 54)

Vervlogen Stoom : De Nederlandse Spoorwegen in de Periode 1921- 1940 Hans van Poll; Bert Steinkamp (pag. 79)

Spoorwegarchitectuur in Nederland 1841-1938 H. Romers (pag. 128)

Stations in de omgeving

Lutjebroek (2,2 km)
Bovenkarspel Flora (2,4 km)
Bovenkarspel- Grootebroek (3,5 km)
Hoogkarspel (7,2 km)
Westwoud (10,5 km)
Blokker (13 km)
Medemblik (14,5 km)
Hoorn Kersenboogerd (14,7 km)
Midwoud- Oostwoud (15,2 km)
Twisk (15,7 km)

Heeft u zelf foto's die in deze verzameling zouden passen, mail deze dan naar Wichor Bramer. Het gaat daarbij om foto's van het station of van stationsgebouwen. Foto's van treinen waarop geen stations te zien zijn neem ik niet op op mijn site.


U kunt naar deze pagina linken als http://www.stationsweb.nl/enkhuizen