halte Eext - foto's en omschrijving op stationsweb
halte Eext
Telegrafische verkorting: Ex
Geopend op | 15 jun 1905 |
Gesloten op | 4 mei 1947 |
treinstation buiten gebruik
Provincie: drenthe
abri (1905-1929) | Standaard NOLS schuilplaats | stationsgebouw (1923) | Afwijkend type. Niet in origenele NOLS stijl. Lijkt nogal opde stations aan de Woldjersspoorlijn Groningen-Weiwerd.
architect: W.G. Witteveen
|
6 bezoekers hebben dit station gemiddeld een 8,3 gegeven.
Deel uw herinneringen aan of stel een vraag over station Eext
26 afbeeldingen
15 afbeeldingen van dit station hebben reeds een waardering gekregen.
Sorteer de afbeeldingen op waardering
De laatst toegevoegde afbeeldingen op 24 okt 2024 zijn omrand.
|
1980 (1)
|
|
1990 (2)
Blijf per mail op de hoogte van toevoegingen bij dit station
Reacties (3)
Plaats zelf een opmerking bij dit station, of stel een vraag
geert hilbolling | 29 apr 2020 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Het station Eexterhalte was voor mij een heerlijke speelplaats, vooral als er werd gerangeerd. Wel oppassen geblazen. Ik woonde op enkele honderden meters afstand en hoorde de 2400's aankomen.
Mocht zelfs een keertje mee naar Gieten , in de loc. Geweldig voor een jochie van 8 jaar. |
Gertjan Stamer | 3 mei 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Onderstaand verhaal:ben het volledig mee eens en heb er nog een extra opmerking over-het ligt op de foute plek...geschiedsvervalsing dus,zou wat meer naar oosten moeten liggen.Snel weghalen die rails en neerleggen bij/achter het stationsgebouw die trouwens in 2005 is voorzien van nieuwe dakpannen(dit terzijde!). |
Rutger | 13 jun 2007 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Motorrijder gruwelt van nieuwe rails Eexterhalte
Door Marieke Kwak
Als eerbetoon aan het verleden
heeft de gemeente Aa en
Hunze de oude spoorrails teruggelegd
bij het kruispunt
Eexterhalte. Een onbezonnen
en vooral gevaarlijke actie,
meent aanwonende en motorrijder
Frejan Bruins.
eext/gieten < Hij rijdt zelf al
meer dan veertig jaar motor.
En hij weet uit eigen ervaring
hoe het is om hardhandig in
aanraking te komen met het
asfalt. Frejan Bruins (62) uit
Gieten heeft er dan ook geen
goed woord voor over dat de
gemeente Aa en Hunze de oude
spoorrails heeft teruggelegd
bij het kruispunt Eexterhalte,
in de oude weg tussen
Gieten en Assen. ”Die rails
zijn hoogst onplezierig voor
motorrijders en ook nog eens
gevaarlijk”, zegt hij.
De spoorrails zijn er vorige
week gelegd. De gemeente Aa
en Hunze is bezig de oude weg
tussen Gieten en Assen verkeersveiliger
te maken. De afgelopen
drie jaar gebeurden
er ruim zestig ongelukken.Nu
de weg toch onderhanden
wordt genomen, opperde
PvdA-raadslid Dick Smit het
idee de Eexterhalte, vroeger
een tussenstation van de
spoorlijn Assen-Stadskanaal,
in te richten als een soort cultuurhistorische
herkenningspunt.
Het college pakte de
handschoen op en heeft over
zestig meter de oude rails teruggelegd.
De rails waren zo’n
dertig jaar geleden verwijderd
omdat er toch geen treinen
meer reden.
”Ik zie dit als een speeltje
van de plaatselijke politiek”,
zegt Bruins. ”Er wordt een
idee gedropt en zonder daar
goed bij na te denken, wordt
het uitgevoerd. De rails zijn
om daarna de andere kant op
te hellen in de volgende bocht.
Je bent in feit bezig met één
grote beweging en opeens
moet je ook nog eens over die
rails.”
Bruins heeft zijn zorgen inmiddels
kenbaar gemaakt bij
de gemeente Aa en Hunze en
bij de Motorrijders Actie
Groep (MAG). ”Ik hoop maar
dat er geen ongelukken gebeuren.”
Wethouder: Rails zijn veilig en goed
van een tweewieler, zeker als
ze bij nat weer glad worden.
De Eexterhalte is een soort Zbocht.
Als motorrijder hel je
eerst opzij in de ene bocht, ver-
Wethouder Geert-Jan ten
Brink (PvdA) bestrijdt dat
de rails op de plek van de
Eexterhalte gevaarlijk
zouden zijn. ”We hebben
voor de aanleg een gekwalificeerd
bedrijf in de arm
genomen, dat niets anvolgens
rijd je even rechtop, ders doet dan overal ter
wereld rails aanleggen:
Strukton Railinfra. Het
materiaal is nieuw en het
ligt er veilig en goed. Als je
netjes gebruik maakt van
die weg, is er niets aan de
hand.”
’Leg rails naast weg in plaats van erover’
De Motorrijders Actie
Groep (MAG), een belangenvereniging
voor motorrijders,
buigt zich binnenkort
over de Eexter
rails. Voorzitter Nico Perk:
”Een weg is om op te rijden.
De verkeersveiligheid
moet bovenaan staan.
Rails leggen in een slinger
vergroot de kans op ongelukken.
Als het zo belangrijk
is dat er vroeger een
station heeft gelegen, leg
die rails dan naast de weg
neer in plaats van erover. ”
|
Uw reactie:
* verplicht veld
** omdat er blijkbaar nogal veel spam op dit formulier wordt ingevuld (die ik dan handmatig moet verwijderen) moet je deze eenvoudige som oplossen om te tonen dat je geen spam robot bent.
N.B. Voor diegenen onder jullie die niet zo'n ster in rekenen zijn: het antwoord is dus 2.
|
Vertrekstaat 1911 (14)
Vertrekstaat 1929 (14)
Vertrekstaat 1940 (14)
Literatuur
Stations in de omgeving
Gieten
(2,6 km)
Anderen
(2,8 km)
Gasselte
(5,1 km)
Rolde
(5,8 km)
Gasselternijveen
(7,9 km)
Drouwen
(8,4 km)
Oudemolen
(9 km)
Nieuwediep
(10 km)
Bareveld
(10,2 km)
Assen
(10,5 km)
|