Geavanceerd
spoorkaart
spoorlijnen
tijdlijn
typen stations
reisplanner
nieuws
bronnen
links
literatuur
FAQ
contact
gastenboek
inloggen
overig
© disclaimer
station Castricum - foto's en omschrijving op stationsweb

station Castricum

Telegrafische verkorting: Cas
lijnkmjaar
Amsterdam- Den Helder (Nieuwediep)53,8711867
Geopend op 1 mei 1867

treinstation in gebruik
Provincie: noord-holland

stationsgebouw I (1866-1969)Type SS 5e klasse Hoog middendeel met puntgevel, met aan weerszijden een korte evenhoge vleugel die aan de straatzijde iets, en aan de perronzijde sterk terug springt. Langs de bovenzijde van de puntgevels is bij so...lees verder
architect: K.H. van Brederode
verbouwing 1912aan de rechterzijde een aanbouw geplaatst bestaand uit een hoog en een laag deel
stationsgebouw II (1969-2020)torentje met fraai carrillon van de gemeente gekregen. Ook uurwerk. architect: C. Douma
stationsgebouw III (2021)

adres: 

Stationsweg 4
1901AA Castricum
kaartje van de omgeving

Welk cijfer geef je dit station?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
18 bezoekers hebben dit station gemiddeld een 6,7 gegeven.

Deel uw herinneringen aan of stel een vraag over station Castricum

63 afbeeldingen

31 afbeeldingen van dit station hebben reeds een waardering gekregen.
Sorteer de afbeeldingen op waardering
De laatst toegevoegde afbeeldingen op 6 nov 2024 zijn omrand.

1900 (2)
1920 (4)
1930 (3)
1940 (2)
1960 (15)
1970 (4)
1990 (4)
2000 (6)
2010 (16)
2020 (5)

Blijf per mail op de hoogte van toevoegingen bij dit station

Reacties (20)

Plaats zelf een opmerking bij dit station, of stel een vraag
Gertjan Stamer21 mei 2021
Reageer op deze vraag/ opmerking
Donderdag 20 mei 2021 ,,heropend" lees flink verbouwd cq gesloopt. Kiosk en Bloemenwinkel op andere plekken maar wel voor reizigers goede locaties. Nu met liften en bredere trappen. Eilandperron met oude overkapping gebleven.
Arjan Krabbenbos14 apr 2020
Reageer op deze vraag/ opmerking
Het huidige stationsgebouw uit 1968 gaat deze week tegen de vlakte. De aanblik van dit Noord-Hollandse station zal eind 2020 geheel veranderd zijn. Dan zijn er brede trappen naar de perrons, zijn er rond het gemoderniseerde station 3 transparante liften (op perron en aan kust -en dorpszijden van het spoor!) en zijn doorzichtige panelen aangebracht op en rond het eilandperron.
Hans van der Himst18 nov 2018
Reageer op deze vraag/ opmerking
Dat Castricum mee is genomen komt door het zand. Er zijn enorme hoeveelheden duinzand afgegraven en die zijn gebruikt voor de aanleg van de lijn Zaandam - Alkmaar.
dick17 jun 2016
Reageer op deze vraag/ opmerking
Boeren in Limmen wilden hun grond niet (goedkoop) afstaan, vandaar de bocht langs Castricum.
Paul20 mei 2015
Reageer op deze vraag/ opmerking
Weet iemand waarom de spoorlijn Alkmaar-Uitgeest in een bocht via Castricum is aangelegd. Zou het niet logisch zijn om een rechtstreekse lijn aan te leggen via Limmen?
Antwoord webmaster:
Ik denk dat castricum een belqngrijker plaats was en daarom ook een station verdiende Maar ze hadden dat natuurlijk ook aan de andere kant kunnen leggen.
Gertjan Stamer2 feb 2013
Reageer op deze vraag/ opmerking
Begin 2013 gaat ANWB-ruimte een nieuw leven tegemoet als bloemenwinkel Nuijten en zodoende kan houten oodwinkel aan rechterzijde stationsgebouw (vanaf straat gezien) gesloopt worden. Opvallend is tevens dat gele NS vertrekstaten van het eilandperron zijn verdwenen(al in najaar 2012) en ook in zomer/najaar 2012 verdwenen is het carillion met klok en gedenkplaat...tijdelijk opgeslagen mag ik hopen ? Nog steeds bouwerijen nieuw fietsenflat...status Februari 2013.
Han Lefering12 okt 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Cst Klein is benoemd na Cadovius. De laatste cst was R. Verbeek tot ongeveer 1968.
Antwoord webmaster:
ok ik heb ht toegevoegd/ aangepast
Han Lefering11 okt 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Begin zestiger jaren had station Cas buiten post T, waar sinds 1957 het AR-toestel stond ,twee voormalige hoge seinhuizen. Na verwijdering van de mechanische toestellen bleven de seinhuizen in dienst voor de bediening van de mechanische overwegbomen. Overweg Beverwijkse straatweg en overweg Kramersweg. Bij de overweg De Ruiterweg stond een modern ogende post opgetrokken uit gele bakstenen. In de post was de elektrische bediening ondergebracht van de eerdergenoemde overeg met houten bomen. Tevens werd hier de mechanische overweg Eerste Groenelaan bediend. De bomen aldaar waren van ijzer en werden met trekdraden bediend.Ook stond er bij de overweg een verlicht draaibord met de tekst stop of halt. Het bord werd voor de sluiting van de overweg door de wachter gedraaid. Alles is in de zestiger jaren vervangen door Ahobs. De seinhuizen zijn toen afgebroken.
Sjoerd Eeftens10 okt 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Zoals reeds vaker opgemerkt zijn de woningen langs het spoor niet vaak gefotografeerd. Om toch iets te vinden kan men de bouwtekeningen zien te vinden in het Utrechts Archief. Dat gaat nog het gemakkelijkst als men het besteknummer weet of opzoekt. Niet alles is bewaard, en soms moet men het dan doen met een tekening van een andere woning volgens het zelfde bestek. Een foto is soms te vinden door te achterhalen wie op dat adres heeft gewoond. Sommige gemeenten hebben woningregisters. Aan de hand daarvan is dan familie te achterhalen die wellicht nog iets in een fotoalbum heeft. Onderzoek ter plaatse levert ook nog wel eens nakomelingen op. Heel soms heeft de plaatselijke krant nog iets of het gemeentearchief ivm de sloopvergunning.
Franck de Winter9 okt 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Afgaand op de inventarisatie van Sjoerd gaat mijn vraag over post 48, ten noordwesten van de nu nog bestaande overweg aan de Westerweg in Limmen
Sjoerd Eeftens8 okt 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Met dank aan Han Lefering voor zijn bijdrage, trek ik de conclusie dat de woning die Franck de Winter bedoelt, dan de woning 48B bij afgesloten overwegje 2de Groenelaan km 52.190 moet zijn geweest. Deze stond ter hoogte van Limmen. Wat een teamwerk!
Sjoerd Eeftens8 okt 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Franck de Winters vraag over een spoorhuis te Limmen is met deze gegevens lastig te beantwoorden. De kern van Limmen ligt anderhalve kilometer oostelijk van de spoorweg Alkmaar - Castricum. Er waren en zijn veel overwegen in de buurt en het is niet duidelijk welke hij bedoelt. Als ik begin bij de voormalige overweg juist ten noorden van de perrons van OLV ter Nood: km 48.735, dan was daar wachtpost 47; ik heb niet kunnen vinden dat daar ook een wachterswoning stond. Naar het zuiden toe stond bij de nog bestaande overweg Westerweg km 49.729 aan de noordwestzijde woning 48. Verder naar het zuiden stond bij een onbelangrijke overweg km 51.210 aan de noordoostzijde woning 49A. Er was vroeger een overwegje bij km 52.190; aan de zuidwestzijde hiervan stond woning 49B. De plek ligt vlakbij de nog bestaande ahob km 52.367 die nog niet zo lang bestaat. Dan zijn we Limmen voorbij. Als Franck meer wil weten, moet hij de plek nauwkeuriger opgeven. De woningen zijn gebouwd ten behoeve van de overwegwachter en zijn gezin; vaak was vrouwlief overdag wachteres en haar man wegwerker; in de nacht was manlief wachter en lag een stille overweg vaak standaard dicht. Even rammelen aan de bomen wekte via de trekdraden de wachter in zijn wachtpostje, die dan de bomen even opende als dat veilig kon. Seinwachters konden natuurlijk niet pitten. Later kwam er een extra mannetje omdat de diensttijden te lang werden geoordeeld. Andere gebouwen zijn er bij mijn weten hier niet geweest.
Antwoord webmaster:
jammer dat je niet gebruik maakt van de link beantwoord deze vraag, dan kreeg de vraagsteller meteen bericht.
Han Lefering8 okt 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Begin zestiger jaren stond er een woning tussen het viaduct Zeeweg en de afgesloten overweg 2e Groenelaan. Het huis stond aan de westzijde van de spoorbaan. Dit alles lag in de gemeente Castricum.
Franck de Winter7 okt 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Tot augustus 1970 stond er een spoorhuis bij de spoorwegovergang in Limmen (tussen Heiloo en Castricum). Heeft iemand foto's of andere info over dit spoorhuis? Waarom is het daar neergezet? Wat voor soort gebouw was het? Waarom is het gesloopt?
Antwoord webmaster:
ik niet, amar misschien een andere bezoeker.
Han Lefering13 aug 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Cst's Cas. Van 1940 tot 1 sept 1949 (pensioen) H. Kingma. Per 1 sept. 1949 W. Cadovius. Per 1 juni 1931 van Cas naar Nsw W vd Berg. Cst Nsw Vd Stok ingaande genoemde datum met pensioen. Per 15 juni 1890 V Beijnen cst Cas naar Sgn. Cst Cas wordt de heer Koning.
Antwoord webmaster:
dank ik heb de gegevens overgenomen inmijn database.
a dekker22 apr 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
is de winkel van station castricum zondag 1e paasdag geopend?Waarik dan een kaartje kan kopen?
Antwoord webmaster:
geen idee, hoe moet ik dat weten? maar er is natuurlijk erg weinig open op eerste paasdag dus ik geef je weinig kans. kaartautomaaat is altijd open, maar als je het nu al weet, koop je toch een ongedateerd kaartje...
Gertjan Stamer2 nov 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
Eilandperron verlengd richting overweg aan de zuidzijde(richting Uitgeest)najaar 1999.Op 1 Januari 2003 sluit stationsrestaurant,de Wizzl is er al enige jaren nabij in vml loketruimte...In zomer en najaar bouwt men op oude plek fietsenstallingen nieuwe overdekte...ook nieuwe aan zuidzijde Rijwielshop en ook richting Bakkum en zelfs een nieuwe plek bij parkeerplaats aan de zeezijde.De Wizzl sluit en wordt Reizigerskiosk eind Maart 2003/begin April 2003.Eind September 2007 gaat vml restaurant open als ANWB/VVV kantoor en sluit de deur in de hal naast de trappartij.In najaar 2008 interne verbouwing Rijwielshop en nieuwe entree aan straatzijde.
Han Lefering12 mrt 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
Het provinciaal ziekenhuis Duin en Bosch voor geestelijk gehandicapten te Bakkum werd geopend in 1909. Het ziekenhuis kreeg een spoorverbinding met het station Castricum. Deze spoorlijn met een lengte van ongeveer 1 1/2 km was in eerste instantie bedoeld voor de doorvoer van goederenwagens. In 1914 werd besloten over de spoorlijn een paardentram te exploiteren. De tram had zijn eindpunt op het emplacement te Castricum, alwaar een tramperron en wachtgelegenheid verrees. In 1920 besloot het ziekenhuis de lijn te elektrificeren.In 1928 moest de tram verdwijnen van het emplacement en werd ingekort tot aan het seinhuis bij de Kramersweg. De tram is opgeheven in 1938. De spoorlijn is opgebroken in de zestiger jaren. Het trace is nu een fietspad.
Gertjan Stamer28 feb 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
Eind vorig jaar(2008)verbouwing Rijwielshop en begin 2009 extra glazen voorpui aan straatzijde aan blinde muur Rijwielshop,aanzicht stationsgebouw drastisch gewijzigd-tevens zijn er nog meer fietsklemmen(overdekt en niet overdekt)bijgeplaatst...fietsen blijven een probleem,niet alleen in Castricum(ook vele anderen).
Wim J. J. Imming31 okt 2008
Reageer op deze vraag/ opmerking
Mijn opa (Willem Jozef Imming 1881-1966) had in de huidige Burgemeester Mooijstraat op nr. 22 een schoenhandel annex schoenreparatieinrichting. Voor 1952, was het huisnummer 16-18 en na de verbouwing werd dat pas nummer 22. Voor het aanleggen van de spoorlijn was er geen Burgemeester Mooijstraat en heette het gewoon Kramersweg, zoals nu nog aan de duinkant van het station. Hetzelfde pand had toen de huisnummers Kramersweg 80-81 (even + oneven !) Volgens mijn opa, weigerden een paar veehouders uit het toenmalige Limmen, bij de aanleg van de spoorlijn, grond af te staan aan de Hollandsche IJzeren Spoorwegmaatschappij om de lijn van Uitgeest naar Heiloo en Alkmaar logisch en snel door te trekken, omdat hun koeien door ijzeren stoomlocomotieven op hol sloegen en duidelijk minder en vervuilde (!) melk gaven. De spoorwegmaatschappij heeft de procedures niet afgewacht en gekozen voor het duintracé. Vandaar dat de spoorweg via Castricum een zo scherpe bocht kent ter hoogte van het huidige station. Castricum (mijn geboorteplaats) is er groot van geworden,(forensengemeenschap) Limmen is er klein door gebleven en daardoor, zo zou je kunnen zeggen is het Limmen gemeente Castricum en niet Castricum, gemeente Limmen. Mijn opa had ook bij/of/scheldnamen voor Castricummers (Castricummer Moppen) en Limmers (Limmer gortzakken)........ maar ja, dat is geen spoorwegnieuws......
Antwoord webmaster:
Dit gaat natuurlijk niet alleen over afbeelding 9, maar over het hele station, ik heb het daarom maar even verplaatst.

Uw reactie:

naam: *
e-mail: *
los deze som op **
Toon mijn mailadres niet op de site
Uw opmerking of vraag: *

* verplicht veld
** omdat er blijkbaar nogal veel spam op dit formulier wordt ingevuld (die ik dan handmatig moet verwijderen) moet je deze eenvoudige som oplossen om te tonen dat je geen spam robot bent.
N.B. Voor diegenen onder jullie die niet zo'n ster in rekenen zijn: het antwoord is dus 2.


Kaartje (Google maps)
9292ov.nl (info over station)
Vertrekstaat 1868 (6)
Vertrekstaat 1891 (13)
Vertrekstaat 1911 (21)
Vertrekstaat 1929 (35)
Vertrekstaat 1940 (33)
Vertrekstaat 1957 (83)
Vertrekstaat 1971 (203)
Personeel op dit station

Nieuws

Provincie: busverbinding station Heemskerk komt er niet (20 dec 2007)
Castricum wil intercity terug (17 feb 2004)
Transferpunten voor Beverwijk en Castricum (19 nov 2003)

Literatuur

Stationnementen : Oude en Nieuwe Spoorwegstations in Hedendaagse Beelden. Victor M. Lansink (pag. 142)

Spoorwegarchitectuur in Nederland 1841-1938 H. Romers (pag. 57,237)

Stationsarchitectuur in Nederland 1938/1998 C. Douma (pag. 131)

Stations in de omgeving

Onze Lieve Vrouwe ter Nood (3,5 km)
Uitgeest (4,1 km)
Heemskerk (5,9 km)
Heiloo (6,7 km)
Velsen Koningsweg (7,4 km)
Beverwijk (7,5 km)
Velsen Hoogovens (8,2 km)
Krommenie- Assendelft (9 km)
IJmuiden Casembrootstraat (9,5 km)
Velsen- IJmuiden Oost (9,6 km)

Heeft u zelf foto's die in deze verzameling zouden passen, mail deze dan naar Wichor Bramer. Het gaat daarbij om foto's van het station of van stationsgebouwen. Foto's van treinen waarop geen stations te zien zijn neem ik niet op op mijn site.


U kunt naar deze pagina linken als http://www.stationsweb.nl/castricum