Gertjan Stamer | 21 mei 2021 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Donderdag 20 mei 2021 ,,heropend" lees flink verbouwd cq gesloopt. Kiosk en Bloemenwinkel op andere plekken maar wel voor reizigers goede locaties. Nu met liften en bredere trappen. Eilandperron met oude overkapping gebleven. |
Arjan Krabbenbos | 14 apr 2020 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Het huidige stationsgebouw uit 1968 gaat deze week tegen de vlakte. De aanblik van dit Noord-Hollandse station zal eind 2020 geheel veranderd zijn. Dan zijn er brede trappen naar de perrons, zijn er rond het gemoderniseerde station 3 transparante liften (op perron en aan kust -en dorpszijden van het spoor!) en zijn doorzichtige panelen aangebracht op en rond het eilandperron. |
Hans van der Himst | 18 nov 2018 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Dat Castricum mee is genomen komt door het zand. Er zijn enorme hoeveelheden duinzand afgegraven en die zijn gebruikt voor de aanleg van de lijn Zaandam - Alkmaar. |
dick | 17 jun 2016 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Boeren in Limmen wilden hun grond niet (goedkoop) afstaan, vandaar de bocht langs Castricum. |
Paul | 20 mei 2015 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Weet iemand waarom de spoorlijn Alkmaar-Uitgeest in een bocht via Castricum is aangelegd. Zou het niet logisch zijn om een rechtstreekse lijn aan te leggen via Limmen? |
Antwoord webmaster: |
Ik denk dat castricum een belqngrijker plaats was en daarom ook een station verdiende
Maar ze hadden dat natuurlijk ook aan de andere kant kunnen leggen. |
Gertjan Stamer | 2 feb 2013 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Begin 2013 gaat ANWB-ruimte een nieuw leven tegemoet als bloemenwinkel Nuijten en zodoende kan houten oodwinkel aan rechterzijde stationsgebouw (vanaf straat gezien) gesloopt worden. Opvallend is tevens dat gele NS vertrekstaten van het eilandperron zijn verdwenen(al in najaar 2012) en ook in zomer/najaar 2012 verdwenen is het carillion met klok en gedenkplaat...tijdelijk opgeslagen mag ik hopen ?
Nog steeds bouwerijen nieuw fietsenflat...status Februari 2013. |
Han Lefering | 12 okt 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Cst Klein is benoemd na Cadovius. De laatste cst was R. Verbeek tot ongeveer 1968. |
Antwoord webmaster: |
ok ik heb ht toegevoegd/ aangepast |
Han Lefering | 11 okt 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Begin zestiger jaren had station Cas buiten post T, waar sinds 1957 het AR-toestel stond ,twee voormalige hoge seinhuizen. Na verwijdering van de mechanische toestellen bleven de seinhuizen in dienst voor de bediening van de mechanische overwegbomen. Overweg Beverwijkse straatweg en overweg Kramersweg. Bij de overweg De Ruiterweg stond een modern ogende post opgetrokken uit gele bakstenen. In de post was de elektrische bediening ondergebracht van de eerdergenoemde overeg met houten bomen. Tevens werd hier de mechanische overweg Eerste Groenelaan bediend. De bomen aldaar waren van ijzer en werden met trekdraden bediend.Ook stond er bij de overweg een verlicht draaibord met de tekst stop of halt. Het bord werd voor de sluiting van de overweg door de wachter gedraaid. Alles is in de zestiger jaren vervangen door Ahobs. De seinhuizen zijn toen afgebroken. |
Sjoerd Eeftens | 10 okt 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Zoals reeds vaker opgemerkt zijn de woningen langs het spoor niet vaak gefotografeerd. Om toch iets te vinden kan men de bouwtekeningen zien te vinden in het Utrechts Archief. Dat gaat nog het gemakkelijkst als men het besteknummer weet of opzoekt. Niet alles is bewaard, en soms moet men het dan doen met een tekening van een andere woning volgens het zelfde bestek.
Een foto is soms te vinden door te achterhalen wie op dat adres heeft gewoond. Sommige gemeenten hebben woningregisters. Aan de hand daarvan is dan familie te achterhalen die wellicht nog iets in een fotoalbum heeft. Onderzoek ter plaatse levert ook nog wel eens nakomelingen op.
Heel soms heeft de plaatselijke krant nog iets of het gemeentearchief ivm de sloopvergunning. |
Franck de Winter | 9 okt 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Afgaand op de inventarisatie van Sjoerd gaat mijn vraag over post 48, ten noordwesten van de nu nog bestaande overweg aan de Westerweg in Limmen |
Sjoerd Eeftens | 8 okt 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Met dank aan Han Lefering voor zijn bijdrage, trek ik de conclusie dat de woning die Franck de Winter bedoelt, dan de woning 48B bij afgesloten overwegje 2de Groenelaan km 52.190 moet zijn geweest. Deze stond ter hoogte van Limmen. Wat een teamwerk! |
Sjoerd Eeftens | 8 okt 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Franck de Winters vraag over een spoorhuis te Limmen is met deze gegevens lastig te beantwoorden. De kern van Limmen ligt anderhalve kilometer oostelijk van de spoorweg Alkmaar - Castricum. Er waren en zijn veel overwegen in de buurt en het is niet duidelijk welke hij bedoelt. Als ik begin bij de voormalige overweg juist ten noorden van de perrons van OLV ter Nood: km 48.735, dan was daar wachtpost 47; ik heb niet kunnen vinden dat daar ook een wachterswoning stond. Naar het zuiden toe stond bij de nog bestaande overweg Westerweg km 49.729 aan de noordwestzijde woning 48. Verder naar het zuiden stond bij een onbelangrijke overweg km 51.210 aan de noordoostzijde woning 49A. Er was vroeger een overwegje bij km 52.190; aan de zuidwestzijde hiervan stond woning 49B. De plek ligt vlakbij de nog bestaande ahob km 52.367 die nog niet zo lang bestaat. Dan zijn we Limmen voorbij. Als Franck meer wil weten, moet hij de plek nauwkeuriger opgeven. De woningen zijn gebouwd ten behoeve van de overwegwachter en zijn gezin; vaak was vrouwlief overdag wachteres en haar man wegwerker; in de nacht was manlief wachter en lag een stille overweg vaak standaard dicht. Even rammelen aan de bomen wekte via de trekdraden de wachter in zijn wachtpostje, die dan de bomen even opende als dat veilig kon. Seinwachters konden natuurlijk niet pitten. Later kwam er een extra mannetje omdat de diensttijden te lang werden geoordeeld. Andere gebouwen zijn er bij mijn weten hier niet geweest. |
Antwoord webmaster: |
jammer dat je niet gebruik maakt van de link beantwoord deze vraag, dan kreeg de vraagsteller meteen bericht. |
Han Lefering | 8 okt 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Begin zestiger jaren stond er een woning tussen het viaduct Zeeweg en de afgesloten overweg 2e Groenelaan. Het huis stond aan de westzijde van de spoorbaan. Dit alles lag in de gemeente Castricum. |
Franck de Winter | 7 okt 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Tot augustus 1970 stond er een spoorhuis bij de spoorwegovergang in Limmen (tussen Heiloo en Castricum). Heeft iemand foto's of andere info over dit spoorhuis? Waarom is het daar neergezet? Wat voor soort gebouw was het? Waarom is het gesloopt? |
Antwoord webmaster: |
ik niet, amar misschien een andere bezoeker. |
Han Lefering | 13 aug 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Cst's Cas. Van 1940 tot 1 sept 1949 (pensioen) H. Kingma. Per 1 sept. 1949 W. Cadovius. Per 1 juni 1931 van Cas naar Nsw W vd Berg. Cst Nsw Vd Stok ingaande genoemde datum met pensioen. Per 15 juni 1890 V Beijnen cst Cas naar Sgn. Cst Cas wordt de heer Koning. |
Antwoord webmaster: |
dank ik heb de gegevens overgenomen inmijn database. |
a dekker | 22 apr 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
is de winkel van station castricum zondag 1e paasdag geopend?Waarik dan een kaartje kan kopen?
|
Antwoord webmaster: |
geen idee, hoe moet ik dat weten? maar er is natuurlijk erg weinig open op eerste paasdag dus ik geef je weinig kans. kaartautomaaat is altijd open, maar als je het nu al weet, koop je toch een ongedateerd kaartje... |
Gertjan Stamer | 2 nov 2009 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Eilandperron verlengd richting overweg aan de zuidzijde(richting Uitgeest)najaar 1999.Op 1 Januari 2003 sluit stationsrestaurant,de Wizzl is er al enige jaren nabij in vml loketruimte...In zomer en najaar bouwt men op oude plek fietsenstallingen nieuwe overdekte...ook nieuwe aan zuidzijde Rijwielshop en ook richting Bakkum en zelfs een nieuwe plek bij parkeerplaats aan de zeezijde.De Wizzl sluit en wordt Reizigerskiosk eind Maart 2003/begin April 2003.Eind September 2007 gaat vml restaurant open als ANWB/VVV kantoor en sluit de deur in de hal naast de trappartij.In najaar 2008 interne verbouwing Rijwielshop en nieuwe entree aan straatzijde. |
Han Lefering | 12 mrt 2009 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Het provinciaal ziekenhuis Duin en Bosch voor geestelijk gehandicapten te Bakkum werd geopend in 1909. Het ziekenhuis kreeg een spoorverbinding met het station Castricum. Deze spoorlijn met een lengte van ongeveer 1 1/2 km was in eerste instantie bedoeld voor de doorvoer van goederenwagens. In 1914 werd besloten over de spoorlijn een paardentram te exploiteren. De tram had zijn eindpunt op het emplacement te Castricum, alwaar een tramperron en wachtgelegenheid verrees. In 1920 besloot het ziekenhuis de lijn te elektrificeren.In 1928 moest de tram verdwijnen van het emplacement en werd ingekort tot aan het seinhuis bij de Kramersweg. De tram is opgeheven in 1938. De spoorlijn is opgebroken in de zestiger jaren. Het trace is nu een fietspad. |
Gertjan Stamer | 28 feb 2009 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Eind vorig jaar(2008)verbouwing Rijwielshop en begin 2009 extra glazen voorpui aan straatzijde aan blinde muur Rijwielshop,aanzicht stationsgebouw drastisch gewijzigd-tevens zijn er nog meer fietsklemmen(overdekt en niet overdekt)bijgeplaatst...fietsen blijven een probleem,niet alleen in Castricum(ook vele anderen). |
Wim J. J. Imming | 31 okt 2008 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Mijn opa (Willem Jozef Imming 1881-1966) had in de huidige Burgemeester Mooijstraat op nr. 22 een schoenhandel annex schoenreparatieinrichting.
Voor 1952, was het huisnummer 16-18 en na de verbouwing werd dat pas nummer 22. Voor het aanleggen van de spoorlijn was er geen Burgemeester Mooijstraat en heette het gewoon Kramersweg, zoals nu nog aan de duinkant van het station. Hetzelfde pand had toen de huisnummers Kramersweg 80-81 (even + oneven !)
Volgens mijn opa, weigerden een paar veehouders uit het toenmalige Limmen, bij de aanleg van de spoorlijn, grond af te staan aan de Hollandsche IJzeren Spoorwegmaatschappij om de lijn van Uitgeest naar Heiloo en Alkmaar logisch en snel door te trekken, omdat hun koeien door ijzeren stoomlocomotieven op hol sloegen en duidelijk minder en vervuilde (!) melk gaven. De spoorwegmaatschappij heeft de procedures niet afgewacht en gekozen voor het duintracé. Vandaar dat de spoorweg via Castricum een zo scherpe bocht kent ter hoogte van het huidige station. Castricum (mijn geboorteplaats) is er groot van geworden,(forensengemeenschap) Limmen is er klein door gebleven en daardoor, zo zou je kunnen zeggen is het Limmen gemeente Castricum en niet Castricum, gemeente Limmen.
Mijn opa had ook bij/of/scheldnamen voor Castricummers (Castricummer Moppen) en Limmers (Limmer gortzakken)........ maar ja, dat is geen spoorwegnieuws...... |
Antwoord webmaster: |
Dit gaat natuurlijk niet alleen over afbeelding 9, maar over het hele station, ik heb het daarom maar even verplaatst. |