Albert en Jet Schaapman | 30 aug 2014 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Vrijdag 30 aug ,14 op fiets bezoek gebracht Arendsweg . Jet haar oom Henk Mensink was bij de douane in 1954 woonde in het komiesenhuis daarvoor in kost bij Fam ten Mos aan de knalhutteweg dochter Hilda woonde daar later. Het was haar herinneringen van vroeger nu haar leeftijd 73 |
AGA Museum | 29 mei 2014 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Leuk stationsgebouw, de AGA oven uit de keuken van dit stationsgebouw staat nu in ons museum; geweldig.
De AGA oven is ook te zien op onze site;
http://www.aga-museum.nl/page/aga-fornuis |
A. beumers | 25 mei 2013 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
De openbare lagere school, Bruninksweg is intussen de VSO school, verandert in Groot Bruninkstraat 9 . Het is een wit 3 lokalen groot gebouw,vlakbij de Buurserstraat op de Groot Bruninksweg stonden 2 borden 300m uit elkaar (Broekheurne) |
A. Beumers | 19 mei 2013 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Het naambord Broekheurne heeft wel bestaan. Het bord stond bij de openbare school aan de Brunniksweg. |
A.Beumers | 18 mei 2013 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
De turfstrooiselfabriek werd gebouwd bij het bestaande-Station Broekheurne. Het station was gelegen aan de Arendsweg 20.Voor de turf afvoer uit het Ammts venn naar de fabriek werd 6,5 km veldspoor 900mm gebruikt.Het eind product,de balen turfstrooisel,werden per spoorwagonafgevoerd.Over het tijdstip van vervoer telefoneerde Wasser met het NS emplacement Zuid.Vandaar werden een aantal wagons over deze spoorweg naar het station Broekheurne gereden. Het bijzondere eraan was dat de wagons de fabriek ingereden werden. Geladen en met een lier werden de wagons de fabriek uitgereden. Op een zijspoor werden de volgeladen wagons gestald.Een wissel werd omgezet en een diesel-loc reed de wagons naar Enschede. In de oorlog gingen de balen(bescherming granaten,oorlogsvoering) per spoor veelal richting Duitsland. De fabriek van Gabriels brandde in 1949 af en werd opgebouwd. In 1962 werd definitief de produktie van turfstrooisel gestaakt.Het smalspoor was daarvoor al enige jaren niet meer gebruikt en ontmanteld |
A. beumers | 11 mei 2013 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Steegh en Esser. In 1914 vestigde een Limburgs turfstrooisel fabriek zich. De in Dedemsvaart geboren Mary Gradus Wasser en later ook zijn beide zonen Johannes en Godefridus Wasser als veenbazen/opzichters voor de firma in Overijssel met de vestiging Broekheurne het Duitse Amtsvenn te ontgraven.In 1912 kocht de firma Steegh en Esser grote stukken veen. Dit veen viel voorheen onder het Hof Grosz HUnfeld en was van de Duitse vorst Salm zu Salm. Zie verder blz180.181.182 van hetboek Een wereld van turf,door Wim Visscher Ik heb wim de gegevens van mijn oom B. Beumers-Wasser aangedragen en was bekend met de omgeving met het turfstrooissel fabriek en de turf activiteiten aan het Lappenpad |
Sjoerd Eeftens | 2 apr 2013 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Ja, er was inderdaad een turfstrooiselhandel. Het station Broekheurne had daartoe zelfs een smalspoorlijn die ten oosten van het station de spoorweg kruiste en eindigde op het terrein van die turfhandel. |
Ed van de Kerkhof | 1 apr 2013 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Vond van de week in het regionaal historisch centrum in Eindhoven een briefhoofd van de firma Steegh & Esser,een onderneming in turfstrooisel. Volgens het in het Frans gestelde briefhoofd had de firma fabrieken in het dorp America (in de Peel) en in BROEKHEURNE bij Enschede. Het station heeft ongetwijfeld dienst gedaan als goederenstation voor een turfstrooiselfabriek die in de onmiddellijke nabijheid moet hebben gestaan.
De brief dateerde overigens van 16 juli 1919.
Ed van de Kerkhof, Deurne |
Robert Soer | 31 okt 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
In 2008 ben ik naar dit station gefietst, waar een oudere dame woont; spoortraces nog goed zichtbaar; er was een reprtageploeg van Regio Oost TV meen ik , voor een (terechte ) documentaire. Een fantastisch nostalgisch decor; de locomotievenloods is nog in redelijke staat, in het station waar de militairen moesten waken tegen de Pruisen in 1915, wonen nu 2 dames.Veel planten op het perron.Jammer dat men alle sporen afbreekt in Nederland, zo ook hier.(In Duitsland ligt veel meer oud spoor en staan meer Bahnhofen) |
Antwoord webmaster: |
ja dat spoor had natuurlijk geen nut meer, wel normaal dat ze dat weghalen, moet dan ook maar allemaal onderhouden worden. maar die gebouwen is wel jammer als ze verdwijnen. duitsland had vroeger natuulijk een veel dichter vertakt spoornet dan nederland, dus geen wonder dat daar meer stationsgebouwen zijn blijven staan. nu nog hebben ze daar vrij veel lokale lijntjes die in nederland alland zouden zijn opgeheven. ook omdat we in nederland overal meteen een uursdienst willen hebben.
IK heb je bericht overigens naar het station verplaatst, het had niet direct bertrekking op die afbeelding. |
Seppl | 26 okt 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Of topografie zijn ding is weet ik niet.
Ik heb vaak genoeg daar in de buurt rondgereden.
Ben nooit een plaatsnaambord Broekheurne tegen gekomen in de buurt van het station.
En heb ook het boek Die Ahaus Enscheder Eisenbahn goed gelezen.
En wat 8 kilometer verder op is hoort al bij Enschede.
En we hebben het hier over Broekheurne zoals het station ten tijde van de AEE heette.
Seppl |
Gertjan Stamer | 24 okt 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Dorp Broekheurne heeft nooit bestaan...wel allemachtig-de stationsnaam is dus uit de lucht gegrepen? Vanaf het station de Arendsweg noordwaarts affietsen en dan naar links(westwaarts)en daar is het buurtschap Broekheurne(toegegeven het is een groep boerderijen..maar toch)Westzijde station heet Broekheurnerveen.In de 30ér jaren is er aan zuidzijde stad Enschede een tuindorpwijk gebouwd-Broekheurne.Broekheurne ligt niet aan de grens met Duitsland,dat is zeker 8 km zuidwaarts.Raadpleeg eens een topografische atlas of zoiets-zelf heb ik de omgaving meerdere malen per fiets bezocht-ik weet waar ik het over heb!!!Nooit iets beweren voor dat je het zeker weet zeg ik dan;als dorp is het er niet maar wel als buurtschap. Excuses voor mijn felheid maar topografie is mijn ding!!! |
Antwoord webmaster: |
lezen blijkbaar niet, want de poster zegt dat er geen dorp was, maar wel een buurtschap. voordat je zo fel reageert dus eerst even kijken of het inderdaad wel terecht is! |
Seppl | 22 okt 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Een dorp met de naam Broekheurne heeft nooit bestaan.
Het is de naam van een buurtschap langs de grens met Duitsland.
Het station was groot van omvang door de douanehandeling die daar werden verricht.
Verder had het geen betekenis |
Gertjan Stamer | 6 mei 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
In najaar van 1970 breekt men de sporen op en in 1974 lijft Enschede als stad het dorp Broekheurne in haar gelederen.Hele werk gereed in Februari 1975.De MBS heeft hier haar eerste ritten gereden-retourritten Enschede Zuid-Broekheurne op 10 Mei 1969.Info o.a uit boek Historie herleeft van GOLS naar MBS nav 25-jarig bestaan MBS(uit 1992). |
Frido van Orden | 17 apr 2009 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Het adres van het station is: Arendsweg, Enschede |
Antwoord webmaster: |
dank, ik heb het erbij gezet. |
Frido van Orden | 12 sep 2008 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Zoals de foto's al laten zien is vrijwel alle bebouwing van dit station, gelegen pal aan de grens, nog redelijk ongeschonden blijven staan. Ten noorden van het station is het baanlichaam in het landschap nog goed te volgen tot de stadsrand van Enschede. |