Aart van Joolingen | 29 jan 2017 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Ik heb ooit begrepen dat mijn overgrootvader Henri van Joolingen het huidige station Bodegraven gebouwd heeft. Klopt dat? |
Antwoord webmaster: |
Zou Het Utrechts Archief kunnenwetrn, die hebben de oude ns archievenincl personeelsdossier |
Matthijs Schreurs | 9 mei 2014 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Ik ben nu 12 en woon nog steeds in Bodegraven, erg prachtige stad zelf en het station ook. Erg leuk dat ik ook kan zien hoe het vroeger uit zag, ga zo door!
Vanaf 2018 moeten er 4 treinen per uur rijden en 2 nieuwe haltes, vanaf DRGL 2017 (11-12-2016) gaat Apn-Gd 4x/u waardoor de spitsverbinding niet meer door gaat naar Leiden en dus onze verbinding vrij komt.
Als jullie foto's willen, stuur maar een mailtje en jullie krijgen foto's, mits jullie mijn naam erbij zetten (als dat mogelijk is).
Vriendelijke groet,
Matthijs |
cees van der beek | 19 feb 2013 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Stationschefs: na van Kruiningen was Boelmans stationschef, ik weet niet meer of deze van Kruiningen opvolgde, of dat daar nog een naam tussen moet.
Na (ver) na van Kruiningen was dhr Laman (of Schlaman er chef, data weet ik niet. |
Giljam Otten | 16 aug 2012 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Ik heb begrepen dat enkele treinen op Utrecht Centraal die eerst door koplopers werden gereden nu door dubbeldekkers worden gereden omdat het spoor waar ze nu aankomen te kort is voor kopolopers op sommige tijden. En probeer nu maar te raden van welke verbinde deze dubbeldekkers afkomen... |
Jan Baars | 3 jun 2012 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Met ingang van 2018 wordt de dienst verdubbelt op deze lijn ipv 2 intercitys gaan er dan is de bedoeling 2 sprinters en 2 intercitys per uur per richting rijden. Heeft dit dan nog gevolgen voor dit station en deze lijn ? want de cappaciteit van deze lijn is nu al aan de krappe kant. Eind jaren zeventig waren er al plannen voor verdubbeling van deze lijn maar door bezuiniggingen zijn deze weer op de lange baan geschoven. |
Antwoord webmaster: |
voor dit station zal het wel meevallen. is al twee sporig, maar dan moeten ze de rest van het spoor ook verdubbelen. |
Arjo van der Steen | 12 apr 2012 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Tegenwoordig rijden er steeds meer koplopers op de spoorlijn Utrecht CS - Woerden - Bodegraven - Alphen - Leiden.
Wat bepaald bij de NS de keuze om koplopers in te zetten i.p.v. dubbeldekkers?
Ik vind het zelf een beter idee, omdat ik die dubbeldekkers onnodig vind op deze spoorlijn. Die zitten vaak maar voor 10% vol. In de koploper heb je tenminste het idee dat de trein niet voor niets rijd. |
Antwoord webmaster: |
ik heb geen idee, ik heb geen verstand van treinen, alleen van stations. |
Gertjan Stamer | 23 okt 2009 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Treintaxihalte sluit per 1 Januari 2002.Het aloude overpad gaat sluiten en er wordt nieuwe gemaakt even ten oosten ervan-men verlengt de beide zijperrons ook nog eens periode 18 Februari t/m 12 Maart.Overpad dus 40 meter oostwaarts nieuw gemaakt. Op 15 November 2004 sluit het NS loket voorgoed en staat vele maanden leeg te wezen en het gebouw op slot.In September 2005 start sloop oude fietsenstallingen en bouw nieuwe overkapte fietsenstallingen...nasstgelegen politiebureau gooit het hogerop met hoogtebouw ergens najaar 2004/begin 2005?.In Januari 2007 heropent stationsgebouw als het KookStation,eindelijk weer leven in de brouwerij.In Mei/Juni 2009 uitbreiding overkapte fietsenstallingen nabij het overpad. |
A. van der Steen | 13 sep 2008 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Bodegraven is sinds december 2006 een Intercity-station geworden. Twee keer per uur wachten de Intercity's uit de richting Leiden en Utrecht op elkaar om vervolgens weer verder te gaan over het landelijke enkelspoor.
Bodegraven zal ook in de toekomst een Intercity-station blijven, omdat het een enig station is tussen Alphen aan den Rijn en Woerden. Vanaf 2020 zullen er door de komst van de Rijn-Gouwelijn een aantal nieuwe stations gebouwd worden. Ook tussen Woerden en Utrecht Centraal zijn er inmiddels al twee stoptreinstations. De functie van Intercity zal pas vanaf 2020 meer tot zijn recht komen na de komst van de Rijn-Gouwelijn.
Bodegraven ligt aan het enkele spoor Woerden-Alphen aan den Rijn. Omdat er maar twee treinen per uur rijden, zal er voorlopig nog geen sprake zijn van spoorverdubbeling.
|
Antwoord webmaster: |
intercity is het nu alleen in naam, omdat de oude stoptrein een intercity is geworden. al die mensen die klagen dat woerden zijn intercity status heeft verloren hebben het dan ook mis. nu stoppen er juist wel intercity's op woerden, terwijl dat voorheen niet het geval was, toen stopten er wel sneltreinen, maar die zijn verdwenen. als je op een lijn alleen intercity's hebt en geen stoptreinen zegt de intercity status mij niet zoveel, daarmee heb je geen voordeel boven andere stations, waar alleen stoptreinen zouden stoppen. De intercity slaat geen enkele halte over (behalve inderdaad tussen woerden en utrecht). als de rijn gouwe lijn er komt zal dat waarschijnlijk wel veranderen, maar ik weet niet of de intercity's dan nog wel doorrijden naar Leiden, of dat je in Alphen moet overstappen op de rijn gouwe. |
T.Vonk | 14 jul 2007 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Omgeving station krijgt opknapbeurt
De gemeente en de Nederlandse Spoorwegen werken momenteel samen aan een plan om de omgeving van het Stationsplein te verbeteren. Het huidige plan gaat uit van de aanleg van circa 80 nieuwe parkeerplaatsen en ruim 35 parkeerplaatsen die worden heringericht. De gemeente is bij het plan betrokken om de openbare ruimte bij het NS station op te knappen.
Door de samenwerking wordt het hele gebied rond het station aangepakt. Het aanliggende park wordt in de aanpassingen meegenomen. Het slingerpad wordt opgeknapt en in het park en op het stationsplein worden nieuwe groenvoorzieningen aangebracht. Om de sociale controle te waarborgen, is camerabewaking op het parkeerterrein in het plan opgenomen.
Op woensdagavond 27 juni is met de omwonenden en belanghebbenden gesproken. Over het algemeen waren de aanwezigen positief over het getoonde plan. Met de stichting Hugo Kotestein, die het karakter van het park als cultureel erfgoed wil behouden, is afgesproken dat de aanpassing van het park in overleg zal plaatsvinden.
www.bodegraven.nl (actueel, nieuws) |
iemand | 8 mei 2007 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
wij gaan er naar toe |