Geavanceerd
spoorkaart
spoorlijnen
tijdlijn
typen stations
reisplanner
nieuws
bronnen
links
literatuur
FAQ
contact
gastenboek
inloggen
overig
© disclaimer
station Bodegraven - foto's en omschrijving op stationsweb

station Bodegraven

Telegrafische verkorting: Bdg
lijnkmjaar
Leiden- Woerden9,2441878
Geopend op 15 okt 1878

treinstation in gebruik
Provincie: zuid-holland

stationsgebouw I (1878-1894)Type Zwammerdam rustiek plattelandsstation. Beganegrond en verdieping. Ingang in de zijgevel. Gevels versierd als Alphen. Groot overstekend afgeknot zadeldak. Het nieuws van den dag, 09-10-1893: Sedert eenige maand...lees verder
stationsgebouw II (1894-1911)asymmetrisch gebouw met puntgevel in hoog deel en lage vleugel
stationsgebouw III (1913)station herbouwd na brand. Doch sterk gewijzigd. Hoog linkerdeel en laag rechterdeel, met een hoog dak. Linkerhoek heef teen toren met spits. Drie dubbele deuren elk met zijn eigen trap inplaats van een bordes voor het hele gebouw

adres: 

Stationsplein 1
2411CK Bodegraven
kaartje van de omgeving

Welk cijfer geef je dit station?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
23 bezoekers hebben dit station gemiddeld een 7,8 gegeven.

Deel uw herinneringen aan of stel een vraag over station Bodegraven

66 afbeeldingen

37 afbeeldingen van dit station hebben reeds een waardering gekregen.
Sorteer de afbeeldingen op waardering
De laatst toegevoegde afbeeldingen op 22 okt 2024 zijn omrand.

1890 (1)
1900 (4)
1910 (1)
1920 (5)
1930 (1)
1940 (2)
1950 (2)
1960 (4)
1970 (7)
1980 (2)
1990 (4)
2000 (8)
2010 (21)
2020 (2)

Blijf per mail op de hoogte van toevoegingen bij dit station

Reacties (10)

Plaats zelf een opmerking bij dit station, of stel een vraag
Aart van Joolingen29 jan 2017
Reageer op deze vraag/ opmerking
Ik heb ooit begrepen dat mijn overgrootvader Henri van Joolingen het huidige station Bodegraven gebouwd heeft. Klopt dat?
Antwoord webmaster:
Zou Het Utrechts Archief kunnenwetrn, die hebben de oude ns archievenincl personeelsdossier
Matthijs Schreurs9 mei 2014
Reageer op deze vraag/ opmerking
Ik ben nu 12 en woon nog steeds in Bodegraven, erg prachtige stad zelf en het station ook. Erg leuk dat ik ook kan zien hoe het vroeger uit zag, ga zo door! Vanaf 2018 moeten er 4 treinen per uur rijden en 2 nieuwe haltes, vanaf DRGL 2017 (11-12-2016) gaat Apn-Gd 4x/u waardoor de spitsverbinding niet meer door gaat naar Leiden en dus onze verbinding vrij komt. Als jullie foto's willen, stuur maar een mailtje en jullie krijgen foto's, mits jullie mijn naam erbij zetten (als dat mogelijk is). Vriendelijke groet, Matthijs
cees van der beek19 feb 2013
Reageer op deze vraag/ opmerking
Stationschefs: na van Kruiningen was Boelmans stationschef, ik weet niet meer of deze van Kruiningen opvolgde, of dat daar nog een naam tussen moet. Na (ver) na van Kruiningen was dhr Laman (of Schlaman er chef, data weet ik niet.
Giljam Otten16 aug 2012
Reageer op deze vraag/ opmerking
Ik heb begrepen dat enkele treinen op Utrecht Centraal die eerst door koplopers werden gereden nu door dubbeldekkers worden gereden omdat het spoor waar ze nu aankomen te kort is voor kopolopers op sommige tijden. En probeer nu maar te raden van welke verbinde deze dubbeldekkers afkomen...
Jan Baars3 jun 2012
Reageer op deze vraag/ opmerking
Met ingang van 2018 wordt de dienst verdubbelt op deze lijn ipv 2 intercitys gaan er dan is de bedoeling 2 sprinters en 2 intercitys per uur per richting rijden. Heeft dit dan nog gevolgen voor dit station en deze lijn ? want de cappaciteit van deze lijn is nu al aan de krappe kant. Eind jaren zeventig waren er al plannen voor verdubbeling van deze lijn maar door bezuiniggingen zijn deze weer op de lange baan geschoven.
Antwoord webmaster:
voor dit station zal het wel meevallen. is al twee sporig, maar dan moeten ze de rest van het spoor ook verdubbelen.
Arjo van der Steen12 apr 2012
Reageer op deze vraag/ opmerking
Tegenwoordig rijden er steeds meer koplopers op de spoorlijn Utrecht CS - Woerden - Bodegraven - Alphen - Leiden. Wat bepaald bij de NS de keuze om koplopers in te zetten i.p.v. dubbeldekkers? Ik vind het zelf een beter idee, omdat ik die dubbeldekkers onnodig vind op deze spoorlijn. Die zitten vaak maar voor 10% vol. In de koploper heb je tenminste het idee dat de trein niet voor niets rijd.
Antwoord webmaster:
ik heb geen idee, ik heb geen verstand van treinen, alleen van stations.
Gertjan Stamer23 okt 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
Treintaxihalte sluit per 1 Januari 2002.Het aloude overpad gaat sluiten en er wordt nieuwe gemaakt even ten oosten ervan-men verlengt de beide zijperrons ook nog eens periode 18 Februari t/m 12 Maart.Overpad dus 40 meter oostwaarts nieuw gemaakt. Op 15 November 2004 sluit het NS loket voorgoed en staat vele maanden leeg te wezen en het gebouw op slot.In September 2005 start sloop oude fietsenstallingen en bouw nieuwe overkapte fietsenstallingen...nasstgelegen politiebureau gooit het hogerop met hoogtebouw ergens najaar 2004/begin 2005?.In Januari 2007 heropent stationsgebouw als het KookStation,eindelijk weer leven in de brouwerij.In Mei/Juni 2009 uitbreiding overkapte fietsenstallingen nabij het overpad.
A. van der Steen13 sep 2008
Reageer op deze vraag/ opmerking
Bodegraven is sinds december 2006 een Intercity-station geworden. Twee keer per uur wachten de Intercity's uit de richting Leiden en Utrecht op elkaar om vervolgens weer verder te gaan over het landelijke enkelspoor. Bodegraven zal ook in de toekomst een Intercity-station blijven, omdat het een enig station is tussen Alphen aan den Rijn en Woerden. Vanaf 2020 zullen er door de komst van de Rijn-Gouwelijn een aantal nieuwe stations gebouwd worden. Ook tussen Woerden en Utrecht Centraal zijn er inmiddels al twee stoptreinstations. De functie van Intercity zal pas vanaf 2020 meer tot zijn recht komen na de komst van de Rijn-Gouwelijn. Bodegraven ligt aan het enkele spoor Woerden-Alphen aan den Rijn. Omdat er maar twee treinen per uur rijden, zal er voorlopig nog geen sprake zijn van spoorverdubbeling.
Antwoord webmaster:
intercity is het nu alleen in naam, omdat de oude stoptrein een intercity is geworden. al die mensen die klagen dat woerden zijn intercity status heeft verloren hebben het dan ook mis. nu stoppen er juist wel intercity's op woerden, terwijl dat voorheen niet het geval was, toen stopten er wel sneltreinen, maar die zijn verdwenen. als je op een lijn alleen intercity's hebt en geen stoptreinen zegt de intercity status mij niet zoveel, daarmee heb je geen voordeel boven andere stations, waar alleen stoptreinen zouden stoppen. De intercity slaat geen enkele halte over (behalve inderdaad tussen woerden en utrecht). als de rijn gouwe lijn er komt zal dat waarschijnlijk wel veranderen, maar ik weet niet of de intercity's dan nog wel doorrijden naar Leiden, of dat je in Alphen moet overstappen op de rijn gouwe.
T.Vonk14 jul 2007
Reageer op deze vraag/ opmerking
Omgeving station krijgt opknapbeurt De gemeente en de Nederlandse Spoorwegen werken momenteel samen aan een plan om de omgeving van het Stationsplein te verbeteren. Het huidige plan gaat uit van de aanleg van circa 80 nieuwe parkeerplaatsen en ruim 35 parkeerplaatsen die worden heringericht. De gemeente is bij het plan betrokken om de openbare ruimte bij het NS station op te knappen. Door de samenwerking wordt het hele gebied rond het station aangepakt. Het aanliggende park wordt in de aanpassingen meegenomen. Het slingerpad wordt opgeknapt en in het park en op het stationsplein worden nieuwe groenvoorzieningen aangebracht. Om de sociale controle te waarborgen, is camerabewaking op het parkeerterrein in het plan opgenomen. Op woensdagavond 27 juni is met de omwonenden en belanghebbenden gesproken. Over het algemeen waren de aanwezigen positief over het getoonde plan. Met de stichting Hugo Kotestein, die het karakter van het park als cultureel erfgoed wil behouden, is afgesproken dat de aanpassing van het park in overleg zal plaatsvinden. www.bodegraven.nl (actueel, nieuws)
iemand8 mei 2007
Reageer op deze vraag/ opmerking
wij gaan er naar toe

Uw reactie:

naam: *
e-mail: *
los deze som op **
Toon mijn mailadres niet op de site
Uw opmerking of vraag: *

* verplicht veld
** omdat er blijkbaar nogal veel spam op dit formulier wordt ingevuld (die ik dan handmatig moet verwijderen) moet je deze eenvoudige som oplossen om te tonen dat je geen spam robot bent.
N.B. Voor diegenen onder jullie die niet zo'n ster in rekenen zijn: het antwoord is dus 2.


Kaartje (Google maps)
9292ov.nl (info over station)
Vertrekstaat 1891 (14)
Vertrekstaat 1911 (19)
Vertrekstaat 1929 (19)
Vertrekstaat 1940 (17)
Vertrekstaat 1957 (39)
Vertrekstaat 1971 (74)
Personeel op dit station

Nieuws

Maandagavond ontstond brand in de woning van den heer J. Stationchef te Bodegraven (9 sep 1911)
Geen vrij weekend meer voor chefkok station Bodegraven (15 jan 2007)
Kookstation Bodegraven geplande datum open (11 dec 2006)
Koken op station Bodegraven (16 okt 2006)
Geen camera’s en toilet op station Bodegraven (10 jul 2006)

Ouder nieuws over Bodegraven

Literatuur

De Nederlandse Stations in oude ansichten. Deel II H.G. Hesselink (pag. 129)

Spoorwegstations in Nederland L. van Paddenburg; J.G.C. van de Meene (pag. 120)

Stationnementen : Oude en Nieuwe Spoorwegstations in Hedendaagse Beelden. Victor M. Lansink (pag. 112- 113)

Spoorwegarchitectuur in Nederland 1841-1938 H. Romers (pag. 207, 194, 262)

Stations in de omgeving

Zwammerdam (3,2 km)
Waarder (5,3 km)
Gouwsluis (6,3 km)
Zuidgouwekade (6,5 km)
Aarlanderveen (6,6 km)
Boskoop (6,8 km)
Gouda Goverwelle (7,1 km)
Zuideindscheweg (7,1 km)
Waddinxveen Noord (7,3 km)
Hekendorp (7,4 km)

Heeft u zelf foto's die in deze verzameling zouden passen, mail deze dan naar Wichor Bramer. Het gaat daarbij om foto's van het station of van stationsgebouwen. Foto's van treinen waarop geen stations te zien zijn neem ik niet op op mijn site.


U kunt naar deze pagina linken als http://www.stationsweb.nl/bodegraven