Geavanceerd
spoorkaart
spoorlijnen
tijdlijn
typen stations
reisplanner
nieuws
bronnen
links
literatuur
FAQ
contact
gastenboek
inloggen
overig
© disclaimer
station Anjum - foto's en omschrijving op stationsweb

station Anjum

Telegrafische verkorting: Aj
lijnkmjaar
Leeuwarden- Anjum46,51913 - 1935
Geopend op 24 aug 1913
Gesloten op 15 mei 1935

treinstation buiten gebruik
Provincie: friesland

stationsgebouw (1909)enigszins afwijkend van de andere stations van deze maatschappij doordat de perrongevel een klokgevel in plaats van een puntgevel krijgt.

adres: 

Haerrewei 7
Anjum
kaartje van de omgeving

Welk cijfer geef je dit station?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
7 bezoekers hebben dit station gemiddeld een 9,4 gegeven.

Deel uw herinneringen aan of stel een vraag over station Anjum

13 afbeeldingen

10 afbeeldingen van dit station hebben reeds een waardering gekregen.
Sorteer de afbeeldingen op waardering
De laatst toegevoegde afbeeldingen op 23 okt 2024 zijn omrand.

1910 (1)
1920 (1)
1960 (2)
1970 (2)
1990 (3)
2000 (3)
2010 (1)

Blijf per mail op de hoogte van toevoegingen bij dit station

Reacties (6)

Plaats zelf een opmerking bij dit station, of stel een vraag
Harry6 sep 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
http://bng0021.home.xs4all.nl/ws/nfls/anjum.htm
Antwoord webmaster:
aha dank je wel. inderdaad daar staat hetemplacement.
Perrondienst2 sep 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Ik vraag me af hoe het emplacement er uitzag. Bij sporenplan.nl en stationsweb.nl heb ik er niets over kunnen vinden. Met vriendelijke groeten, Bert.
Antwoord webmaster:
ik weet het ook niet, heb je contact opgenomen met sporenplan? zij zouden het moeten weten als het ergens bekend is. ook al staat het niet op de site
anoniem (de naam is ergens verdwenen)9 jul 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Er zijn weer plannen om het Dokkumer lokaaltje op te starten, voor meer info; http://www.gra-cv.com/NFLS/index_dokkumer_lokaaltje.htm
Antwoord webmaster:
die plannen zijn wel aardig, maar natuurlijk niet reeel, wie gaat nu de hele NFLS lijn heraanleggen, wie gaat dat allemaal betalen? Komen daar zoveel mensen op af? Idioot plan!
marco26 apr 2008
Reageer op deze vraag/ opmerking
Wichor, in je reactie op de laatste post over station Anjum zeg je dat bijna alle stations en haltegebouwen langs andere lijnen in Friesland inmiddels wel verdwenen zijn. Het kan best zijn dat ik je post verkeerd interpreteer, maar als ik op Stationsweb kijk naar de lijnen vanaf Leeuwarden via Stiens naar Harlingen en Franeker kom ik toch tot tien gebouwen die nog steeds bestaan. En wel te weten Stiens, Vrouwbuurtstermolen, St. Annaparochie, Minnertsga, Tzummarum, Sexbierum- Pietersbierum, Wynaldum, Midlum- Herbayum, Koetille en Dongjum. Dat vind ik toch een heel respectabel aantal. Maar wat de poster al zegt: in Friesland is het niet het gebrek aan ruimte dat zorgt voor de sloop van deze schitterende gebouwen. Godzijdank!
Antwoord webmaster:
ja maar ik bedoelde de lijnen van de nfls in vergelijking tot andere spoorlijnen die nog wel in gebruik zijn. de nfls lijnen zie ik als een geheel. die lijn is toch ook opgebroken? dat verschil wilde ik aangeven.
Roel24 apr 2008
Reageer op deze vraag/ opmerking
Grappig, dat de meeste stationnetjes aan deze lijn naar leeuwarden nog staan. In friesland hebben ze waarschijnlijk meer ruimte dan de rest van Nederland dus daar staan de stations niet in de weg =P
Antwoord webmaster:
nou het grote verschil is dat deze lijn al heel lang is opgedoekt. Als je kijkt aan de andere lijnen in friesland zij daar de stationsgebouwen al lang verdwenen. en bij de haarlemmermeerlijnen zijn de gebouwen juist heel vaak blijven staan. dus je redenatie klopt niet echt. het is niet provincie gebonden, maar lijn gebonden. Hoewel aan de spoorlijn Zwolle- Emmen in het overijsselse deel alle oorspronkelijke gebouwen (van de stations die nog in gebruik zijn dan) nog staan en in Drenthe geen enkele meer. dus deels heb je ook wel gelijk, of kan iemand anders mij uitleggen hoe dat komt?
K.Veenstra4 mei 2005
Reageer op deze vraag/ opmerking
ben vlak bij het station geboren in 1955 toen was het in gebruik als boerderij

Uw reactie:

naam: *
e-mail: *
los deze som op **
Toon mijn mailadres niet op de site
Uw opmerking of vraag: *

* verplicht veld
** omdat er blijkbaar nogal veel spam op dit formulier wordt ingevuld (die ik dan handmatig moet verwijderen) moet je deze eenvoudige som oplossen om te tonen dat je geen spam robot bent.
N.B. Voor diegenen onder jullie die niet zo'n ster in rekenen zijn: het antwoord is dus 2.


Vertrekstaat 1929 (9)

Nieuws

Anjumse vrouw blijft ontkennen : Zes jaar en tbs voor pensionhoudster horrorpension station Anjum (17 nov 1998)

Literatuur

De Nederlandse Stations in oude ansichten. Deel II H.G. Hesselink (pag. 136)

Spoorwegstations in Nederland L. van Paddenburg; J.G.C. van de Meene (pag. 118)

Stationnementen : Oude en Nieuwe Spoorwegstations in Hedendaagse Beelden. Victor M. Lansink (pag. 85)

Spoorwegarchitectuur in Nederland 1841-1938 H. Romers (pag. 284)

Stations in de omgeving

Morra- Lioessens (2,3 km)
Metslawier (4,2 km)
Dokkum- Aalsum (9,5 km)
Hantum (9,8 km)
Ternaard (10,5 km)
Zoutkamp (12,4 km)
Buitenpost (13,4 km)
Veenklooster- Twijzel (13,6 km)
Ulrum (14,3 km)
Holwerd (14,6 km)

Heeft u zelf foto's die in deze verzameling zouden passen, mail deze dan naar Wichor Bramer. Het gaat daarbij om foto's van het station of van stationsgebouwen. Foto's van treinen waarop geen stations te zien zijn neem ik niet op op mijn site.


U kunt naar deze pagina linken als http://www.stationsweb.nl/anjum