station Amsterdam Weesperpoort - foto's en omschrijving op stationsweb
station Amsterdam Weesperpoort
Telegrafische verkorting: Asp
Geopend op | 18 dec 1843 |
Gesloten op | 15 okt 1939 | |
treinstation buiten gebruik
Provincie: noord-holland
tot 15 mei 1845 | Amsterdam Rhijnspoor |
stationsgebouw (1843-1939) | middendeel met aan weerszijden een hoog eindgebouw. Ertegenover aan de overzijde van de sporen staat een identiek gebouw. Vertrekkende een aankomende reizigers worden gescheiden.
In 1843 werd dit station door de NRS gebouwd als begin station vo...lees verder
| verbouwing 1908 | vestibule
|
Exacte locatie op Google Maps (52,36056°N 4,90775°E )
19 bezoekers hebben dit station gemiddeld een 8,1 gegeven.
Deel uw herinneringen aan of stel een vraag over station Amsterdam Weesperpoort
44 afbeeldingen
40 afbeeldingen van dit station hebben reeds een waardering gekregen.
Sorteer de afbeeldingen op waardering
De laatst toegevoegde afbeeldingen op 30 jul 2013 zijn omrand.
 |
 |
1840 (2)
 |
 |
1850 (2)
 |
1860 (1)
 |
1890 (1)
Het Weesperpoortstation was het tweede station van Amsterdam. Het dateert uit 1843 en werd gebouwd door de Nederlandse Rhijn Spoorwegmaatschappij, die o.a. de lijn Amsterdam-Utrecht-Arnhem exploiteerde. Later werd er een verbinding met het Centraal Station gemaakt, dat in handen was van de Hollandse IJzeren Spoorweg Maatschappij. Uit het station vertrokken treinen naar Utrecht, Arnhem, Duitsland, Rotterdam en Amsterdam-CS. Tevens was er een goederenstation en lag er vanuit het station een goederenlijn naar de havens in Amsterdam-Oost. Vanaf begin deze eeuw had de Gooische Stoomtrein haar eindpunt op het voorplein van het Weesperpoortstation. Reeds in 1939 werd het station gesloten en reden alle treinen voortaan direct naar het Centraal Station.
Station Weesperpoort
Het station werd in 1843 gebouwd door L.J.A. van der Kun. Bij de uitbreiding en officiƫle opening op 15 mei 1845 werd het Weesperpoort genoemd. In 1939 werd het herhaaldelijk verbouwde en uitgebreide station gesloopt. Door veranderingen in het spoorwegnet en de bouw van het nieuwe Amstelstation in 1937 was het overbodig geworden.
Ligging
Het station lag aan de overkant van de Singelgracht, op het Rhijnspoorplein, aan het begin van de Wibautstraat. Aan de stadskant van het water stond op het Weesperplein de Weesperpoort.
Kopstation
Het Weesperpoortstation was een kopstation. De spoorlijn liep daar dood. Je kon er alleen van en naar Utrecht reizen. Later werd de lijn naar Arnhem doorgetrokken.
Blijf per mail op de hoogte van toevoegingen bij dit station
Reacties (12)
Plaats zelf een opmerking bij dit station, of stel een vraag
Erkel | 1 feb 2022 |
Vind je deze opmerking ongepast? |
Leuk om te zien, hier werkte en woonde een voorvader van mij in 1845. |
Ab H. Baas | 14 sep 2019 |
Vind je deze opmerking ongepast? |
Ik zoek foto's gemaakt in 1944 van het zoeken naar koolresten op het oude rangeerterrein. Zelf heb ik in de hongerwinter daar grond gezeefd om de koolresten te vinden waarmee we het spaarzame voedsel konden koken op een tot kacheltje omgebouwde blikken bus. |
J.Beintema | 30 mei 2018 |
Vind je deze opmerking ongepast? |
Mijn opa (Beintema) werkte op het Weesperpoortstation en ik (1935) kan mij herinneren dat hij de Vrolikstraat uitwandelde naar zijn werk met de karaktiristieke pet en jas met zijn broodtrommeltje onder de arm. Is er nog iemand die kan vertellen wat mijn opa op dat station deed en wat zijn funktie was? |
Chris Laarman | 12 jun 2016 |
|
"Weesperpoort" (sinds 1845) lijkt mij de enige /offici?le/ naam.
"Rhijnspoor" was een verwijzing naar de uitbatende spoorwegmaatschappij. Die werd omstreeks 1890 overgenomen door de inmiddels veel grotere SS. Zodoende zal die bijnaam in onbruik zijn geraakt. |
Chris Laarman | 12 jun 2016 |
|
Gokje:
Deze plaats lag pal buiten de buitenste stadsgracht, bovendien aan de Amstel. Dus zowel de stad zelf als de omgeving waren goed bereikbaar (voor personen en goederen).
Eigenlijk lag het op eenzelfde soort plek als het eerste station van Amsterdam, d'Eenhonderd Roe, en eveneens buiten de gemeente Amsterdam. |
Wilfried Dewaelheyns | 18 dec 2015 |
|
Geachte,
Wanneer is de benaming van Rhijnspoor in Weesperpoort aangepast.
Op deze pagina staat zowel op 1 januari 1980 (boven) als op 15 mei 1845 (midden)
In mijn opzoekingen kan ik geen bevestiging vinden welke van beide datums juist is.
Wilfried Dewaelheyns, Belgi?. |
Ray Deacon | 3 aug 2013 |
|
Goede dag,
I am in the final stages of writing a book on the Amsterdam tramway system and am trying to find a good, clear map depicting the layout of main railway lines from the east and west of the city between 1900 and 1940. The Station Weesperpoort/Muiderpoort area and Gooische steam tram route are the biggest problems. I need to produce a map and would appreciate it if you could let me know where I might be able to obtain an image showing these railways.
Dank u wel,
Ray Deacon |
Antwoord webmaster: |
maybe you can find this on sporenplan.nl? they have more maps of railways than i do. i only collect pictures of stations. |
Han Lefering | 17 aug 2011 |
|
De heer JJA Busquet per nov 1935 cst 1 te Amsterdam Weesperpoort. |
Antwoord webmaster: |
ik had juist genoteerd dat hij op die dag afzwaaide? |
Arnoud | 1 aug 2011 |
|
Misschien wordt hier bedoeld dat fundamenten van A'dam Weesperpoort bloot kwamen te liggen toen de metrotunnel tussen A'dam Amstel en Centraal werd aangelegd? Die loopt nl. nu langs de plek waar Weesperpoort ooit lag, zij het ondergronds. |
Antwoord webmaster: |
ok dat zou inderdaad kunnen. |
a schreur | 17 jul 2011 |
|
waar is het station gebleven want er waren toch elementen van het station blootgelegd |
Antwoord webmaster: |
Dat weet ik niet? Waar had je dat vernomen dan? |
J.Kolenbrander | 29 aug 2010 |
|
OOM JAN FLICK WAS KELNER AAN HET WEESPERPOORT
STATION
MIJN GROOTVADER JAN FLICK SR WAS KRUIER OOK AAN DE WEESPERPOORT
|
Chiel | 12 dec 2005 |
|
Deze lijn staat bij de Amsterdammers beter bekend als de Gooische Moordenaar. Niet helemaal waar, maar op z'n minst een ongelukslijn. Eerst werd bij Naarden onze eerste Panzerwagen geschept. Later kwam de rok van de machinist zijn dochter in de drijfstang van loc.nr.13 en verloor haar been.
De echte Moordenaar was de tram Amsterdam - Haarlem (de Kikker) die vlak langs de portieken reed op de Adm.de Ruyterweg. |
Uw reactie:
* verplicht veld
** omdat er blijkbaar nogal veel spam op dit formulier wordt ingevuld (die ik dan handmatig moet verwijderen) moet je deze eenvoudige som oplossen om te tonen dat je geen spam robot bent.
N.B. Voor diegenen onder jullie die niet zo'n ster in rekenen zijn: het antwoord is dus 2.
|
Vertrekstaat 1868 (8)
Vertrekstaat 1891 (59)
Vertrekstaat 1911 (84)
Vertrekstaat 1929 (50)
Personeel op dit station
Nieuws
STADSNIEUWS. De Spoorwegverbindingen van Amsterdam. (24 nov 1905)
Literatuur
Stations in de omgeving
Amsterdam Muiderpoort
(1,6 km)
Sint Anthoniedijk
(1,7 km)
Amsterdam Amstel
(1,8 km)
Amsterdam Oosterdok
(1,8 km)
Kattenburgerbrug
(1,9 km)
Amsterdam Centraal
(2,1 km)
Amsterdam Westerdok
(2,4 km)
Amsterdam RAI
(2,8 km)
Amsterdam Science Park
(2,9 km)
Amsterdam Willemspoort
(3,3 km)
|