Station in gebruik genomen onder de naam Sloterdijk Noord 29 mei 1983 met tijdelijke naam na verplaatsing van de lijn naar Zaandam bij de opening van de Hemtunnel, 2 juni 1985 vernoemd in Sloterdijk. Het derde station met deze naam. Oorspronkelijk op de lijn naar Zaandam in gebruik genomen als station Sloterdijk Noord werd de naam gewijzigd op 29 mei 1983 toen ook de lijn naar Haarlem er langs kwam. 1 juni 1986 kwam hier ook de westtak op de bovenste verdieping. De lijnen richting Haarlem en Zaandam hebben de onderste verdieping. De middelste verdieping is voor kaartverkoop en dat soort zaken. Tot 1985 was er een halte Sloterdijk (Zuid), die lag iets verderop.
Arjan Krabbenbos | 18 mrt 2018 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Naar aanleiding van de eerdere klachten van de OV chipkaartpoorten in de stationshal is er maatregel getroffen.Het betreft de stationshal in het hoofdgebouw, dus niet het aparte Hemboogperron met de sporen 9 en 10!
Er hangen nu gele posters aan de muren met de route waarbij je niet extra in of uit te checken moet. Voor reizigers met een actiekaartje of vrij reizen maakt het niet veel uit wel voor reizigers met een abonnement!Hopelijk is de informatie nu wat verbeterd en worden de klachten minder.
Noot: Alleen jammer dat deze extra informatie in het Nederlands staat beschreven! Voor anderstaligen blijft dit dus een obstakel!
Hopelijk lossen ze dit probleem op door om te roepen in meerdere talen zodat het voor iedereen wat duidelijker te begrijpen is.
Gisteren op zaterdag 17 maart 2018 kwam ik op dit station met overstappen : Haarlem-Almaar Alkmaar-Haarlem. |
Arjan Krabbenbos | 11 feb 2018 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Als men wil overstappen op dit station van Schiphol, Haarlem naar de richting Zaandam (of andersom) dient men extra in en uit te checken. Dat heb ik gisteren meegemaakt toen ik uit de richting Haarlem naar Zaandam,Alkmaar wilde. Gisteren, zaterdag 10 februari 2018 zag ik dat bij aankomst hier in de stationshal.Daar werd op dit middenniveau een extra zone voor in en uitchecken geconstateerd die ook op stations met andere vervoerders wordt toegepast.Maar op dit grote station is NS de alleenheerser op spoorgebied,dus vind dit een vreemde situatie.Wel is er bij de sporen 9 en 10 (de Hembooghalte) apart van dit hoofdgebouw waar ook van die in en uitcheck palen staan. Andere stations waar alleen NS de treinen laat stoppen hebben dit niet,Denk maar aan bijvoorbeeld Leiden Centraal,Den Haag HS,Den Haag Centraal,Rotterdam Centraal en Utrecht Centraal. Weet iemand waarom dit zo gemaakt is als apart gescheiden NS station? |
Arjan Krabbenbos | 24 okt 2016 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Na het vroegtijdige vertrek en roemloos einde van het gecombineerde Plan V -treinstel bij station Lelylaan is er hier wel hopelijk iets succesvol neergezet. Aan de lage sporen-kant nabij tram-en busstation (onder metro-en treinviaduct)en oude tramwagon wat dient als restaurant staan enkele oude opgeknapte slaaprijtuigen.Deze hebben bijna een roemloos einde gekregen op een zijspoor in Utrecht ,waar ze onder de graffiti stonden weg te roesten. Gelukkig zijn deze voormalige slaapwagens opgeknapt en verbouwd in Friesland en dienen nu als hostel voor toeristen.Alleen staan ze stil (op een speciaal aangelegd spoor)en ook zijn ze daarom niet meer zijn niet meer rijvaardig,/ |
Heimen Stoffels | 9 mei 2016 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Zoals in veel gevallen biedt Wikipedia uitkomst over de herkomst van de plaatsnaam ;-)
https://nl.wikipedia.org/wiki/Sloterdijk_(Amsterdam)#Geschiedenis |
Heimen Stoffels | 9 mei 2016 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Trouwens @Wichor: mogelijk gaat dat wel gebeuren. De Amsterdam ArenA gaat waarschijnlijk vernoemd worden naar Johan Cruijff dus station Bijlmer ArenA zal zich dan qua naam ook moeten aanpassen ;-) |
Peter | 24 aug 2015 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Geachte Heer,
Ik lees dat u woonde in Gibraltrarstraat 47.
In Amsterdam? Wat leuk. Op welke verdieping. Ik woon al vele jaren op 3 hoog. Ben benieuwd naar de historie van huis en buurt. Vr Gr Peter Smidt |
Marielle | 14 dec 2013 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Is het station vernoemd naar de filosoof Peter Sloterdijk, ja of nee?
Groet, |
Antwoord webmaster: |
Nee natuurlijk niet, stations worden in nederland niet naar personen vernoemd. Arschojnlijk is pieter ook naar de plaats sloterdijk vernoemd. |
arjan krabbenbos | 25 okt 2013 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Ik mis Halfweg-Zwanenburg bij stations in de omgeving. |
Antwoord webmaster: |
halfweg heb ik nog niet op de kaart geplot, daarom. dat is niet zo eenvoudig. |
christoffels | 15 aug 2013 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
waar vind ik perron 12? |
Antwoord webmaster: |
Volg de borden zou ik zo zeggen toch? |
Marja | 26 jul 2012 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Is de knuffel al terecht, mijn man heeft gisteren een knuffel gevonden op station sloterdijk. |
Patricia | 10 jul 2012 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Wij zijn afgelopen zondag van Purmerend naar Amsterdam CS gereisd. We gingen toen eerst met de trein naar Sloterdijk. Daar moesten we op een ander station overstappen en toen gingen we door naar Amsterdam CS. Kan iemand mij vertellen of het station waar je in eerste instantie stopt (dus vanuit purmerend - of waar je instapt richting hoorn) heet? Is dat station Sloterdijk of is dat het station waar je heen gaat om verder te reizen? Of misschien heten ze allebei wel hetzelfde? Mijn dochter is er haar knuffel verloren, dus ik wil graag de goede naam van het station hebben zodat we op zoek kunnen gaan. Alvast bedankt voor de reacties! |
Antwoord webmaster: |
da's beide slotersijk. |
geisa | 9 apr 2012 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Hallo,
ik zag dat De Broodzaak open ging maar die ging daarna snel weer dicht. Staat die horeca ruimte te huur of te koop? |
Antwoord webmaster: |
geen idee, dit soort dingen weet ik niet. |
Gertjan Stamer | 29 feb 2012 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Februari 2012...Kiosk in Hemboogviaduct,alleen open ochtenduren werkdagen en alleen afrekenen met pin en chip. Broodzaak geopend/nieuwbouw/hal iets kleiner dus. Ziothoek tussen Starbucks en entree/draaideuren verwijderd (merkwaardig !) |
Ellen | 9 aug 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Ik wil even iets kwijt. Wie verzint de plaats voor de bus en tram haltes!? Het is donker en een verlaten plaats om op een bus te staan wachten s'avonds!! Zeker geen verbetering!! |
Antwoord webmaster: |
ik zou het niet weten, ik niet in elk geval (deze site gaat zelfs niet over bussen). |
Gertjan Stamer | 12 dec 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Zondag 12 December 2010...geen bussen voor het stationsgebouw,die staan vanaf die datum onder het Metrospoor bij de in November verhuisde tramlijn 12...nieuwe entree/roltrap/vaste trap naar stationshal naast spoor 8 is dan ook open.Het is een onwezenlijk gezicht dat er geen bussen meer zijn op het voorplein...wat gaat er gebeuren met dit plein? WC's staan nu nog even rechts naast hoofentree maar in Januari 2011 is dat weg en gaat nieuwe WC-ruimte open bij lift spoor 3/4 en is ook nabij voetbrug naar het P&R terrein. |
Gertjan Stamer | 18 nov 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Eindelijk WC's in de hal vroeg in 2008-ze zijn weer gesloopt in November 2010 om ruimte te maken voor nieuwe trappartij+roltrap+lift om naar de nieuwe plek van de trams en bussen te gaan-tramlijn 12 rijdt daar sinds medio November en men sloopt de trambaan boven/stationsplein.Noodvoorziening wc's voor het stationsgebouw. Er gaat vast en zeker nog meer gebeuren...per 1 Oktober 2010 sluit de Kiosk in de hal van het Hemboogviaduct. |
Gertjan Stamer | 28 jun 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
La Place was eerst Stationsrestaurant...in Juni is Julia's open gegaan en heeft deel oude keuken omgetoverd tot zithoek en entree nabij Smullers is nu de bar geworden.Per 2 Juli 2010 opent Starbucks en die heeft rest van ruimte als koffieshop,net achter de ruime zithoek en heeft als toegang in hal de oude deur(nu verbreed)die uitkomt richting loketten.Allemaal wel erg krap en jammer van La Place die kennelijk geen succes is op stations. |
Gertjan Stamer | 10 apr 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Al vroeg in 2010 sluit men de westelijke eindes eilandperrons af ivm bouwen nieuw viaduct haaks boven de sporen 3 t/m 8,in April zien we het leggen van tramsporen in een bocht onder de hooggelegen metrolijn en begin April 2010 stopt La Place er mee...hier komt Julia's horeca.Kennelijk is La Place op stations geen succes(Apeldoorn,Leiden...). |
Gertjan Stamer | 27 sep 2009 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
In 1996 grote verbouwing/uitbreiding tbv metrolijn en in dezelfde stijl uitgevoerde eilandperron met gebogen kap,uitbreiding van de winkels en perronverlenging/nieuwe liften.Het is heden ten dage nog goed te zien aan de dikke steunpilaren op de eilandperrons wat het nieuwe deel betreft/andere bekleding van deze steunpilaren.Start bouw Hemboog voorjaar 2000.Leuk om te vermelden dat stationshal is gebruikt als locatie reclamefilm Voordeelurenkaart tbv kortingsactie van 99 gulden naar 94 gulden,September 2000 dus.September 2001 verbouwing/slop NS loketten naar inlooploket en gele portocabin pal voor de toegang,gereed December 2001.De London Gift Shop wordt snackgigant Smullers in Februari 2004.Laat najaar start vervanging van de vloer in de hal,omvangrijke klus die veel overlast geeft en gereed in Februari 2005.Tevens verandering van toegangsdeuren,men plaatst ronde draaideuren..veel tocht!,Kiosk ietwat verzet naar achteren in die periode.Stationsrestaurant stopt ermee in nazomer 2006 en wordt drastisch verbouwt tot een La Place restaurant,opent Oktober 2006.Enkele winkels komen en gaan(Cést du Pain,AH to go enz)Eindelijk bewaakte WC's vroeg 2008 recht bij de perronlift spoor 7/8 |
Gertjan Stamer | 5 sep 2009 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Al enige weken lang bouwerij tussen de AKO en de toiletten,het is een inloopkiosk geworden en per 4 September geopend...de taartvormige en ouderwets ogende oude kiosk gesloten,oorspronkelijk stond dit bouwwerk iets meer naar de voorzijde,enige jaren iets naar achter gezet met vernieuwen vloer. Hopelijk sloop en op zelfde plek leuke zithoek...een 2e zithoek dus en altijd beter als dit bouwwerk. |
Arjan Krabbenbos | 22 apr 2009 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Station Sloterdijk bestaat al sinds juni 1956 en was tot 1985 gevestigd bij de Molenwerf aan de oude lijn naar Haarlem. Sinds 1983 kwam Sloterdijk nieuw ingebruik wat toen nog midden in een zandvlakte lag en alleen treinen ontving naar/van Zaandam. Omdat er twee Sloterdijken waren tussen 1983 en 1985 heette het nieuwe "Noord"" en het oude "Zuid". Nadat in 1985 de Haarlemlijn ging stoppen in Nieuw-Sloterdijk werden de toevoegingen "Zuid" en "Noord" overbodig. In 1986 kwam het Hoge deel voor de Westtak gereed en in december 2008 tenslotte het extra perron in de Hemboog. Maar de jongste uitbreiding is pas echt gereed gekomen rond 20 april 2009, omdat toen eindelijk het werk aan de overkapping af was. |
Antwoord webmaster: |
ja die andere stations staan ook wel op de site genoemd. |
Gertjan Stamer | 14 dec 2008 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Hemboogeilandperron heeft zowaar prettige hal met Kiosk(zondag 14 Dec.'08 helaas dicht!),nog geen vertrekstaten te vinden,opgaande roltrap,brede trappartijen,prettig breed eilandperron met afgedekte trappartij ivm og niet gereed zijnde imposante halfronde boogoverkapping/volop gladdigheid ivm daags ervoor vorst. Al met al een geslaagd ensemble voor een vraagteken oproepende nieuwe halte...is dit nu echt nodig? |
Marcel van den Tweel | 7 jun 2008 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Ik woonde vroeger in de Gibraltarstraat nummer 47.
Af en toe kwam ik vroeger wel eens op het oude Sloterdijk station.Echt heel veel weet ik er niet meer van,maar wel dat de stadsbussen moesten draaien.Sloterdijk was het eindpunt.Busnummer 68 stopte ook op Sloterdijk.
Herinneringen komen boven als ik de foto's op deze site zie.Heerlijk!!!
M van den Tweel,Grootebroek |
Hélène Mutschler-Stiel | 10 nov 2007 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
In de jaren 50 stak ik vaak (met de fiets) de spoorlijn over.....om naar de kerk in Sloterdijk te gaan. Ik woonde op de Admiraal de Ruyterweg, dus dat was gewoon. Af en toe kom ik er nog in een razend snelle vaart voorbij als ik vanuit Frankrijk met de trein naar naar Amsterdam kom. Het is wel ontzettend veranderd, maar mijn ogen speuren nog steeds de "kerktoren" van mijn jeugd op. Er zijn zoveel herinneringen aan verbonden.
Ik reed met de "kikker" naar Haarlem, maar die is al sinds jaren verdwenen. Wie herinnert zich die nog ? |
Cor Koese | 14 okt 2007 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Beste lezer;
Zijn er geen foto's van het oude sloterdijkstation.
Het was gelijkvloers, en ik meen tweesporing.
Ik heb er in 1983 nog iemand op de trein gezet.
Beginjaren 80 ging ik met mijn crossmotor langs dit station om daar-achter de braak liggende terreinen om te ploegen.
Jammer dat ik tot nog toe geen foto's aantrof.
Misschien is er nog iets te vinden.
Verder een zeer boeiende verzameling. Ga zo door.
MVG van Cor Koese uit Purmerend. |
cor koese | 14 okt 2007 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Beste Lezer.
Ik heb het station wat ik zocht gevonden.
Sloterdijk II.
Pracht foto's!
MVG Cor Koese
|
Antwoord webmaster: |
inderdaad. ik zal een link naar dat station in de tekst plaatsen. |
milco | 18 feb 2007 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
zijn adam sloterdijk en duviendrecht de enigste stations met boven en beneden verdieping?
ik heb van mijn oom gehoord dat amsterdam cs vroeger ook beneden sporen had. die zijn naar boven gegaan. zijn sloterdijk en duivendercht de enigste stations in NL |
Antwoord webmaster: |
op dit moment wel. vroeger had je ook kruispunt beugen. dat was een kruispunt van twee ongelijk vloerse spoorlijnen. het ene ging met een viaduct over de andere spoorlijn, en aan beide lijnen was een halte. |