Geavanceerd
spoorkaart
spoorlijnen
tijdlijn
typen stations
reisplanner
nieuws
bronnen
links
literatuur
FAQ
contact
gastenboek
inloggen
overig
© disclaimer
station Roodeschool - foto's en omschrijving op stationsweb

station Roodeschool

Telegrafische verkorting: Rd
lijnkmjaar
Sauwerd- Roodeschool26,8881893
Geopend op 16 aug 1893

treinstation in gebruik
Provincie: groningen

stationsgebouw (1891-1973)Type GLS 2e klasse lang laag gebouw
abri (1973)

adres: 

Stationsstraat
9983ST Roodeschool
kaartje van de omgeving

Welk cijfer geef je dit station?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
30 bezoekers hebben dit station gemiddeld een 5,2 gegeven.

Deel uw herinneringen aan of stel een vraag over station Roodeschool

48 afbeeldingen

35 afbeeldingen van dit station hebben reeds een waardering gekregen.
Sorteer de afbeeldingen op waardering
De laatst toegevoegde afbeeldingen op 13 nov 2024 zijn omrand.

1930 (2)
1940 (2)
1950 (3)
1960 (4)
1970 (13)
1990 (7)
2000 (8)
2010 (7)

Meest noordelijk gelegen station van Nederland. enkelspoor met nog een gasoverlaadstation en enige honderden meters daarvoor de aansluiting naar goederen station Eemshaven.

Blijf per mail op de hoogte van toevoegingen bij dit station

Reacties (15)

Plaats zelf een opmerking bij dit station, of stel een vraag
Htm Tops19 mei 2022
Reageer op deze vraag/ opmerking Deze opmerking is gemarkeerd als ongepast
L.S., Mijn opa, Hendrik Tops, was van 16-11-1924 tot 30-11-1925 1e Haltechef op dit station; hetgeen ook terug te lezen is in het NS-Stamboek.
Arjan Krabbenbos27 mrt 2018
Reageer op deze vraag/ opmerking
Vanaf morgen woensdag 28 maart 2018 kunnen reizigers met de trein naar de Eemshaven. Tot deze datum eindoigden de treinen op station Roodeschool. Bij de Eemshaven kan men dan overstappen op trein en boot en omgekeerd. De bootverbinding gaat van en naar het Duitse Waddeneiland Borkum. De treinen Groningen zullen 3 tot 5 keer daags op en neer rijden tussen de Eemshaven en Groningen v.v. Op de andere tijdstippen rijden de Arriva -treinen van Groningen en Roodeschool v.v.
Arjan Krabbenbos8 jan 2018
Reageer op deze vraag/ opmerking
Vandaag in alle vroegte is het nieuwe station van Roodeschool geopend. Het oude, toen Noordelijkste station van Nederland is vervangen door en nieuw exemplaar. Maar vanaf 28 maart 2018 kan men vanaf Roodeschool verder sporen naar de Eemshaven. Dat wordt vanaf dat moment het nieuwste Noordelijkste station van Nederland! Het oude station liep dood en is daarom verplaatst naar een nieuwe locatie met het oog op de verlenging naar de Eemshaven. De laatste trein stopte afgelopen donderdag 4 januari 2018 op het oude station Roodeschool. daarna vingen de werken aan voor verplaatsing en ingebruikname nieuwe infrastructuur.
Arjan Krabbenbos8 jan 2018
Reageer op deze vraag/ opmerking
Het nieuwe station Eemshaven opent op 28 maart 2018. Dan zullen er hier dagelijks vier treinen per dag aankomen en vertrekken. op de overige uren van de dag zal de treindienst zich beperken tot Roodeschool. Station Eemshaven is de overstap van/op de boot naar het Duitse Waddeneiland Borkum. vanaf dit eiland varen er ook boten van/nar Emden in Duitsland. Het eiland Borkum heeft ook een fraaie smalspoorlijn tussen de veerhaven en het centrale stadje. Erg leuk om eens mee te maken!
Evert P.16 mrt 2014
Reageer op deze vraag/ opmerking
Het meest zuidelijkste treinstation van Nederland is toch tegenwoordig Eijsden, ook al rijdt de NS tot Maastricht Randwijck? Als spoor -en grensliefhebber loop ik in Eijsden nog graag even naar de grens. Waarom word Maastricht Randwyck anno 2014 nog steeds benoemd als zuidelijkste treinstation? Sinds enkele jaren moet er weer een trein stoppen in Eijsden. Zijn er in Nederland nog meer spoordoortrekkingen of nog onbekende projecten?
Hans de Lange7 jun 2013
Reageer op deze vraag/ opmerking
Het klopt helemaal. Het doortrekken naar de Eemshaven gaat definitief door. De bestaande goederenlijn Roodeschool - Eemshaven wordt omgelegd naar de nieuwe veerhaven van AG EMS en geschikt gemaakt voor personenvervoer door Arriva. Was bij de aanbesteding al als optie door Arriva opgenomen in zijn offerte. Het benodigde budget is door de provincie Groningen volledig beschikbaar gesteld. De aanduiding van deze lijn dient dus te worden gewijzigd in Sauwerd - Eemshaven. De provincie Groningen vindt verlening zo belangrijk dat zij de werkzaamheden onder eigen directie gaan uitvoeren, omdat Prorail er geen zin in heeft. Gelukkig is regionale politiek hier heel actief, zodat we minder afhankelijk zijn van de landelijke spoorbeheerder en/of landelijke politiek. Als we daar in Groningen op moeten wachten gebeurt er in het noorden helemaal niets en blijven we maar een zielige achterlijke regio. Maar lokaal en regionaal pakken we de zaakjes tenminste voortvarend op en wordt ook naar het noordoosten gekeken (Duitsland/Scandinavi) Dit geldt ook voor de Eemshaven zelf. Jarenlang een kwijnend bestaan, tot de zaakjes door de provinciale politiek is opgepakt en geprivatiseerd. Harm Post heeft het met 2 handen aangepakt en zie de Eemshaven bloeit als nooit te voren. Harm Post heeft eerst met Noordned (de voorloper van Arriva) het treinverkeer van NS overgenomen en behoed voor sluiting en heeft vervolgens Groningen Seaports op de kaart gezet. Hier in Noord Nederland heeft actieve regionale politiek en privatisering allen maar zegeningen gebracht.
ruud flipphi14 jul 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
ik vraag meaf of de familie til daar nog woont
Antwoord webmaster:
woonden zijn in het station? dan wonen ze er niet meer, want het station is afgebroken.
JAN BUITENWERF22 aug 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
HALLO IK BEN GEBOREN IN 1951 ROODESCHOOL HEB DAAR TOT MIJN 6 DE JAAR GEWOOND OOK OP DE KLEUTERSCHOOL GEZETEN VLAKBIJ HET STATION WE HEBBEN GEWOOND OP DE PRINSENHOF MIJN MOEDER HETE HOMMES IK WOON NU IN BRABANT IN DRUNEN.
Antwoord webmaster:
je hoeft niet zo te schreeuwen hoor, met al die hoofdletters, dat leest zo lastig. maar heb je iets bijzonders het met station, of alleen met de plaats? er hebben natuurlijk wel meer mensen in roodeschool gewoond, gelukkig laten die niet allemaal een bericht achter op mijn website, dan zou het een drukke boel worden.
Michel Pellaers9 aug 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
De unieke positie van dit station is nog niet genoemd, namelijk dat dit het meest noordelijk gelegen treinstation in Nederland is. Eerlijk gezegd ook de enige reden dat ik überhaupt ooit naar Roodeschool ben geweest (een flinke reis, vanuit de regio Utrecht waar ik woon, maar een spoorliefhebber vindt dat natuurlijk niet erg)! Van deze unieke meest noordelijke positie wordt overigens in Roodeschool óók geen melding gemaakt: het zou toch leuk zijn om, als curiositeit, een dergelijk bordje op dit station aan te treffen!
Antwoord webmaster:
daar heb je wel gelijk in. ik heb dat nu wel gemeld, evenals bij nieuweschans, vlissingen souburg en maastricht randwyck dat het het meest oostelijk, westelijk respectiefelijk zuidelijk gelegen station van Nederland is.
Gertjan Stamer21 feb 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Zomer 2000 sloopt men oude overdekte fietsenhal en zet er een nieuwe stalling neer,overkapte kluizen en klemmen. Alle stations krijgen deze nieuwe overdekte fietsenstallingen en volgens mij was de provincie Groningen het startpunt voor deze vernieuwing.
Dick Bolt17 feb 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Mijn e-mail adres is veranderd in boltdick@gmail.com. Met ingang van de dienstregeling 2010 staat de personentrein nu 20 minuten te wachten in Roodeschool alvorens weer te vertrekken naar Groningen. Deze wachttijd plus de baanvaksnelheidverhoging zorgt er voor dat in de nabije toekomst de trein door kan rijden naar het nieuw aan te leggen station Eemshaven, nabij de aanlegsteiger van de A.G. Ems, die een bootveerdienst onderhoud naar o.a. het Duitse eiland Borkum. De huidige halte Roodeschool zal daarbij worden gesloten en er zal een nieuwe halte verijzen aan de Hooilandseweg aan het begin van het dorp Roodeschool. Na gereedkoming van station Eemshaven is dat dan ook het Noordelijkst gelegen station van Nederland
Antwoord webmaster:
ok dick, maar ik heb geen tool om bij alle eerdere opmerkingen van je je mailadres te veranderen (en dat ga ik ook niet handmatig doen).
Dick Bolt4 jul 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
het is ooit de bedoeling geweest om de spoorlijn na Roodeschool door te trekken naar Spijk-Bierum-Appingedam-Siddeburen-Slochteren en dan naar Groningen. Het is mij ter ore gekomen dat er zelfs al grond gereserveerd was voor de aanleg bij Roodeschool. Een ieder die wat meer weet neem aub contact met mij op via verzameldirk at cs.com of tel. 0595-424200 Er is een sluitzegel bekend met daarop een landkaart waarop deze spoorlijn is ingetekend. Deze sluitzegel zoek ik nog.
Dick Bolt10 jun 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
Dit station zal over een aantal jaren zijn verdwenen. Het zal worden overgeplaatst naar de Hooilandseweg aan de spoorlijn naar de Eemshaven. Arriva zal dan na verlenging van het spoor in de Eemshaven doorrijden naar de nieuwe aanleg terminal van de AG Ems die een geregelde boot verbinding onderhoud met het Duitse eiland Borkum. Hoe vaak de trein door zal rijden is nog een zaak van verder onderzoek, maar de aanleg gaat door. Of de overslag van aardgascondensaat ook wordt verplaatst naar de Eemshaven is nog niet bekend.
Dirk Bolt4 jun 2008
Reageer op deze vraag/ opmerking
Er is een vrij uitgebreide spoor emplacement voor de verlading van Aardgascondensaat, dit wordt in ketelwagens afgevoerd naar de chemische industrie in geleen. Dit condensaat komt vrij bij het schoonmaken van het aardgas in Uithuizen. Dit aardgas komt via twee leidingen aan land bij Noordgas Transport achter Uithuizen, komende vanaf de Noordzee. Via een ondergrondse leiding wordt dit condensaat naar Roodeschool gepompt.
Dirk Bolt4 jun 2008
Reageer op deze vraag/ opmerking
Vroeger stond er jaren lang bij dit station een oude goederentrein conducteurs wagentje, een zgn. Dg. In deze wagen sliepen de machinist en conducteur van de laatste trein uit Groningen, zodat ze de volgende morgen de eerste trein naar Groningen weer konden bemannen. Deze Dg staat nu in Waterhuizen in het spoorweg museum van Riekje.

Uw reactie:

naam: *
e-mail: *
los deze som op **
Toon mijn mailadres niet op de site
Uw opmerking of vraag: *

* verplicht veld
** omdat er blijkbaar nogal veel spam op dit formulier wordt ingevuld (die ik dan handmatig moet verwijderen) moet je deze eenvoudige som oplossen om te tonen dat je geen spam robot bent.
N.B. Voor diegenen onder jullie die niet zo'n ster in rekenen zijn: het antwoord is dus 2.


Kaartje (Google maps)
9292ov.nl (info over station)
Vertrekstaat 1911 (8)
Vertrekstaat 1929 (12)
Vertrekstaat 1940 (6)
Vertrekstaat 1957 (20)
Vertrekstaat 1971 (20)
Personeel op dit station

Nieuws

Trein naar Roodeschool stopt niet meer in Sauwerd (31 mrt 2008)

Literatuur

Spoorwegarchitectuur in Nederland 1841-1938 H. Romers (pag. 217)

Stations in de omgeving

Meedsterweg (1,4 km)
Uithuizermeeden (2,8 km)
Dingeweg (4,6 km)
Uithuizen (5,8 km)
Munnikenweg (8 km)
Eenum (9,4 km)
Loppersum (9,4 km)
Usquert (10,3 km)
Oosterwijtwerd (10,8 km)
Tjamsweer (11 km)

Heeft u zelf foto's die in deze verzameling zouden passen, mail deze dan naar Wichor Bramer. Het gaat daarbij om foto's van het station of van stationsgebouwen. Foto's van treinen waarop geen stations te zien zijn neem ik niet op op mijn site.


U kunt naar deze pagina linken als http://www.stationsweb.nl/roodeschool