In 1953 werd de passagiersdienst grotendeels opgeheven. Op het station stopten in de ochtendspits twee treinen naar- en in de avondspits twee treinen van Amsterdam, waarschijnlijk alleen voor forenzen, naar het nabijgelegen fabrieksterrein. De bouw van Maarssenbroek nabij het station, in de jaren zeventig, betekende een nieuw belang voor het station. In 1974 werd het station weer aangedaan met een uurdienstregeling, en vanaf 1975 met een halfuurdienst.
Jaap Tennekes | 7 dec 2019 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Volgens het boek "Amsterdam Utrecht van Rhijnspoor tot Randstadspoor" is Station Maarssen pas op 1 mei 1844 geopend, dus aan paar maanden later dan de opening van de lijn Amsterdam-Utrecht. blad 114. |
Antwoord webmaster: |
ik heb het aangepast. |
Mark Scholten | 27 jan 2019 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Volgens mij heeft in de "Na Vijven", toentertijd een vrijetijdsblad, een artikel gestaan van de hand van Jan Peeters. Deze bouwde het station in de schaal HO na, en werd in dit artikel beschreven.
Het model bestaat nog steeds en is bezit van zijn zoon N.M. Peeters, industrieel schilder, die het station in een diorama heeft ondergebracht. Zie eventueel artist@nicompeeters.nl |
Leo R. | 23 aug 2016 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Het oude station van Maarssen komt (ten onrechte aangeduid als station Hilversum) voor in een filmpje van Van Kooten en De Bie uit ongeveer 1975
|
J. eikelenstam | 27 apr 2014 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Ik kan me herinneren dat dit station is een heel oud modelbouw blad heeft gestaan. |
Remko | 13 nov 2013 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Ik woonde vroeger in Maarssenbroek. De dienstregeling was al ten tijde van het oude station beter geworden als gevolg van de bouw van nieuwbouwwijk Maarssenbroek.
Vanuit het oude station werd ook de spoorwegovergang bediend die opvallend genoeg per spoor aparte (en in verschijningsvorm verschillende overwegbomen had), terwijl de twee sporen ook met 1 set bomen afgesloten hadden kunnen worden. op de tussenruimte paste denk ik net 1 auto.
Opvallend was vroeger ook dat er 's avonds laat een internationale trein stopte (uit Keulen) die verder wel zonder stoppen doorreed naar Amsterdam. |
rene | 31 okt 2012 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Toen de eerste bewoners in de nieuwbouw van Maarssenbroek kwamen wonen (wijzelf in 1974} reed er elk uur een stoptrein van Maarssen naar Amsterdam en Utrecht. Ik zat nog op school in Amsterdam, en als ik dan de trein miste moest ik een uur wachten... |
Antwoord webmaster: |
Ah, dank je wel. Fijn om te weten. T was toch al beter dan in 1971 t geval was! |
Chris van den Berg | 23 aug 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Ik ben van plan om station Maarssen (1984-2000) op schaal 1:87 na te bouwen maar ik wil niet alleen het het stationsgebouw van de buitenkant nauwkeurig maken maar ook de loketruimte's, Heeft er iemand hier foto's van. zodat ik aan de hand van die foto's m'n tekeningen eventueel kan aanpassen? |
Antwoord webmaster: |
misschien dat je bij Het Utrechts Archief wat kunt vinden. zij hebben van veel stations inderdaad ook foto's van het interieur. |
GAvan de Hoeve | 26 jun 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
PS Zo vreemd is dit verhaal niet wan men kan bij een retour namelijk van de terugreis geen gebruik maken.Zie diensregeling station Maarssen van 1957. |
Antwoord webmaster: |
inderdaad, je hebt helemaal gelijk. het verhaal hoorde toch bij maarssen inderdaad, maar dat die dienstregeling toen zo beperkt was wist ik toen ik die reactie schreef nog niet. ik zal die andere opmerking van je ook verplaatsen. Sorry voor mijn onduidelijke reactie, maar het was mij niet helemaal duidelijk wat je bedoelde. |
wichor (webmaster) | 23 apr 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Ik heb nu een dienstregeling uit 1971 voor me liggen, en ook daar (net als in 1957) komt maarssen er erg karig af (zij het nog slechter dan in de jaren 50). een trein ´s ochtends uit utrecht, en een trein ´s middags naar utrecht. waarschijnlijk is het station pas volledig dienst gaan doen met de opening van het nieuwe gebouw in 1979. is er iemand die dat kan bevestigen? |
Hafid Allati | 29 nov 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Ik wil graag een kiosk beginnen op station Maarssen. Weten willen misschien bij wie ik moet zijn en bij wie ik die aanvraag moet indienen om dit te realiseren.
Alvast bedankt voor de moeite en ik wacht op uw antwoord.
Met vriendelijke groet,
Hafid Allati |
Antwoord webmaster: |
Je zou het eens bij nspoort kunnen proberen. Zij hadden de site huren op stations in beheer, maar die is nu opgeheven. |
Gertjan Stamer | 23 jan 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Eilandperrongebouw als vervanging van het eerste werd geopend op 12 September 1979.In 1992 is eilandperron verlengd richting Amsterdam.Per 11 Mei 1993 was er hier zelfs Servex koffieshop in gebouw...heeft maar kort geduurd.In voorjaar 1996 wordt wachtruimte(met gele kuipstoelen!)en loketwand gesloopt tbv allereerste Wizzl en opent op 1 Juli 1996.Wizzl is diverse malen beroofd-helaas!.Treurig feit...sluiting Wizzl op 31 December 2001...verandering ivm 4 sporigheid:rijwielstalling onder betonbrug Bisonspoor(winkelcentrum)geplaatst om ruimte te maken voor nieuwbouw op grote parkeerplaats.Februari 2002 wordt vml Wizzl kantoor uitvoerder!Nieubouw start dus in 2002 en er verrijst een tijdelijk perron tegen die nieuwbouw aan en wordt stoptreinlijn(later hier de IC's)van hout en kleine hellingbaan,eilandperron verlengd en overweg opgeheven per 1 September 2003,treinen naar Amsterdam rijden ,,spook" op org spoor naar Ut en zo blijven spoor 3 en 4 eigenlijk ongebruikt.Begin 2004 sloop vml Wizzl?NS loketgebouw(het is nog steeds te zien waar het heeft gestaan-andere kleur van stoeptegels,vanaf 13 Oktober 2003 treinen naar Utrecht zuidzijde eilandperron,verbreding/verhoging en sloop oude sporen aan Merwedekanaalzijde.Mei 2004 vernieuwde eilandperron met wachtruimte in bedrijf.Pas per 25 April 2007 volledig viersporigheid in bedrijf. |
GA v/d Hoeve | 22 okt 2009 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Was in de jaren 1965 /1970 lokettist te asdm en kan mij herinneren dat er alleen maar een enkele reis voor een bepaalde trein verkocht mocht worden.
Wil zeggen er stopte maar een trein per dag. |
Antwoord webmaster: |
Ik heb het bericht bij Amsterdam Muiderpoort gezet, want wat heeft het met station Maarssen te maken? Maar ik vind het een beetje vreemd verhaal. op welk station stopte toen maar een trein per dag? |
Dirk Hendrikse | 11 feb 2009 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Ik kan me nog herinneren dat het station van Maarssen (gebouw 1 dus) nog niet was ingekort.
Het was een mooi station compleet met koninklijke wachtkamer en een mooie overkapping welke op smeedijzeren steunen ruste.
ik vond het eeuwig zonde en nu nog steeds dat ze dit prachtige gebouw hebben gesloopt, er staat nu een wanstaltig gebouw wat de horizon vanaf Maarssen-dorp voorgoed heeft verpest. |
Antwoord webmaster: |
met koninklijke wachtkamer zelfs? dat wist ik niet? welk koninklijk bezoek had maarssen dan te verwachten? |
Han Lefering | 11 jan 2009 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Maarssen was het eerste station met een Wizzl. |
Paul | 24 jun 2007 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Met de oplevering van alle vier sporen Amsterdam-Utrecht zijn de tijdelijke perrons (zichtbaar op afbeelding 22) buiten gebruik. Alle stoptreinen gebruiken een eilandperron aan de binnenste 2 sporen (zoals ook in Breukelen en Abcoude). |
Richard | 1 nov 2006 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Mijn opa en oma wonen in Maarssen en dan ging ik altijd met ze naar het station toe...:) |