tijdelijk stationsgebouw (1865-1866) | Bij de opening van Almelo Salzbergen op 18-10-1865 stonden op het SS emplacement Hengelo een voorlopig stationsgebouw, een goederenloods, locomotiefloods, een reservoirgebouw en een rijtuigloods, die in 1866 werd opgericht als tijdelijke werkplaats, ...lees verder
|
stationsgebouw I (1866-1899) | Type SS nieuw type 3e klasse hoge middenrisaliet met versierde fronton, met uurwerk. Aan weerszijden een lage vleugel. Twee lage gebouwtjes opzij daarvan, verbonden door een muur
architect: K.H. van Brederode
|
tijdelijk stationsgebouw II (1898-1900) | Als overbrugging van het eerste station naar het van Heukelom station stond een paar jaar dit gebouw in Hengelo. |
stationsgebouw II (1899-1944) | asymmetrisch station. Boven toegang een poortachtige ingangspartij. Rechtdeur voor aankomende reizigers. Aan beide zijgevels een torentje, maar niet even groot.
architect: G.W. van Heukelom
|
perrongebouwen (1900) | |
stationsgebouw III (1951) | verwant aan Leiden. Tunnel mondt via trap uit op eilandperron met oude perronoverkapping
architect: H.G.J. Schelling
|
Arjan Krabbenbos | 10 feb 2018 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
De start van de nieuwe treinverbinding van Keolis Deutschland van en naar Bielefeld gaat 26 februari 2018 van start. Was het eerst 10 december 2017 (start dienstregeling 2018!)toen 14 januari 2018 nu hoopt men deze geplaagde internationale treinverbinding eind februari 2018 probleemloos te (her)starten. De problemen hadden te maken met het omschakelen van de Nederlandse 1500 Volt bovenleiding van/naar de Duitse van 15000 Volt. Daarom werd er tijdelijk busvervoer tussen Bad Bentheim en Hengelo ingezet en reden de treinen van en naar Bad Bentheim- Bielefeld via Osnabruck v.v. Op deze verbinding rijden Flirt 3 treinstellen die het traject ieder uur berijden.Er zijn in totaal 8 van die treinstellen gebouwd. |
Heimen Stoffels | 7 dec 2014 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Vanaf 2017 kan hier ook de spoorlijn Hengelo - Bad Bentheim bij op de site, in ieder geval als vermelding tot aan de grens dan, want Eurobahn gaat dat dan berijden: http://news.ovtenders.nl/?p=241 |
Antwoord webmaster: |
nee wan dat is geen niewe spoorlijn maar een treinverbinding en die wijzigingen houd ik nie op de site bij. |
Gert de Vries | 26 okt 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Ik reageer even op de vraag van Egbert.
Deze lijn wordt bedient door DM-90 stellen. DM staat voor dieselmaterieel en de 90 voor het eerste productiejaar.
Geen lijnzaad maar gewone ouderwetse diesel.
Zie ook http://nl.wikipedia.org/wiki/Dieselmaterieel_'90 |
Antwoord webmaster: |
eh als je dan had geklikt op de link 'reageer op deze vraag/ opmerking' had evert zelf ook antwoord gekregen. |
Harry | 24 aug 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Hier nog n paar foto's
http://www.huyshengelo.e30city.com/erfgoed/?p=32 |
Antwoord webmaster: |
dank, maar de foto's had ik al en zijn bovendien nogal klein |
Egbert Bouwhuis | 31 jul 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Ik ben uit Arnhem en heb een vraag. Is de boemel naar Bad Bentheim van spoor 11 een diesel? Rijdt die ook op koolzaad? Is er iemand die daarover kan vertellen? |
Antwoord webmaster: |
ik heb geen idee, van treinen heb ik geen verstand, maar misschien iemand anders hier? |
Jouke | 13 jun 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
In het Historisch Mueseum Hengelo is nu een expositie over de stations- en treingeschiedenis van de stad.
zie ook deze pagina |
Antwoord webmaster: |
dank je, ik heb de tentoonstelling ook in de agenda opgenomen. |
ralph | 17 jan 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
kwam deze site spontaan tegen, ik heb de historie fotos van station hengelo bekenken en het oude station is zoveel mooier dan wat er nu staat. en nog pijnlijker om te zien dat ze met alle renovaties van het plein ervoor het alleen maar erger hebben gemaakt vroeger zag het er veel en veel mooier uit dan nu. |
Antwoord webmaster: |
ik heb je opmerking verplaatst naar station hengelo, daar lezen meer mensen het dan in het algemen gastenboek. |
Gertjan Stamer | 18 dec 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Kiosk in de stationshal gesloopt in Oktober 2010,NS loket en AKO nog steeds ongewijzigd en aan zuidzijde opent in Januari 2011 Doner Company haar winkel.Op eilandperron is er eerst vanaf de roltrap een Kiosk en daarachter een wachtruimte(hier was ooit de keuken van Koffieshop-waar nu Kiosk is was ooit ruimte om rustig koffie of iets anders te nuttigen).Wachtruimte geeft slecht uitzicht op treinenloop.Spoor 11 is bestemd voor boemel naar Bad Bentheim(aldaar ga je met Aerobic Steps de trein uit op spoor 3,Duitse lage perrons!!!)en dat per zondag 12 December 2010 voor periode van 3 jaar...misschien wel handig om hier cta-bak neer te hangen? |
Gertjan Stamer | 4 sep 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Op het eilandperron was jarenlang een koffieshop met volop ruimte om rustig de dranken en hapjes te nuttigen...in Augustus sluit het gebouw en wordt volledig gestript en gaat als Kiosk een nieuw leven tegemoet-heropening op 8 Oktober 2010.Gebouw niet helemaal ,,gestript"-de WC groep aan oostzijde is nog fuctioneel. |
Arjan Krabbenbos | 31 jul 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
De geplande stopdienst van Hengelo naar/van Bad Bentheim wordt in tegenstelling van eerdere berichten toch door Syntus uitgebaat ipv NS. Vermoedelijk zal dat wel met geleasde Buffels zijn of met een stel uit de eigen stal. Wel blijft het voorlopig een proefbedrijf voor 3 jaar dus ben benieuwd of dit aanslaat. Na drie jaar is Syntus toch spoorloos, omdat Arriva al de Syntus lijnen gaat overnemen vanaf 2012. Arriva gaat dus op haar nieuw verworven spoorlijnen GTW'-treinen inzetten, wat betekent het einde van Lint 41-en en geleasde Buffels. Wat met deze treinen gaat gebeuren weet ik niet, waarschijnlijk verkoop of sloop?
|
Antwoord webmaster: |
Zou toch zonde zijn als die linten nu al weer gesloopt zouden worden. beetje kapitaal vernietiging zo. lang leve de privatisering. |
Gertjan Stamer | 8 mei 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Mei 2010-opvallend is de herbestrating eilandperron/herleggen kopspoor 11(aan oostzijde)wordt dit soms vertrek/startpunt van NS stoptrein naar Bad Bentheim ingaande medio December 2010(voor periode 3 jaar),dan gaan zowel NS als Syntus op die lijn rijden!Uniek...! |
Antwoord webmaster: |
ik dacht dat je klaar was met schrijven op mijn site, maar gelukkig ga jenog gewoon door met het toevoegen vaninteressante feiten aan de stations. ikw eet niet wat de bedoeling van dit perron is. we zullen zien. |
Gertjan Stamer | 2 nov 2009 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Oktober 2009 gaat nieuwe trap aan zuidwestzijde eilandperron in bedrijf-aan linkerzijde(vanaf perron gezien)fraaie lift in gebruik,netjes weggewerkt onder de monomentale perronkap.Beneden gekomen al deel nieuwe hal te bewonderen,veel groen en lekker ruim-volop zicht op perronkap als men naar boven kijkt.Men kan weer naar de zuidzijde lopen,linkerwand(oost)is tijdelijk en buiten gekomen zien we oude vml tunnel dischtgetimmerd;die komt er in 2010 bij. Terug naar de nieuwe trap en lift ziet men volop sloopwerk oude trappartij+tijdelijke noodlift.Die oude trappartij worden de nieuwe roltrappen en zullen wel begin 2010 in dienst gaan...ondertussen is men ook gestart met herstel ramen in perronkap.Wordt vervolgd in 2010...dan zal de hal wel ,,veranderen"??? |
Gertjan Stamer | 4 apr 2009 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
In Maart 2009 gebouw gesloopt westzijde eilandperron(er was ook 'n lift ingebouwd)en na de
sloop tijdelijke lift op vml plek NS informatiepunt.Pasen 2009 wordt nieuwe brede per-
rontunnel ingebouwd.Ben benieuwd hoe of ze omgaan met de stationshal(loket,Kiosk,Ako,GWK enz). |