Michiel Kreuze | 10 mei 2018 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Bankjes op het perron worden geplaatst door de stationsafdeling ProRail. Overigens hebben die geen andere missie dan het prettig houden van het station. Wie er complotten achter ziet doet er verstandig aan dit eens met een psychiater te bespreken. |
Arjan Krabbenbos | 6 feb 2018 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Station Amsterdam Centraal krijgt vanaf 22 juli 2018 na 15 jaar bouwen zijn nieuwste metroverbinding, Dan opent de Noord/Zuid lijn die tussen Amsterdam Noord en station Amsterdam Zuid voor een snelle verbinding moet zorgen. Daarmee veranderen ook de huidige tramroutes die aan de nieuwe situatie wordt aangepast.
De geplande opening van de rechtstreekse Eurostar verbinding die voorjaar 2018 hier zal starten of eindigen is met twee jaar vertraagd. Wel zijn de werken hieraan op spoor 15 al in volle gang. |
Evert van Bunnik | 24 jun 2017 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Met alle respect, maar het lijkt erop dat architect Cuypers(doe ook veel RK Kerken op zijn naam heeft staan) het zich bij het ontwerp van CS "makkelijk" gemaakt heeft: Het CS lijkt namelijk verdacht veel op het Rijksmuseum (gezien vanaf de brug over de Buitensingelgracht).
A.L. van Gendt heeft als architect veel gebouwen van de Amsterdamse tram (de AOM) op zijn naam staan, o.a. de remise(nu politiebureau) Willemsparkweg. |
Fred Feddes | 30 okt 2013 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Over de strijd om de locatie van Amsterdam Centraal Station heb ik geschreven in mijn boek '1000 jaar Amsterdam', in het hoofdstuk 'In het web maar niet de spin' (Uitgeverij THOTH, 2012). De strijd ging niet primair om de plaats van het station maar om de vraag wat het beste trac zou zijn voor het 'verbindingsspoor' tussen de bestaande spoorlijnen in het noordwesten en zuidoosten van de stad. Kon dat het beste onderlangs of bovenlangs? En hoe verhield het spoor zich tot de haven? Stad en rijk verschilden van inzicht hierover, en voor zover ik het kan beoordelen had het rijk de betere argumenten, en in ieder geval de betere experts. Esthetische overwegingen speelden in die jaren 1863-1869 geen rol; die doken pas rond 1900 op. Meer hierover in '1000 jaar Amsterdam'... |
Bart Boodt | 11 okt 2013 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Waarom is er op Amsterdam CS geen spoor 12? |
Antwoord webmaster: |
dat is er wel, alleen geen perron. niet ieder spoor ligt aan een perron. tussen perron 11 en 13 ligt een spoor , dat is spoor 12 |
E van Eeken | 3 mei 2013 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
L S
Waarom zijn er geen bewegende beelden meer te zien van Amsterdam-CS? Het was echt interessant om de treinen zien binnenkomen en vertrekken.
Met vr groeten Evert. |
Antwoord webmaster: |
ik heb nooit een webcam gehad hoor. waar je die hebt gevonen weet ik niet. |
de Jong | 10 jan 2013 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Ben op 9 november gevallen op CS door een bouwvakker. NU op zoek naar die man, schade is erger, lichamelijk dan ik dacht. NS/Pro Rail werkt niet echt mee. Zijn beelden van. Kan iemand me helpen aan de naam van de persoon? |
Antwoord webmaster: |
sorry dat het lang duurde voor ik dit bericht plaatste, loop nogal achter met het bijwerken. ik denk niet dat je hier evrder komt. ns em prorail weten antuurlijk ook niet wie die bouwvakker was, en ik denk ook niet dat je het hier kunt vinden. |
Raoul | 9 dec 2012 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Ben nu drie maanden werkzaam op station Amsterdam centraal als grondwerker/bouwopruimer en in die tijd volkomen bevangen door de schoonheid en dynamiek van dit station.
Die bogen op die foto's uit 1870 zijn de bogen waaronder wij nu staan te werken, hoe mooi is dat! Een paar weken geleden lag er voor perron 2 een gat van een paar honderd kuub en morgen rijdt de trein weer langs de koninklijke loge. Ik vindt het echt ontzettend leuk dat ik hieraan een steentje heb mogen bijdragen. Echt, het station heeft er een fan bij.. |
Antwoord webmaster: |
mooi, het is ook een heel mooi gebouw. sorry, het bericht stond erg lang in de wacht. |
Jan de Graaf | 18 sep 2012 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
De ingang in het middenrissaliet van het Centraal Station in Amsterdam ziet er na de heropening niet meer uit. Blijft dit zo of wordt die afschuwelijk ogende omlijsting op termijn weer verwijderd? |
Antwoord webmaster: |
geen idee, ik zou ook niet weten hoe heter nu uit ziet. heb je foto's? |
Jan de Graaf | 18 sep 2012 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Machtsstrijd Amsterdam Centraal:
Volgens de Geschiedenis van Amsterdam deel III (Hoofdstad in aanbouw) ISBN 978-90-5875-139-3 pagina 377 had Thorbecke al in 1864 besloten dat het nieuwe station aan het IJ-front zou komen en is de gemeenteraad in 1869 akkoord gegaan. Hoe staat dat in verhouding tot datgene wat in Machtsstrijd wordt geschreven. |
A.Ph.Mol | 25 aug 2012 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Wie heeft er besloten de luifel weg telaten .
Die zou toch terug worden geplaatst.
Of hebben de betonboeren hier de macht.
Valt menoe nee dat het geen glas is. |
Antwoord webmaster: |
ik weet het niet |
A.Ph.Mol | 25 aug 2012 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Gaarne mijn fouten corrigeren van mijn vorige
e-mail'
[valt me nog mee]
dank U. |
Antwoord webmaster: |
moet ik dat allemaal zelf gaan nakijken? is me teveel werk, en mensen lezen daar toch wel overheen. |
W.kranendonk | 17 aug 2012 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Ja. Spoor 1en 2 liggen op hetzelfde perron, spoor 4 en 5, spoor 7 en 8 , spoor 10 en 11 en spoor 13 met 14 liggen aan hetzelfde perron. Spoor 15 is de zijkant aan de IJzijde. Sporen 3, 6, 9 en12 zijn doorgaande middensporen.
Maar ze hebben wel een a-zijde(west) en een b-zijde (oost). Verkijk je niet op hoe ver het lopen is tussen a en b! |
Antwoord webmaster: |
Ik denk dat de reis inmiddels wel plaats heeft gevonden hoor, januari 2012 |
tina de jong | 1 mrt 2012 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Liggen de spoornummers 10 en 11 op n perron?? want we komen van schiphol (met 2 koffers) aan op spoor 10 en hebben maar 3 minuten om naar spoor 11 te gaan. |
Antwoord webmaster: |
Als de NS site zegt dat de overstap kan dan kan het in het algemeen. ik den khet wel maar weet het niet zeker. de ns heeft namelij kin zijn eewige wijshed de plattegronden die eerder op hun site stonden een hele tijd uit de lucht gehaald en ze nu weer online geplaatst. zie ns.nl. Werkt prima toch... je kunt niet uitzoomen en je ziet geen perronnummers, dus je hebt er geen mallemoer aan. bovendien kloppen de plaatjes volgens mij niet, want err tbreken nog wel eens sporen, anders kon je ze hier no gewoon gaan tellen. maar als ik het hier zo zie liggen ze wel naast elkaar want er zijn geen sporen die wel naast elkaar liggen, maar waaar geen perron tussen ligt. ik vermoed dat het het derde perron is. |
Tom | 4 jan 2012 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Dit is een kunstproject van een kunstenaar.
De doeken zijn kortgeleden opnieuw vervangen. |
Antwoord webmaster: |
dank je. een oude vraag, maar fijn dat het al beantwoord is. |
Tom | 4 jan 2012 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Er is zelfs een ruimte aanwezig welke altijd bemand is en waar alle camerabeelden te zien zijn. Deze ruimte is voor onderaannemers ook alleen te betreden na toestemming.
Ik heb vernomen dat A'dam CS 180 camera's heeft. Er staan ook nummers op |
Antwoord webmaster: |
dank, je weet er veel van blijkbaar, |
wouter veenhuijsen | 15 dec 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Mijn vraag: wat zijn de maten van de perronoverkappingen? Hoe lang, enz.? Ik had eens gelezen in een artikel Onder de keizerskroon in NRC & Handelsblad dat het de langste overkapping van Europa zou zijn. Over de 300 meter? Klopt dat? En wanneer zijn ze gebouwd? Ben erg benieuwd naar uw antwoord en bij voorbaat dank,
met vriendelijke groet,
Wouter Veenhuijsen, groningen |
Antwoord webmaster: |
ik weet het niet, maar wellicht weten ze dat bij Het Utrechts Archief? zij hebben de oude ns archieven in huis. Ik meen dat estacion canfranc langer is, bij mijn weten is dat het op een na langste station in europa (een eindstation ergens in the middle of nowhere in de spaanse pyreneen, met zo'n 2 treinen per dag), het langste ligt bij mijn weten ergens in duitsland. |
Yara | 24 jul 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
ik was laast op amserdam centraal en daar staan op het peron vele rode bankjes met teksten erop. ik vond het mooie teksten en heb ze over geschreven, maar nu ben ik het papiertje kwijt. ik heb al lang gezocht maar nergens staat wat er op de bankjes stond. dus nu is mijn vraag:
wat staat er op de rode bankjes???
alvast bedankt. |
Antwoord webmaster: |
ik heb geen idee, maar misschien iemand anders op deze site. |
M. Dekker | 21 jun 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Aan de buitenkant van het gebouw van Amsterdam CS, aan de kant van het Centrum staat op de zijkant aan de Oostzijde deze spreuk te lezen:
"Daar Vonkt een dierbre gloed
in eigen huis en haard
Neemt men van daar zijn vlucht
met sterk gespierde vleuglen
De Wijze weet zijn kracht
te vieren en te teuglen
Hij kent de weelde hem
in ’t welkom thuis bewaard"
Weet iemand wie de schrijver van deze tekst is?
|
Antwoord webmaster: |
Even googlen op de eerste regel van de tekst tussen dubbel qoutes (dat had je zelf ook kunnen verzinnen, toch?) leerde mij (hier): De verzen boven de dubbele (afgesloten) doorgang,van het koningspaviljoen (Door de dubbele deuren aan beide zeiden kon de koninklijke koets door het paviljoen heen rijden)zowel aan de west-als oostgevel, worden toegeschreven aan J.A. Albertingk Thijm.
Deze letterkundige, uitgever en professor was de grote kracht achter de katholieke emancipatie in het 19de-eeuwse Amsterdam.
Bovendien was hij de schoonvader van de architect van het station, P.J.H. Cuypers.
|
Victor Lansink | 26 apr 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Voor zover ik weet is dit geen mozaïek, maar een schildering van de Oostenrijkse schilder Georg Sturm. Meer informatie hierover vind je in het boekje "Een spoor van Verbeelding" van Romers/Van Leeuwen of in het boekje van Aart Oxenaar over Amsterdam CS. Voor een afbeelding zie ook de beeldbank van het utrechts archief. |
Antwoord webmaster: |
Aha, kijk ik dacht al dat er bij jullie iets te vinden zou zijn, maar dat je zo snel hier reageert is helemaal top! dank! |
P.H.Gommers | 25 apr 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
In de .. wachtkamer (burgerking) is boven een deur een mosaïc met Europa en de stier geplaatst. Is dit een oorspronkelijke versiering? Weet U wie de artist is die het heeft gemaakt en door wie zijn de tegels gebakken? |
Antwoord webmaster: |
poeh nee ik zou het niet weten. misschien dat Het Utrechts Archief iets weet, zij hebben het oude ns archief in huis, of misschien kan iemand van de bezoekers er meer over vertellen. |
Amsterdam Now .com | 6 mrt 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Wij zouden graag het centraal station Amsterdam opnemen in ons uit te komen boek , met daarin de mooiste , leukste en lekkerste plekken van Amsterdam . Hier zijn logisch geen kosten aan verbonden en we doen bronvermelding . Hoop op een spoedige reactie. Gr freddy meyer |
Antwoord webmaster: |
wat wil je ervan opnemen dan? foto's van mijn site? daar ga IK natuurlijk niet voor betalen, dus je opmerking over 'daar zijn geen kosten aan verbonden' kan ik niet helemaal thuisbrengen. Kortom, ik snap niet helemaal welke reactie je van mij wilt? |
Nick Blanken | 2 mrt 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Voor mijn masterthesis doe ik onderzoek naar de motieven van een treinreiziger om een aankoop te doen op een station. Er worden de laatste jaren ontzettend veel nieuwe winkelformules geopend op de diverse grote stations, waarmee retail hedendaags ´core business´ is voor NS. Met nieuwe formules als Rituals, MOOI, Hema en Sissy Boy, wordt de klant (de reiziger) steeds meer bewogen langer op het station te blijven. Dat gepaard gaande met straks ´iedere 10 minuten een intercity trein vanaf de grote stations´, maakt het interessant de motieven van de reiziger te onderzoeken.
De vragenlijst is van toepassing op reizigers die gebruik maken van Amsterdam cs en/of Utrecht cs en neemt een kleine 8 minuten in beslag.
In totaal zijn er 18 vragen (met onderliggende subvragen) die allemaal met een enkele klik te beantwoorden zijn.
Link naar de Vragenlijst
N.B. De resultaten van dit onderzoek zullen anoniem worden verwerkt en niet worden gedeeld met of verstrekt aan derden.
Alvast mijn dank!
|
exile | 20 feb 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Wat is dit voor ding? (link naar foto)
Te zien op het eerste perron van Amsterdam centraal. Ben er erg benieuwd naar geworden. |
Antwoord webmaster: |
Ik heb werkelijk geen idee. ik heb alleen (een beetje) verstand van stationsgebouwen |
gerda | 16 jan 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Hangen er camera's? zo ja, waar dan en hoeveel? |
Antwoord webmaster: |
geen idee. wil je iets illegaals uitvoeren dat buiten het zicht van de camera's moet blijven? ;-) |
Theo Wajer | 31 dec 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Op de doorgangen en viaducten van A'dam Centraal stonden destijds 22 stenen leeuwen, daar waarschijnlijk neergezet rond 1875. Ze zijn later allemaal verwijderd; 15 zijn gevonden, 7 nog zoek. Weet iemand hier iets meer van? |
Antwoord webmaster: |
is dat een beschuldiging? ;-) ik weet het niet, maar wellicht iemand van de bezoekers van de site |
Marianne | 2 dec 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Wat zijn de afmetingen van het gebouw? |
Antwoord webmaster: |
weet ik niet, dat zou je in het utrechtsarchief moeten kunnen vinden. je kunt dat dan weer vinden op www.hetutrechtsarchief.nl, daar staat het antwoord vast niet online, maar ze weten het vast voor je op te zoeken. |
Han Lefering | 31 okt 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
op 30 augustus 1948 kreeg al het personeel van Asd de volgende dienstorder(DO).
"Bij de aanvang van de feestweek- waarvoor een enorm vervoer naar Asd wordt verwacht- doe ik een beroep op al het personeel om zijn uiterste best te doen, teneinde een goede dienstuitvoering te verzekeren. Het personeel in de buitendienst werke met voortvarendheid doch beraden. Een ieder concentrere zich op zijn werk. Veiligheid voor alles".
De Hcst Putman |
L.H.Oldenburger | 15 jul 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Is er Vrijdag Morgen Een Bagagebox Beschikbaar |
Antwoord webmaster: |
Hoe Moet Ik Dat Weten? Ik Werk Er Niet! |
Yvonne | 30 mei 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Kunt u mij vertellen wat de betekenis is van de letters die, in ieder geval, aan de rechterzijde van het poortgebouw zijn aangebracht op de rand van de overkapping?
|
Antwoord webmaster: |
welke letters zijn dat dan? ik weet van niets. misschien een andere bezoeker van de site. |
Yvanca | 24 apr 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
geachte heer/ mevrouw,
Ik ben mijn peugot autosleutel verloren in de nacht van 23 - 24 april. Deze heb ik verloren op spoor 2b. Heeft u mijn seutel gevonden of ligt hij bij gevonden voorwwerpen?
Alvast vriendelijk bedankt,
Yvanca Kuijper
|
Antwoord webmaster: |
daarvoor moet je bij de ns zijn en niet bij een hobbyist. op mijn pagina met veelgestelde vragen staat hoe je de ns kunt contacten. |
c van voorden | 30 nov 2009 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
weet iemand meer te vertellen over de originele schilderingen van het plafond in de stationshal van amsterdam. Ik meen dat er onder het nieuwe plafond nog schilderingen bestaan van dhr. kalemink. Kan iemand mij hier meer over vertellen? |
Antwoord webmaster: |
ik weet het zelf niet, maar wellicht een van de bezoekers op deze site. |
Iris | 15 jun 2009 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
weet iemand waar de banieren vandaan komen die aan het plafond van cs hangen? witte banieren met zwarte mannetjes/vrouwtjes er op die zo aan hun armen lijken te hangen aan het plafond. |
Antwoord webmaster: |
ik weet het niet maar misschien iemand van de bezoekers op mijn site. |
Th. Wajer | 2 jun 2009 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Het pakketpostgebouw aan de oosterlijke kant van het Centraal Station is gebouwd in de jaren 1920-1924 door de aannemers Jacob Wajer en Jan Schuurman |
jelle 8 jaar | 22 mei 2009 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
ik vind het onzin dat station amsterdam wordt verbouwd het was net zo mooi!!!!!! |
Antwoord webmaster: |
het blijft ook wel heel mooi hoor, maar van binnen was het toch niet heel mooi meer, omdat er allerlei lelijke nieuwe winkels in de grote hal waren gebouwd. die worden nu weggehaald. |
maarten | 11 jul 2008 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Om mischien een HEEL forum te zetten over a.dam zuid en A.dam centraal
IS het dan niet handiger om alle internationale treinen ICE (GER) en thalys en Benelux trein
vanuit Zuid te laten vertrekken i.p.v centraal?
Ice kan dan over Utrecht boog naar Duitsland
en de thalys vanuit zuid naar schiphol
en na schiphol zo met een vaart de HSL op gaan
dit mischien iets om met NS highspeed te overleggen???
grt.Maarten. |
Antwoord webmaster: |
dat mag de NS wel van mij doen hoor, maar ik ga daar niet over. mijn site gaat ook niet over de treinenloop maar over de stations. |
Hans | 31 jul 2007 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Daan, als je geografisch kijkt ligt station zuid straks in het geografische midden van de agglomeratie, daarbij is de zuidas de belangrijkste economische motor van de stad aan het worden, er kunnen makkelijker internationale hogesnelhijdslijnen stoppen gezien de aanleg van de utrechtse boog e.d. ipv de rare bocht die je moet maken voordat je bij cs bent. De treinen kunnen zo in één keer door naar schiphol en met de noordzuidlijn sta je straks binnen 10 minuten in de binnenstad. Dus het zal natuurlijk station zuid blijven heten maar gaat wel het belangrijkste station van de stad worden. |
Daan | 27 jun 2007 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
@hans
station zuid kan nooit de functie van amsterdam cs overnemen want het ligt helemaal niet in het centrum en is geen goede plek voor een cs |
Hans | 17 jun 2007 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Amsterdam-Zuid moet op ten duur de functie van centraal overnemen. De internationale treinen kunnen hier makkelijker komen, en in een keer door naar schiphol e.d. Verder ligt (het nieuwe ondergrondse) A'dam zuid midden in de zuidas en is met de nieuwe metrolijn goed verbonden met het centrum. |
milco | 14 mrt 2007 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
aan het leidseplein (als asd centraal daar lag) is niet zoveel ruimte voor het openbaar vervoer. bij het cs aan t ij wel.
en vanaf het cs van nu kun je gemakkelijk en snel met de bus naar purmerend. anders moest je eerst nog de hele stad door rijden met die bus. (niet dat ik dat erg vind...) |
hugo | 5 mrt 2007 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
nee toch, het station heeft 11 perronsporen waarvan één kopspoor aan het eerste perron.
verder heeft het 4 tussensporen, samen 15.
maar het zijn dus niet alle 15 perronsporen. |
Antwoord webmaster: |
ja inderdaad dat staat er in het tweede bericht ook. |
milco | 20 feb 2007 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
de sneltrein a’foort vathorst - amsterdam c wordt als t goed is vanaf 2008 of 2009 een stoptrein. de intercity berlin (d) - amsterdam c/schiphol wordt doorgetrokken naar den haag c ik weet alleen niet of alleen de intercity berlin - amsterdam c naar den haag c wordt doorgetrokken of de intercity berlin - schiphol of beide |
Antwoord webmaster: |
ik dacht dat de intercity berlijn- amsterdam c een uitzondering was, die later weer zou komen te vervallen, dat zou betekenen dat alle treinen uit berlijn over schiphol naar den haag zullen gaan. ik weet dat niet zeker. |
milco | 18 feb 2007 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
bedankt joost boersen. alleen spoor 1 heeft geen a en b toch? dat is toch een eind/beginspoor. |
Joost Boersen | 2 feb 2007 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Van de 15 sporen zijn alléén de sporen 1, 2, 4, 5, 7, 8, 10, 11, 13, 14 en 15 perronsporen (11 stuks, waarvan 10 verdeeld in een a- en een b-zijde).
De sporen 3, 6, 9 en 12 zijn sporen zonder perron
|
milco | 15 jan 2007 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
hoe veel sporen heeft amsterdam cs |
Antwoord webmaster: |
amsterdam cs heeft 15 perronsporen. |