home | 
zoeken | 
spoorkaart | 
spoorlijnen | 
tijdlijn | 
typen stations | 
reisplanner | 
nieuws | 
bronnen | 
links | 
literatuur | 
FAQ | 
contact | 
gastenboek | 
inloggen | 
overig | 
© disclaimer 
| lijn | km | jaar | 
|---|---|---|
| Weert (grens)- Roermond (grens) | 54,7 | 1879 - 1953 | 
| Geopend op | 20 jul 1879 | 
| Gesloten op | 17 mei 1953 | 
treinstation buiten gebruik
Provincie: noord-brabant
| stationsgebouw I (1879-1985) | zeer lang station met een middendeel, waar aan weerszijden een vleugel die aansluiten op een eindgebouw, alle vijf delen ongeveer gelijke lengte | 
adres: | 
Stationsweg Budel  | 
kaartje op adres | 
Deel uw herinneringen aan of stel een vraag over station Budel
Aan de geïsoleerde ligging van de beide gehuchten Budel en Schoot, kwam in 1879 plotseling een einde met de openstelling van de spoorlijn Antwerpen-Mönchengladbach. De spoorlijn liep langs de beide gehuchten over hun grondgebied. Omdat Schoot ook grensstation was met douanefaciliteiten, ging het een belangrijke plaats innemen in het totale verkeer van het spoor. Er werd een groot emplacement aangelegd, een groot stationsgebouw, de nodige wachthuisjes en douanehuizen. Rondom het stationsplein verschenen al spoedig de nodige cafés, winkels en zelfs een hotel-restaurant.
| Leon Leenaarts | 6 apr 2020 | 
| Mooi om zulke spoorwegnostalgie te zien hier. Station Budel lijkt op veel andere langs de NMBS lijnen Herentals-Hamont en Ottignies-Charleroi-Mariembourg. Ze bestaan nog steeds in Ham sur Heure, Jamioulx en Berzee ! | |
| Trein Weert België | 9 dec 2012 | 
| Vanaf december 2013 rijdt de trein van Antwerpen naar Neerpelt door naar Hamont, 700 meter van de Nederlandse grens. Wij willen NS en NMBS oproepen om deze trein door te laten rijden naar Weert. Teken onze petitie op: http://petities.nl/petitie/treinweertbelgie | |
| Antwoord webmaster: | |
| goed idee. | |
| Gertjan Stamer | 19 jun 2010 | 
| Per 13 Juni 2010 is Maarheeze weer open...qua busvervoer/autorit wil men Maarheeze hoge open laten gooien als Poort van Brabant. Budel en omringende dorpen zullen deze nieuwe stop snel ontdekken en zodoende wordt kans nieuwe halte Budel wel erg klein...wordt zelfs een groot vraagteken als men dieseltreinen NMBS niet binnen paar jaar laat doorrijden naar Weert.Voordat Maarheeze te populair wordt zou men Budel/Yzeren Rijn(Neerpelt-Weert)toch weer snel moeten reactiveren voor reizigerstreinen! | |
| s.verstappen | 12 aug 2009 | 
| is goed mogelijk ,dit noem ik nu het spoor tenvolste benuten,ben er voor. Er is trouwens ook een kleinvliegveld in de buurt en De WEERTERBERGEN{Centerparks] Lichrail is hier goed te doen.Met halte"s op de genoemde plaatsjes Goed voor het toerisme,voor zowel Budel als Weert Wat zeurt de Polietiek toch, Belgie betaalt toch mee,Later zal Duitsland ook mee doen,dit ivm de ijzerenrijn.Voorwaarde is wel, dat de ijzenrijn niet door het Natuurgebied De Meinweg gaat. Meer daar over op wikipedia | |
| Antwoord webmaster: | |
| oostelijk van roermond zal natuurlijk geen reizigersvervoer gaan lopen. dus deels staat het daar los van. de regio is sowieso wel in ontwikkeling, ook met het oog op het te openen station maarheeze. | |
| Tom Brouwers | 30 jun 2009 | 
| Vandaag werd bekend gemaakt dat de NMBS weer treinen wil laten rijden tot aan Hamont-Achel, en zelfs tot aan Weert. Budel zou dan wellicht ook een halte aan de spoorlijn kunnen krijgen... Bronnen: l1.nl; nieuws.be | |