Martijn | 28 apr 2021 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
In maart 2020 heeft er een sanering plaatsgevonden aan de noordzijde van station Kesteren. Diverse loodsen zijn gesloopt en sporen 1 en 2 ter hoogte van het perron zijn verwijderd, om plaats te maken voor uitbreiding van het achterliggen bedrijf.
Het (lage) perron van spoor 2 ligt er nog wel en is nu de grens van het stationsterrein.
Vanaf einde perron ligt nog pakweg 100 meter enkelspoor richting Rhenen. De helft, bij het parkeerterrein, is overwoekerd, de andere helft, tot het stootblok, is vrij maar ligt op bedrijfsterrein. |
Frank Kouwenhoven | 18 jan 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Kesteren was tot WO II een splitsing van een SS - en HSM-lijn. De laatste had een verbinding tussen Amsterdam en Keulen via Amersfoort > Rhenen, met een brug over de Rijn naar Kesteren. Vervolgens naar Nijmegen en Kleve enz. De splitsing mag de reden zijn dat de twee stationsgebouwen haaks op elkaar stonden. |
Antwoord webmaster: |
het ene gebouw dat er nu nog staat, het lange dat haaks op het spoor staat, is (een deel van) het stationsgebouw. De rest van het stationsgebouw is in de jaren '60 afgebrand. Het andere gebouw dat er nu nog staat is een woning. Aan de andere kant stond net zo'n woning maar die is in de oorlog verloren gegaan. daarvan heb ik ook wat afbeeldingen online staan. |
Gertjan Stamer | 10 jan 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
In 1963 is er brand geweest in oostelijke deel van het stationsgebouw, pas in 1965 hersteld maar dan zonder perronkap. Per 31 Mei 1981 weer Kesteren geheten ivm nieuwe station Rhenen aan de overzijde van de rivier. Juni 1983 wordt Post I gesloopt. De lage perrons worden verhoogd en overpad iets naar het oosten verlegd in April 2001. De gammele fietsenstalling op oude plek van overkapping en afgebrandde deel gebouw wordt vervangen door fraaie overkapte fietsenstalling inclusief klemmen en kluizen (zomer/ najaar 2001). Vanaf vrijdag 1 April 2005 rijdt hier Syntus. Oude sporen naar Rhenen die er nog liggen worden verwijderd tbv bodemsanering in vroege voorjaar 2005 en alles weer keurig teruggelegd! (sporen 1 en 2). Nadien ben ik er niet meer geweest! |
Antwoord webmaster: |
Wat grappig dat die rails zijn verwijderd maar nog wel terug gelegd. ze dienen toch nergens meer voor dacht ik? |
P. Smelt | 26 mrt 2009 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Na de Tweede Wereldoorlog kreeg dit station de naam 'Kesteren-Rhenen'. Sinds 1 juni 1975 heet het gewoon weer Kesteren. |
Antwoord webmaster: |
ok ik heb de oude namen toegevoegd, ik wist het wel, het stond alleen nog niet op mijn site. |