Geavanceerd
mobiel
spoorkaart
spoorlijnen
tijdlijn
typen stations
reisplanner
nieuws
bronnen
links
literatuur
FAQ
contact
gastenboek
inloggen
overig
© disclaimer
station Waalwijk - foto's en omschrijving op stationsweb

station Waalwijk

Telegrafische verkorting: Wlk
lijnkmjaar
Lage Zwaluwe- 's Hertogenbosch29,4751886 - 1950
Geopend op 1 nov 1886
Gesloten op 1 aug 1950

treinstation buiten gebruik
Provincie: noord-brabant

tot 8 okt 1922Waalwijk- Besoijen
stationsgebouw (1883-1964)hoog middendeel met twee kleine puntgevels. Twee korte lage velugels aan weerszijden
Goederenloods (1888-1989)

Welk cijfer geef je dit station?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
21 bezoekers hebben dit station gemiddeld een 9 gegeven.

Deel uw herinneringen aan of stel een vraag over station Waalwijk

49 afbeeldingen

45 afbeeldingen van dit station hebben reeds een waardering gekregen.
Sorteer de afbeeldingen op waardering
De laatst toegevoegde afbeeldingen op 25 feb 2023 zijn omrand.

1880 (1)
1910 (1)
1920 (3)
1930 (5)
1940 (14)
1950 (4)
1960 (7)
1970 (4)
1980 (10)

Blijf per mail op de hoogte van toevoegingen bij dit station

Reacties (8)

Plaats zelf een opmerking bij dit station, of stel een vraag
anoniem5 apr 2019
Reageer op deze vraag/ opmerking Deze opmerking is gemarkeerd als ongepast
Wat ik jammer vind is dat de NS beweert dat dit spoor niet rendabel is. Heb je gezien hoeveel mensen er in Waalwijk Drunen Vlijmen 's-Hertogenbosch en Sprang Capelle Kaatsheuvel Loon op Zand plus De Efteling en Tilburg in stappen in de bussen. Dat niet alleen Waalwijk heeft dan tenminste ook nog een toilet en een koffieplek, maar nee de Waalwijkers willen zoals gewoonlijk niets. Dat niet alleen denk eens in hoe tegengewerkt er gaat worden. Op alle fronten. Niet rendabel, de NS spoort al jaren niet.
jamie diks10 mei 2014
Reageer op deze vraag/ opmerking
Ik heb een vraag over station Waalwijk. 1)Welke kleuren had het interieur,en zijn daar foto's van beschikbaar? Mvg jamie diks
pieter oostdijk21 feb 2014
Reageer op deze vraag/ opmerking
Weet niet of dit mag, maar heb een intressant filmpje gevonden. Als het niet mag mijn excuses maar wou het de liefhebber niet onthouden.. https://youtu.be/DOVEhuZ1zY0
Antwoord webmaster:
dank leuk filpmje inderdaad. ik heb er wat screenshots van hier op de site opgenomen als foto's.
jamie diks10 dec 2013
Reageer op deze vraag/ opmerking
Vraagje heeft iemand enig idee welke kleuren de kozijnen, deuren,daklijsten en de sierstenen van station waalwijk hadden precies? Alle foto's die ik kan vinden zijn helaas zwart/wit,hopelijk kan iemand het zich nog herinneren? Mvg jamie diks
Jan van Velthoven11 okt 2007
Reageer op deze vraag/ opmerking
Ik heb nog wat foto's liggen van de oude goederenloods. Foto's zijn genomen eind tachtiger jaren. Jammer dat men de goederenloods niet behouden heeft. De goederenloods had prachtig gepast binnen het project Halve Zolenpark. Er worden nogal wat fouten gemaakt door onze bestuurders. Ik moet om hun fouten dikwijls huilen. Men leert weinig bij!
Jan van Velthoven22 sep 2007
Reageer op deze vraag/ opmerking
In Waalwijk is tussen wp25 en wp28A een fietspad van zo'n dikke 4 km gerealiseerd c.q. Het ziet er goed uit. Alleen schijnt men last te hebben van vandalisme. Naar mijn mening helpt een gedicht (daartegen) niet. Toen ik van de Besoyensesteeg(straat) naar de Akkersteeg (vroegere halte Baardwijk) fietste moest ik denken aan vroeger toen ik als zesjarig jongetje met mijn moeder vanuit geertruidenberg met de trein met zo'n WD-locomotief ervoor naar Den Bosch spoorde om inkopen te doen. Het is goed dat het spoorwegtrace in Waalwijk behouden is gebleven. Nu nog het trace Akkersteeg Baardwijkse Overlaat transformeren tot fietspad. Moet toch te realiseren zijn!
Jan van Velthoven4 okt 2006
Reageer op deze vraag/ opmerking
In Waalwijk heeft men tot eind tachtiger jaren van de 20e eeuw de kans gehad dit industrieel erfgoed te bewaren. Conservering mocht niks kosten; geen geld dus slopen die handel. Het ziet er daar nu fijn uit. Door nadenken komt men tot begrip zou Aristoteles zeggen. Men is in Waalwijk nu bezig met een Halve Zolenpark. Welke relatie wordt hiermee gelegd?
ruud26 sep 2004
Reageer op deze vraag/ opmerking
was de maatschappij hier niet de bba, de brabantsche buurtspoorwegen en autodiensten? nu enkel een busmaatschappij. ik weet het niet zeker hoor.

Uw reactie:

naam: *
e-mail: *
los deze som op **
Toon mijn mailadres niet op de site
Uw opmerking of vraag: *

* verplicht veld
** omdat er blijkbaar nogal veel spam op dit formulier wordt ingevuld (die ik dan handmatig moet verwijderen) moet je deze eenvoudige som oplossen om te tonen dat je geen spam robot bent.
N.B. Voor diegenen onder jullie die niet zo'n ster in rekenen zijn: het antwoord is dus 2.


Langstraatspoorlijn
De Langstraatspoorlijn, en dan v.n.l. de periode waarin de gehele lijn personenvervoer kende (1890-1950), wordt uitvoerig beschreven. Ook treft U er vele foto's aan.
Vertrekstaat 1891 (13)
Vertrekstaat 1911 (13)
Vertrekstaat 1929 (16)
Vertrekstaat 1940 (11)
Personeel op dit station

Nieuws

Brabantsche opinie over Brabantsche stations (7 jun 1941)
Ingezonden. Primitief en Grootscheeps (2 nov 1895)
Spoorwegtracé Waalwijk : Visie voor spoortracé afgerond (17 dec 2003)
Spoorrails herinneren aan glorietijd (4 aug 2001)

Literatuur

Spoorwegarchitectuur in Nederland 1841-1938 H. Romers (pag. 122)

Stations in de omgeving

Besoijensche Steeg (1,7 km)
Baardwijksche Steeg (2,1 km)
Drunenschedijk (3 km)
Nieuwkuijk (3,9 km)
Elshout (4,2 km)
Capelle- Vrijhoeve (4,3 km)
Drunen- Heusden (5,3 km)
Capelle Nieuwevaart (6,2 km)
Kuiksche Heide (6,9 km)
Vrouwkensvaart (7,6 km)

Heeft u zelf foto's die in deze verzameling zouden passen, mail deze dan naar Wichor Bramer. Het gaat daarbij om foto's van het station of van stationsgebouwen. Foto's van treinen waarop geen stations te zien zijn neem ik niet op op mijn site.


U kunt naar deze pagina linken als http://www.stationsweb.nl/waalwijkbesoyen