station Velsen- IJmuiden Oost - foto's en omschrijving op stationsweb
station Velsen- IJmuiden Oost
Telegrafische verkorting: Vij
Geopend op | 1 mei 1869 | |
Gesloten op | 25 sep 1983 | |
treinstation buiten gebruik
Provincie: noord-holland
stationsgebouw I (1865-1942) | kleine dienstwoning vergroot met wachtkamer en bureau. deze lag ten noorden van de stationsweg. | stationsgebouw II (1891-1902) | laag station zonder woonruimte
architect: Dirk Antonie Nicolaas Margadant
| stationsgebouw III (1902-1974) | Bestaat uit een ontvangstgebouw aan het eind van een doodlopende weg. Vestibule, plaatskaartenkantoor en goederenlokaal. Tunnel geeft toegang tot het eilandperron met drie gebouwtjes onder een doorlopende kap. | wachterswoning 9a/9b (1902) | | stationsgebouw IV (1974-1983) | Op het middenperron een eenvoudige glazen overkapping (vgl abri) over de uitgang van de perrontunnel. Verder geen aankleding van het immensen perron.
|
Exacte locatie op Google Maps (52,46068°N 4,63181°E )
5 bezoekers hebben dit station gemiddeld een 5 gegeven.
Deel uw herinneringen aan of stel een vraag over station Velsen- IJmuiden Oost
68 afbeeldingen
61 afbeeldingen van dit station hebben reeds een waardering gekregen.
Sorteer de afbeeldingen op waardering
De laatst toegevoegde afbeeldingen op 29 nov 2024 zijn omrand.
 |
1870 (1)
 |
 |
1880 (2)
 |
1910 (1)
 |
 |
1940 (2)
 |
 |
1950 (2)
Blijf per mail op de hoogte van toevoegingen bij dit station
Reacties (10)
Plaats zelf een opmerking bij dit station, of stel een vraag
Aris Schellinkhout | 29 jan 2022 |
|
Heel leuk om met die reisplanner in oude dienstregelingen te spelen. Al doende ontdekte ik een paar foutjes.
In de dienstregeling van 1957 wordt je voor een reis van Amsterdam CS naar Velsen IJmuiden Oost via Uitgeest gestuurd. Vreemd, want die trein uit Uitgeest gaat door naar Amsterdam. Er was ook een trein in de omgekeerde richting. Die staat wel op de vertrekstaat van Amsterdam CS aangegeven:
06:30 2207 ma di wo do vr za Haarlem (06:46) Velsen-IJmuiden Oost (07:04) Uitgeest (07:17) Alkmaar (07:36.)Vreemd dat die niet gepakt wordt in de reisplanner. In de dienstregeling 1971 is de lijn naar IJmuiden niet opgenomen.
Vreemd, want die lijn heeft tot 1983 bestaan. |
Antwoord webmaster: |
ja die ontbrak, ik weet niet waarom. ik heb de tijden nu toegevoegd. |
Peter Kok | 19 jan 2021 |
|
Het was een vrij belangrijk splitsingsstation van de lijnen naar Uitgeest en IJmuiden. Na het gereedkomen van de Velserspoortunnel en het buiten gebruikstellen van de spoorbrug in 1956 verloor het station zijn belang en kwam het aan het doodlopende vislijntje te liggen. In 1962 waren er nog een kaartjesloket, volgens mij aan de kant van de van Houtenlaan en een stationschef. In die tijd stapten er al bijna geen passagiers meer in of uit. Van 1970 tot 1973 zat ik aan de overkant op school in het hoofdgebouw van de Prof. mr. S. Visseringschool. In die tijd viel de stationsoverkapping ten prooi aan vandalisme.Dat was al nadat het kaartjesstation en het torentje aan de kant van het Tiberiusplein gesloopt waren. |
artine | 1 mei 2016 |
|
als meisje van 8jaar, mocht ik logeren bij mijn tante, die woonde toen aan het kanaal en ik stapte dan uit bij dit stationnetje en wandelde dan naar het huis van de fam hoefman, ome henk moest ook vaak de grote spoorbrug openen. graag zou ik hun huis nog wel eens op een foto willen zien. |
Jan van Mook | 12 mei 2013 |
|
H.C.J. van Mook was mijn vader. Weet u waar hij de aan moedigingsprijs voor kreeg?
M vr G
Jan van Mook |
Aris Schellinkhout | 29 apr 2012 |
|
De wachterswoning 9 (foto 1950) ligt aan wat in 1950 ook al de Verloren van Themaatweg / Groeneweg was. Het gebouwtje hoorde bij de spoorlijn van vóór 1905. Het station lag een eindje noordelijker en heette voor 1905 alleen Velsen.
Op de achtergrond van de foto staat het huisje van de overwegwachter van de lijn van 1905. Die lijn lag verhoogd, omdat de nieuwe (1905) spoorbrug over het Noordzeekanaal veel hoger was dan de oude.
M.b.t. beschrijving van stationsgebouw I het volgende. Toen ik in IJmuiden woonde (voor 1970) was het gebouw nog bewoond. Het jaartal 1942 klopt dan ook niet, moet ergens 1955 - 1965 zijn. Langs het gebouw liep toen ook nog een goederenspoor tot aan het kanaal. Bij het kanaal was een losplaats, zie ook het fotoboekje over de lijn Haarlem - IJmuiden.
Het gebouw stond ten ZUIDEN van de Stationsweg. |
Han Lefering | 31 okt 2010 |
|
In oktober 1948 ontving de commies vervoer H.C.J. van Mook met standplaats Velsen Ijmuiden Oost een aanmoedigingspremie. Deze mijnheer werd bij de Rayonvorming 69/70, de eerste Rayonchef van het Rayon Alkmaar. |
kees kooij | 12 jun 2009 |
|
Uit de boeken van van Wijck Jurriaanse:
1. HYSM, deel 1, pagina 70: aan de lijn Velsen-IJmuiden lag voorbij het oude station Velsen, de laag gelegen spoorbrug en de boog naar IJmuiden langs het kanaal de halte Velsen abri. Was de overgangstijd van de IJmuidense trein te kort om Velsen station te bereiken, dan eindigde deze trein te Velsen abri om na een enkele minuut weer terug te keren. Eén van deze beide treinen werd dan geduwd met een paar minuten langere rijtijd. |
kees kooij | 12 jun 2009 |
|
van Wijck jurriaanse, de HYSM (1890-1920), pagina 86:
De nieuwe Velserbrug werd met het nieuwe hooggelegen eilandperron van Velsen op 14 februari 1905 in dienst gesteld. De drie aansluitingen, die met Haarlem, Uitgeest en IJmuiden moesten in de voorgaande nacht tot stand worden gebracht. Bovendien moest nabij het zuidelijk landhoofd een gat in het dijklichaam worden gedicht waardoor tot en met 13 februari 1905 de laaggelege spoorlijn van het oudes station Velsen naar IJmuiden liep. Immers de nieuwe brug lag westelijk van de oude lage brug.Onmiddelijk na de ingebruikname van de nieuwe brug werd begonnen de oude af te breken. Het laag gelegen stationsgebouw van Velsen werd ingericht tot chefswoning. |
D.Slotboom | 9 jan 2008 |
|
In de buiten gebruik zijnde spoorbaan Santpoort noord- IJmuiden zijn op een zondag begin december in slechte staat zijnde overwegen, Driehuiswesterveld, zeeweg en de verl.van theemaatlaan, vervangen door overweg beton platen van de beruchte overweg in Hilversum. De railgoot is met asfalt gedicht. Mocht er nog eens een explotant komen dan kan de rails weer geplaatst worden. |
john van der Zee | 8 mei 2004 |
|
Dit station bezocht ik vaak als kind in de jaren 60.
Onder in het station liep een tunnel je kon er van twee kanten komen en in het midden kon je dan de trap op naar boven naar het station.
De leuningen in het midden waren van hout met gietijzer en aan de zijkanten ook alles gietijzer.
In de wachtkamer branden altijd een zwarte oliekachel en op de vloer lag zwart linoleum. |
Uw reactie:
* verplicht veld
** omdat er blijkbaar nogal veel spam op dit formulier wordt ingevuld (die ik dan handmatig moet verwijderen) moet je deze eenvoudige som oplossen om te tonen dat je geen spam robot bent.
N.B. Voor diegenen onder jullie die niet zo'n ster in rekenen zijn: het antwoord is dus 2.
|
Vertrekstaat 1891 (36)
Vertrekstaat 1911 (60)
Vertrekstaat 1929 (116)
Vertrekstaat 1940 (62)
Vertrekstaat 1957 (120)
Vertrekstaat 1971 (73)
Personeel op dit station
Nieuws
NIEUWS UIT KENNEMERLAND. VELSEN Het 75-jarig jubilé van den spoortrein in Velsen. Evolutie in het verkeer tusschen Velsen en IJmuiden. (16 okt 1941)
Spoorbaan Santpoort- IJmuiden blijft voorlopig (14 jul 2006)
WIJS blijft ijveren voor spoorlijn naar IJmuiden (15 nov 2005)
Provinciale Staten tegen opruimen oude spoorlijn naar IJmuiden (2 dec 2005)
Lot spoorlijn Haarlem-IJmuiden lijkt beslist (15 nov 2005)
Ouder nieuws over Velsen- IJmuiden Oost
Stations in de omgeving
Velsen Hoogovens
(800 m)
IJmuiden Casembrootstraat
(900 m)
Velsen Zeeweg
(1,1 km)
Velsen Koningsweg
(1,4 km)
IJmuiden Julianakade
(1,7 km)
Westerveld
(1,8 km)
Westerveld rouwstation
(2 km)
Driehuis
(2,1 km)
IJmuiden
(2,6 km)
Beverwijk
(2,6 km)
|