home |
zoeken |
spoorkaart |
spoorlijnen |
tijdlijn |
typen stations |
reisplanner |
nieuws |
bronnen |
links |
literatuur |
FAQ |
contact |
gastenboek |
inloggen |
overig |
© disclaimer
| lijn | km | jaar |
|---|---|---|
| Leeuwarden- Anjum | 42 | 1913 - 1935 |
| Geopend op | 24 aug 1913 | |
| Gesloten op | 15 mei 1935 |
treinstation buiten gebruik
Provincie: friesland
| stationsgebouw I (1902-1909) | tijdelijk station. Lijn zal worden verplaatst |
| stationsgebouw II (1909) | enigzins afwijken van de andere aan de NFLS vanwege de klok gevel |
| verbouwing 1995 | Het gebouw is nogal lelijk verminkt. De perrongevel is een samenspel geworden van een groot aantal schuine lijnen. Alleen de centrale gevel is nog als zodanig herkenbaar. |
adres: |
Stasjonswei 27 Metslawier |
kaartje op adres |
Deel uw herinneringen aan of stel een vraag over station Metslawier
| eelkema | 12 mrt 2015 |
| Wij als gezin hebben in dit voormalig station Metslawier gewoond van ca. 1965 tot 1973 Ik was zelf een jaar of 15 toen we er weg gingen. Het zag er toen uit zoals de foto van 1970 dus. Jammer dat het zo vreemd verbouwd is. Maar ja dat is wellicht een kwestie van smaak. Het lijkt behalve het stuk met de klokgevel niet meer op het oude station. Overigens was men elders bezig met een nieuwe autoweg en dumpte men de afgegraven grond naast het gebouw en verder. Daar begon natuurlijk van alles op te groeien en daardoor leek het een wildernis, zoals een beetje te zien is op de foto van 1970, Wel daar mooi kunnen spelen als kinderen. Inmiddels is alles al weer lang opgeruimd! | |
| frans van der voorde | 3 apr 2012 |
| Die arbeiders heetten de Hannekemaaiers (Google) o.a.: http://www.innl.nl/page/2782/nl | |
| Anneke Kuipers IJlst | 7 dec 2010 |
| Er heeft dus tijdelijk een eerder station gestaan, op een andere plaats. Zijn daar ook foto's van? Het nieuwe station werd gebouwd n.a.v. de uitbreiding van de lijn naar Anjum in 1915. Dat laatste station heeft dezelfde afwijkende gevel als Metslawier. | |
| Antwoord webmaster: | |
| ik ken er geen foto's van, anders had ik ze wel hier op mijn site geplaatst. overigens is de lijn naar anjum verlengd in 1913. toen stond het nieuwe station er al, de plannen ervoor waren begonnen in 1909, dat is de datum die in de literatuur gebruikt wordt, en die dus ook op mijn site staat genoemd bij stationsgebouw II. | |
| Wim | 2 okt 2010 |
| Het station is aan de buitenkant behoorlijk veranderd . Er is ook allemaal houtwerk aan de buitenzijde aangebracht . Ook de dakgoot heeft zijn rechte lijnen verloren .wim | |
| Antwoord webmaster: | |
| ja echt mooi kan ik het niet noemen, maar ja een groot deel staat er gelukkig nog. | |
| Marco | 5 feb 2008 |
| Uit familieoverlevering: Mijn vader herinnert zich dat zijn opa Goffe (mijn overgrootvader dus) ergens tussen 1918 en 1930 eerste arbeider was bij een boer, tussen Metslawier en Niawier. Zelf woonde mijn overgrootvader vlak aan de spoorlijn. Na de Eerste Wereldoorlog waren Duitse landarbeiders, veelal uit Noord-Duitsland, op zoek naar werk. Dat vonden ze o.a. in Groningen en Friesland. Mijn overgrootvader haalde deze arbeiders dan af van station Metslawier, om ze vervolgens onder te brengen op de boerderij van zijn baas. Meer verhalen hierover? | |