Geavanceerd
mobiel
spoorkaart
spoorlijnen
tijdlijn
typen stations
reisplanner
nieuws
bronnen
links
literatuur
FAQ
contact
gastenboek
inloggen
overig
© disclaimer
station Kerkrade Centrum - foto's en omschrijving op stationsweb

station Kerkrade Centrum

Telegrafische verkorting: Krd
lijnkmjaar
Landgraaf- Simpelveld5,661949
Geopend op 15 mei 1949

treinstation in gebruik
Provincie: limburg

stationsgebouw I (1933-1945)strakke lijnen en een plat dak zonder versiering.

Toen de Miljoenenlijn gereed was in 1934 werden de stations dichtgetimmerd. Personenvervoer was geen optie voor de NS. Het kolenvervoer had voorrang. In de tweede wereldoorlog is het gebouw verl...lees verder
architect: S. van Ravesteyn

stationsgebouw II (1960-1995)Type Vierlingsbeek standaardhaltegebouwtje betonskelet met vullling van stalen ramen en gele strengpersstenen architect: W. Kloos

adres: 

Stationsstraat 70
6461EJ Kerkrade
kaartje van de omgeving

Welk cijfer geef je dit station?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
16 bezoekers hebben dit station gemiddeld een 4,6 gegeven.

Deel uw herinneringen aan of stel een vraag over station Kerkrade Centrum

43 afbeeldingen

35 afbeeldingen van dit station hebben reeds een waardering gekregen.
Sorteer de afbeeldingen op waardering
De laatst toegevoegde afbeeldingen op 6 feb 2021 zijn omrand.

1930 (2)
1960 (8)
1970 (4)
1980 (3)
1990 (6)
2000 (1)
2010 (18)

De naam Kerkrade Centrum is ontstaan toen op 15 mei 1949 het personenvervoer op de Miljoenenlijn van start ging. Het station lag dichter bij het centrum dan het oude station Kerkrade-Rolduc aan de lijn naar Herzogenrath dat in de wijk Haanrade lag en meer dan 4 km verwijderd was van de kom.

Blijf per mail op de hoogte van toevoegingen bij dit station

Reacties (17)

Plaats zelf een opmerking bij dit station, of stel een vraag
J.Hans Besjes26 dec 2021
Reageer op deze vraag/ opmerking Deze opmerking is gemarkeerd als ongepast
Zoals ik al bijna 18 jaar geleden aangaf had de NS een houten vierkant gebouw voor seinbediening en kaartverkoop aan het stationsplein neer gezet.Op de site Klassieke Beveiliging onder Kerkrade Centrum vond ik in de twee eerste z.w.foto's het bewuste gebouwtje,het lag dus aan de zuidkant van het pad dat op de foto's van de rechthoekige loods dat het eerste stationsgebouw van Kerkrade Centrum moet zijn geweest en dat veel leek op het stationsgebouw van Kerkrade West later Spekholzerheide genaamd.Overigens stond dit gebouw bij Kerkrade centrum er ook nog in de begin jaren (1950-1960)van het Miljoenenlijntje en was in gebruik van een aannemer.Het is denk ik gesloopt voor de bouw van het nieuwe stationsgebouw dat dus ook iets noordelijker aan het stationsplein lag.Misschien was toen het uitgangspad wel hetzelfde als dat eerder genoemde pad,dat uit kwam aan de voet van de helling naar het perron. Toen het derde Stations-gebouw gebouwd was de schuine helling vooraan het perron vervangen door een rechte kant en er was een helling in de zijkant van het perron aan de oost-zijde gemaakt.Dit alles is duidelijk te zien op de verschillende foto's. Overigens is mij nu ook opgevallen,dat de vooroorlogse overkapping wel weg is maar het wachtlokaal er wel nog stond na de oorlog. En dan nog dit:de opmerking van Hendrickx slaat nergens op.Je loopt de Kapellaan of de Stationssttraat op en je staat binnen vijf á tien minuten in de Einderstraat en als dat niet het Centrum van Kerkrade is of er vlakbij dan weet ik niet wat meneer onder Centrum verstaat.De trein is nog steeds geen tram of bus,gelukkig maar.Dit zij reeds eerder opgemerkt.Dit was meer ter onderscheiding van de andere stations,immers Kerkrade had er een stuk of vijf en Kerkrade Rolduc later Haanrade werd niet gebruikt,ligt nu wel aan die Euregio-lijn naar Stolberg. P.S.Ik hoop dat U die twee z.w.foto's bij Klassieke Beveiliging kunt los krijgen,dan is het verhaal compleet. M.vr gr. en een gezellig uiteinde en een goed 2022 J.Hans Besjes9(geb.1940,dus ik weet waar ik het over heb)
Engels2 feb 2021
Reageer op deze vraag/ opmerking Deze opmerking is gemarkeerd als ongepast
Het station heette van oudsher Kerkrade Centrum om een onderscheid te maken tussen de vier stations van Kerkrade aan het Miljoenenlijntje. Van Heerlen komend achtereenvolgens Kerkrade-Hopel, Kerkrade-Ch�vremont, Kerkrade-Centrum en Kerkrade-West.
Hans Poort8 aug 2017
Reageer op deze vraag/ opmerking Deze opmerking is gemarkeerd als ongepast
Inderdaad was er eerst een stationsgebouwtje dichter bij de spoorwegovergang, met een puntdak; ik meen dat het een houten gebouwtje was. Ik woonde er vlakbij en herinner me het nog heel goed. Later (begin '60 er jaren werd een nieuw station gebouwd. Het gebouw op de eerste foto is volgens mij nooit een stationsgebouw geweest, maar een soort loods voor opslag.
Kumpje14 jan 2017
Reageer op deze vraag/ opmerking Deze opmerking is gemarkeerd als ongepast
GertJan Stammet. Vraagt op 10 januari 2010 het volgende..Op 12 Mei 1949 is er ook een fraaie zitbank geschonken door de burgerij van Kerkrade. onvindbaar tot nu toe? Antw....deze bank is bij het slopen van het station destijds gegeven aan een plaatselijke scoutinggroep. Deze heeft in eerste instantie er goed zorg voor gedragen...maar bleek al gauw ' ouderwets'... Bij betrekken van hun nieuw verenigingsgebouw is de bank buiten geplaatst en in groene legerverf gezet. Zodat de kinderen buiten konden wachten....zittend.... Na een jaar of wat werd de bank door invloed van weer en wind steeds slechter , en ook het sloopgedrag deed er geen goed aan...uiteindelijk is de bank in rook opgegaan en/of als grofvuil aangeboden. Ik hoop hiermee voldoende info te hebben geschonken. Mijn info komt doordat ik jarenlang zelf kaderlid van deze scouting geweest ben.
Job Richter26 mrt 2015
Reageer op deze vraag/ opmerking Deze opmerking is gemarkeerd als ongepast
Er wordt geschreven dat het stationsgebouw in 1995 is gesloopt, maar dit klopt niet. De allereerste foto die ik maakte van een stationsgebouw was van Kerkrade Centrum in juli 1996. Het is dus in dat jaar gesloopt.
Roeland Krul22 jul 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Wil je echt overladen worden met voorbeelden? Rotterdam Lombardijnen met of zonder streepje ertussen utrecht Terwijde idem, en zo zijn er nog wen een boel. Heerlen de Kissel vs. Heerlen De Kissel en juist op het stilste station van het hele land staan zelfs DRIE verschillende borden: Enschede de Eschmarke Enschede Eschmarke De Eschmarke Voorts hebben we nog de borden op Purmerend Weidevenne, waar men zich binnen hetzelfde woord van 2 verschillende lettertypes bedient, een bord Loppersum op station Groningen, een bord Arnhem Presikhaaf dat op zijn kop opgehangen is geweest, en een bord De Eschmarke op station Glanerbrug. Het is, en ik ben daar hel erg blij om, laat dat voorop staan, ook in Nederland echt niet zo foutloos geregeld als je soms weleens denkt ;-)
Antwoord webmaster:
Wat een leuke voorbeelden, ik wist dat allemaal niet. Als iemand hier nog fotos van heeft dan zal ik ze wel plaatsen.
Roeland Krul19 jul 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Het station heet gewoon Kerkrade Centrum. Er staat inderdaad één afwijkend naambord met de tekst "Kerkrade". Maar dit soort anomalieën is niet echt zeldzaam in Nederland.
Antwoord webmaster:
niet zeldzaam? ik kan me zo g een ander voorbeeld voor de geest halen war een officieel stationsbord een foute naam draagt. ja of het moet handmatig zijn aangepast zoals vroeger toen hardegarijp nog hardegarijp heette had de jeugd daar er op een bord al hurdegaryp van gemaakt, enkele jaren voordat de ns dat zelf officieel zou doen. (aan feanwalden en de westerein kan ik toch maar echt niet wennen)
Marco19 jul 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Het sintelperron waar Gertjan het over heeft, word alleen nog gebruikt wanneer de ZLSM afwijkt van de dienstregeling en niet op het "vaste" perron mag staan.
Menno van Beelen18 apr 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Ik vind het best wel raar. Ze roepen in de trein (Veolia) om Kerkrade-Centrum, terwijl op het stationsbord op het station zelf alleen Kerkrade staat. Is het nu Kerkrade-Centrum of gewoon Kerkrade?
Antwoord webmaster:
het was vroeger altijd kerkrade centrum, maar kerkrade heeft al tijden maar een station dat bovendien niet echt dicht bij het centrum ligt, dus het is wel logisch, maar ik heb nergens iets gezien van een officiele naamswijziging. iemand anders wel?
Gertjan Stamer10 jan 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Aanleg spoorlijn in zomer 1925 en gereed in zomer 1934, er is nog een film van gemaakt. Ik ben bezig om dat via Beeld en Geluid te bemachtigen, film is van Joris Ivens. Per 15 Mei 1934 alleen open voor goederenvervoer en op 12 Mei 1949 feestelijke opening en per 15 Mei 1949 dienstregeling geldig. Stationsgebouw vernield in WO 2 en tussen de sporen Kloosgebouw. Op 12 Mei 1949 is er ook een fraaie zitbank geschonken door de burgerij van Kerkrade. onvindbaar tot nu toe? In 1954 gaan de stoomtreinen er uit en komen er dieseltreinen. Zoals een ouder iemand in Kerkrade mij vertelde is in 1955 de perronkap verhuist naar Heerenveen? Per 1 Juni 1986 electrificatie tussen Schaesberg/ Landgraaf en Kerkrade Centrum. Zomer 2002 sloopt men oude fietsenstallingen en komen er nieuwe overkapte klemmen en kluizen. De ZLSM is al enige jaren medegebruiker van dit gebouwloze perron. Hun houten loketgebouwtje bij hellingbaan/ overpad gaat weg in vroege zomer 2005. Vermeldenswaard is dat er verderop -daar waar de electrifactie ophoudt- nog een rode sintelperron ligt, na de overweg dus aan Duitsland zijde. Soms stopte daar een ZLSM railbus en ook wel een stoomtrein, had ook begin 21e eeuw klein houten loketbouwsel. zijn er hier ook foto's van?
Antwoord webmaster:
ik heb er geen foto's van (alles wat ik heb staat op de site) maar wellicht bezoekers of bij de ZLSM.
wanda23 okt 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
wij gaan zaterdag 24-10 naar de thomasdag in simpelveld. is het mogelijk om in kerkrade voor de eerste keer op te stappen ipv simpelveld?
Antwoord webmaster:
geen idee. je moet niet meteen bij de eerste link die je vindt een vraag stellen. ik rijd niet met die trein, ik fotografeer het station alleen maar. probeer het eens bij de zlsm, die rijden daar, de link staat notabene bij het station genoemd.
Niels11 okt 2007
Reageer op deze vraag/ opmerking
Behoord dit station tot de Miljoenenlijn of de Heuvelandlijn??
Antwoord webmaster:
beide. heuvellandlijn is een redelijk nieuwe term die een deel van de oude miljoenenlijn omvat. de miljoenenlijn liep van simpelveld naar schaesberg (het tegenwoordige landgraaf).
Mathijs10 jul 2007
Reageer op deze vraag/ opmerking
hoi allemaal ik heb een vraag kerkrade was vroeger een gestroomlijnd station nu tog een dieselpassagierstreinstation Klopt dat ???
Antwoord webmaster:
wat bedoel je met deze termen? Ik snap er niets van!
milco20 feb 2007
Reageer op deze vraag/ opmerking
ik heb gezien op internet (9292ov) dat deze spoorlijn nog doorloopt naar de grens naar belgië of duitsland. klopt dat? en zo ja, rijden hier dan goederentreinen of reed hier vroeger een passagierstrein
Antwoord webmaster:
nee de lijn naar duitsland loopt vanaf landgraaf over een andere route. daar rijden nu nog wel passagierstreinen. vroeger was daar station kerkrade- rolduc gelegen. vanaf simpelveld loopt ook nog weer een lijn naar duitsland over bocholtz naar aachen.
J.H.Besjes28 jun 2005
Reageer op deze vraag/ opmerking
Er klopt iets niet in het verhaal over de stations-gebouwen van Kerkrade-Centrum.StationsgebouwI(klaar in 1934 en dicht getimmerd,in het begin geen passagiers-vervoer op miljoenenlijn)werd,zoals U aangeeft om één of andere reden.En ergens heb ik gelezen,dat de perron-overkapping in de oorlogs-jaren verhuisd is naar Heerenveen. StationsgebouwII moet volgens mij III zijn,want het werd gebouwd/geopend in 1960. Het passagiers-vervoer werd in 1949 begonnen en ook Kerkrade-Centrum had weer een stationsgebouw nodig.En dat was een houten gebouwtje vlg.mij met een soort puntdak.
J.H.Besjes28 jun 2005
Reageer op deze vraag/ opmerking
Al eerder vandaag schreef ik,dat er iets niet klopt(of eigenlijk ontbreekt)in de foto-weergave van Station Kerkrade-Centrum.Stations-gebouw I stond er dus in 1934 bij de opening van het Miljoenen-lijntje.En zo ver ik nu weet werd de perron-overkapping in de oorlogsjaren overgeplaatst naar Heerenveen.Het stations-gebouw zelf aan het Stationsplein kan ik mij niet helemaal herinneren(als zeg maar 10-jarige jongen)of dat er nog stond in 1949-1950.Ik weet wel,dat er dus tot pakweg 1960 een vierkant houten gebouwtje was,met een puntdak en dat naar mijn mening dichter naar de overweg stond.Het gebouw had nogal grote luifels rondom en je stond buiten om een kaartje te kopen.Omdat de overweg ook door de stations-chef/kaartjes-verkoper werd bediend stond dit gebouw dichter bij die overweg.Volgens mij moest je nog een stukje over een grindpad ofzo om bij het perron te komen. Foto's van dit gebouwtje heb ik(nog)niet gevonden,misschien staat er iets in"Kerkrade in oude Ansichten"of is er iets over in het Gemeente Archief van Kerkrade te vinden.Ik ben erg benieuwd en hoop nog eens een plaatje van dat gebouwtje te vinden. Overigens vind ik de opmerking van dhr Hendrikx bij één van de foto's over Kerkrade-Centrum wat onbenullig,want in vele steden die een Centraal station hebben ligt het station ook niet in het centrum.Maar loop je in Kerkrade de Kapellaan of de Stationsstraat op dan sta je toch zeker binnen tien minuten in Kerkraad's centrum.Vroeger was dat wel anders toen er nog geen huizen langs die straten stonden,je had toen een beetje het gevoel dat je niemandsland inliep.
Hendrickx12 mei 2004
Reageer op deze vraag/ opmerking
Heel Jammer , dat het oude stationnetje van KERKRADE gesloopt is. Waar-om heet dit station Kerkrade CENTRUM ? De trein stopt helemaal NIET in het CENTRUM. Men moet het station van KERKRADE gewoon KERKRADE noemen , zonder centrum erbij.
Antwoord webmaster:
dat was denk ik ter onderscheid van station Kerkrade- Rolduc. Je hoeft trouwens ook niet zo te schreeuwen, we zijn niet blind...

Uw reactie:

naam: *
e-mail: *
los deze som op **
Toon mijn mailadres niet op de site
Uw opmerking of vraag: *

* verplicht veld
** omdat er blijkbaar nogal veel spam op dit formulier wordt ingevuld (die ik dan handmatig moet verwijderen) moet je deze eenvoudige som oplossen om te tonen dat je geen spam robot bent.
N.B. Voor diegenen onder jullie die niet zo'n ster in rekenen zijn: het antwoord is dus 2.


Kaartje (Google maps)
9292ov.nl (info over station)
Zuid-Limburgse Stoomtrein Maatschappij
Website van de museum spoorlijn in Zuid-Limburg.
Spoorwegstations : Categoriaal onderzoek wederopbouw 1940-1965
door Victor Lansink geschreven in opdracht van het projectteam wederopbouw van monumentenzorg.
ZLSM
Op dit station rijden (ook) treinen van de Zuid-Limburgse Stoomtrein Maatschappij (ZLSM).
Vertrekstaat 1957 (38)
Vertrekstaat 1971 (62)

Nieuws

Twee nieuwe treinstations in regio Parkstad (8 dec 2007)

Literatuur

Spoorwegarchitectuur in Nederland 1841-1938 H. Romers (pag. 217)

Stationsarchitectuur in Nederland 1938/1998 C. Douma (pag. 73)

Stations in de omgeving

Chevremont (1,7 km)
Kerkrade West (2,5 km)
Rolduc Lokaal (2,7 km)
Haanrade (3 km)
Eygelshoven (3,3 km)
Eygelshoven Markt (3,9 km)
Avantis (4,2 km)
Heerlen De Kissel (4,5 km)
Landgraaf (4,7 km)
Bocholtz (6 km)

Heeft u zelf foto's die in deze verzameling zouden passen, mail deze dan naar Wichor Bramer. Het gaat daarbij om foto's van het station of van stationsgebouwen. Foto's van treinen waarop geen stations te zien zijn neem ik niet op op mijn site.


U kunt naar deze pagina linken als http://www.stationsweb.nl/kerkradecentrum