Geavanceerd
spoorkaart
spoorlijnen
tijdlijn
typen stations
reisplanner
stationschefs
nieuws
bronnen
links
literatuur
FAQ
contact
overig
© disclaimer
NS boekt winst met boemel Apeldoorn- Zutphen ( - 20 feb 2006)

NS boekt winst met boemel Apeldoorn- Zutphen

20 feb 2006

De spoorverbinding Zutphen- Apeldoorn heeft in 2005 een reizigersgroei van 6 procent geboekt. Dat is enkele procenten meer dan de gemiddelde reizigersgroei die de NS als geheel in 2005 behaalde. Op station Klarenbeek - de enige halte op het traject - groeiden de reizigersaantallen met 25 procent.

Het lijntje Zutphen- Apeldoorn is in 2003 door de provincie Gelderland opnieuw aanbesteed. Hierbij werd de lijn niet - zoals breed verwacht - aan de regiovervoerder Syntus gegund, maar aan de NS. De NS beheerde de zwaar verliesgevende lijn daarvoor ook al.

Niettemin ondergaat de voorheen onrendabele lijn sinds de aanbesteding een ongekende groeispurt. De lijn is zelfs niet langer verliesgevend. Vooral de reizigersgroei op tussenhalte Klarenbeek is met 25 procent spectaculair.

De groei laat zich grotendeels verklaren door de extra halfuursdienst op Klarenbeek. Voor december 2004 stopte het boemeltje daar op doordeweekse dagen één keer per uur. Verder rijdt er een extra half

Vanwege copyright wordt niet de volledige tekst van dit artikel getoond.

Gekoppelde stations

Apeldoorn De Maten
Voorst- Empe
Klarenbeek
Zutphen
Apeldoorn