stationsgebouw I Gouda
stationsgebouw I Gouda
1868 - 1948
architect:
A.W. van Erkel
(1839 - 1877)
J. Verloop
Het eerste (tijdelijke) station lag niet binnen de gemeentegrenzen van Gouda, maar was gelegen binnen de toenmalige gemeente Broek. Pas na een latere grenscorrectie kwam het station ook daadwerkelijk in Gouda te liggen. Aanvankelijk zag het gemeentebestuur van Gouda het belang van het station niet zo in en weigerde dan ook mee te betalen aan deze nieuwe vorm van infrastructuur. Om die reden bestond het stationsgebouw de eerste jaren uit niet meer dan twee houten bouwketen, die bereikbaar waren over een modderpad.
In 1869, toen Gouda dankzij de spoorlijn Harmelen - Breukelen werd verbonden met Amsterdam en het spoor naar Rotterdam werd verdubbeld, kwam er een volwaardig stationsgebouw, dat waarschijnlijk was ontworpen door J. Verloop en bestond uit twee verdiepingen. Het middendeel lag parallel aan het spoor en werd aan beide kanten geflankeerd door een eindgebouw dat haaks op het middendeel stond.
reden afbraak: door oorlogsschade was het gebouw sterk beschadigd. de gehel bovenverdieping werd afgebroken en de begane grond werd gebruikt voor het tweede stationsgebouw.
1890
|
1900
|
1900
|
1900
|
1900
|
1902
|
1903
|
1904
|
1904
|
1905
|
1908
|
1910
|
1915
|
1917
|
1918
|
1920
|
1920
|
1920
|
1920
|
1920
|
1920
|
1920
|
1927
|
1927
|
1930
|
1930
|
1930
|
1930
|
1935
|
1935
|
1940
|
1944
|
1944
|
1944
|
1944
|
1944
|
1944
|
1944
|
1944
|
1944
|
1944
|
1944
|
1944
|
1945
|
1945
|
1945
|
1945
|
1946
|
1950
|
1950
|
1960
|
terug naar station Gouda
|