Geavanceerd
spoorkaart
spoorlijnen
tijdlijn
typen stations
reisplanner
nieuws
bronnen
links
literatuur
FAQ
contact
gastenboek
inloggen
overig
© disclaimer
stationsgebouw I Gouda

stationsgebouw I Gouda

1868 - 1948
architect: A.W. van Erkel (1839 - 1877)
J. Verloop

Het eerste (tijdelijke) station lag niet binnen de gemeentegrenzen van Gouda, maar was gelegen binnen de toenmalige gemeente Broek. Pas na een latere grenscorrectie kwam het station ook daadwerkelijk in Gouda te liggen. Aanvankelijk zag het gemeentebestuur van Gouda het belang van het station niet zo in en weigerde dan ook mee te betalen aan deze nieuwe vorm van infrastructuur. Om die reden bestond het stationsgebouw de eerste jaren uit niet meer dan twee houten bouwketen, die bereikbaar waren over een modderpad.

In 1869, toen Gouda dankzij de spoorlijn Harmelen - Breukelen werd verbonden met Amsterdam en het spoor naar Rotterdam werd verdubbeld, kwam er een volwaardig stationsgebouw, dat waarschijnlijk was ontworpen door J. Verloop en bestond uit twee verdiepingen. Het middendeel lag parallel aan het spoor en werd aan beide kanten geflankeerd door een eindgebouw dat haaks op het middendeel stond.

reden afbraak: door oorlogsschade was het gebouw sterk beschadigd. de gehel bovenverdieping werd afgebroken en de begane grond werd gebruikt voor het tweede stationsgebouw.

1890
1900
1900
1900
1900
1902
1903
1904
1904
1905
1908
1910
1915
1917
1918
1920
1920
1920
1920
1920
1920
1920
1927
1927
1930
1930
1930
1930
1935
1935
1940
1944
1944
1944
1944
1944
1944
1944
1944
1944
1944
1944
1944
1945
1945
1945
1945
1946
1950
1950
1960
terug naar station Gouda