Geavanceerd
spoorkaart
spoorlijnen
tijdlijn
typen stations
reisplanner
stationschefs
nieuws
bronnen
links
literatuur
FAQ
contact
overig
© disclaimer
station Wolvega - stationsgebouw (2009) station Wolvega

stationsgebouw (2009)
type: SS 4e klasse
Bestemd voor minder grote plaatsen. Rechthoekig en hoog gebouw. Het middendeel heeft een puntgevel en op de verdieping drie gekoppelde rondboogvensters. Gevels van straat- en perronzijde springen niet terug zoals bij vijfde klasse stations. Gootlijsten en windveren hebben een geschulpte rand. De drie vensters die zich op de verdieping in de perrongevel bevinden, zijn niet gekoppeld, doch over het middendeel verdeeld. De vensters en deuren zijn op dezelfd wijze versierd als bij stations van de vijfde klasse.

nieuwe plannen voorzien in een voorbouw voor het monumentale station waarin een restaurant en wachtkamer worden gesitueerd.

Afbeelding toegevoegd op 3 aug 2009

Welk cijfer geef je deze afbeelding?
Bedenk: je beoordeelt niet de schoonheid van het gebouw, maar de kwaliteit van de afbeelding.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
1 bezoeker heeft deze afbeelding het cijfer 8 gegeven.
Deze afbeelding in hogere resolutie downloaden (643 x 364).

Reacties

S9 okt 2009
Al met al een vreemd verhaal.
  1. Er is al een wachtruimte in het gebouw. Tijdens de openingstijden van de bloemenzaak is die toegankelijk. Die wachtruimte kan opgeknapt worden. Het is een vrij kil hok met een stalen bank er in. Dat kan wel beter. Zorg ook voor goede verwarming. Een aantal kleine ingrepen is voldoende.
  2. Restaurant is waarschijnlijk niet haalbaar. Het aantal reizigers is gering. Zelfs het restaurant op het veel drukkere station Heerenveen is gesloten. Horeca-voorzieningen op de andere stoptrein-stationnetjes in Friesland (Akkrum en Grou) zijn herhaaldelijk mislukt. Ik ben dus benieuwd hoe de plannanmakers een exploitant willen vinden voor dat restaurant.
  3. Als er toch een restaurant moet komen, lijkt het mij logisch om dat in het gebouw te doen. Momenteel zit er een bloemenzaak en boven zit een kapsalon. Restaurant zou boven kunnen, ter vervanging van de kapsalon. In het gebouw is ruimte zat om eventueel een lift te maken. Het restaurant zou als gevolg daarvan wel wat kleiner worden dan 100 m2 maar 100m2 is wel heel erg veel.
Gertjan Stamer9 aug 2009
Fraai nieuw bouwsel...maar NIET voor klassiek oude stationsgebouw(de enigste nog in Friesland),sloop maar deel fietsenstalling aan zuidzijde en zet daar nieuwe bouwwerk neer,fietsenstalling ,,opschuiven,,zuidwaarts !!!
Antwoord webmaster:
inderdaad, ik ben er ook niet over te spreken, maar de realiteitswaarde van dit bouwsel zal niet echt groot zijn. wie die man uit oldeholtpade ook is (zie het nieuwsbericht).

Schrijf hier uw opmerkingen bij deze afbeelding.

naam:
e-mail:
(toon mailadres niet op de site)
los deze som op **
Uw opmerking of vraag:

* verplicht veld
** omdat er blijkbaar nogal veel spam op dit formulier wordt ingevuld (die ik dan handmatig moet verwijderen) moet je deze eenvoudige som oplossen om te tonen dat je geen spam robot bent.
N.B. Voor diegenen onder jullie die niet zo'n ster in rekenen zijn: het antwoord is dus 2.

Heeft u zelf foto's die in deze verzameling zouden passen, mail deze dan naar Wichor Bramer. Het gaat daarbij om foto's van het station of van stationsgebouwen. Foto's van treinen waarop geen stations te zien zijn neem ik niet op op mijn site.

2000



2004

2009