of:
home
zoeken
spoorkaart
spoorlijnen
tijdlijn
typen stations
reisplanner
nieuws
agenda
te koop
bronnen
links
literatuur
FAQ
contact
gastenboek
inloggen
overig
© disclaimer
station Nootdorp Oost - afbeelding 2 station Nootdorp Oost

stationsgebouw (1935)
woning en stationsdienst. Lang station met fraai afgewerkt houtwerk.

bron: Jan Corrie ter Maten

Welk cijfer geef je deze afbeelding?
Bedenk: je beoordeelt niet de schoonheid van het gebouw, maar de kwaliteit van de afbeelding.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
5 bezoekers hebben deze afbeelding gemiddeld een 8.4 gegeven.

Schrijf hier uw opmerkingen bij deze afbeelding.

Reacties

Diana9 feb 2013
Als de beschrijving van de familie Ter Maten over het station aan de lijn Gouda/Den Haag gaat (leuk verhaal trouwens!), hoort het dan niet bij Station Nootdorp Noord vermeld te worden?
Jan ter Maten4 jan 2011
Ik heb een foto (ansichtkaart) bijgesloten van station Nootdorp-Oost die erg lijkt op de foto die jij hebt uit de Collectie Floris Dierdorp.

Volgens een aantekening van mijn vader is mijn kaart van ca 1935. De bomen links zijn iets voller dan die bij jou. Er staan ook wat kinderen voor.

Op 10.1.1943 wordt Aart van den Berg benoemd tot eerste seinwachter op standplaats blokpost Nootdorp-O, ploeg 21, Sectie Rotterdam. Na 1.1.1946 is hij blokwachter tot aan zijn pensionering op 20.3.1949.

Aart van den Berg was getrouwd met Willemijntje ter Maten. Zij woonden in Nootdorp. Willemijntje werd op 27.4.1919 aangesteld als wachteres op het traject Gouda-Scheveningen (contract met HS en SS). In 1921 is zij wachteres bij wachtpost WP 12 Gouda-Scheveningen.

Ook Willemijntje’s moeder, Evertje van Beek, was wachteres geweest: 1910 WP12 (Gouda Scheveningen, zelfde post dus als bij Willemijntje) en eerder in 1893 WP13 (Gouda-den Haag). Vader Gerrit ter Maten was wegwerker op het traject Gouda-den Haag-Scheveningen.

“ Toen Gerrit ter Maten en Evertje van Beek in 1890 trouwden, waren de boerderijen in Maarn en Maarsbergen te klein om een extra gezin te onderhouden. Zij vertrokken toen "naar Holland" en gingen wonen in Nootdorp, waar ze beiden bij de Spoorwegen gingen werken. Hun zoons Hendrik, Evert Jan en Gerrit en dochter Willemijntje en diverse kleinkinderen zouden later hun voorbeeld volgen. Van Gerrit en Evertje konden gegevens van hun personeelskaarten worden achterhaald. Gerrit begon als hulparbeider in 1891, maar werd in datzelfde jaar wegwerker/hulpwachter in vaste dienst. Zijn werklokaties waren langs de lijn Gouda-Den Haag-Scheveningen (op het eind nabij Moordrecht). Gerrit werd na een loopbaan als wegwerker in 1928 afgekeurd wegens kleurenblindheid. Zijn laatste salarissen zijn berekend met een faktor 9/10. Ten aanzien van zijn kleurenblindheid is het volgende verhaal boven water gekomen. Af en toe moest er langs de baan een sein worden getoond middels vlaggen. Hiervoor waren rode en groene vlaggen beschikbaar die 'sein onveilig' en 'sein veilig' betekenden. Gerrit had met een touwtje de rode vlag gemarkeerd om geen vergissing te kunnen maken. Zijn kleurenblindheid werd pas later de Spoorwegen duidelijk (of mogelijk waren de eisen aanvankelijk minder streng). Bij het Archief van de Ned. Spoorwegen vond men dit een interessant voorval.

Evertje combineerde sinds 1893 een gezin met een baan als wachteres op Wp (wachtpost) 13 aan de lijn Gouda-den Haag. Van 1910 tot 1923 was ze wachteres op Wp 12 op de lijn Gouda-Scheveningen. Wachteressen hadden toen lange diensttijden. Wel waren ze om de week vrij, maar in de weken dat zij dienst deden, moesten ze vanaf 's morgens de eerste trein tot 's avonds de laatste trein de bomen bedienen. Bij haar salarisgegevens staan tegemoetkomingen, een om de andere week in verband met de uitgifte van plaatskaarten, een om de andere maand voor de aanschaffing van bureau behoeften en een voor het schoonhouden van de abri.

De kinderen kwamen graag naar de post om naar haar te luisteren. Daar zat ze dan aardappelen te schillen of de groente schoon te maken, terwijl ze kinderversjes opzei. “

[Bron: A. ter Maten, E.J.W. ter Maten, J.A. ter Maten, N. ter Maaten: “Maat-Werk, Genealogische beschrijving van Stichtse en Gelderse families ter Ma(a)ten / Ter Ma(a)ten / Terma(a)ten”, Utrecht 1990, ISBN 90 900 3348 3 (privé uitgave). Zie voor een gedeelte van het boek ook hier ]

Antwoord webmaster:
Er staat dan wel een fout in het boek. De lijn Gouda- Scheveningen bestaat niet. Wat is het verschil met de lijn naar Den Haag? De spoorlijn naar Scheveningen was het verlengde van de hofpleinlijn.

Heeft u zelf foto's die in deze verzameling zouden passen, mail deze dan naar Wichor Bramer. Het gaat daarbij om foto's van het station of van stationsgebouwen. Foto's van treinen waarop geen stations te zien zijn neem ik niet op op mijn site.

1932

1935