of:
home
zoeken
spoorkaart
spoorlijnen
tijdlijn
typen stations
reisplanner
nieuws
agenda
te koop
bronnen
links
literatuur
FAQ
contact
gastenboek
inloggen
overig
© disclaimer
station Dieren - afbeelding 18 station Dieren

station KNLS (1900)
type: KNLS 2e klasse
Laag gebouw met woning.Na verlegging van de treindienst naar het SS station is het KNLS-station verbouwd als dienstwoning van de SS.

Op de achtergrond het station van de KNLS. De enige afbeelding die ik ken waarop dit station staat afgebeeld. Op deze foto dus alle drie de stations van Dieren in een plaatje.

Welk cijfer geef je deze afbeelding?
Bedenk: je beoordeelt niet de schoonheid van het gebouw, maar de kwaliteit van de afbeelding.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
7 bezoekers hebben deze afbeelding gemiddeld een 6.3 gegeven.
Bron: Thomas Hilhorst
Meer afbeeldingen van Thomas Hilhorst

Schrijf hier uw opmerkingen bij deze afbeelding.

Reacties

K. Emmens19 sep 2010
Op de website van het Gelders Archief, beeldbank, kwam ik een luchfoto tegen waarop station Dieren te zien is, niet lang na WO II genomen (stationgesbouw is weg en overkapping heel). Duidelijk is te zien dat de overkapping aan de Arnhemse zijde aanzienlijk langer is dan tegenwoordig: hier kan dus het deel zijn geweest met de enkele pijlers. Aan de Zutphense zijde lijkt de overkapping aan de zijde van spoor 1 óók langer te zijn geweest dan thans. Kennelijk is ergens na WOII de overkapping sterk ingekort.
Antwoord webmaster:
dank je, klinkt inderdaad plausibel.
K. Emmens28 jun 2010
Het zou ook kunnen dat alleen het zuidelijke deel van de overkapping, waar het perron versmalt, één pijler had. Op foto 31 (na de verwoestingen van WO II) is voorbij de hellingbaan naar het voorplein ook slechts één pijler te zien, terwijl na de hellingbaan er de bestaande twee gekoppelde pijlers herkenbaar zijn. Het is dus goed mogelijk dat het deel met één pijler na WO II gesloopt is: de kap zou oorspronkelijk dan langer geweest zijn. Voor mij blijft onverklaard waarom op de oudste foto's de oorspronkelijke kap uit 1902 een constructie met één pijler lijkt te vormen, schijnbaar nog zonder perrongebouwen: het zal toch een kostbare kwestie geweest zijn als men nadien (1914?) de perrongebouwen toevoegt en de constructie daarvoor sterk wijzigde. Mogelijk dat archiefonderzoek de plannen boven tafel kan brengen (sinds 1901 is wettelijk verplicht dat elke bouwaanvraag wordt vergezeld van bouwtekeningen).
Antwoord webmaster:
ik weet het niet hoe dit zit, wellicht een van de bezoekers die het weet?
K. Emmens25 jun 2010
Als dit het eilandperron van station Dieren zou zijn, waarom bestaat de draagconstructie van de perronkap dan uit slechts één pijler? In de huidige situatie bestaat deze constructie uit twee parallelle pijlers gekoppeld door een boog. Bovendien ontbreken de perrongebouwen. Ik denk daarom dat deze afbeelding een ander station betreft; wat bovendien betekent dat er helaas nog geen afbeelding van het Dierense KNLS-station bekend is...
Antwoord webmaster:
Nij afbeelding nummer 20 zie ik ook dat er maar een pijler staat. Is dat later veranderd?

Heeft u zelf foto's die in deze verzameling zouden passen, mail deze dan naar Wichor Bramer. Het gaat daarbij om foto's van het station of van stationsgebouwen. Foto's van treinen waarop geen stations te zien zijn neem ik niet op op mijn site.

1900

1902