Geavanceerd
mobiel
spoorkaart
spoorlijnen
tijdlijn
typen stations
reisplanner
nieuws
bronnen
links
literatuur
FAQ
contact
gastenboek
inloggen
overig
© disclaimer
station Amsterdam Weesperpoort - afbeelding 12 station Amsterdam Weesperpoort

stationsgebouw (1939)
middendeel met aan weerszijden een hoog eindgebouw. Ertegenover aan de overzijde van de sporen staat een identiek gebouw. Vertrekkende een aankomende reizigers worden gescheiden.

In 1843 werd dit station door de NRS gebouwd als begin station voor de lijn Amsterdam-Arnhem. Tot de bouw van het Centraal Station was dit het belangrijkste station in Amsterdam. Aanvankelijk bestond het station uit twee vrij simpele gebouwtjes (een ingangs- en een uitgangsgebouw) aan weerszijden van het spoor. Rond 1850 werd het emplacement vergroot en verdwijnt het uitgangsgebouw. Tegelijk krijgt het station een ijzeren overkapping naar Brits ontwerp; de eerste in Nederland.

Vanwege copyright kunen de foto's van Dierdorp niet getoond worden.

Welk cijfer geef je deze afbeelding?
Bedenk: je beoordeelt niet de schoonheid van het gebouw, maar de kwaliteit van de afbeelding.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
4 bezoekers hebben deze afbeelding gemiddeld een 7,8 gegeven.
Bron: via Floris Dierdorp
Deze foto is mij per fiets bezorgd door Floris Dierdorp, hij heeft hierop niet het auteursrecht. De foto is hier slechts op een zeer lage resolutie beschikbaar. Meent u het auteursrecht op deze foto te hebben en staat u publicatie niet toe, meld het, dan wordt de foto verwijderd.
Meer afbeeldingen van via Floris Dierdorp

Schrijf hier uw opmerkingen bij deze afbeelding.

Reacties

Sjoerd Eeftens27 mrt 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
Ook vroeger veranderden inzichten wel eens. WP heeft inderdaad niet lang meer elektrisch materieel ontvangen. Maar in die tijd werd bij wijze van spreken elk boutje opnieuw gebruikt. Dat kunnen we nu helaas niet zeggen: goed herbruikbare inframaterialen worden thans op grote schaal verschroot. Door de liberalisering van de onderhouds- en vervangingsmarkt (concurrentie??) worden alleen de aannemers er beter van. De belastingbetaler betaalt uiteindelijk het gelag.
Han Lefering26 mrt 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
Station WP is als onderdeel van de elektrificatie van het Middennet in 1938 onder de draad gekomen. In 1939 is het WP afgebroken, een dure elektrificatie.
Antwoord webmaster:
toen werd er ook al geld verspild aan onnodige infrastructuur blijkbaar, ik dacht dat dat iets van de laatste tijd was.

Heeft u zelf foto's die in deze verzameling zouden passen, mail deze dan naar Wichor Bramer. Het gaat daarbij om foto's van het station of van stationsgebouwen. Foto's van treinen waarop geen stations te zien zijn neem ik niet op op mijn site.

1930





1934

1935

1937

1938




1939