Wichor Bramer (webmaster) | 28 aug 2024 |
Frank Habraken heeft de personeelskaart van de betreffende persoon gevonden, en ik lees daar dat deze persoon eind jaren 20 begin jaren 30 in wachtpost 26 bij moordrecht aansluiting heeft gewerkt. Ik heb wel een foto van wp 27 bij moordrecht (nummering klopt dus goed) die er exact hetzelfde uitziet als deze).
Rijksweg 12 is pas eind jaren 30 naar Gouda verlengd, dus daarvoor kan de hulpspoorlijn niet zijn aangelegd. Maar de aanleg van de lijn Gouda- Alphen aan den Rijn is reeds in 1926 gestart. Dus daar heeft deze man zeker wat van meegepakt. In 1931 is hij met pensioen gegaan. Wellicht is de foto genomen bij zijn pernsioenering.
|
M Moolhuysen | 11 feb 2024 |
Zou dit de kruising van de spoorlijn Woerden-Gouda met rijksweg A12 in aanleg, in de nabijheid van woerden kunnen zijn? Dit wegtraject is aangelegd in de jaren 30, in die tijd werd er vaak tijdelijk werkspoor gebruikt voor het transport van zand
voor het ophogen van het baanlichaam. |
Antwoord webmaster: |
zou kunnen, maar afgezien van de tijdelijke brug over het spoor zie ik geen aanwijzing dat dit gaat om de aanleg van een spoorviaduct over een autoweg. |
Joris Bramer | 27 sep 2023 |
Is dit station Laar? |
Antwoord webmaster: |
ik weet niet of dat station wel bestaat. |
Marco Roepers | 1 nov 2022 |
Mijn hypothese is dat deze smalspoorbrug is gebouwd voor de aanleg van rijksweg 12. Zou de foto dan genomen kunnen zijn bij halte Bleiswijk Kruisweg |
Frank Habraken | 24 okt 2022 |
Ik heb wel iets gevonden, kan het alleen niet lezen. In het Utrechts archief ben ik de naam van die man tegen gekomen, op een personeelskaart staan wat gegevens, 1 ervan is wegwachter bij WP 26 in 1914, ik kan alleen niet lezen wat er precies achter staat. Iets met Rotterdam, echter staat er nog iets voor. En er onder staat iets van Rotterdam ...drecht aansl. misschien dat dat daar is.
|
Antwoord webmaster: |
Sorry ik had dit bericht gemist. Voor Rtd staat volgens mij Hekendorp. Wel vreemd dat er steeds Rotterdam staat. Ook op andere plaatsen op die kaart, bijv Oudewater Rottm.
Verderop zie ik ook staan bij 1920: wp 26 Rotterdam M Moordrecht aansluiting. Bij station Moordrecht is wachtpost 27, lijkt me plausibel, en bovendien lijst die woning sterk op deze. Ik kan alleen niet vinden waarvoor dan die tijdelijke hulpspoorlijn is geweest. De aansluiting Moordrecht was indertijd gelijkvloers, niet met viaducten zoals nu. Kan het de aanleg van de spoorlijn Gouda- Alphen zijn? Die begon in 1926. Ik zie op wikipedia een film over de aanleg van het spoor naar Gouda bij Alphen, met een vergelijkbare lok. Alleen de zandkarren zijn anders.
Ik denk dat we een hit hebben. De personen op de foto zijn zeker in de vijftig hier. Wellicht is de foto genomen bij zijn pensioenering in 1931.
|
HJ Veerman | 1 aug 2022 |
Over de brug gaat geen spoorlijn, maar een smalspoortje dat bij een bouwproject hoort. In die tijd was dit de gebruikelijke manier van groot zandtransport. De nu gebruikelijke vrachtwagens (dumpertrucks) bestonden nog niet. Dus ergens links van de foto is een aanlegplaats voor zandschepen of een zandwinput oid, en ergens rechts is men bezig met een stadsuitbreiding, industrieterrein, etc.. Ik vrees dat dit het aantal mogelijke locaties vergroot. Maar goed. |
Hidde (Meneer Trein) | 24 jul 2022 |
Misschien is het op deze plek genomen? https://archief.amsterdam/beeldbank/detail/bb6ab733-4a68-e201-adb8-e098e65b53a3 |
Erwin de Vreede | 6 jul 2022 |
Zou het niet hier kunnen zijn:
Oosteinde 37A, 2631 PK Nootdorp
Op Google Streetview zie je een cijfer op het gebouwtje, en de schoorsteen lijkt er wel heel erg op en op dezelfde plek als op de foto. Gezien de locatie vlakbij de Hofpleinlijn zou dit best wel kunnen. |
Marco Roepers | 9 apr 2022 |
Ik denk dat het een brug voor een tijdelijke smalspoorlijn betreft. Het is dan het tijdelijke smalspoor dat door aannemers gebruikt werd. Het kan zijn aangelegd voor een spoorbouwproject maar dat hoeft niet. Het zand kan aan de ene kant van het spoor gewonnen zijn en aan de andere kant gebruikt zijn. Als ik mij probeer voor te stellen hoe je als aannemer met je tijdelijke smalspoorlijn een spoorbaan wilt kruisen, dan lijkt mij dit een van de weinige opties te zijn. Een normale spoorkuising lijkt mij geen haalbare kaart te zijn. |
Marco Roepers | 9 apr 2022 |
Als een vervolg op mijn vorige bericht heb ik gezocht naar een groot infrastructureel werk voor de oorlog. Ik vond de aanleg van de Tweede Gouwe spoorbrug. Maar het leek mij onwaarschijnlijk. Een groot project langs de spoorlijn Gouda - Den Haag was in de jaren dertig de aanleg van de Rijksweg 12. Ik kwam op dit idee door deze site.
Zie het commentaar op de pagina zelf. Ik denk niet dat de foto daar genomen is maar dat deze tijdelijke spoorbrug op het zoekplaatje is aangelegd vanwege de aanleg van Rijksweg 12. Ik heb gezocht naar een mogelijke locatie. Misschien is het bij station Zuidplaspolder geweest. Zie hier Topotijdreis:
Het zou dan misschien de brugwachterswoning kunnen zijn vanaf de brug gefotografeerd. Het zandlichaam recht is het in aanleg zijnde viaduct in de Rijksweg. Het bruggetje met de fiets is in de Onderweg. Zie ook hier:
Echter geen brug te zien. Dat is weer jammer. Overigens staat in dat zwarte paaltje links van de vrouw (voor de fotograaf links, voor de vrouw rechts) een nummer. Iets met een 7 in het midden.
Groet,
Marco |
Joris Bramer | 18 feb 2022 |
Is dit de eerste spoorbrug? |
Antwoord webmaster: |
Nee hoor, er zijn wel meer spoorbruggen gebouwd. maar we weten niet waar deze stond. Het is vast geen blijvende brug geweest, maar een tijdelijke. |
Heimen Stoffels | 26 feb 2021 |
Robin, ik vind dat inderdaad een prima kandidaat! Het klopt helemaal, ook met het water aan weerszijden wat ook op het zoekplaatje te zien is (vooral te zien aan het bruggetje rechts). De halte in de verte die nog net te zien is, voorbij de wachterswoning, is dan het oude station van Diemen, ofwel halte Kerklaan. Wanneer die kruising is aangelegd weet ik niet, maar dan is het nog wel de vraag wat dhr. Lammers daar deed, want er staat niet echt in zijn mutatieboekje genoemd dat hij daar gestationeerd was (of ik moet er overheen gekeken hebben...). Wellicht op bezoek of ze hadden tijdelijk een ervaren iemand nodig op die locatie? |
Robin Smit | 24 feb 2021 |
Na wat zoeken heb ik nog ??n suggestie: Deze foto zou bij de ongelijkvloerse kruising bij Amsterdam Watergraafsmeer genomen kunnen zijn. De hoeken tussen de sporen kloppen aardig, en het spoor ligt in een bocht. Dit traject is tot op heden enkelsporig uitgevoerd, doch een tweede brug reeds is geplaatst.
Waar het probleem echter zit is de tijdlijn. Watergraafsmeer zou in zijn hoedanigheid pas in 1939 verschenen, maar voor die tijd lag er al sinds het begin van de 20e eeuw een zanddepot. Ik heb niet kunnen vinden wanneer de brug aangelegd zou zijn, maar als dit tussen ca. 1900 en 1920 is gebeurd, lijkt deze plek me een goede kandidaat voor verder onderzoek.
Als daar een wachterswoning heeft gestaan, dan staat deze er in ieder geval niet meer. |
Heimen Stoffels | 28 jan 2021 |
Het is natuurlijk niet gezegd dat dit bij ??n van zijn standplaatsen genomen is, maar dat lijkt inderdaad wel het meest voor de hand liggend. Ervan uitgaande dat hij een jaar of 50 was op deze foto, zie ik dat zijn standplaats in Geldermalsen was: https://hetutrechtsarchief.nl/onderzoek/resultaten/personen-mais?mivast=39&miadt=39&mizig=100&miview=tbl&mizk_alle=martinus+van+Lammeren
Daar takken ook twee spoorlijnen af/aan, dus dat zou kunnen kloppen met kruisende spoor. Echter, volgens Sporenplan stond er bij station Geldermalsen alleen een wachterswoning nr. 22, wat dan weer niet overeenkomt met het enigszins zichtbare nummer op de foto alhier. |
Heimen Stoffels | 18 jan 2021 |
Wichor, ik vind die wachterswoning niet helemaal lijken. Bovendien draagt die wachterswoning het nummer '12' terwijl op die op de foto juist een '6' of '8' te zien is (al dan niet met een '1' ervoor, maar hoe dan ook is het tweede cijfer dus geen '2' zoals op de nog bestaande wachterswoning). |
Antwoord webmaster: |
Ok dus het betreft hier niet de aanleg van de hofpleinlijn.
misschein is er bij Het Utrechts Archief iets te vinden over de standplaatsen van deze meneer. dan zouden we aan de hand daarvan mogelijk verder kunnen komen. |
Robin Smit | 6 jan 2021 |
Ik denk dat het geen van beiden is. Hoewel de hoek van de sporen onderling op beiden kruisingen lijkt, is de Hofpleinlijn voor zover ik heb kunnen vinden van begin tot eind dubbelsporig uitgevoerd, waar de brug op de afbeelding toch enkelsporig lijkt. Er lijkt zelfs een flauwe bocht in de brug te zitten, al kan dat een spel van de belichting zijn.
Ik denk ook niet dat het kruispunt Beugen is. Het bovenste spoor zou dan de lijn Venlo - Nijmegen
moeten zijn. Die ligt nu in z'n geheel op een spoordijk rondom dit punt. Is daar een brug eventueel vervangen voor een grote hoop zand? Maar zelfs dan, wat zou Tinus samen met zijn vrouw daar te zoeken hebben gehad?
Zelf heb ik het kruispunt van de Rhijnspoorweg en de lijn Amersfoort Kesteren als vermoeden gehad, maar deze valt af als we bedenken dat deze in 1886 is aangelegd, en de heer op de foto toch zeker geen 18-jarige lijkt. Het zal in dat geval zeker niet tijdens de aanleg geweest zijn, maar een later tijdstip kan ik niet uitsluiten.
Maar het kan overal geweest zijn. Als die brug van een goederenzijlijntje is geweest, om wat voor reden daar een brug voor gebruikt zou zijn, dan is de kans heel groot dat dat allang afgebroken is, en is het natuurlijk onvindbaar.
Wellicht verraadt de wachterwoning iets? |
Antwoord webmaster: |
De brug hier op de foto lijkt me zeker een tijdelijke brug, en zal niet meer aanwezig zijn. het had in mijn ogen ook veel weg van een aanleg ergens van, maar inderdaad de genoemde aanleggen zouden niet kunne. Het zou dan ook gaan om de aanleg van kruispunt beugen en niet om de daadwerkelijke lijn, maar dat kan qua leeftijd van de geportretteerde niet.
Het vreemde is dat het ee ongelijkvloerse kruising is. die worden nu natuurlijk wel veel gemaakt, maar indertijd zouden ze toch makkelijker gewoon een paar wissels over het hoofdspoor leggen. was toen niet zo'n probleem.
ik denk ook dat het een bocht is aan de rechterkant van de afbeelding. als je onder de locomotief kijkt kun je daar volgens mij het vervolg van de baan zien, die waarschijnlijk in de verte aan het hoofdspoor waarop de hoofdpersonen staan aansluit.
Hoe meer ik er naar kijk, hoe meer ik het toch op een hulpspoor bij de aanleg van de hofpleinlijn vind lijken.
- Ik schatte de personen zo'n 50 jaar oud in. Dat komt aardig overeen met 1908 (vroeger leken mensen ouder natuurlijk), de aanleg van de hofpleinlijn.
- Vlakbij de plek waar de huidige hofpleinlijn over de spoorlijn den haag gouda gaat staat (nog steeds) een wachterswoning die lijkt op deze.
- Als je een hulplijn zou trekken tussen de baan van de hofpleinlijn richting nootdorp oost en de spoorlijn den haag gouda zou die inderdaad vlak langs de genoemde wachterswoning lopen
|
Jan Kicken | 5 jan 2021 |
Kruispunt Beugen in aanleg. |
Antwoord webmaster: |
Een leuke suggestie, maar dat is zeer onwaarschijnlijk, omdat de eigenaar schrijft dat op de foto zijn oudoom staat, Tinus van Lammeren, geboren in 1868. Kruispunt Beugen is aangelegd in 1883. Tinus lijkt mij ouder dan 15 op deze foto. |
Wichor Bramer (webmaster) | 22 okt 2020 |
Deze foto is mij per mail gestuurd. de eigenaar schrijft:
bijgevoegd vindt u een foto van mijn oudoom Tinus van Lammeren (*1868) en zijn vrouw Anna Belt. Hij was van beroep spoorwegwachter. Zijn spoorkaart laat zien waar hij dienst heeft gedaan.
Nu ben ik al jaren opzoek naar de locatie van deze foto, helaas zonder succes. Wellicht weet u waar deze foto is genomen. Ik denk dat de spoorbrug een goede indicatie is. Als u wilt kunt u de foto gebruiken voor uw website.
De inzender vermoedt zelf omgeving Utrecht, Zuid-Holland, omgeving Gouda. Dat lijkt mij ook een juiste richting.
|
Heeft u zelf foto's die in deze verzameling zouden passen en die u beschikbaar zou willen stellen voor plaatsing op stationsweb? Mail dan naar Wichor Bramer.