Chiel Meiberg | 5 jan 2012 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
ik vind het wel nodig want ik woon zelf in zwolle-zuid |
Antwoord webmaster: |
toch denk ik niet dat het er komt. |
Chiel | 5 jan 2012 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
kom op zeg het is toch heel fijn als je bijvoorbeeld naar je tante in Zwolle-Zuid moet |
Antwoord webmaster: |
die heb ik niet, wel een broer in zwolle noord, maar daar komt ook geen station ;-) |
Bertje | 4 mrt 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Spoorverdubbeling Deventer Olst
Deventer heet niet voor niets in de volksmond: Moskou aan de IJssel. De PvdA houdt verdubbeling tegen omdat zij vrezen voor een sluiproute voor goederenvervoer en de mogelijke overlast daarvan. Maar er zijn stemmen opgegaan om in dat stuk een halte op te nemen. Maar dat lijkt mij niet zo verstandig met betrekking tot de huidige dienstregeling. Er gaat vanuit de aanliggende wijk trouwens een meer dan riante busverbinding met het station. Ik mag hopen dat het een en ander eens goed wordt doorberekend voordat er ook maar een spade in de grond gaat. Groeten van een spoorfanaat. |
Antwoord webmaster: |
als het station er komt wordt natuurlijk de busverbinding een stuk minder, dat zie je wel vaker, dus of de inwoners van de wijk er nu zoveel mee geholpen zullen zijn is nog maar de vraag. alleen diegenen die in de richting van deventer willen reizen waarschijnlijk. |
Sjoerd Eeftens | 31 jul 2008 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
De spoordijk te Deventer is breed genoeg. Van het emplacement van Deventer bij km 44.0 tot aan de aansluiting De Platvoet bij km 46.1 (nabij ahob 45.960) lag er zelfs al dubbelspoor toen de spoorweg naar Raalte en Ommen (OLDO) er nog was. Dit is perfect te zien op één van de foto's van de halte Boksbergerweg bij km 44.4. Ook de rest van de aardebaan tot Olst is toendertijd volledig dubbelsporig aangelegd en zelfs de bovenleidingsportalen zijn al dubbelsporig. Het is echt een kwestie van rails leggen, draad trekken en de beveiliging aanpassen, meer niet (afgezien van allerlei lastige stof- en geluidsregels).
Het kan zijn dat bij onderhoud het tweede spoor in de overwegen te Deventer is weggenomen maar die dubbele overwegen hebben er jaren gelegen.
Veel lastiger is de eventuele spoorverdubbeling nabij de Maasbrug te Ravensteijn waar de dubbele aardebaan niet aanwezig is en ook het grondbezit tekortschiet. |
Antwoord webmaster: |
maar dan moet het wel iets toevoegen aan de dienstregeling. Op dit moment is het niet noodzakelijk om het spoor te verdubbelen om de dienstregeling uit te kunnen breiden naar twee IC's en twee sprinters per uur (heb ik mij laten vertellen). Dus is verdubbeling wel mogelijk maar onnodig. |
Soubhik | 30 jul 2008 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
De overwegen in Deventer van de spoorlijn naar Olst hebben geen dubbelspoor. Ik rij er elke dag overheen. Een spoorverdubbeling tussen Deventer en Olst is makkelijker gezegd dan gedaan, aangezien een groot deel van het spoor op een dijk ligt en er dus simpelweg geen ruimte is voor een tweede spoor. De dijk zou dan over de gehele lengte in Deventer verbreed moeten worden, wat volgens mij een zeer duur project zal worden. Overigens ben ik zeker voorstander van deze eventuele spoorverdubbeling, zodat er tussen Zutphen of Deventer en Zwolle zowel IC's als sprinters kunnen gaan rijden, waarbij de IC niet meer als stoptrein hoeft te rijden tussen Deventer en Zwolle. |
Antwoord webmaster: |
de verdubbeling tussen zwolle en olst is niet nodig om naast de ic's sprinters te laten rijden. |
Sjoerd Eeftens | 29 mei 2008 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Het verdubbelen van het enkelspoor tussen Olst en Wijhe om een halte te Zwolle Zuid mogelijk te maken is natuurlijk onzin. Daar ligt al meer dan 50 jaar dubbelspoor. Bedoeld zal zijn dat het enkelspoor tussen Deventer en Olst moet worden verdubbeld. Toen de beveiliging hier werd gemoderniseerd en de armseinen buiten dienst gingen rond 1968 bestond dit plan al maar wegens bezuinigingen ging de spoorverdubbeling tussen Deventer en Olst op het laatste moment niet door en kwam er tussen Olst en Zwolle geen dubbelenkelspoor zoals toen gebruikelijk was, maar slechts een dubbelspoorbeveiliging. Diepenveen en Wijhe vervielen als station, Wijhe werd een halte. Jarenlang en ik meen zelfs tot heden toe, waren de overwegen te Deventer al voorzien van een tweede spoor in de overwegbevloering. |
Antwoord webmaster: |
inderdaad, zo staat het mij ook bij. dank voor je uitleg sjoerd. |