Geavanceerd
spoorkaart
spoorlijnen
tijdlijn
typen stations
reisplanner
nieuws
bronnen
links
literatuur
FAQ
contact
gastenboek
inloggen
overig
© disclaimer
halte Zwolle Zuid - omschrijving op stationsweb

halte Zwolle Zuid

gepland treinstation
Provincie: overijssel

Welk cijfer geef je dit station?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
8 bezoekers hebben dit station gemiddeld een 8,9 gegeven.

Deel uw herinneringen aan of stel een vraag over station Zwolle Zuid

Halte gewenst aan de spoorlijn Zwolle- Deventer

Blijf per mail op de hoogte van toevoegingen bij dit station

Reacties (6)

Plaats zelf een opmerking bij dit station, of stel een vraag
Chiel Meiberg5 jan 2012
Reageer op deze vraag/ opmerking
ik vind het wel nodig want ik woon zelf in zwolle-zuid
Antwoord webmaster:
toch denk ik niet dat het er komt.
Chiel5 jan 2012
Reageer op deze vraag/ opmerking
kom op zeg het is toch heel fijn als je bijvoorbeeld naar je tante in Zwolle-Zuid moet
Antwoord webmaster:
die heb ik niet, wel een broer in zwolle noord, maar daar komt ook geen station ;-)
Bertje4 mrt 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Spoorverdubbeling Deventer Olst Deventer heet niet voor niets in de volksmond: Moskou aan de IJssel. De PvdA houdt verdubbeling tegen omdat zij vrezen voor een sluiproute voor goederenvervoer en de mogelijke overlast daarvan. Maar er zijn stemmen opgegaan om in dat stuk een halte op te nemen. Maar dat lijkt mij niet zo verstandig met betrekking tot de huidige dienstregeling. Er gaat vanuit de aanliggende wijk trouwens een meer dan riante busverbinding met het station. Ik mag hopen dat het een en ander eens goed wordt doorberekend voordat er ook maar een spade in de grond gaat. Groeten van een spoorfanaat.
Antwoord webmaster:
als het station er komt wordt natuurlijk de busverbinding een stuk minder, dat zie je wel vaker, dus of de inwoners van de wijk er nu zoveel mee geholpen zullen zijn is nog maar de vraag. alleen diegenen die in de richting van deventer willen reizen waarschijnlijk.
Sjoerd Eeftens31 jul 2008
Reageer op deze vraag/ opmerking
De spoordijk te Deventer is breed genoeg. Van het emplacement van Deventer bij km 44.0 tot aan de aansluiting De Platvoet bij km 46.1 (nabij ahob 45.960) lag er zelfs al dubbelspoor toen de spoorweg naar Raalte en Ommen (OLDO) er nog was. Dit is perfect te zien op één van de foto's van de halte Boksbergerweg bij km 44.4. Ook de rest van de aardebaan tot Olst is toendertijd volledig dubbelsporig aangelegd en zelfs de bovenleidingsportalen zijn al dubbelsporig. Het is echt een kwestie van rails leggen, draad trekken en de beveiliging aanpassen, meer niet (afgezien van allerlei lastige stof- en geluidsregels). Het kan zijn dat bij onderhoud het tweede spoor in de overwegen te Deventer is weggenomen maar die dubbele overwegen hebben er jaren gelegen. Veel lastiger is de eventuele spoorverdubbeling nabij de Maasbrug te Ravensteijn waar de dubbele aardebaan niet aanwezig is en ook het grondbezit tekortschiet.
Antwoord webmaster:
maar dan moet het wel iets toevoegen aan de dienstregeling. Op dit moment is het niet noodzakelijk om het spoor te verdubbelen om de dienstregeling uit te kunnen breiden naar twee IC's en twee sprinters per uur (heb ik mij laten vertellen). Dus is verdubbeling wel mogelijk maar onnodig.
Soubhik30 jul 2008
Reageer op deze vraag/ opmerking
De overwegen in Deventer van de spoorlijn naar Olst hebben geen dubbelspoor. Ik rij er elke dag overheen. Een spoorverdubbeling tussen Deventer en Olst is makkelijker gezegd dan gedaan, aangezien een groot deel van het spoor op een dijk ligt en er dus simpelweg geen ruimte is voor een tweede spoor. De dijk zou dan over de gehele lengte in Deventer verbreed moeten worden, wat volgens mij een zeer duur project zal worden. Overigens ben ik zeker voorstander van deze eventuele spoorverdubbeling, zodat er tussen Zutphen of Deventer en Zwolle zowel IC's als sprinters kunnen gaan rijden, waarbij de IC niet meer als stoptrein hoeft te rijden tussen Deventer en Zwolle.
Antwoord webmaster:
de verdubbeling tussen zwolle en olst is niet nodig om naast de ic's sprinters te laten rijden.
Sjoerd Eeftens29 mei 2008
Reageer op deze vraag/ opmerking
Het verdubbelen van het enkelspoor tussen Olst en Wijhe om een halte te Zwolle Zuid mogelijk te maken is natuurlijk onzin. Daar ligt al meer dan 50 jaar dubbelspoor. Bedoeld zal zijn dat het enkelspoor tussen Deventer en Olst moet worden verdubbeld. Toen de beveiliging hier werd gemoderniseerd en de armseinen buiten dienst gingen rond 1968 bestond dit plan al maar wegens bezuinigingen ging de spoorverdubbeling tussen Deventer en Olst op het laatste moment niet door en kwam er tussen Olst en Zwolle geen dubbelenkelspoor zoals toen gebruikelijk was, maar slechts een dubbelspoorbeveiliging. Diepenveen en Wijhe vervielen als station, Wijhe werd een halte. Jarenlang en ik meen zelfs tot heden toe, waren de overwegen te Deventer al voorzien van een tweede spoor in de overwegbevloering.
Antwoord webmaster:
inderdaad, zo staat het mij ook bij. dank voor je uitleg sjoerd.

Uw reactie:

naam: *
e-mail: *
los deze som op **
Toon mijn mailadres niet op de site
Uw opmerking of vraag: *

* verplicht veld
** omdat er blijkbaar nogal veel spam op dit formulier wordt ingevuld (die ik dan handmatig moet verwijderen) moet je deze eenvoudige som oplossen om te tonen dat je geen spam robot bent.
N.B. Voor diegenen onder jullie die niet zo'n ster in rekenen zijn: het antwoord is dus 2.

Nieuws

Provincie Overijssel onderzoekt locaties nieuwe stations (14 okt 2009)
Station Zwolle Zuid niet kansloos (14 okt 2009)
Station Zwolle Zuid breed gesteund (28 mei 2008)
Treinhalte Zwolle Zuid: duizenden reizigers per dag (7 apr 2008)
Roep om station in Zwolle Zuid (8 mrt 2008)

Ouder nieuws over Zwolle Zuid
Heeft u zelf foto's die in deze verzameling zouden passen, mail deze dan naar Wichor Bramer. Het gaat daarbij om foto's van het station of van stationsgebouwen. Foto's van treinen waarop geen stations te zien zijn neem ik niet op op mijn site.


U kunt naar deze pagina linken als http://www.stationsweb.nl/zwollezuid