Heimen Stoffels | 27 dec 2017 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Ik weet dat het een oude reactie is, maar als er geen halteplaatsen meer zijn, wat is Leeuwarden Achter de Hoven dan? Want het is nooit geregistreerd als station zijnde, maar er stoppen wel een paar keer per dag treinen. Dus als 'halte' niet meer wordt gebruikt als spoorterm, wat is Achter de Hoven dan wel? |
Frank van den Hoven | 26 jan 2016 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Gevonden: het blijkt dat pas per 15-12-2015 de stationsnamen zijn veranderd van de NL naam naar Feanwâlden, De Westereen en Dronryp. Terwijl de pláátsnamen van die plaatsen al in 2009 formeel zijn verfriest (d.w.z. de 1e 2 = gem. Dantumadiel. De 3e = gem. Menameradiel is in 2010 ingegaan) Wellicht vandaar de verwarring. Zie [http]www.fryslan.frl/16473/friese-naamborden-op-stations-feanwalden,-de-westereen-en-dronryp/ |
Hans | 4 dec 2015 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Vanaf de komende dienstregeling (2016) worden voor de stationsnamen van De Westereen en Feanw?lden de Friese benamingen gebruikt. Bron: [http]wiki.ovinnederland.nl/wiki/Dienstregeling_2016 |
Martijn | 14 nov 2015 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Als ik de reisplanner van NS mag geloven, verandert met de dienstregeling 2016 (13 december 2015) de naam van Station Zwaagwesteinde in Station De Westereen.
De plaatsnaam zelf is in 2009 als officieel gewijzigd. |
Victor | 19 sep 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Ik weet niet beter dan dat destijds alleen Hardegarijp en Grouw-Irnsum verfriesd is zijn in resp. Hurdegaryp en Grou-Jirnsum. Veenwouden en Zwaagwesteinde niet. |
Antwoord webmaster: |
waar ik het dan vandaan haal? ik ga het meteen herstellen. dank. |
Pieter Collet | 18 sep 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Hurdegaryp staat ook op het stationsbord, Feanwalden en Westereen niet. |
Antwoord webmaster: |
ok, wel vreemd, ik kan me toch herinneren dat ik dat een keer heb gehoord dat dat veranderd was. iik zal het repareren. |
Marco | 18 sep 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Mag een andere (zeer-)grootverbruiker zich ook melden? ;-) Weliswaar met een stukje Wikipedia-kennis hoor, maar het klinkt erg betrouwbaar.
Citaat: "Op 30 mei 1999 werd de oorspronkelijke stationsnaam Hardegarijp aangepast aan de sinds 1989 officile Friese naam van het dorp. Het is het enige station aan de spoorlijn dat alleen in het Fries wordt omgeroepen in de trein. Eerder was het het enige station dat naast in het Nederlands ook in het Fries werd omgeroepen."
Conclusie: Veenwouden, Zwaagwesteinde, Hurdegaryp. |
Antwoord webmaster: |
vreemd dat het ook nooit is opgemerkt. het staat toch echt al een tijdje zo op mijn site. anyway bedankt. |
Pieter | 17 sep 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Waarom wordt dit station Westereen genoemd? Het heet toch Zwaagwesteinde, als je op de site van de NS of Ariva kijkt bestaat Westereen niet. Hetzelfde geldt voor veenwouden.
|
Antwoord webmaster: |
ik vraag het even aan mijn grootverbruikers. sjoerd, victor, wat vinden jullie? heb ik dit verkeerd gedaan, is het wel hurdegaryp, maar geen feanwalden en de westereen? |
Gertjan Stamer | 11 apr 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Ergens gelezen...Zwaagwesteinde was al eens een stop 10 Oktober 1885 en had 2 maal daags een stop,onbekende sluiting. Pas in 1902 echt een treinstop...en op 21 Juli 1955 was het hier groot feest tgv opening nieuw fraai stationsgebouw.In 1975 is het bajonetliggende perron voor passagiers naar Groningen gebouwd,voordien een was er slechts enkel perron.Ergens in 1993 sluit het loket en komt er een bloemenwinkel in met agentschap NS maar in 1996 naar men zegt verduistering gelden opbrengsten NS-kaartjes!In voorjaar 1998 sloop bajonetperron uit 1975-hier het nieuwe 2e spoor en nieuw zijperron tegenover oudere perron bij gebouw,inclusief meeverhuisd de oude fietsenstallingen die op een breder deel nieuw perron komt te staan,gaat in Mei 1998 open.Eind Mei/begin Juni 2003 stationsgebouw gesloopt. |
Antwoord webmaster: |
ja ik heb inderdaad ook 1885 als opening staan. maar de sluiting en heropening in 1902 wist ik niet. heb je daar een bron van, of weet iemand anders hier er meer over? |
Han Lefering | 7 jan 2009 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Tegenwoordig noemen we alles een station. Vroeger was er een duidelijke splitsing tussen een station en een halte. Het was een station als er wissels en seinen bediend werden. Zwaagwesteinde had alleen een bediende overweg. Dus eigenlijk geen station. Wat voor regel hanteer jij? |
Antwoord webmaster: |
ik probeer me aan de oude regels te houden, maar dat is vaak lastig. Ik wil Zwaagwesteinde wel veranderen in halte, maar het probleem is dat het nu een station is. De status verandert dus blijkbaar nog wel eens, dan zou ik eigenlijk een jaartal erbij moeten zetten, wanneer het een station geworden is. Maar dat is nogal een werk om dat uit te zoeken. [[maakt een mentale notitie om dat een keer uit te gaan zoeken]] |
Han Lefering | 7 jan 2009 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Enig houvast biedt sporenplan.nl. Daar staan tekeningen van alle emplacementen en raccordementen van heel Nederland. Maar dat is situatie 1965. Dus voor 1965 weten we het niet. Het is wel zo dat de grote sanering na 1965 is begonnen. |
Antwoord webmaster: |
Ja maar dan heb je inderdaad weer een momentopname. volgens mij heb ik alle stations die nu nog in gebruik zijn opgehoogd naar type 'station'. en voor de rest een beetje gegokt. wellicht weet victor bij het utrechts archief een oplossing? |
Han Lefering | 7 jan 2009 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
NS gaf voorheen om de paar jaar een spoorwegkaart uit voor dienstgbruik. Op deze kaarten stonden alle lijnen reizigers en goederen. Tevens alle stations, openbare laad- en losplaatsen. En misschien ook wel de term halte. De kaarten hadden een voorschriftnummer. |
Victor | 7 jan 2009 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Voor de begrippen station, halte en stopplaats zijn duidelijke definities, maar in de praktijk zul je altijd voorbeelden blijven tegenkomen die niet stroken met de definitie. Zeker als je het vertaalt naar huidige situaties: dan is bijna alles een halte geworden.
In ieder geval was Zwaagwesteinde in 1936 een halte. |
Antwoord webmaster: |
ja dan zou hardenberg bijvoorbeeld een halte zijn en mariënberg een station. maar tegenwoordig hebben we geen haltes meer. zou je mij de duidelijke definities kunnen geven? dan kan ik zien of ik er iets aan kan bepalen. |
Victor | 7 jan 2009 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
De definities voor stations en haltes heeft Han al genoemd, waarbij ik nog zou willen aanvullen dat op stations treinen hun dienst kunnen aanvangen of eindigen. Voor stopplaatsen zal wel gelden dat er alleen gestopt werd op verzoek en dat er geen chef aanwezig was. Wanneer de stopplaats als begrip verdwenen is weet ik niet. Er zal ongetwijfeld een reglement of dienstorder voor zijn, evenals voor de begrippen station en hale, maar ik zou niet weten welk nr. en om ze alle 38.000.000 even door te nemen is me te veel moeite. Bovendien geldt dat de definities/situaties in de loop der jaren steeds weer veranderen. Er is geen eenduidigheid kortom. Ik zou het jezelf voor die enkele fijnslijper niet moeilijk maken, wat dat betreft. Trouwens, de meeste gevallen zijn denk ik wel duidelijk/spreken voor zich. |
Antwoord webmaster: |
ok dank je wel. houd ik het erop dat een station een plek is waar een trein van richting kan veranderen. een halte een bemande plek langs het spoor waar dat niet kan, en een stopplaats een perron bij een wachterswoning waar buiten het wachtpersoneel niemand aanwezig is en de trein gewoonlijk slechts op verzoek stopt. |
Sjoerd Eeftens | 7 jan 2009 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
De vraag of een object een station, halte of stopplaats is, ligt nog veel ingewikkelder. Vroeger bestond er uit oogpunt van exploitatie een verschil dat enerzijds te maken had met de aard van de aanwezige faciliteiten (was er ook goederenvervoer, hoeveel reizigersvervoer was er) en de aanwezige infra (waren er wissels, was er een blokpost). Het gevolg was dat je wachter was op een stopplaats (overwegpost met kaartverkoop en perrons), haltechef op een halte (hogere status, soms personeel) of stationschef (met nog meer personeel onder je). Je kon opklimmen. Zo was Princenhage ooit een station (wegens de hoeveelheid reizigers), later een halte. Er waren geen wissels, geen blokpost. De status werd geregeld per dienstorder en hiervan bestaat een uitgebreide, vrijwel complete, gedateeerde (nog) niet gepubliceerde lijst. Het TRR hield op grond van alleen de infra een andere definitie aan. Een station is een infragebied waar een trein kan ophouden en beginnen, dan wel een andere trein kan kruisen of inhalen. Anders was het een halte. Stopplaatsen waren in deze definitie ook een halte. Dit is in de loop van de tijd onhoudbaar geworden omdat dan Stavoren een station zou zijn (dat was het ooit ook) terwijl het thans qua infra niet meer dan een halte is. En wat te doen met TPRB stations als Workum waar je niet (meer) kunt inhalen, beginnen en eindigen? Omdat deze site uitgaat van plaatsen langs het spoor waar je kunt stoppen in de ruimste zin, is het onderscheid niet zinvol en zou je alle objecten een station kunnen noemen, zoals de dienstregeling eigenlijk ook doet. Wil je uitputtend juist weergeven: station, halte of stopplaats, dan kan ik op grond van de dienstorders al aangeven dat er stations zijn waarbij dit meer dan vijf maal is veranderd terwijl er buiten niets gebeurde. Han Lefering doelt met de spoorwegkaart op het model 7500 dat jaren is uitgegeven. Er werd op dit model grafisch geen verschil gemaakt tussen stations en halten, behalve inzake niet reguliere stopplaatsen zoals Liempde en OLV ter Nood. Mijn grafisch bureau Data & Design verzorgde overigens de laatste drie edities van dit model 7500; ik heb de drukmodellen hier nog liggen. Wichor, uitputtendheid zal niet lukken en dit geldt ook voor naamgevingen. Wij houden de dienstordernamen aan en ook daar zijn objecten die meer dan vijf maal van officiële spelling zijn veranderd. Dit betreft dus veelal geen fouten maar echte veranderingen. De vraag is of dat voor jouw prachtige site van belang is. |
Antwoord webmaster: |
ik neem aan dat de betreffende lijst waar je over spreekt in jouw bezit is. Ik zal niet zoveel waarde eraan hechten dat de haltes en stations alszodanig juist worden weergegeven omdat het zoals je zegt meer te maken had met de status van het personeel dan van de betreffende locatie. Naamgeving vind ik overigens interessanter, en als ik ooit volledigheid wil pretenderen zal ik dat toch opnemen. Daarvan heb ik overigens al een groot deel opgenomen, op basis van oude dienstregelingen. |
S. van der Meer | 9 aug 2008 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Te idioot voor woorden dat de NS het gebouwtje heeft gesloopt. Het is uniek in z'n soort. Die dorpsbewoners hadden zich niet tot de NS maar tot de politie moeten richten. Een probleem met hangjongeren los je niet op met de sloop van een historisch stationsgebouwtje. Nu hangen de jongen elders en zijn we een mooi gebouwtje kwijt. Er is na de sloop inderdaad een overdekte wachtruimte gekomen: Zo'n standaard Abri van zwarte palen en glas. Ofwel verschraling. |
Antwoord webmaster: |
Nou ja, zo historisch was het nu ook nog weer niet. Maar inderdaad was het wel het enige in zijn soort. Maar ja, je kunt niet alle unieke gebouwen in Nederland blijven bewaren. Zo'n standaard abri is inderdaad geen verbetering, maar het oude gebouw bood geen onderdak meer aan wachtende reizigers, dus in dat opzicht zijn zij er wel op vooruit gegaan. |
Reade Romke | 14 aug 2006 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Binnenkort stopt de trein vaker in Zwaagwesteinde, als de lightrail trein in dienst wordt genomen.
Hopenlijk wordt de lijn leeuwarden-groningen eens helemaal dubbelspoor. |
Grittle | 8 jun 2004 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Dat stations-gebouwtje staat er inmiddels allang niet meer, hoor! |
Antwoord webmaster: |
ja nou en, daarom kan ik het hier toch nog wel op mijn site hebben staan? |