Arjan Krabbenbos | 11 dec 2018 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Zoetermeer heeft sinds 9 december2018 een derde station aan de Goudse (Hoofd-) spoorlijn. Het nieuwste station van deze Haagse satellietstad ligt weer wat oostelijker en grenst aan de gemeente Lansingerland. Deze laatstgenoemde naam is een fusienaam van de voormalige drie "B"-dorpen, Berkel, Bergschenhoek en Bleiswijk. De oude werknaam van dit station was ooit Blei(swijk)-Z(etermeer), maar heeft dus nu een andere naam.
lansingerland-Zoetermeer is net als Leeuwarden Camminghaburen een stopplaats met vele letters en lange namen!
Op dit station stoppen er de Sprinters welke tussen Den Haag Centraal-Gouda-Gouda-Goverwelle-Utrecht Centraal en ;s-Hertogenbosch ieder half uur (in de spits elk kwartier) bij dit station in beide richtingen halt houden.
Maar het station is nog niet geheel afgebouwd!Pas in mei 2019 stoppen hier de bussen en trams van Randstadraillijn 4 van de HTM. Dit nieuwe in aanbouw zijnde OV-knooppunt ligt geheel in onbebouwd gebied aan rijksweg 12 en nabij de HSL spoorlijn. |
Arjan Krabbenbos | 16 jun 2018 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Er stoppen al enkele jaren geen Intercity s meer onderweg tussen Den Haag Centraal en Gouda. Dat was voorheen wel zo toen de IC:s stopten in Voorburg en de jaren e90- spitsneltreinen in Zoetermeer! Maar nu halteren alle IC"s te Gouda uit alle richtingen , omdat dit en knooppunt station is.
Station Zoetermeer en straks per december 2018 station Lansingerland-Zoetermeer kan men op deze station Randstadrail lijn 3 respectievelijk lijn 4 nemen. Deze rijden een hogere frequentie naar Den Haag waar de meeste reizigers naar toe gaan of vandaan komen. |
J.A.M.Wubben | 7 jun 2018 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Ik vraag mij af of dit nieuwe station wel dit jaar klaar komt.Wat mij verbaasd dat er rond dit station totaal geen mensen wonen!!
Wat mij het meest verbaasd is dst de intercity in Zoetermeer niet stopt met 125000 bewoners en in Voorburg wel!! Waarom is dit zo geregeld???
Groetend: J.A.M.Wubben. |
Antwoord webmaster: |
Had te maken met de overheidsdiensten die in voorburg zitten en niet in zoetermeer. Inmiddels stops de ic niet meer in voorburg. |
Ed Coenen | 20 aug 2017 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Het toekomstige station Lansingerland-Zoetermeer mag dan wel een knooppunt worden, maar ligt ver van de wijk Rokkeveen, ook al omdat er verder geen buslijnen vanuit de wijk die kant op zijn geprojecteerd.
Metalen spanten van station Soetermeer-Zegwaard zijn gebruikt voor de bouw van de fabriekshal van Pieterman Hardglas in Zoetermeer. Na de sloop van die fabriek heeft de gemeente de spanten opgeslagen. Drie spanten zijn gebruikt voor de bouw van een cultuurpodium op het Nicolaasplein in Zoetermeer. In de spanten zijn gaten te zien die mogelijk zijn geslagen tijdens luchtaanvallen in de oorlogsjaren.
De goederensporen werden gebruikt voor kolenaanvoer voor de nabijgelegen fabriek van Nutricia en tot in de jaren zeventig ook voor aanvoer van propaan. Verder stond er in de jaren zeventig een overlaadkraan voor het lossen van spoorstaven voor de Zoetermeerlijn. |
Arjan Krabbenbos | 1 nov 2016 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
de groeistad Zoetermeer krijgt er in december 2018 een nieuw station bij! Dan wordt station Blei-Zo (werknaam voor Bleiswijk-Zoetermeer) geopend aan de spoorlijn Den Haag Centraal-Gouda v.v. of dit de stationsnaam daadwerkelijk wordt weet ik niet, want namen als Zoetermeer -Bleiswijk of Zoetermeer Oost behoren tot de mogelijkheden. In de jaren 70 of 80 ging men al uit van drie Zoetermeerse NS-stations t.w.: Zoetermeer West ( huidig station Zoetermeer met Randstadrail station HTM tramlijn 3 Driemanspolder), Zoetermeer (huidig station Zoetermeer Oost en oudere naam van dit station!) en Zoetermeer Oost nieuw (dit nieuw te openen station!). De eerste palen zijn vandaag (vandaag dinsdag 1 november 2016 de grond in gegaan). Het nieuwste Zoetermeerse treinstation aan dezelfde NS hoofdspoorlijn krijgt aansluiting op Randstadrail tramlijn 4 (HTM) die van het huidig eindpunt Javalaan (Oosterheemwijk) naar hier wordt doorgetrokken. |
Victor Lansink | 23 aug 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Eigenlijk is Zoetermeer Oost de heropening van Zoetermeer / Zoetermeer Zegwaard (op nagenoeg dezelfde plek); oorspronkelijk Soetermeer-Zegwaard. Het is misschien deels al eerder genoemd, maar hierbij chronologisch de feiten:
1-5-1870 opening station Soetermeer-Zegwaard
1894: bureau cst vergroot
1897: damessalon verbouwd tot goederenbergplaats
1905: brand
1906: nieuw eilandstation en chefswoning in gebruik
1923 naamswijziging Zoetermeer-Zegwaard
15-5-1938: gesloten voor reizigers
10-6-1940: geopend voor reizgers
6-10-1941: naamswijziging Zoetermeer
5-8-1945: gesloten voor rezigers
20-5-1951: geopend voor reizigers
18-5-1952: gesloten voor reizigers (halte blijft wel voor bijzondere vervoeren voor reizigers geopend)
29-5-1965: geopend voor rezigers en tijdelijk gebouw in gebruik genomen.
16-3-1966: nieuw stationsgebouw in gebruik gesteld (architect J. Bak)
3 juni 1973: naamswijziging Zoetermeer Oost |
Antwoord webmaster: |
inderdaad, ik heb al genoteerd dat ik ztm oost en zegwaard een keer moet samenvoegen, net als den haag SS en CS bijvoorbeeld, en rtd beurs en blaak. is nog wel een klus, daarom stel ik het even uit, maar van uitstel komt geen afstel. Mooi overzicht. Is dit een voorbeeld van een record uit het stationsarchief? Erg interessant. Toevallig had ik net naar aanleiding van een vraeg van een bezoeker een idee ontwikkeld om een soort chronologische tijdbalk te maken met dit soort gebeurtenissen. Alleen is het wel lastig om dit samen te stellen uit de databases, omdat de data in verschillende tabellen staan en dus niet makkelijk chronologisch te ordenen zijn, en veel van dit soort gebeurtenissen staan nog niet in mijn databases. We zullen het er met de klankbordgroep wel over hebben.
Ik heb de returns in de tijdbalk geplaatst (gebeurt idd niet automatisch, kan ik wel zo programmeren, is inderdaad leesbaarder meestal, ga ik een keer doen). In de cst lijst heb ik het niet geplaatst, want die lijst ga ik overnemen in de database, dus dit stukje kan hier verdwijnen. |
Heimen Stoffels | 25 dec 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Ik weet dat u altijd de naam kiest van het station zoals het bij de sluiting heette, maar ik zie op de foto van 1935 Zoetermeer-Zegwaard staan. Hebben ze het in de laatste 3 jaar nog van naam veranderd? |
Antwoord webmaster: |
nee je hebt gelijk. ik zal in de toekomst dit station nog een keer samenvoegen met zoetermeer oost, het ligt namelijk op precies dezelfde plek. als ik er de tijd voor kan vinden doe ik dat een keer (wellicht in deze kerstvakantie). |
dichter | 19 sep 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Stond het gebouw er al
Of is het voor het station gebouwd?
Het stationsgebouw van Zoetermeer Oost
Daar staat een Madonna
Een vrouwe vol troost:
Onze Lieve Vrouwe van Zoetermeer Oost |
Antwoord webmaster: |
welk gebouw bedoel je, het witte gebouw naast het spoor? dat is door de spoorwegen gebouwd. |
Gertjan Stamer | 9 apr 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
De NRS start al in 1870 hier ter plaatse een station genaamd Soetermeer-Seghwaert,rechthoekig gebouw.Brand verwoest dit gebouw op 4 Februari 1905-nieuw gebouw en meteen eilandstation gemaakt met fraaie perronkap,noordzijde ook nog eens fraaie dienstwoning(die staat er nu nog steeds)en tevens goederenloods.Gesloten in 1938 en tevens electrificatie spoorlijn,even in 1940 heropend en per 6 Oktober 1941 Zoetermeer genoemd en na spoorwegstaking 16 September 1944 niet meer heropend.Pas per 20 Mei 1951 weer heropend als proef vd NS en per 30 Mei 1953 alweer geschrapd,mislukt dus!!!Eilandperron ligt er stil bij...nieuwbouw met loket en WC's onder een dak,geopend als definitieve halte 30 Mei 1965 en nu de datum van de voetbrug-mij onbekend!.
Najaar 2001 sloop oude fietsenstallingen en vervanging door overkapte klemmen en kluizen en gereed net voor Kerstmis 2001.NS loket gesloten per 1 Januari 2003 en sloop gebouw in Februari 2008 Duidelijk dat men eerst in 1965 een houten noodgebouw ten oosten van stenen gebouw had staan(stenen bouwsel nog niet af!)Op plek gebouw staat nu treurige glazen abri. Los-en laadplaats gesloten in 1975,sporen opgebroken in 1980.Eerst hette het Zoetermeer maar per 27 September 1973 heet het hier Zoetermeer Oost(ivm bouw station westwaarts) |
Melvin Fer | 4 apr 2009 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Oost zal niet dicht gaan. Voor de inwoners van de wijk Rokkeveen-Oost is het een uitkomst dat station Zoetermeer-Oost. Net zoals station Zoetermeer voor de inwoners die in die wijk in het westen wonen. De afstanden tussen mekaar maakt niet zoveel uit, want dat zie je wel in meerdere plaatsen in Nederland. Als het maar reizigers oplevert en in dit geval wel.
Groet,
M. Fer |
Antwoord webmaster: |
ja want rokkeveen heeft verder ook geen treinverbindingen, die liggen allemaal in het noorden van zoetermeer. en die stadsbus daar rijdt ook niet heel vaak. |
Arjan Krabbenbos | 11 mrt 2009 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Wanneer in 2011/2012 het nieuwe station Zoetemeer-Bleiswijk geopend wordt kan het huidige station Oost dicht. Het toekomstige station biedt straks een goede overstap op Randstadrail en ligt centraler bij de bedrijven in de buurt. Hopelijk wordt die Randstadrail nog verlengd langs de bedrijven terreinen naar Rodenrijs wat een extra busverbinding tussen Zoetermeer en Rodenrijs overbodig maakt. Bovendien heeft de tram ook meer halten in bebouwde gebieden, dus meer reizigers tussen beide plaatsen dan een special buslijn.Hopelijk kan dit nog voor 2020 gerealiseerd worden. |
Antwoord webmaster: |
ik weet niet of oost echt dichtgaat wanneer bleizo opengaat, maar het ligt inderdaad wel dichtbij elkaar. (oost en zoetermeer ook al) |
Heiko | 12 jan 2008 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Meer over de brand in 1905. |
Antwoord webmaster: |
bedankt, ik heb er nog een foto vandaan kunnen plukken die ik nog niet had. |
Patrick | 26 sep 2004 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Het loket op Zoetermeer Oost is gesloten op 1 jan 2003. |