Geavanceerd
spoorkaart
spoorlijnen
tijdlijn
typen stations
reisplanner
nieuws
bronnen
links
literatuur
FAQ
contact
gastenboek
inloggen
overig
© disclaimer
halte Den Haag Ypenburg - foto's en omschrijving op stationsweb

halte Den Haag Ypenburg

Telegrafische verkorting: ypb
lijnkmjaar
Gouda- Den Haag201870
Geopend op11 dec 2005

treinstation in gebruik
Provincie: zuid-holland

stationsgebouw (2005) architect: Georges van Beers

adres: 

Ypenburgse Stationsweg 100
2496ZZ Den Haag
kaartje van de omgeving

Welk cijfer geef je dit station?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
11 bezoekers hebben dit station gemiddeld een 4,2 gegeven.

Deel uw herinneringen aan of stel een vraag over station Haag Ypenburg

35 afbeeldingen

15 afbeeldingen van dit station hebben reeds een waardering gekregen.
Sorteer de afbeeldingen op waardering
De laatst toegevoegde afbeeldingen op 16 jan 2021 zijn omrand.

2000 (19)
2010 (16)

De nieuwe wijk Ypenburg bij Den Haag isbeter bereikbaar door het nieuwe station Den Haag Ypenburg. De stoptreinen tussen Den Haag Centraal en Gouda Goverwelle stoppen hier in beide richtingen 2x per uur.

Blijf per mail op de hoogte van toevoegingen bij dit station

Reacties (12)

Plaats zelf een opmerking bij dit station, of stel een vraag
Boebie Jacobs30 mei 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Waarom de persoon 'anoniem (18 mei 2004)' wil zijn is wel duidelijk. Ik zou mij met zo'n warrig stukje ook niet bekend durven te maken. Wel jammer dat zoiets niet wordt geblokkeerd.
Antwoord webmaster:
waarom zou je zoiets blokkeren, omdat het niet leesbaar is? dan moet ik hier heel veel blokkeren. het is wel zinvolle informatie, het gaat over het station, dus gewoon laten staan .ik kan wel bezig blijven.
Simone de Haan8 sep 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Niet zo vreemd dat mensen geen gebruik maken van dit station. Ik geloof dat er in totaal 8 parkeerplekken zijn. En dat voor een gewenst aantal reizigers van 800 per dag? Dan zou maar 1% van alle reizigers met de auto naar het station komen? Laten ze een voorbeeld nemen aan bijvoorbeeld station Kralingse Zoom in Rotterdam. Een ruim en groot parkeerterrein. Dat is klantgericht en laagdrempelig. De drempel om nu met het ov te reizen is gewoon te groot omdat je de auto niet kwijt kunt. Nog los van het feit dat de plekken die er wel zijn gemaakt gebruikt worden door personeel van bedrijven in de omgeving die ook hun beurt ook geen parkeerplekken tot hun beschikking hebben. Zoals bijvoorbeeld het personeel van het CBS en het Stadsdeelkantoor. Hierdoor zijn niet alleen de plekken bij het station continue bezet maar zijn ook parkeerproblemen onstaan om te parkeren bij het winkelcentrum. Om nog maar niet te spreken over dagen dat er voetbal of andere evenementen in het ADO Stadion zijn of het probleem met de ontsluiting van de wijk. Het is wellicht handiger omn dit onderdeel van het probleem in een context (grotere geheel) te plaatsen. Te bepalen wat nu echt de oorzaak is en er strategisch naar te kijken. Pas dan kan er naar mijn mening iets veranderen. Dus de oorzaak aanpakken en niet alleen aan symptoonbestrijding doen of continue pleisters blijven plakken.
Antwoord webmaster:
maar op deze website is dit stukje niet echt op zijn plaats, toch? hier kunnen weinig mensen er iets mee.
Arjan Krabbenbos18 jul 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Dit station heeft sinds begin juli 2010 een railverbinding bij gekregen. Naast de Sprinterdienst van Den Haag Centraal naar Gouda en Utrecht Centraal vv rijdt nu ook onder de NS sporen een nieuwe tramdienst. Dit betreft de nieuwe HTM-Tramlijn 19 tussen Delft via Ypenburg en Leidschenveen ( overstap op Randstadrail 3,4 en E) naar Leidschendam Antoniusziekenhuis en Winkelcentrum Leidsenhage vv. Het station kent ook een parkeerprobleem,dus dat is een reden om lopend,fietsend of het OV te gebruiken van en naar deze treinhalte.
Antwoord webmaster:
mijn site gaat over de spoorwegen, en niet over trams.
Gertjan Stamer8 nov 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
In 2004 starten de voorbereidingen en het wordt hier ter plaatse 4-sporig tbv nieuwe enkelsporige brug naar werkplaats Leidschendam.Het ligt plm 200 meter westwaarts van oude halte Nootdorp Noord en in najaar 2004 plaatsing levensgroot gele ProRail infobord nieuwbouw station.In voorjaar 2005 al ver gevorderd met bouwen van lange zijperrons...opvallend is dat aan de oostzijde de bestrating plots ophoudt maar de keerwanden nog verder doorgaan..had men geen stoeptegels meer in voorraad? Op zondag 11 December 2005 opent dit bouwsel/op voorplein partytent en leuke presentjes zoals een nieuwe baby/alstublieft een kraamcadeautje met NS Voordeelbon en Railrunnerkaartje.Getuige de zeer kleurrijke folders over verbreding/ondertunneling A-12 is Den Haag erg in haar nopjes met deze stop...jammer dat de treinen stoppen op een plak BUITEN de overkapping-pure armoe en niet echt klantvriendelijk(men mag niet op het wissel stoppen???)In 2009 ligt er haaks onder de spoorlijn Gouda-Den Haag wel tramsporen maar is voorlopig een busbaan...bij opening station was autotunnel en fietstunnel nog niet geheel af,wel vanaf 2008...in de omgeving wordt volop gebouwd. Voorts is het leuk om te weten dat enkele weken lang na de opening er een groot doek aan de dakrand hing met naam station...de liften deden het ook niet meteen en trapleuningen waren er ook niet meteen te vinden. Kortom een station die een typische mooi weer treinstop kan worden genoemd ivm stops treinen buiten de overkapping(wat heeft die overkapping dan voor nut?).
Marcella Meeuwsen1 jul 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
Woensdag 1 Juli 2009, Iemand een fiets geleend, meegenomen/gestolen in de avond van Dinsdag 30 Juni tot Woensdag ochtend 1 Juli? Fietssleutels zaten er nog in!
Antwoord webmaster:
ik denk niet dat die persoon dat hier zal gaan melden, maar als je van je mailadres alleen je account opgeeft en niet de provider geef ik je sowieso nul kans dat je iets hoort.
Giovanni11 mrt 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
Station Den Haag Ypenburg is dus hetzelfde als Den Haag Forepark (het stadion ligt immers op bedrijventerrein Forepark)? Was die laatste naam alleen een werktitel dan?
Antwoord webmaster:
ik denk het inderdaad.
Björn Lammers11 mrt 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
Forepark is een RandstadRail-halte, dus aan de voormalige Zoetermeer Stadslijn/Hofpleinlijn, tussen Leidschendam-Voorburg en Leidschenveen. Deze ligt dus noordelijker, maar ook daarvandaan is het stadion op loopafstand.
Giovanni10 mrt 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
Dit station is geloof ik ook bedoeld voor vervoer van supporters van en naar het nieuwe, nog naamloze, ADO Den Haag-stadion. Of is dat een ander station?
Antwoord webmaster:
zou best kunnen ik weet niet precies waar het stadion ligt.
Björn Lammers10 mrt 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
Het stadion ligt in de noordoostelijke oksel van het Princ Clausplein, op loopafstand van het station. Dat het gebruikt wordt voor supportersvervoer lijkt me dan ook logisch, hoewel het station waarschijnlijk toch in eerste instantie voor de nieuwe woonwijken Ypenburg en Leidschenveen is aangelegd.
Paul Adams15 mrt 2008
Reageer op deze vraag/ opmerking
Dit is het ideale station als je met de combinatie auto-trein snel vanuit Delft, Den Haag etc. naar centrum Utrecht wil (veel tijdwinst). Je kan immers direct de A12 af en pal bij het station parkeren. De afgelopen maanden merk ik dat het dan ook steeds drukker wordt met parkeren en dit aspect volledig is vergeten door de overheid. We parkeren dus met z'n allen in de modder en daarbij komt dat men binnenkort pal naast het station ook nog gaat bouwen.
ben21 jun 2006
Reageer op deze vraag/ opmerking
Een overzichtelijk station op een goede lokatie.De wijken leidschenveen en ypenburg worden op hun wenken bedient. Zal in de toekomst een belangrijke o.v. knooppunt worden als tramlijn 19(8)in gebruik wordt genomen.
anoniem18 mei 2004
Reageer op deze vraag/ opmerking
Minister Peijs akkoord met station Ypenburg De Haagse nieuwbouwwijk Ypenburg krijgt een spoorstation, minister Karla Peijs van Verkeer en Waterstaat is daarmee akkoord gegaan. Het station Den Haag Ypenburg kan binnen een paar jaar worden gebouwd. De rijksoverheid zal maximaal vijf miljoen euro meebetalen. Over de aanleg van andere stations in Zuid-Holland is het besluit uitgesteld tot volgend jaar. Den Haag Ypenburg voldeed aan de eisen van het ministerie dat er minimaal duizend in - en uitstappers per dag moeten zijn. Met de Nederlandse Spoorwegen is al afgesproken hoeveel treinen er zullen gaan stoppen.

Uw reactie:

naam: *
e-mail: *
los deze som op **
Toon mijn mailadres niet op de site
Uw opmerking of vraag: *

* verplicht veld
** omdat er blijkbaar nogal veel spam op dit formulier wordt ingevuld (die ik dan handmatig moet verwijderen) moet je deze eenvoudige som oplossen om te tonen dat je geen spam robot bent.
N.B. Voor diegenen onder jullie die niet zo'n ster in rekenen zijn: het antwoord is dus 2.


Kaartje (Google maps)
9292ov.nl (info over station)

Nieuws

Den Haag Ypenburg: aantal reizigers NS-station bedroevend (28 sep 2006)
Stoomtrein eeuw geleden al in Schuytgraaf (15 dec 2005)
NS neemt twee nieuwe stations in gebruik (11 dec 2005)
Over twee jaar elk kwartier een stoptrein langs Den Haag (8 dec 2004)
brief minister aanleg kleine stations (27 apr 2004)

Ouder nieuws over Haag Ypenburg

Stations in de omgeving

Nootdorp Noord (200 m)
Nootdorp Oost (900 m)
Den Haag Carrefour (2,5 km)
Veenweg (2,8 km)
Leidschendam- Voorburg (2,9 km)
Voorburg (3,4 km)
Voorburg- t Loo (4,1 km)
Meerzicht (4,4 km)
Voorweg (4,6 km)
Pijnacker (4,7 km)

Heeft u zelf foto's die in deze verzameling zouden passen, mail deze dan naar Wichor Bramer. Het gaat daarbij om foto's van het station of van stationsgebouwen. Foto's van treinen waarop geen stations te zien zijn neem ik niet op op mijn site.


U kunt naar deze pagina linken als http://www.stationsweb.nl/ypenburg