stopplaats Wolfersveen - foto's en omschrijving op stationsweb
stopplaats Wolfersveen
Telegrafische verkorting: Wfn
Geopend op | 1 jun 1921 | |
Gesloten op | 22 mei 1937 | |
treinstation buiten gebruik
Provincie: gelderland
abri (1920-1940) | Eenvoudig eenlaags houten bouwwerk onder een zadeldak.
|
3 bezoekers hebben dit station gemiddeld een 10 gegeven.
Deel uw herinneringen aan of stel een vraag over station Wolfersveen
3 afbeeldingen
3 afbeeldingen van dit station hebben reeds een waardering gekregen.
Sorteer de afbeeldingen op waardering
|
1920 (1)
|
|
1930 (2)
Hoe was het mogelijk dat in de bossen tussen Ruurlo en Zelhem eeb perron en abri werden gebouwd, terwijl hier nauwelijks verkeer te verwachten was?
In 1919 kocht F. de Fremery van de NV De Ontginning Het Wolfersveen 120 ha grond voor zijn zoon. De heer A. van Hasselt, directieled van de HSM was aandeelhouder van die organisatie en een familievriend van de Fremery s. Hierdoor werd het lucratief de halte te openen, zodat De Fremery s zomers elke dag per trein naar Amsterdam (waar hij op de Herengracht werkte) op en neer kon reizen. Bron: Een halte in het bos (De Gelderlander, 1985)
Blijf per mail op de hoogte van toevoegingen bij dit station
Reacties (4)
Plaats zelf een opmerking bij dit station, of stel een vraag
J.W.H. Eenink | 14 apr 2021 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Op 21 juni 2021 is het precies honderd jaar geleden dat het treinstation Wolfersveen werd geopend.
Dit feit wordt opgeluisterd met een expositie rond dit stationnetje. Aan de hand van een maquette van het station en diverse foto's, boeken en kaarten wordt de hstorie in beeld gebracht. De expositie vindt plaats op 4, 5 en 6 juni 2021 in de zaal "De Heeren van Wolfersveen", Ruurloseweg 38 7021 HC Zelhem, onder voorbehoud van dan geldende maatregelen rond het coronavirus.
Wim Eenink |
H.A.G. Boerman | 17 jan 2019 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
Vind je deze opmerking ongepast? |
Helaas veel te laat, maar u heeft natuurlijk helemaal gelijk dat mijn krantenartikel niet in 1989, maar uiteraard in 1985 als bijlage verschenen is. Toestemming om dit artikel te plaatsen is voor mij akkoord, maar ik stel voor dat u daar wel ook dagblad De Gelderlander over raadpleegt. |
H.A.G. Boerman | 25 aug 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Geachte heer,
De tekst handelend over De Fremery behorende bij de voormailige halte Wolfersveen is een tekst die ik schreef in het artikel "Een halte in het bos", in 1989 verschenen bij dagblad De Gelderlander als bijlage bij het honderdjarig bestaan van de spoorlijnen Zevenaar-Winterswijk en Doetinchem-Ruurlo. Als aanvulling kan dienen dat de halte gebruikt werd om kunstmest e.d. aan te voeren ten behoeve van de Ontginningsmaatschappij en dat hout werd afgevoerd naar de mijnen in Zuid-Limburg. |
Antwoord webmaster: |
dan was de krant daar wel 4 jaar te laat mee ;-) Dat artikel ging in zijn geheel over de halte Wolfersveen? Hebt u wellicht de tekst daarvan en zou die op deze pagina geplaatst mogen worden? |
Wim Eenink | 4 jul 2004 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
De spoorlijn Zelhem-Ruurlo waaraan Wolfersveen ligt is geopend in 1885.
In Wolfersveen was vanaf dat moment een laadplaats voor hout.
Het station Wolfersveen werd geopend in juni 1921, en werd veel gebruikt voor de ontginning van Wolfersveen.
De laatste personentrein van Borculo naar Zelhem reed in 1937 toen is ook het station gesloten, daarna is het nog enige tijd gebruikt voor goederen transport |
Uw reactie:
* verplicht veld
** omdat er blijkbaar nogal veel spam op dit formulier wordt ingevuld (die ik dan handmatig moet verwijderen) moet je deze eenvoudige som oplossen om te tonen dat je geen spam robot bent.
N.B. Voor diegenen onder jullie die niet zo'n ster in rekenen zijn: het antwoord is dus 2.
|
Vertrekstaat 1929 (13)
Literatuur
Stations in de omgeving
Zelhem
(3,5 km)
Brandenborch
(6,6 km)
Slangenburg- IJzevoorde
(6,8 km)
Ruurlo
(7,3 km)
Vorden
(9,2 km)
Doetinchem
(10 km)
Doetinchem West
(10,4 km)
Gaanderen- Oosselt
(11 km)
Beltrum- Zieuwent
(11 km)
Doetinchem de Huet
(11,5 km)
|