hans de haan | 8 jan 2021 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Op 26 mei 1974 werd de naam van het station gewijzigd in alleen 'Wijlre'. Daar zijn ook foto's van. Deze informatie is verkregen via iemand van de ZLSM. |
Antwoord webmaster: |
ik heb het alleen van jou gehoord. zijn er andere bezoekers die dit kunnen bevestigen voordat ik het hier wijzig? |
J.de Jonge | 3 jan 2016 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Jan de Jonge meld zich weer zie bovenstaande mail van 9 april 2012
wilt u mijn mailadres doorgeven aan de heer Senden
zie uw reactie met belangstelling tegemoet |
Antwoord webmaster: |
Als je klikt op zijn naam dan krijg je het mailadres te zien. |
Jordy smeets | 3 mei 2013 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Vraagje, Weet iemand wat de lengte is van de perrons op dit station? Nergens te vinden. |
Antwoord webmaster: |
ik ken wel een internetdocument waar de perronlengtes van station staan die nog in gebruik zijn, maar van dit station weet ik het niet. weet de ZlLSM dat niet? |
Marco | 17 apr 2012 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Deze brug maakte onderdeel uit van de tramlijn Maastricht-Aken, had een overspanning van ruim 600 meter en was 22 meter hoog. Gebouwd in 1924 en alweer afgebroken in 1939 wegens onrendabiliteit van de lijn. Overigens is de lijn nog heel goed te zien in het landschap. Als u op wikipedia even zoekt naar Limbrugse tram komt u een stukje daarover tegen.
Foto's van de brug heb ik op internet niet kunnen vinden.
Maar dit terzijde. |
Bert Senden | 15 apr 2012 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Voor Dhr van Bree hetvolgende.
Informaie over de brug over het Gulpdal kunt u vinden in het boek Trams in midden en Zuid Limburg. Hierin staan genoeg foto's en ook een kleine tekening van de imposante brug.
Gr. Bert Senden. |
Bert Senden | 9 apr 2012 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Beste Wichor
Ik heb geprobeerd Jan de Jonge een bericht te sturen omtrent informatie met betrekking station Wijlre maar helaas werd mijn mail niet afgeleverd. Misschien dat jij het juiste mailadres hebt.
Gr. Bert Senden. |
Antwoord webmaster: |
nee helaas, ik ken hem niet, ik heb alleen wat ihier staat. |
j.van bree | 26 aug 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
zjn er foto's van een soort spoorbrug tussen gulpen en euverum ik las dat op bordje van een wandelroute ? |
Antwoord webmaster: |
ik heb ze niet en van een wandelroute weet ik niets. |
Jan de Jonge | 6 aug 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Geachte meneer Bramer
Wij (mijn zoon Jan Albert en onderstaande) zijn ons aan het voorbereiden om een modelbaan te maken waarin wij het station van Wijlre centraal hebben staan,de periode is ongeveer 1920
Kunt u ons aan een meer gegevens helpen met betrekking tot het stationsgebouw : bouwtekening of maten , materiaal waar het gebouw van gemaakt is. misschien weet u ook wel andere mensen die misschien meer gegevens hebben of ook met zoiets bezig zijn
Wij zien uw reactie met belangstelling tegemoet
Met vriendelijke groet
Jan en Jan Albert de Jonge |
Antwoord webmaster: |
waarschijnlijk kun je meer informatie vinden bij het urechts archief. zij beheren de oude spoorarchieven en hebben wellicht oude tekeningen. je kunt ze bereiken via www.hetutrechtsarchief.nl. |
henk lievestro | 14 jul 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Toch nog eens even wat rechtzetten wat betreft het miljoenenlijntje: dit spoorlijntje werd in 1934 inderdaad geopend voor het goederenvervoer en werd aangelegd van de splitsing van de lijn Heerlen-Herzogenrath te Schaesberg, tot aan Simpelveld. Het eerste gedeelte van Schaesberg tot Kerkrade was het deel dat het duurste uitviel door het vele grondverzet, het tweede gedeelte van Kerkrade naar Simpelveld werd aangelegd daar waar voorheen het mijnspoor naar de ´Domaniale`(mijn) lag. Dat lijntje werd opgebroken en ter plekke een nieuw baanlichaam en nieuw spoor aangelegd. Zo werd er toch een comnplete nieuwe spoorlijn aangelegd. Het geheel werd zo bekend als het ´Miljoenenlijntje´. Het waren maar 12 kilometers, op spoor gebied natuurlijk een lijntje van niks, maar erg duur voor een lijntje dat nauwelijks een streepje op een landkaart vormt. Daarom dan ook het verkleinwoordje eraan, om te benadrukken dat het hier iets bijzonders betrof: Kosten van een volwassen spoorlijn voor dat kleine stukkie. Daarom moet de benaming zijn: miljoenenlijntje, dat als zodanig in de Mijnstreek ook bekend staat.
Het lijntje takte in Simpelveld aan aan de lijn Aken-Maastricht.
Na de elektrificering van het spoor Maastricht - Heerlen, de `heuvellandlijn`, werd vanwege het doorgaande vervoer van de `blauwtjes` het gedeelte van Schin op Geul tot Heerlen `miljoenenlijntje` genoemd.
Fijne site overigens, onze dank.
gr. Henk Lievestro
|
Tom | 9 sep 2008 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Het station is al eerder gesloten, namelijk op 29 mei 1988. In de periode tot 1992 werd op het station namelijk niet meer gestopt en het was officieel gesloten. Zie www.spoorweghistorie.nl |
Antwoord webmaster: |
dank je, ik heb het veranderd. |
Bert Senden | 25 mrt 2008 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Momenteel krijgt het station van Wijlre weer een opknapbeurt van de gemeente Gulpen. Het station wordt vanaf april verhuurd aan senicura een senioren advies bureau. Als voormalig werkgroepleider "rood"van de zlsm heb ik de gehele klassieke beveiliging in Wijlre en Simpelveld opgezet. Ook wordt er gewerkt aan een modulebaan met als voorbeeld station Wijlre in de jaren 50. Foto's hiervan volgen nog.
Groeten Bert Senden
Guttecoven. |
Bert Senden | 25 mrt 2008 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Nog even een opmerking. Station Wijlre is niet gelegen aan de Miljoenlijn. Een fout die vaak gemaakt wordt. De Miljoenenlijn begint pas in Kerkrade centrum tot aan Landgraaf. Is dus ook nooit gesloten. Het stuk Kerkrade - Simpelveld was de vroegere kolenbaan van de dominiale mijn naar Simpelveld. De lijn van Maastricht naar Aken werd al in 1853 geopend. De Miljoenenlijn pas in 1934 en dan alleen nog voor goederenvervoer. Ook de ZLSM rijdt dus niet op de Miljoenenlijn maar op de voormalige lijn Maastricht - Aken. De naam miljoenen is wel de meest bekende naam. ook omdat NS in de jaren 70 een kaartje verkocht rondrit over de Miljoenenlijn. Deze tekst klopt wel omdat men dan ook werkelijk over de Miljoenenlijn kwam.
|
Antwoord webmaster: |
dat staat er ook niet toch? tenminste niet in de officiele tekst van mijn site, alleen de een bezoeker verwijst daarnaar. maar bedankt voor de verduidelijking. de miljoenenlijn was overigens oorspronkelijk ook wel voor personenvervoer bedoeld, er zijn tenminste in de jaren 30 al stations gebouwd, maar die zijn niet als zodanig in gebruik genomen, dat kwam pas in 1953 ofzo, toen het spoor ook als personenlijn ging dienen. |
Jeroen van der Veldt | 9 nov 2006 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Het station van Wijlre is in samenwerking met de gemeente Gulpen en een lokale bierbrouwerij geheel opgeknapt en wordt tegenwoordig als dependance van café "A gen Baan" gebruikt.
Bij dit kruisings-station gaat het traject over van dubbelspoor naar enkelspoor. De hierbij horende infrastructuur en de klassieke beveiliging wordt momenteel door de werkgroepen "Rood" en "Bruin" in ere hersteld.
Momenteel wordt slechts één spoor van het dubbelspoorse traject tussen Wijlre en Schin op Geul gebruikt.
Kijk voor de dienstregeling en informatie op www.miljoenenlijn.nl
|