Herbert van Hulten | 16 dec 2024 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Misschien maar zijdelings gerelateerd, maar weet iemand wanneer het stationskoffiehuis is gebouwd? Was dat altijd al bedoeld als koffiehuis of had het een ander doel? |
Schakenbos Jan | 13 jan 2014 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Heb nog leuke herinneringen aan dit station in een niet zo fijne tijd De oorlog 40/45.
Was een van de ,,koffertaxies,, een omgebouwd kinderwagenonderstel.Hiermee brachten wij de koffers van zeilsporters naar de jachthavens en terug, Dan bestond het uit vervoer dikwijls uit voedsel.Ik beschrijf de jaren 41/42.43, Daarna liep het terug. (razzias) |
Victor | 30 nov 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Volgens De Koppeling is het stationsgebouw eind oktober 1964 gesloopt. |
Antwoord webmaster: |
ah, zijn die sloop data ook in het stationsarchief opgenomen? ik heb het jaartal veranderd. |
Mieke van ewijk | 28 mrt 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
In 1869 werd een perronkap gemaakt. In 1881 werd er een goederenloods gebouwd en in 1899 werd het emplacement uitgebreid met een zijspoor (links voorbij het stationsgebouw), een losweg en een uit VEENENBURG afkomstig goederenloodsje , waarbij in 1902 een verhoogde losplaats is gemaakt. Deze verhoogde losplaats is in 1922 opgeruimd, waarna het loodsje is verplaatst.Omstreeks 1955 is het gesloopt. In 1929 werd een abri geplaatst en werd een hier aanwezige abri vergroot.Eind 1962 zijn de perrons opgeruimd. |
Gertjan Stamer | 24 jul 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Het nabijgelegen stationskoffiehuis heeft een website(wie niet tegenwoordig!)www.stationskoffiehuis.com,het is een brasserie en foto's van oude station lijken wel erg veel op die van Stationsweb..het komt me wel erg bekend voor,desalniettemin een klassiek overblijfsel uit de verleden tijd. |
Antwoord webmaster: |
Als ze ze dan toch jatten dan zouden ze de kwaliteit wel wat beter kunnen maken zeg. wel heel slechte en kleine fotootjes op de site. dan kunnen ze beter een link naar mijn site maken. |
Han Lefering | 9 jul 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Er is te Warmond nooit geslipt. In 1914 is het slippen van rijtuigen afgeschaft. Misschien slaat het slipverhaal op Vogelenzang Bennebroek. Ik herinner me die naam van een artikel uit Recht Spoor. Hier werd een hele rij stations genoemd.Hier was ook Naarden Bussum bij.Ik zal proberen betreffend artiken terug te vinden. |
Antwoord webmaster: |
het slipverhaal doet er niet meer toe. het was een mogelijk alternatief verhaal voor de niet bevestigde treinen die in warmond eindigden. het bleek niet in warmond te zijn maar in noordwijkerhout. |
frank kouwenhoven | 17 dec 2009 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
het misterie van de schrijver en het station is opgelost.
De schrijver waar het om gaat is Frits Hotz. Naast schrijver was Fritz ook in de Leidse regio en daarbuiten bekend als jazztrombonist, evenals andere familieleden met de naam Hotz. In zijn verhaal war hij met zijn zus gestrand zou zijn op station Warmond, moetn we waarschijnlijk lezen Noordwijkerhout. Ik kwam hier op bij het lezen van het standaardwerk over de blokkendozen (van Stoom tot Stroom 1979)van Nico Van Wijck Jurriaanse. Op pagina 93, laatse alinea meldt hij dat de blokkendooscombinaties soms keerden in Noordwijkerhout. het emplacement aldaar kent nogsteeds een aantal extra sporen naast de doorgaande, die de melding van Van Wijck Jurriaanse geloofwaardig maken.
Wie het beter weet mag het zeggen.
Ik wens iedere bezoeker van deze site verder heel veel lees - en kijkplezier. |
Antwoord webmaster: |
Noordwijkerhout als keerpunt. Bijzonder, maar ik neem dit maar voor waar aan, je hebt betrouwbare bronnen. |
Frank Kouwenhoven | 13 feb 2009 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Inderdaad, Warmond is geen wereldplaats. toch is het wel denkbaar dat
Warmond als eindstation werd gebruikt. Ik heb daar twee theoretische
argumenten voor. Het station dateert naar mijn inschatting uit een
periode dat de spoorwegen in Nederland ook nog gebruikt maakten van z.g.
slipwagens die tijdens de rit in een doorgaande trein door een
conducteur werden ontkoppeld en als enig treindeel bij een bepaald
station werden achtergelaten. deze sliprijtuigen weren dan op een apart
spoor geplaatst en later weer aan een trein in tegenovergestelde
richting 'meegegeven'. Mogelijk heeft dat spoor in Warmond ook zo'n
functie gehad.
Een tweede argument kan zijn, dat het aantal sporen op station Leiden te
gering was om daar treinen, die eigenlijk niet verder hoefden, te laten
eindigen. Een volgende mogelijkheid was dan Warmond. Het zelfde zien we
nu gebeuren met de (internationale) treinen die voor Amsterdam of
Schiphol als eindbestemming bedoeld zijn, maar daar niet kunnen worden
uitgerangeerd en dus doorrijden naar Hoofddorp. Ik ben zeer benieuwd of
iemand hier het verlossende woord kan spreken.
|
Antwoord webmaster: |
ik denk dat je tweede mogelijkheid meer kans van slagen heeft dan je eerste. ik weet wel dat bij doorgaande sneltreinen rotterdam utrecht in gouda werd geslipt (in bijvoorbeeld denemarken komt dit overigens nog steeds voor). maar of dat in Warmond werd gedaan, en of dat ook nog in de jaren 30 gebeurde (ik vermoed tenminste dat het daarover gaat mbt die schrijver).
het tweede kan ik mij beter voorstellen, want ik heb inderdaad wel eens gelezen dat station leiden te klein was met twee perrons om alle treinhandelingen af te werken (dat waren er toen nog lang niet zoveel als nu)
ik zal het eens aan iemand vragen met een grote verzameling spoorboekjes, wellicht dat hij uitkomst kan bieden.
ook zal ik de discussie hierover op de pagina van station warmond plaatsen en niet meer bij de afbeelding, op warmond komen meer bezoekers dan alleen op die afbeelding. dan hebben we waarschijnlijk sneller een oplossing. |
Sjoerd Eeftens | 13 feb 2009 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Ik geloof er niks van dat treinen te Warmond eindigden of begonnen. Warmond had weliswaar een zijspoor, genummerd spoor 3, ten zuidoosten van de toenmalige overweg bij het stationsgebouw, dat ten noordoosten van de overweg stond. Er lag een korte los- en laadweg (75m) langs. Verder was er één wisselverbinding tussen spoor 1 en 2 tot maart 1936 (wsls 3 en 4). Dit is geen infra die geschikt is voor het laten beginnen en eindigen van treinen. De beveiliging was hier ook niet op ingericht; Warmond was een blokpost met aan weerskanten één bloksein met voorsein.
Leiden was voorzien van drie doorgaande perronsporen (1,2,3) en een passeerspoor 4. De meeste treinen stopten aan het eilandperron. Spoor 1 en 4 waren ingericht voor doorrijden. Er waren ook toen al kopsporen voor de treinen van en naar Utrecht, drie keersporen voor kerende treinen en twee lange wachtsporen voor goederentreinen. Kortom, geen enkele reden om te keren (zo dat al zou kunnen) te Warmond.
Sliprijtuigen achterlaten te Warmond op zo'n drukke lijn (toen al!) zonder passeerspoor en rangeerloc ter plaatse: vergeet het maar. |
Antwoord webmaster: |
Kijk dan was mijn intuïtie inderdaad juist. Het leek mij al heel vreemd, zo belangrijk is het station niet. Fictie van de betreffende schrijver dus! |
Frank Kouwenhoven | 12 feb 2009 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Let op het doodlopende spoor. Het is bekend dat er een tijd is geweest dat treinen, komende uit Leiden niet verder reden dan Warmond. Mogleijk kwamen die dan uit op het kopspoor. Er is zelfs een verhaal van een bekend schrijver die gescheiden ouders had en die om die reden moest pendelen tussen Oegstgeest en Haarlem. Deze nam ooit de verkeerde trein in Leiden en kwam toen veel te laat in Haarlem omdat hij in Warmond heel lang moest wachten op een doorgaande stoptrein. Mogelijk kennen ook anderen dit verhaal en kunnen ze vertellen in welk boek dit terug te vinden is, of welke schrijver dat was. |
Antwoord webmaster: |
een kopspoor was heel gebruikelijk op emplacementen. vaak lag dat bijvoorbeeld aan een laadplatform, het lijkt mij onwaarschijnlijk dat het betreffende kopspoor een volwaardig perron had. Is er iemand die een emplacementstekening heeft van Warmond (Sjoerd?). ik ken het betreffende verhaal van wolkers (vermoed ik) niet, maar vind het wel vreemd dat de trein in Warmond eindigde. Dat is toch niet echt een wereldplaats. Ben benieuwd of iemand het betreffende verhaal kent. |