Mogelijk in het kader van lightrail wordt de lijn uit Amersfoort doorgetrokken naar Wageningen
Jan van Eck | 6 mei 2018 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
Vind je deze opmerking ongepast? |
Vroeger ging er een spoorlijn van station Ede (nu Ede-Wageningen)via Bennekom naar Wageningen. Het lijntje heeft tot in de jaren 30 van de vorige eeuw personen vervoert. Er was een halte en wachthuyisje in Bennekom, in Wageningen was er een station met Remise. Na de 30er jaren is het lijntje alleen gebruikt voor goederenvervoer. In 1968 is het lijntje nog 1x als personenvervoer gebruikt, dat was bij de opheffing van de lijn. Als u wilt dan kan ik nog wel wat data opzoeken, bouw spoorlijn, einde peronenvervoer etc. |
ronald heubel | 4 sep 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
welk stations had je dan moet verwijderen van u site en heb je daar nog fotos van zo ja kan je die alsjebluieft me sturen |
Antwoord webmaster: |
nee die foto's heb ik niet bewaard, en ik weet ook niet meer welke stations, bijvoorbeeld drachten en oosterwolde. |
Han Lefering | 11 apr 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Je zou kunnen overwegen de voormalige NS-tramlijnen op te nemen. Bijvoorbeeld Alkmaar Bergen aan Zee. Je hebt trouwens al enige NS-tramlijnen opgenomen. |
Antwoord webmaster: |
dat is inderdaad denk ik wel een goed onderscheid. wat waren de ns tramlijnen? of heb je een link waar ik die kan vinden? ach, het staat ook vast wel in sluiter, ik kijk het daar wel even na. |
J W Brier | 26 jan 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
En Bello was eigenlijk een Sik oftewel een locomotor uit de serie NS 200/300 hoewel naar ik meen ook wel andere diesels gebruikt werden. |
Antwoord webmaster: |
nee dat was de trein die de goederen vervoerde, eerder reed er een stoomtram. maar beide vallen niet onder het onderwerp van deze site. |
Victor | 11 sep 2007 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Waarom is het tramstation van Wageningen eigenlijk niet opgenomen in Stationsweb, terwijl dat met qua status gelijkwaardige tramstations als Warmenhuizen wel het geval is? |
Antwoord webmaster: |
beetje arbitrair. ik heb indertijd eigenlijk meer uit ruimtegebrek een keuze moeten maken enkele stations te verwijderen. en ben toen begonnen bij de tramstations. Als jij een goede maatstaf weet wat ik wel moet opnemen en wat niet houd ik me aanbevolen. Want ik wil bijvoorbeeld niet met de tramhaltes in de stad zitten opgescheept. Het probleem is dat die lijnen niet goed ingedeeld zijn, zoals dat met de spoorwegen wel het geval is met de indeling van JGCvdM en Ankersmit. |
rita van liere | 10 mrt 2007 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
het antwoord van de webmaster wat betreft "bello" is deels goed. De eerste jaren van het het spoorlijnbestaan Ede-Wagenngen was het een tramlijn. Na de oorlog was het een geoderentrein die hoofdzakelijk kolen vervoerden. |
Antwoord webmaster: |
inderdaad, maar mijn site gaat over personenvervoer. Goederenvervoer reken ik niet mee. Er zijn zeer veel oude tramlijnen die na de oorlog in handen van de NS zijn gekomen en als goederenlijnen gebruikt zijn. Vooral Friesland lag er vol mee. |
anoniem | 9 mei 2004 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Vanaf station Ede-Wageningen (in Ede gelegen) liep tot 1969 een treintje, met locomotief Bello, naar Wageningen. Het tracé liep van Ede over de oude weg naar Bennekom, door de kom van Bennekom over de Bovenweg richting Wageningen, daar over een stukje Grintweg, dan Bennekomseweg, naar het kruispunt met de Diedenweg, daar over het verdwenen stuk Bennekomseweg naar wat we nu kennen als de Oude Bennekomseweg, vervolgens langs die weg aan de oostzijde (waar nu het trottoir nog steeds breed is!) richting Geertjesweg naar het rangeerterreintje op de hoek van de Geertjesweg en Churchillweg (toen nog Grintweg) achter de smid Jonker (nu Gelderse Ijzerhandel), langs de Mouterij 'Nederland' richting de Stadsbrink, het toenmalige emplacement. Daar was het station van Wageningen (is nu busstation). De weg vanaf de Bergstraat naar de Stadsbrink heet nog altijd "Stationsstraat". In 1969 reed Bello voor het laatst. Even daarvoor was de studentenflat 'Asserpark' gebouwd, waarbij een stuk tussen Bennekomseweg en Oude Bennekomseweg verdween. De herinnering aan Bello wordt levendig gehouden door een aantal foto's in de snackbar 'Gerard's Corner' aan de Oude Bennekomseweg en de flatkroeg van Asserpark, Annie's Kroeg, waarvan Bello nog altijd het logo is.
Op oude topografische kaarten is het tracé nog terug te vinden. |
Antwoord webmaster: |
dat was geen train maar een tram. |