Theo La Rivi?re | 2 nov 2017 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Beste, Ben op zoek naar het sporenplan station Vinkeveen anno 1945 tot 1950. De reden hiervoor is het op schaal (1:32) nabootsen van dit station met omgeving. Kunt u mij helpen?
Vriendelijke groet
Theo La Rivi?re |
Daan Horstman | 11 dec 2015 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Het station van Vinkeveen is, na een lange periode van verpaupering en bewoning door een soort kraakwacht, gehuurd van de eigenaar (naar verluidt de NS) door een derde partij die zelf in het station wil gaan wonen (1e en 2e verdieping) en de parterre voor sociale doeleinden ter beschikking wil stellen. Het gebouw dient eerst echter gerenoveerd te worden, hetgeen op dit moment gebeurt. |
Daan Horstman | 2 dec 2015 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Uit een artikel in de Telegraaf van 1 december jongstleden blijkt dat het station van Vinkeveen door de NS verkocht is en op het moment wordt opgeknapt.
Dit is een goede ontwikkeling want het station stond de laatste jaren helaas te verpauperen.Zie verder het artikel wat ik hier bij voeg:
1 december 2015
Op een oud stationnetje
Gert Tetteroo (links) en Klaas Pater gaan de handen uit de mouwen steken om in het stationnetje een culturele ruimte en een woning te trealiseren. FOTO ANKO STOFFELS
De eerste reizigers vertrekken van het station in 1915. foto anko STOFFELS
VorigeVolgende
Afgelopen zomer wandelde Tetteroo langs het karakteristieke gebouw en werd direct verliefd. Als een blok viel de Amsterdammer voor het vervallen stationnetje dat op 1 december 1915 met veel bombarie werd geopend. ?Stel je voor. Het hele dorp liep uit. Notabelen en vrouwen in prachtige jurken kwamen naar het station. Eindelijk werd Vinkeveen verbonden met de rest van de wereld.?
Tetteroo legde direct contact met de eigenaar van het vervallen bouwwerk. Het bleek bewoond door antikrakers, maar de eigenaar was meteen enthousiast over Tetteroos plannen om het station in oude luister te herstellen. ?De begane grond van het voormalige station, wordt weer publiek toegankelijk voor kleinschalige culturele, maatschappelijke en sociale projecten en activiteiten.? Zelf betrekt hij de eerste en tweede verdieping, die vroeger dienstdeed als ambtswoning voor de stationschef.
?Wij betraden twee maanden geleden een ware tijdcapsule ? want er was in die 65 jaar weinig veranderd?, weet zijn compagnon Klaas Pater. ?We vonden oude treinkaartjes en onder de vloer van de wachtruimte lag een gummibal. Tijdens de restauratie kwamen er prachtige details tevoorschijn, zoals unieke panelenwanden en een doorrookt en prachtig bewerkt plafond in de woning van de voormalige stationschef.
Nog altijd is het oude loket zichtbaar en het is niet moeilijk om een voorstelling te maken hoe mannen in de wachtruimte sigaren rookten terwijl ze de volgende trein afwachtten. Pater: ?Hier namen families afscheid als ze naar Amerika vertrokken. Ze dachten elkaar nooit weer terug te zien. In de hongerwinter arriveerden hier mensen die op zoek waren naar voedsel.?
De spoorlijn liep tot Nieuwersluis, maar was vanaf dag ??n al onrendabel. Zo was de aanleg al duur vanwege de veengrond waar het spoor keer op keer in wegzakte. Toch reed de goederentrein tot 1987 door Vinkeveen. Van de laatste rit werd feestelijk afscheid genomen. De locomotief met slechts een wagon werd met bloemen versierd en door de dorpelingen uitgezwaaid. Rails liggen er niet meer. Een onverhard en kaarsrecht pad herinnert aan lang vervlogen tijden. ?Waar het spoor lag, loopt nu een wandelroute, je loopt zo door naar Mijdrecht?, weet Pater.
?Ik wil het pand nieuw leven inblazen?, vertelt Tetteroo met glinsterende ogen. Samen met zijn compagnon en de eigenaar laat hij de begane grond in oude luister herstellen. ?Het oude station wordt weer voor Vinkeveen en verre omstreken toegankelijk, met name voor bijzondere culturele,
maatschappelijke en sociale projecten en activiteiten. Ik ga dat ook zelf opzetten.?
|
E Bokhorst | 10 apr 2014 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Ons gezin woonde als eerste bewoners van de kerklaan in Vinkeveen.
Ik was 7 jaar toen het station gesloten werd. daar stonden we. met veel mensen op het perron op de laatste trein te wachten. Daar kwam hij . tussen de benen van de mensen door zag ik de stoom uit de schoorsteen en de ijzeren staven de wielen rond draaien. Je voelde aan de sfeer dat het een moeilijk moment was. iets dat niet meer terug zou komen. |
Jan | 18 okt 2012 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Voor zover ik las in de Nieuwe Meerbode gaat het om een aanvraag voor een vergunning om het gebouw uit te breiden (dus niet per s slopen denk ik?). Ik weet niet wat ze van plan zijn, maar ik neem aan dat de plannen inzichtelijk zijn op het Gemeentehuis. Wellicht dat iemand uit De Ronde Venen in de gelegenheid is om te kijken? |
Antwoord webmaster: |
ik hoop dat het dan een beetje in stijl gebeurt, al vaak genoeg lelijk verbouwde stations gezien, zou niet met dit mooie gebouw moeten gebeuren. |
G.stoof | 17 okt 2012 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Vandaag nieuws in de nieuwe meerbode bij de aanvraag van bouwvergunningen een aanvraag voor het spoorhuis Vinkeveen? Weet iemand wat de plannen zijn, sinds vorig jaar zijn mijn ouders, na de afgelopen 40 jaar, daar gewoond te hebben om gezondheids redenen elders gaan wonen, ben erg benieuwd wat ze met " ons" huis gaan doen?!! |
Antwoord webmaster: |
het zou erg jammer zijn als ze er grote verbouw (sloop-) plannen mee hebben. het ziet er nog zo mooi origineel uit. heb je misshien nog mooie foto's uit jullie familiealbums? foto's van oud bewoners zijn altijd erg bijzonder. als jewilt kun je ze inscannen en opsturen als reply op deze mail. |
Gijs Kraan | 14 dec 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Toevallig kom ik terecht op deze site en zie ik tot mijn verbazing het station van Vinkeveen waar mijn oudoom Teun , Teunis Boellaard (broer van mijn grootmoeder Clazina G. Kraan- Boellaard) destijd stationschef was. Ik heb daar 14 dagen in 1949 gelogeerd. Goede herinneringen aan overgehouden Voorzover oom Teun niet door Spoor-bezigheden in beslaggenomen werd was hij aan het vissen. Zijn zelfgerookte paling was om je vingers erbij op te vreten. |
ewolt wolters | 31 okt 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Volgens
www.haarlemmermeerspoor.nl/n20100908.htm loopt dit stationsgebouw ernstig gevaar.
Jammer, want juist hier is goed te zien hoe de spoorlijn liep. |
Antwoord webmaster: |
wat vreselijk. ik heb het bij het nieuws gezetm, maar dit zou een ramp zijn als dit zou verdwijnen |
JHBoellaard | 25 okt 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
De fotos van het station brengen veel herinneringen voor mij terug. Ik stond daar met mijn vader Johannes Hendrik Boellaard de laatse keer ongeveer tien jaar geleden op het perron. Jaren en jaren geleden daarvoor bezochten wij dat station waar de stationschef een zoon van Henrik Boellaard woonde. Vinkeveen is waar naar toe mijn oudoom Hendrik Boellaard was verhuisd. Hij was de oudere? broer van Johannes hendrik Boellaard die in het begin van de negentiende eeuw uit de Harlemmermeerpolder naar Amsterdam verhuisde. Mijn vader's familie woonde toen destijds op de Westerstraat (Jordaan) waar mijn vader geboren is. Er is altijd een nauw verband gebleven tussen mijn vader en de familieleden in Vinkeveen. Tijdens het einde van de oorlog bezochten wij een zoon van de stationschef Boellaard wonend in Amstelveen. Die zoon was getrouwd met een lief vrouwtje uit Rusland. Hij had een zoon van ongeveer dezelfde leeftijd als ik.ongeveer tien jaar oud
Ik herinner mij als de dag van gisteren dat wij met stapels oude treinkaartjes speelden.Volgens mijn vader was oude ome Hendrik een stroper die precies wist waar de hazen in het weiland lagen dan dreef hij de koeien daar naar toe en sloeg zijn slag als hij vlak bij was. Ik heb nog vele verhalen over ome Hendrik die voor mij een paar klompen maakte tijdens de oorlog. Later als jongens zijnde, fietsten wij naar ome Hendrik om zijn roeibootje te lenen om over de Vinkeveense plassen te varen. De laatse keer dat ik Holland bezocht reed ik mijn vader naar al de plaatsjes in Vinkeveen, onder meer dan het station Drie weken nadat ik naar Canada terug keerde, was mijn vader dood. NB er woonden destijds ook nog een hoop directe familie Boellaards in Uithoorn. |
anthony boelard | 9 aug 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
als een kind woonde in het huis tussen 1940
en ongeveer 1947.Zoon van Teunis Boellaard.
Uw programma brengt vele goede herrinneringen
terug! Hartelijk bedankt. |
Antwoord webmaster: |
wat leuk, je bent de derde oud bewoner al die vandaag reageert, maar dat blijft altijd leuk om te horen. Misschien heb je in je familiealbum nog mooie foto´s die op mijn site zouden kunnen worden geplaatst? er zijn al veel oud bewoners die op die manier een bijdrage aan mijn site hebben geleverd. |
Jan | 20 apr 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Het is natuurlijk al 60 jaar geleden, maar wat zijn destijds de beweegredenen geweest om de lijn Aalsmeer-Nieuwersluis-Loenen te sluiten? Is het antwoord te vinden in het aantal reizigers wat destijds gebruik maakte van deze lijn?
Ik vind het wel jammer dat de lijn gesloten is, want als Vinkevener (of Mijdrechter/Wilnisser) ben je vaak aangewezen op Utrecht of Amsterdam als je bepaalde zaken nodig hebt of naar hoger onderwijs moet, dus dan zou de trein altijd een goed vervoermiddel zijn. Dat lijkt mij 60 jaar geleden niet anders, dus ben ik wel benieuwd naar de reden waarom de lijn moest sluiten.
Het zou mij vermoedelijk veel reistijd hebben gescheeld als de lijn nog zou hebben bestaan en ik gemakkelijk naar Utrecht zou hebben kunnen reizen. Dat kan nu ook (met de bus en vanaf Breukelen met de trein) maar dan ben je lang onderweg. Het dichtstbijzijnde trein-alternatief is Abcoude, maar dat is ook niet geweldig.
Dan nog iets "on-topic": Mijn vader heeft nog heel lang de kolenschuur naast het voormalige stationsgebouw in beheer gehad. Ik kan me ook nog vaag iets herinneren van goederenlocomotieven die langs reden. Dit moet eind jaren '80 zijn geweest (vlak voordat ook het goederenvervoer op deze lijn werd stilgelegd). Ik zal eens kijken of hier nog wat foto's van zijn.
Ik heb altijd nog de stille hoop dat de lijn ooit opnieuw in gebruik zal worden genomen... maar dat zal wel niet... |
Antwoord webmaster: |
nou van die dienstregeling moet je je niet veel voorstellen hoor. toen was je ook lang onderweg en de trein kwam echt maar af en toe. dus nu met de bus die vast minstens een keer per uur rijdt ben je beter af en kun je vast dichter bij huis op stappen. dat was meteen de reden voor het sluiten van de lijn. de bus was sneller, goedkoper, reed vaker en kon meer kanten op. de lijn zal wel nooit meer geactiveerd worden, een trein naar nieuwersluis voegt natuurlijk nog niet zoveel toe, daar is ook al geen station meer. |
Daan Horstman | 23 mei 2006 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Er wordt op dit moment een brug aangelegd bij het huis bij de brug in de ringvaart vlak bij het station. Deze brug ligt in een nieuwe wandelroute over de oude spoorbaan en rust op de fundering van de oude spoorbrug.
Het spoorhuis bij deze brug is recent herbouwd (het was voor de helft afgebroken 15 jaar geleden) |
hans Louvet | 16 dec 2004 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Het afgebeelde model van het station Vinkeveen met omgeving heeft een vaste plaats gekregen in het lokale museum "De Ronde Venen". |