henk | 1 sep 2017 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Waarom geen foto's van station Venlo-Oostsingel? |
Antwoord webmaster: |
Dat was alleen goedrenvervoer. Mijn site gaat over reizigersvervoer. |
Henk Tellekamp | 15 nov 2013 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Op station Venlo vertrekt ieder uur om 05 een trein naar Duitsland, met als eindbestemming Hamm. Voor Keulen overstappen in Mnchengladbach Hbf. |
Antwoord webmaster: |
ik denk dat de reis al heeft plaatsgevonden, maar toch bedankt. het ging ook mee rom het overstappen van spoor 4 naar spoor 1a. |
Luus | 18 jul 2013 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Wij gaan met de internationale trein naar Keulen, daarbij is er een overstap van 4 minuten van spoor 4b naar spoor 1a.
Is dat te doen en zijn de internationale treinen in de regel op tijd? |
Antwoord webmaster: |
Geen idee, ik kom er nooit en ben niet van t spoor. |
Peter Keijsers | 24 nov 2012 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
De tunnel heeft nooit doorgelopen tot de Sloterbeekstraat. Wel heeft onlangs nog een concept-plan bestaan om de tunnel wel door te trekken, maar het is bij een concept gebleven. |
Peter Keijsers | 24 nov 2012 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
In 2012 heeft de Venlose wethouder van Verkeer gesprekken gevoerd met de minister van Verkeer en Waterstaat en de Duitse Bundes- en Landesminister om tot een intercity- c.q. sneltreinverbinding te komen. Daarvoor moet wel eerst het stuk Kaldenkerken-Viersen worden verdubbeld. Alle partijen hebben uitgesproken om dit de komende jaren aan te pakken. |
Peter Keijsers | 24 nov 2012 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Dat van die carnavalsnaam is grote onzin. Venlo viert het Rijnlands carnaval, dus niet als Eindhoven of Den Bosch het Bourgondisch carnaval. Venlo blijft dus gewoon Venlo, ook met carnaval. Wel wordt rond carnaval een drapeau van de grootste carnavalsvereniging (Jocus) aan de klokkentoren gehangen. |
Jan.Pullens | 10 jul 2012 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Men zegt dat de huidige reizigerstunel van het eerste naar het 2e perron vroeger doorliep onder het emplacement door richting sloterbeekstraat,
klopt dat ? zo ja wanneer is deze dan gesloten |
Antwoord webmaster: |
geen idee, dat lijkt mij een vrij lang stuk, ik denk het eigenlijkniet. |
Gertjan Stamer | 2 mei 2012 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Bordes voor het stationsgebouw is aanzienlijk breder gemaakt en aan oostzijde nieuwe geknikte hellingbaan gemaakt,alles in vertrouwde steensoort...ook verplaatstte bushaltes(nu: oostwaarts)komen goed uit door een haaks geplaatste luifel bus ruimte voor chauffeurs. Extra drukte door Floriadebezoekers. Hellingbaan nabij klokketoren is er niet meer, nieuwe entree ondergrondse fietsenstallingen. Hal helaas verprutst door trappartij en Kiosk/Smullers enz. Nabij nieuwe entree perron zowaar nog oude vloertegels a la Heemstede-Aerdenhout..is dus van dezelfde architect(Koen vd Gaast). |
Gertjan Stamer | 21 jan 2012 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Einde van 2011 is men al begonnen van verplaatsen van bushaltes naar het oosten en dus minder parkeerplaatsen auto's.Haaks op stationsgebouw een fraaie overkapping tbv wachtende busreizigers. Oude bushaltes compleet omgevromd tot stuk plantsoen,zitgelegenheden enz.In Januari 2012 ook te zien verplaatsbare tent over traptreden tbv vernieuwing van diezelfde tredes. Bij GWK zijn de hellingbanen totaal vernieuwd en verlegd...en alles uitgevoerd in gebroken kwarsietsteen in cyclopenverband...typisch kenmerk van architect vd Gaast(en Drees)ook te zien in Hardinxveld en Heemstede.Dit alles moet af zijn voordat Floriade 2012 start...ook nog aan westzijde fietsenstallingen te maken...beetje op de laatste nipper-werk. |
Henk Tellekamp | 9 jan 2012 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
In April begint de Floriade in Venlo. Worden er dan ook extra treinen, en langere treinen ingezet, eventueel ook naar Duitsland?
Zou wel erg handig zijn in die drukke tijd. |
Antwoord webmaster: |
geen idee, ik heb beroepsmatig niets met treinen te maken.ik denk dat de ns en veolia daar wel voor zorgen. |
Henk Tellekamp | 30 aug 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Ik kom regelmatig op 't station van Venlo. Heb er ruim 30jaar gewoont. Wat mij opvalt al jaren, dat er geen sneltrein naar Mönchengladbach-Köln Hbf meer rijdt. De nu rijdende trein naar Hamm rijdt tot Mönchengladbach als stoptrein, een langere reistijd van 8 Minuten. Komt er in de toekomst een nieuwe sneltrein richting Köln Hbf? |
Antwoord webmaster: |
ik denk het niet, is nu een andere vervoerder geworden, verder weet ik het ook niet hoor. wat erover een paar jaar gebeurt is moeilijk te zeggen |
Arjan Krabbenbos | 25 feb 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
De heropening van dit verbouwde station vond officieel plaats op 4 februari 2011. Aan de deuren bij de hoofdingang,was de toegang versierd met rood/gele ballonnen. Ook zag ik op deze dag een voormalige Engelse taxi staan,compleet met een Engelse reclameleus!!!!! Het station heeft nu eindelijk zijn personenliften en onder het stationsgebouw is een modern, fris uitziende fietsenstalling gebouwd. Op de plaats waar de voetsteunen van de tijdelijke voetbrug stonden, stonden hekken met om de nog niet herlegde perrentegels af te schermen. In de carnevalsperiode wordt Venlo dit jaar, net als Eindhoven en Maastricht tijdelijk omgedoopt in de Carnevalsnaam. |
Gertjan Stamer | 27 nov 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
November 2010 sloopt men de hoge voetbrug en tevens wordt perron spoor 1 herbestraat en voorzien van nieuwe keerwanden(alsmede het kopspoor aan westzijde(spoor 6))Ook gesloopt is de kleine trap naar de fietskelder in de hal tussen de entree en de bloemenshop.Lift van perrontunnel naar hal is apart-stap oostzijde in en stap vervolgens noordzijde uit,dus kwart slag ipv de gebruikelijke halve slag(doorlooplift).In December wordt noodentree perron spoor 1 weer NS loket en tussen dat en de nieuwe lift wordt een brede(re)entree perron spoor 1 gemaakt.Wat dus niet meer is dat aan beide zijdes van perrontunnel een deur was voor entree perron. |
Henk Tellekamp | 6 okt 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Ik heb ruim 30jaar in Venlo gewoont. In die tijd is er veelveranderd op station Venlo. Geen restautatie meer, geen rechtstreekse verbinding met Köln meer(IC). Dat is slecht voor een station als Venlo, dat toch een internationale status heeft. |
Gert Andeweg | 8 jul 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Ik werk momenteel aan een geschiedenis waarin het oude station van Venlo een zekere rol speelt. Een van uw foto's is zeer bruikbaar. Graag zou ik die erin willen plaatsen. Kan dat met vermelding van uw naam? Hebt u buiten uw website nog meer foto's van dat station? Een hartelijke groet,
Gert Andeweg |
Antwoord webmaster: |
bij de veelgestelde vragen staan de antwoorden op deze vragen. overname van foto's mag, met vermedling van de url van de site en de bron van de foto's zoals die hier staat genoemd. Ik heb niet meer foto's dan op mijn site staan. |
Gertjan Stamer | 5 jul 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Dinsdag 6 Juli 2010 gaat perrontunnel met nieuwe trap in stationshal weer open...trappartij in eilandperron onveranderd.De hal was net opgeknapt,oogt begin Juli als een bouwput en heeft er een enorm gat bijgekregen....de liften laten nog even op zich wachten! Buiten is het een enorme bouwput-de nabijgelegen rotonde wordt ondertunneld vanaf het westen met een bocht naar Straelen,om vanuit het station de stad in te kunnen heeft men een stalen brug neergezet...vanaf die brug zien we het station dat bij de klokketoren en de fietsenstalling een uitbreiding tegemoet gaat-hellingbaan bij klokketoren gesloopt alsmede oude entree fietsenstalling gesloopt.Bouwput die het station en de omgeving zeer rommelig maken...niet echt aantrekkelijk om eens even op station Venlo te zijn! |
S. | 25 mrt 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Wat ik ontzettend zonde vind is dat NS totaal geen rekening houdt met het ontwerp en de bedoelingen van de architect Van der Gaast. Als je de oudere foto's bekijkt van de hal, zie je een schitterend ruimtelijk effect, en veel licht door het glasgebruikt. De winkeltjes zie ze er bij in hebben gepropt en het verstopte loket maken het niet langer een visitekaartje, het hele effect van het onwerp is verloren gegaan. |
Antwoord webmaster: |
ja dat deden ze wel vaker. kijk naar rotterdam centraal of groningen voor de restauratie. functionaliteit is wat telt, verder niets. gelukkig komen ze er wel een beetje van terug. |
Gertjan Stamer | 21 feb 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Wekelijkse spoorkaart van ProRail sinds medio December 2009 te bewonderen op meeste stations- geeft nu WEL de spoorlijn naar Viersen(en verder)aan-dus per medio Februari 2010 is er dus een flinke miskleun rechtgezet...op die kaart dan;het spoorboekje zal wel niet worden herdrukt!
(Wekelijkse spoorkaart ipv welbekende A5 folders van weleer,die zijn nu collector's items!) |
Ruurd Benthem | 17 feb 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Vanmiddag heb ik vanaf de voetbrug foto's gemaakt van de wisselstraat tussen de sporen 1,2 en 3. Dit was dé kans, om deze te fotograferen van bovenaf.
Ik heb dit gedaan, om in schaal 1:87 een deel van het emplacement na te bouwen. |
Gertjan Stamer | 1 feb 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Tussen chemische wc en loketruimte is in Januari 2010 een nieuwe entree gemaakt. men heeft ruimte van het loket meteen gehalveerd en het is er wel erg krap. De oude perrontunnel is afgezet en wordt omgebouwd tot een liftschacht met trappenhuis ernaast. Na dat werk gaat de tijdelijke entree naar het perron weer dicht en wordt loketruimte weer teruggebracht in vml staat. Dat zal me wat worden met Carnaval, krappe bedoening bij deze deuren. De veel te hoge voetbrug heeft al heel wat commentaar gekregen (waarom niet overdekt, waarom geen liften). |
Gertjan Stamer | 27 dec 2009 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Met de nieuwe dienstregelling van zondag 13 December 2009 zijn er interessante spoorwijzigingen doorgevoerd:Trein uit/naar Duitsland niet meer op spoor 3 maar nu op spoor 1,echter onder tijdelijke voetbrug en dus flink ver van de hal...spoor 4 nu geheel voor dieseltreinen naar Roermond,spoor 3 voor dieseltreinen naar Nijmegen+1 x per uur aankomst Itercity uit Den Haag('n half uur later eindigt de IC uit Den Haag op spoor 1)Spoor 1 dus voor die Duitse trein(1x per uur,om 00:05)en 2 maal per uur een Intercitytrein naar Den Haag die wel pal voor de hal staat opgesteld. Perrontunnel gaat half Januari 2010 t/m medio Juli 2010 dicht ivm aanpassen/inbouwen liften(eilandperron+hal)en dan gaat dus die veel te hoge stalen voetbrug open.Westzijde stationsgebouw volop bouwen ondergrondse bouw fietskelder en wordt verbonden met de oudere fietskelder,het plantsoen aan deze zijde station is dus niet meer.Als tijdelijke zaak is al enige maanden een lelijke loods neergezet ten oosten van het station,Rijwielshop van tijdelijke aard dus. |
maaslijn | 11 dec 2009 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
in aanvulling op de vorige reactie: het is van de zotte, dat Venlo niet is te vinden op highspeed. Als ik naar bijv. Keulen of duesseldorf wil dan word ik via arnhem gestuurd en dan betaal ik de hoofdprijs. Als je dan BELT dan blijkt t 'opeens' ook via Venlo te kunnen, en WEL TIG EURO'S GOEDKOPER!!! Maar dat staat nergens op highspeed.... Dus de argeloze reiziger wordt gewoon belazerd door highspeed (niet dat t zo heel 'high speed' gaat, maar who cares..... het is tientallen euros goedkoper via venlo!) |
Antwoord webmaster: |
inderdaad. hispeed staat ook helemaal niet voor high speed maar betekent gewoon ns internationaal. belachelijk. |
Arjan Krabbenbos | 22 nov 2009 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Gisteren een nieuw NS-Spoorboekje gehaald op het station van Harderwijk. Even er in geneust toen ik op weg was naar de jaarlijkse Digi-dag van railhobbyisten van Spoorgroep Luxemburg. Deze club is geheel Hollands maar behartigt het spoorse leven in het Groothertogdom. Maar nu wijd ik te veel uit, maar waar het wel omdraait is: Venlo staat met geen enkele tabel in het Highspeed gedeelte! Met andere woorden: De internationale trein Venlo-Hamm/Koln is in geen velden of wegen te bekennen!!!LEKKER HANDIG ALS JE NAAR
Mönchengladbach, Wuppertal of in de spits rechtstreeks naar de Keulse Dom wilt ( of terug!!!) |
Antwoord webmaster: |
die verbinding is ook niet echt highspeed te noemen natuurlijk ;-) maar wel dom inderdaad. |
Gertjan Stamer | 17 okt 2009 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Nieuwe hoge stalen voetbrug zonder liften en open traptreden is gemonteerd aan oostzijde van het stationsgebouw,nog net voor bedrijfsfietsenstalling en bereikt het grootse eilandperron met trappartij westwaarts,brug is helaas niet overdekt-mooi weer brug dus.Hopelijk worden open traptreden dicht gemaakt,brug is wel erg hoog !(6 a 7 mtr?)Zal me een schitterend uitzicht geven richting Duitsland,de stad,het emplacement,richting tegelen enz.Het zal me niks verbazen als deze brug ook met de Floriade wordt gebruikt tbv extra veel treinreizigers in 2012-de nieuwe perrontunnel/perronliften kunnen deze drukte nooit allen aan....hopelijk extra toeristen voor deze internationale tuin/landschapsexpositie. |
Gertjan Stamer | 15 okt 2009 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Zojuist gelezen....medio Oktober nieuwe luchtbrug over de sporen 1,2,3 om het eilandperron te bereiken cq spoor 1/de hal.Toch maar eens gaan kijken.... |
Gertjan Stamer | 18 apr 2009 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Nadat voorjaar/zomer 2008 de hal is vernieuwd zoals nieuwe vloer,nieuwe plek boekhandel en idem
bloemenhandel en sloop restaurant en omgebouwd tot Kiosk en later in zomer erbij patat/automatiek
is het vanaf Maart 2009 de beurt aan de fietskelder om westwaarts uit te breiden en tevens
start bouw 2 perronliften(eindelijk!). Medio April
is van liftbouw nog geen spoor te zien,wel te zien
is uitbreiding Rijwielshop. Wordt vervolgd ! |