Geavanceerd
spoorkaart
spoorlijnen
tijdlijn
typen stations
reisplanner
nieuws
bronnen
links
literatuur
FAQ
contact
gastenboek
inloggen
overig
© disclaimer
station Venlo - foto's en omschrijving op stationsweb

station Venlo

Telegrafische verkorting: Vl
lijnkmjaar
Maastricht- Venlo701865
Venlo- Eindhoven01866
Venlo- Pruisische grenzen01866
Straelen- Venlo01874 - 1944
Nijmegen- Venlo781883
Geopend op 21 nov 1865

treinstation in gebruik
Provincie: limburg

stationsgebouw I (1865-1958)
stationsgebouw II (1958)Hoewel kleiner dan dat van Eindhoven was het station in Venlo het tweede grote station dat Van der Gaast, in samenwerking met W.J. Drees, ontwierp. Om twee redenen wilde hij er iets opvallends van maken. Als belangrijk grensstation moest het een sier...lees verder
architect: K. van der Gaast

adres: 

Stationsplein 1
5913AA Venlo
kaartje van de omgeving

Welk cijfer geef je dit station?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
36 bezoekers hebben dit station gemiddeld een 5,3 gegeven.

Deel uw herinneringen aan of stel een vraag over station Venlo

89 afbeeldingen

58 afbeeldingen van dit station hebben reeds een waardering gekregen.
Sorteer de afbeeldingen op waardering
De laatst toegevoegde afbeeldingen op 15 nov 2024 zijn omrand.

1870 (2)
1900 (6)
1930 (6)
1940 (2)
1950 (12)
1960 (10)
1970 (7)
1980 (4)
1990 (7)
2000 (12)
2010 (18)

Blijf per mail op de hoogte van toevoegingen bij dit station

Reacties (26)

Plaats zelf een opmerking bij dit station, of stel een vraag
henk1 sep 2017
Reageer op deze vraag/ opmerking
Waarom geen foto's van station Venlo-Oostsingel?
Antwoord webmaster:
Dat was alleen goedrenvervoer. Mijn site gaat over reizigersvervoer.
Henk Tellekamp15 nov 2013
Reageer op deze vraag/ opmerking
Op station Venlo vertrekt ieder uur om 05 een trein naar Duitsland, met als eindbestemming Hamm. Voor Keulen overstappen in Mnchengladbach Hbf.
Antwoord webmaster:
ik denk dat de reis al heeft plaatsgevonden, maar toch bedankt. het ging ook mee rom het overstappen van spoor 4 naar spoor 1a.
Luus18 jul 2013
Reageer op deze vraag/ opmerking
Wij gaan met de internationale trein naar Keulen, daarbij is er een overstap van 4 minuten van spoor 4b naar spoor 1a. Is dat te doen en zijn de internationale treinen in de regel op tijd?
Antwoord webmaster:
Geen idee, ik kom er nooit en ben niet van t spoor.
Peter Keijsers24 nov 2012
Reageer op deze vraag/ opmerking
De tunnel heeft nooit doorgelopen tot de Sloterbeekstraat. Wel heeft onlangs nog een concept-plan bestaan om de tunnel wel door te trekken, maar het is bij een concept gebleven.
Peter Keijsers24 nov 2012
Reageer op deze vraag/ opmerking
In 2012 heeft de Venlose wethouder van Verkeer gesprekken gevoerd met de minister van Verkeer en Waterstaat en de Duitse Bundes- en Landesminister om tot een intercity- c.q. sneltreinverbinding te komen. Daarvoor moet wel eerst het stuk Kaldenkerken-Viersen worden verdubbeld. Alle partijen hebben uitgesproken om dit de komende jaren aan te pakken.
Peter Keijsers24 nov 2012
Reageer op deze vraag/ opmerking
Dat van die carnavalsnaam is grote onzin. Venlo viert het Rijnlands carnaval, dus niet als Eindhoven of Den Bosch het Bourgondisch carnaval. Venlo blijft dus gewoon Venlo, ook met carnaval. Wel wordt rond carnaval een drapeau van de grootste carnavalsvereniging (Jocus) aan de klokkentoren gehangen.
Jan.Pullens10 jul 2012
Reageer op deze vraag/ opmerking
Men zegt dat de huidige reizigerstunel van het eerste naar het 2e perron vroeger doorliep onder het emplacement door richting sloterbeekstraat, klopt dat ? zo ja wanneer is deze dan gesloten
Antwoord webmaster:
geen idee, dat lijkt mij een vrij lang stuk, ik denk het eigenlijkniet.
Gertjan Stamer2 mei 2012
Reageer op deze vraag/ opmerking
Bordes voor het stationsgebouw is aanzienlijk breder gemaakt en aan oostzijde nieuwe geknikte hellingbaan gemaakt,alles in vertrouwde steensoort...ook verplaatstte bushaltes(nu: oostwaarts)komen goed uit door een haaks geplaatste luifel bus ruimte voor chauffeurs. Extra drukte door Floriadebezoekers. Hellingbaan nabij klokketoren is er niet meer, nieuwe entree ondergrondse fietsenstallingen. Hal helaas verprutst door trappartij en Kiosk/Smullers enz. Nabij nieuwe entree perron zowaar nog oude vloertegels a la Heemstede-Aerdenhout..is dus van dezelfde architect(Koen vd Gaast).
Gertjan Stamer21 jan 2012
Reageer op deze vraag/ opmerking
Einde van 2011 is men al begonnen van verplaatsen van bushaltes naar het oosten en dus minder parkeerplaatsen auto's.Haaks op stationsgebouw een fraaie overkapping tbv wachtende busreizigers. Oude bushaltes compleet omgevromd tot stuk plantsoen,zitgelegenheden enz.In Januari 2012 ook te zien verplaatsbare tent over traptreden tbv vernieuwing van diezelfde tredes. Bij GWK zijn de hellingbanen totaal vernieuwd en verlegd...en alles uitgevoerd in gebroken kwarsietsteen in cyclopenverband...typisch kenmerk van architect vd Gaast(en Drees)ook te zien in Hardinxveld en Heemstede.Dit alles moet af zijn voordat Floriade 2012 start...ook nog aan westzijde fietsenstallingen te maken...beetje op de laatste nipper-werk.
Henk Tellekamp9 jan 2012
Reageer op deze vraag/ opmerking
In April begint de Floriade in Venlo. Worden er dan ook extra treinen, en langere treinen ingezet, eventueel ook naar Duitsland? Zou wel erg handig zijn in die drukke tijd.
Antwoord webmaster:
geen idee, ik heb beroepsmatig niets met treinen te maken.ik denk dat de ns en veolia daar wel voor zorgen.
Henk Tellekamp30 aug 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Ik kom regelmatig op 't station van Venlo. Heb er ruim 30jaar gewoont. Wat mij opvalt al jaren, dat er geen sneltrein naar Mönchengladbach-Köln Hbf meer rijdt. De nu rijdende trein naar Hamm rijdt tot Mönchengladbach als stoptrein, een langere reistijd van 8 Minuten. Komt er in de toekomst een nieuwe sneltrein richting Köln Hbf?
Antwoord webmaster:
ik denk het niet, is nu een andere vervoerder geworden, verder weet ik het ook niet hoor. wat erover een paar jaar gebeurt is moeilijk te zeggen
Arjan Krabbenbos25 feb 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
De heropening van dit verbouwde station vond officieel plaats op 4 februari 2011. Aan de deuren bij de hoofdingang,was de toegang versierd met rood/gele ballonnen. Ook zag ik op deze dag een voormalige Engelse taxi staan,compleet met een Engelse reclameleus!!!!! Het station heeft nu eindelijk zijn personenliften en onder het stationsgebouw is een modern, fris uitziende fietsenstalling gebouwd. Op de plaats waar de voetsteunen van de tijdelijke voetbrug stonden, stonden hekken met om de nog niet herlegde perrentegels af te schermen. In de carnevalsperiode wordt Venlo dit jaar, net als Eindhoven en Maastricht tijdelijk omgedoopt in de Carnevalsnaam.
Gertjan Stamer27 nov 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
November 2010 sloopt men de hoge voetbrug en tevens wordt perron spoor 1 herbestraat en voorzien van nieuwe keerwanden(alsmede het kopspoor aan westzijde(spoor 6))Ook gesloopt is de kleine trap naar de fietskelder in de hal tussen de entree en de bloemenshop.Lift van perrontunnel naar hal is apart-stap oostzijde in en stap vervolgens noordzijde uit,dus kwart slag ipv de gebruikelijke halve slag(doorlooplift).In December wordt noodentree perron spoor 1 weer NS loket en tussen dat en de nieuwe lift wordt een brede(re)entree perron spoor 1 gemaakt.Wat dus niet meer is dat aan beide zijdes van perrontunnel een deur was voor entree perron.
Henk Tellekamp6 okt 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Ik heb ruim 30jaar in Venlo gewoont. In die tijd is er veelveranderd op station Venlo. Geen restautatie meer, geen rechtstreekse verbinding met Köln meer(IC). Dat is slecht voor een station als Venlo, dat toch een internationale status heeft.
Gert Andeweg8 jul 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Ik werk momenteel aan een geschiedenis waarin het oude station van Venlo een zekere rol speelt. Een van uw foto's is zeer bruikbaar. Graag zou ik die erin willen plaatsen. Kan dat met vermelding van uw naam? Hebt u buiten uw website nog meer foto's van dat station? Een hartelijke groet, Gert Andeweg
Antwoord webmaster:
bij de veelgestelde vragen staan de antwoorden op deze vragen. overname van foto's mag, met vermedling van de url van de site en de bron van de foto's zoals die hier staat genoemd. Ik heb niet meer foto's dan op mijn site staan.
Gertjan Stamer5 jul 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Dinsdag 6 Juli 2010 gaat perrontunnel met nieuwe trap in stationshal weer open...trappartij in eilandperron onveranderd.De hal was net opgeknapt,oogt begin Juli als een bouwput en heeft er een enorm gat bijgekregen....de liften laten nog even op zich wachten! Buiten is het een enorme bouwput-de nabijgelegen rotonde wordt ondertunneld vanaf het westen met een bocht naar Straelen,om vanuit het station de stad in te kunnen heeft men een stalen brug neergezet...vanaf die brug zien we het station dat bij de klokketoren en de fietsenstalling een uitbreiding tegemoet gaat-hellingbaan bij klokketoren gesloopt alsmede oude entree fietsenstalling gesloopt.Bouwput die het station en de omgeving zeer rommelig maken...niet echt aantrekkelijk om eens even op station Venlo te zijn!
S.25 mrt 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Wat ik ontzettend zonde vind is dat NS totaal geen rekening houdt met het ontwerp en de bedoelingen van de architect Van der Gaast. Als je de oudere foto's bekijkt van de hal, zie je een schitterend ruimtelijk effect, en veel licht door het glasgebruikt. De winkeltjes zie ze er bij in hebben gepropt en het verstopte loket maken het niet langer een visitekaartje, het hele effect van het onwerp is verloren gegaan.
Antwoord webmaster:
ja dat deden ze wel vaker. kijk naar rotterdam centraal of groningen voor de restauratie. functionaliteit is wat telt, verder niets. gelukkig komen ze er wel een beetje van terug.
Gertjan Stamer21 feb 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Wekelijkse spoorkaart van ProRail sinds medio December 2009 te bewonderen op meeste stations- geeft nu WEL de spoorlijn naar Viersen(en verder)aan-dus per medio Februari 2010 is er dus een flinke miskleun rechtgezet...op die kaart dan;het spoorboekje zal wel niet worden herdrukt! (Wekelijkse spoorkaart ipv welbekende A5 folders van weleer,die zijn nu collector's items!)
Ruurd Benthem17 feb 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Vanmiddag heb ik vanaf de voetbrug foto's gemaakt van de wisselstraat tussen de sporen 1,2 en 3. Dit was dé kans, om deze te fotograferen van bovenaf. Ik heb dit gedaan, om in schaal 1:87 een deel van het emplacement na te bouwen.
Gertjan Stamer1 feb 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Tussen chemische wc en loketruimte is in Januari 2010 een nieuwe entree gemaakt. men heeft ruimte van het loket meteen gehalveerd en het is er wel erg krap. De oude perrontunnel is afgezet en wordt omgebouwd tot een liftschacht met trappenhuis ernaast. Na dat werk gaat de tijdelijke entree naar het perron weer dicht en wordt loketruimte weer teruggebracht in vml staat. Dat zal me wat worden met Carnaval, krappe bedoening bij deze deuren. De veel te hoge voetbrug heeft al heel wat commentaar gekregen (waarom niet overdekt, waarom geen liften).
Gertjan Stamer27 dec 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
Met de nieuwe dienstregelling van zondag 13 December 2009 zijn er interessante spoorwijzigingen doorgevoerd:Trein uit/naar Duitsland niet meer op spoor 3 maar nu op spoor 1,echter onder tijdelijke voetbrug en dus flink ver van de hal...spoor 4 nu geheel voor dieseltreinen naar Roermond,spoor 3 voor dieseltreinen naar Nijmegen+1 x per uur aankomst Itercity uit Den Haag('n half uur later eindigt de IC uit Den Haag op spoor 1)Spoor 1 dus voor die Duitse trein(1x per uur,om 00:05)en 2 maal per uur een Intercitytrein naar Den Haag die wel pal voor de hal staat opgesteld. Perrontunnel gaat half Januari 2010 t/m medio Juli 2010 dicht ivm aanpassen/inbouwen liften(eilandperron+hal)en dan gaat dus die veel te hoge stalen voetbrug open.Westzijde stationsgebouw volop bouwen ondergrondse bouw fietskelder en wordt verbonden met de oudere fietskelder,het plantsoen aan deze zijde station is dus niet meer.Als tijdelijke zaak is al enige maanden een lelijke loods neergezet ten oosten van het station,Rijwielshop van tijdelijke aard dus.
maaslijn11 dec 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
in aanvulling op de vorige reactie: het is van de zotte, dat Venlo niet is te vinden op highspeed. Als ik naar bijv. Keulen of duesseldorf wil dan word ik via arnhem gestuurd en dan betaal ik de hoofdprijs. Als je dan BELT dan blijkt t 'opeens' ook via Venlo te kunnen, en WEL TIG EURO'S GOEDKOPER!!! Maar dat staat nergens op highspeed.... Dus de argeloze reiziger wordt gewoon belazerd door highspeed (niet dat t zo heel 'high speed' gaat, maar who cares..... het is tientallen euros goedkoper via venlo!)
Antwoord webmaster:
inderdaad. hispeed staat ook helemaal niet voor high speed maar betekent gewoon ns internationaal. belachelijk.
Arjan Krabbenbos22 nov 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
Gisteren een nieuw NS-Spoorboekje gehaald op het station van Harderwijk. Even er in geneust toen ik op weg was naar de jaarlijkse Digi-dag van railhobbyisten van Spoorgroep Luxemburg. Deze club is geheel Hollands maar behartigt het spoorse leven in het Groothertogdom. Maar nu wijd ik te veel uit, maar waar het wel omdraait is: Venlo staat met geen enkele tabel in het Highspeed gedeelte! Met andere woorden: De internationale trein Venlo-Hamm/Koln is in geen velden of wegen te bekennen!!!LEKKER HANDIG ALS JE NAAR Mönchengladbach, Wuppertal of in de spits rechtstreeks naar de Keulse Dom wilt ( of terug!!!)
Antwoord webmaster:
die verbinding is ook niet echt highspeed te noemen natuurlijk ;-) maar wel dom inderdaad.
Gertjan Stamer17 okt 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
Nieuwe hoge stalen voetbrug zonder liften en open traptreden is gemonteerd aan oostzijde van het stationsgebouw,nog net voor bedrijfsfietsenstalling en bereikt het grootse eilandperron met trappartij westwaarts,brug is helaas niet overdekt-mooi weer brug dus.Hopelijk worden open traptreden dicht gemaakt,brug is wel erg hoog !(6 a 7 mtr?)Zal me een schitterend uitzicht geven richting Duitsland,de stad,het emplacement,richting tegelen enz.Het zal me niks verbazen als deze brug ook met de Floriade wordt gebruikt tbv extra veel treinreizigers in 2012-de nieuwe perrontunnel/perronliften kunnen deze drukte nooit allen aan....hopelijk extra toeristen voor deze internationale tuin/landschapsexpositie.
Gertjan Stamer15 okt 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
Zojuist gelezen....medio Oktober nieuwe luchtbrug over de sporen 1,2,3 om het eilandperron te bereiken cq spoor 1/de hal.Toch maar eens gaan kijken....
Gertjan Stamer18 apr 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
Nadat voorjaar/zomer 2008 de hal is vernieuwd zoals nieuwe vloer,nieuwe plek boekhandel en idem bloemenhandel en sloop restaurant en omgebouwd tot Kiosk en later in zomer erbij patat/automatiek is het vanaf Maart 2009 de beurt aan de fietskelder om westwaarts uit te breiden en tevens start bouw 2 perronliften(eindelijk!). Medio April is van liftbouw nog geen spoor te zien,wel te zien is uitbreiding Rijwielshop. Wordt vervolgd !

Uw reactie:

naam: *
e-mail: *
los deze som op **
Toon mijn mailadres niet op de site
Uw opmerking of vraag: *

* verplicht veld
** omdat er blijkbaar nogal veel spam op dit formulier wordt ingevuld (die ik dan handmatig moet verwijderen) moet je deze eenvoudige som oplossen om te tonen dat je geen spam robot bent.
N.B. Voor diegenen onder jullie die niet zo'n ster in rekenen zijn: het antwoord is dus 2.


Kaartje (Google maps)
9292ov.nl (info over station)
Vertrekstaat 1868 (8)
Vertrekstaat 1891 (24)
Vertrekstaat 1911 (26)
Vertrekstaat 1929 (27)
Vertrekstaat 1940 (16)
Vertrekstaat 1957 (49)
Vertrekstaat 1971 (97)
Personeel op dit station

Nieuws

De kaartjesautomaat is al maanden kapot, er is niemand die hem maakt (12 aug 2008)
Ondernemers binnenstad tegen station Grubbenvorst (15 jul 2008)
Weinig gevolgen dienstregeling NS (2 sep 2006)
Voorburg en Zoetermeer verliezen (15 aug 2006)
Groen Links wil meer stoptreinen rond Helmond (11 jul 2006)

Ouder nieuws over Venlo

Literatuur

De Nederlandse Stations in oude ansichten. Deel I H.G. Hesselink (pag. 137)

Stationnementen : Oude en Nieuwe Spoorwegstations in Hedendaagse Beelden. Victor M. Lansink (pag. 128)

Spoorwegarchitectuur in Nederland 1841-1938 H. Romers (pag. 61)

Stationsarchitectuur in Nederland 1938/1998 C. Douma (pag. 30, 87-88)

Stations in de omgeving

Blerick (1,4 km)
Tegelen (4,1 km)
Grubbenvorst (7 km)
Belfeld (7,6 km)
Heyerhoeven (7,7 km)
Lottum (9,2 km)
Reuver (11,1 km)
Horst- Sevenum (11,4 km)
Meerlo- Tienraij (15 km)
America (15,8 km)

Heeft u zelf foto's die in deze verzameling zouden passen, mail deze dan naar Wichor Bramer. Het gaat daarbij om foto's van het station of van stationsgebouwen. Foto's van treinen waarop geen stations te zien zijn neem ik niet op op mijn site.


U kunt naar deze pagina linken als http://www.stationsweb.nl/venlo