Bas | 20 mrt 2018 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Zoals de plannen rond de invoering van Programma Hoogfrequent Spoor nu liggen, zal dit station per 2022 zijn Intercity status gaan verliezen en zullen er enkel nog 3 stoptreinen per uur naar Ede-Wageningen (eindpunt) en 3 stoptreinen naar Utrecht (door richting Breukelen) gaan rijden. Dit zou op termijn weleens de doodsteek voor het station kunnen betekenen, want het station gaat dan zijn huidige regionale functie verliezen en voor bijvoorbeeld Veenendaal zou het een logische keuze zijn om zich meer te gaan richten op de stations Centrum en West. Busvervoer is nu nog gericht op station Veenendaal-De Klomp, maar dit zou geen logische keuze meer zijn na het doorvoeren van de beoogde wijzigingen. |
Jan Schrijver | 29 sep 2017 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Bij de spoorwegovergang op de Nieuwe weg bij station Veenendaal de Klomp stond een spoorwachtershuisje. Hier heeft als laatste bewoner een oom van mij gewoond di machinist is geweest bij NS. Is er ergens nog info over dit huisje zoals foto,s bouwjaar en wanneer het is afgebroken.
Met vriendelijk groet,
Jan Schrijver |
Hans Glijmans | 1 mrt 2013 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Hallo ,
Ik heb gelezen dat dit station de IC status gaat verliezen zodra PHS wordt ingevoerd.
Per wanneer zou dit dan moeten gaan gebeuren?
Gaat PHS uberhaupt nog door met de kostenbesparingen die reeds zijn gepresenteerd? |
Antwoord webmaster: |
wat is phs? nog nooit van gehoord, programma hoog frequent spoor bedoel je zie ik op google. etmet? ik heb geen idee. |
Adriaan | 28 okt 2012 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
In het jaarboek "Spoor" 2012 las ik dat het stationsgebouw van Veenendaal-De Klomp in februari 2011 is gesloopt. Klopt dat? |
Antwoord webmaster: |
niet het hele gebouw is gesloopt, maar een klein deel ervan. |
Gertjan Stamer | 23 sep 2012 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Voorjaar zomer 2012 overdekte kluizen en fietsklemmen gebouwd tussen stationsgebouw met Kiosk en tunneltje waar het verkeer doorrijdt. Lange tijd was dit plantsoen maar werd steeds vaker zwerfplek voor fietsen...nu dus opgelost door kluizen en klemmen...aan zuidzijde is men aan het werk voor meer fietsenstallingen(najaar 2012). |
rick | 13 aug 2012 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
moest denken aan schiedam-rotterdam west terwijl het in't centrum van schiedam ligt |
Antwoord webmaster: |
ja, dat heette alleen rotterdam west omdat de internationale treinen niet in rotterdam stopten, maar dat reizigers voor rotterdam wisten waar ze uit moesten stappen. |
Hans | 17 aug 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Volgens mij staat er een bord op het terrein waarin het beleid wordt uitgelegd door de gemeente Ede |
Antwoord webmaster: |
meestal is dat inderdaad wel het geval. dank voor de hulp. |
fietser | 20 jun 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Wie kan mij vertellen wie het fiets(wrakken)beleid op veenendaal-de klomp onderhoud?
doet de gemeente dit of word dit uitbesteed? |
Antwoord webmaster: |
ik niet maar misschien een bezoeker. |
Roos Eier - Baatsen | 12 apr 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Is het mogelijk om met een zware fiets uit het station te komen.
Zo nodig met een lift.
Bij voorbaat dank voor het antwoord |
Antwoord webmaster: |
er zijn geen liften nodig, alle perrons zitten op de begane grond. dus zijn er hellingen die ook geschikt voor rolstoelen e.d. |
Bart | 19 jan 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Antwoord op vraag van Henk en aan de webmaster ; ja de parkeerplaatsen zijn goed verlicht. Zowel station als parkeerplaatsen worden sinds een half jaar beveiligd met camera's. Voor zover ik weet zijn er momenteel 275 parkeerplaatsen. De verkeersintensiteit en en romdom het station is de afgelopen 2 jaar enorm toegenoem hetgeen regelmatig resulteert in volle parkeerterreinen. Dit heeft ertoe geleid dat er tezamen met het realiseren van de nieuwe rondweg De Klomp 100 extra parkeerplaatsen worden gerealiseerd. Deze komen overigens aan de zuidkant van het station. Tevens wordt het aantal fietsenstallingen uitgebreid. Het aantal reizigers enigszins inschattend voldoet een stoptrein hier allang niet meer. Ik ben dan ook zeer benieuwd wat de visie van NS de komende jaren is vwb dit station. |
Antwoord webmaster: |
ik denk dat het henk het antwoord al eerder nodig had gehad en dat het dus een beetje mosterd na de maaltijd is maar toch bedankt. stoptreinen rijden hier ook allang niet meer toch? dat klopt dan toch mooi. |
AndreKlomp | 4 jan 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Ha natuurlijk stom van mij om in discussie te gaan met de sitebeheerder :-) zulk een detail kennis kan ik niet tegen op, chapeau. Heb ik weer een heleboel geleerd.
Overigens zal de afstand tot de woningen in Veenendaal over niet al te lange tijd toenemen als de bestaande verbinding met Veenendaal ter hoogte van de A12 wordt afgesloten als de aansluiting met de A12 een feit wordt.
Toch een kleine toevoeging over Nijmegen-Lent. Dit station is er pas gekomen NADAT Nijmegen de "waalsprong" gemaakt had en Lent als wijk heeft geannexeerd. Dus het is wel Nijmegen en je voorspelling is al uitgekomen. |
Antwoord webmaster: |
dank voor de complimenten, ik vond het zelf ook leuk om te doen. bij de opening heette het station nog nijmegen-lent met streepje, terecht want het zijn twee afzonderlijke plaatsen. tegenwoordig is het streepje verdwenen. alsof lent een wijk van nijmegen is, dat is het nog niet. |
A Klomp | 3 jan 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Deze discussie hoeft wat mij betreft niet via de site maar toch wil ik even wat rechtzetten.
In de naam Veenendaal - de Klomp staat Veenendaal voorop. Dit is in principe onjuist: Bij mijn weten is er nergens anders in NL een station waar de eerste naam NIET die van plaats of dorp is van waar die staat. Helemaal mee eens dat de meeste inwoners niet uit de Klomp komen maar een aanzienlijk aantal reizigers komt ook uit Ederveen, Renswoude en zelfs het buurtschap de Batterijen. Zelfs ken ik mensen die uit Rhenen of Elst de auto naar Veenendaal de Klomp nemen om richting Arnhem met de trein verder gaan. We gaan toch al die plaatsen niet opnemen in de naam?
Verder ben ik het oneens met je dat als je in Ede moet zijn, De Klomp geen redelijk alternatief zou zijn. Dat is het wel voor de nieuwere industrieterreinen Schuttersveld 1 en 2 (b.v. de nieuwe veiling hallen Plantion) en Kievietsmeent en zelfs de nieuwe wijk Kernhem 1 terwijl Kernhem 2 (aan de A30) binnenkort ook nog gebouwd gaat worden. Er is zelfs een paar jaar geleden een aparte buslijn (lijn 84) vanuit de Klomp via genoemde industrie terreinen naar Het Ziekenhuis De Gelderse Vallei geïntroduceerd. Dat doe je niet als er niemand naar Ede hoeft vanuit de Klomp.
Natuurlijk een belangrijk deel komt uit Veenendaal maar geldt niet voor alle stations in kleine plaatsen dat een belangrijk deel uit de omgeving komt?
|
Antwoord webmaster: |
Ik vind dat zo´n discussie juist via de site moet lopen, want dan kunnen meer mensen mee lezen en zich er in mengen. Ik leg dit niet alleen aan jou uit, maar ook aan anderen. Daarom plaats ik deze tekst ook online. Dat er een bus van De Klomp naar Ede gaat is niet relevant, van het station naar de bebouwde kom van Ede is 4 km, naar Veenendaal 1.
Dat soort stations is er wel degelijk.
- Groenlo- Lichtenvoorde, ligt in geen van beide plaatsen, maar in Lievelde. Te klein om het station een naam te geven, en eigenlijk ontstaan rond het station volgens mij.
- Station Venray ligt in Oostrum, ook zo´n klein gehucht.
- Nijmegen- Lent is qua naamgeving vergelijkbaar. Lent is een apart dorp, reizigers voor Nijmegen hebben er niet zoveel aan, maar het zal wel een keer een wijk van Nijmegen worden.
- Rilland- bath heeft zijn eigen dorp gecreeerd: stationsbuurt, de dorpjes in de naam liggen verderopm bath ligt erg ver weg en is echt heel klein.
Dit deed ik uit mijn hoofd. Ik ga even mijn database doorzoeken op stations met een ´-´ in de naam, dan hebben we een volledig overzicht.
-
Station Bovenkarspel- Grootebroek, als je bovenkarspel op google maps op zoekt vind je het niet meer. De bebouwing is samengegaan met grootebroek, maar het station ligt nog op het oude grondgebied van bovenkarspel.
- Breda- Prinsenbeek niet te vergeten. Breda is de grote plaats in de buurt, Prinsenbeek ligt er het dichtstebij, voor Breda moet je natuurlijk op station Breda zelf zijn, maar er ligt ook een wijk in de buurt van dit station. Ik had dit ook tot voor kort niet goed voor ogen, ik dacht altijd dat Prinsenbeek een wijk van Breda was, en dat het station daarom Breda Prinsenbeek heette.
- Station Driebergen- Zeist ligt in geen van deze plaatsen, maar in de kleine kern Beerschoten.
- Geleen- Lutterade. Ik noem ze nu maar gewoon op.
- Station Gilze- Rijen, ligt in Rijen.
- Hardinxveld- Giessendam is een beetje een vreemde plaats dus hoe het daar zit weet ik niet.
- Hemmen ligt verder van het station Hemmen- Dodewaard dan Dodewaard en is veel kleiner, dat is een vreemd geval!
- Horst- Sevenum ligt in Hegelsom.
- De kern Houthem zie ik niet op google maps, st. Gerlach wel.
- Klimmen- Ransdaal ligt in Ransdaal.
- Koudum- Molkwerum.
- Kruiningen- Yerseke ligt in geen van beide dorpen.
- Recent geopend: Mook-Molenhoek
- en Voorst- Empe, beide in de laatstgenoemde plaats.
- Naarden- Bussum ligt toch echt in Bussum.
- Vlissingen- Souburg ligt in Oost-Souburg.
Vroeger kwam het wel veel vaker voor Den Ham- Vroomshoop bijvoorbeeld, het station ligt in Vroomshoop, zo heet het nu ook. ´t Harde heette bij de opening Elburg- Epe (beide meer dan 5 kilometer van het station verwijderd). Of Vries- Zuidlaren in Tynaarlo.
Je ziet, het is een vrij lange lijst geworden... ik wist zelf ook niet dat het er zo veel waren die nu nog in gebruik zijn, dat het in het verleden veel voorkwam wist ik wel. Interessant onderwerp! Maar wel zonde van mijn tijd, dis had ik beter kunnen besteden. Discussie hiermee gesloten?
|
AndreKlomp | 29 dec 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Nog even over de naam van het station: Ergens anders maakt de webmaster de opmerking dat de naam van het station bijna automatisch de naam van de plaats draagt waar het in staat (Driebergen-Zeist). Station Veenendaal-De Klomp staat echter overduidelijk in de bebouwde kom van De Klomp (gemeente Ede). Realistisch is wel om te vermelden dat het meerendeel van de in/uitstappers afkomstig is van Veenendaal(Noord/Oost). Eigenlijk had met de (her)opening van de stations Veenendaal Centrum en Veenendaal-West dit een andere naam moeten krijgen. |
Antwoord webmaster: |
ik heb dat niet gezegd, zo zie ik het niet staan tenminste. ´het station krijgt de naam van de plaats waar de meeste reizigers naar toe moeten´ is logischer. in de klomp wonen erg weinig mensen. veel reizigers komen uit veenendaal en komen met de bus of de auto naar dit station om verder te reizen. veenendaal de klomp is daarom helemaal niet zo gek, ter onderscheid van de andere stations van veenendaal. toen veenendaal centrum en veenendaal west werden aangelegd werd het voor inwoners van veenendaal niet opeens niet meer interessant om met dit station te reizen, alleen voor veel reizigers naar utrecht waren die nieuwe stations handig. als je naar arnhem wilt moet je daar echt niet op stappen, want dan kun je onreizen via driebergen- zeist. je zegt zelf dat inderdaad veel reizigers uit veenendaal komen, dan is het toch niet gek om in de naam van dit station de plaats veenendaal te noemen. waar het mij om ging is dat het belachelijk is om in die stationsnaam de plaats Ede op te nemen, want niemand die in Ede moet zijn heeft er iets aan om in De Klomp uit te stappen. Dat het gemeente Ede is doet er helemaal niet toe. |
Henk | 23 nov 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Zijn de parkeerplaatsen bij dit station beveiligd,
o.a. door nachtverlichting en camera's |
Antwoord webmaster: |
geen idee. |
Björn Lammers | 28 okt 2009 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
De bediening van Klp was vóór 2007 nog veel onoverzichtelijker. Toen reed er in de spits een stoptrein tussen Utrecht en Arnhem; buiten de spits stopte de sneltrein eens in het uur op dit station. Overigens rijdt de genoemde intercity niet naar Eindhoven, maar slechts tot Nijmegen. Afgelopen weekend waren er wel werkzaamheden waardoor deze trein toen zo reed, maar dat is geen normale praktijk. Ook rijdt deze regelmatig met minder dan 12 bakken, ik heb alle mogelijke combinaties van 4 tot 12 bakken inmiddels wel gezien in deze serie. |
Antwoord webmaster: |
ja er werd geadverteerd dat er op Klp 4 keer per uur een trein zou komen. dat klopt ook inderdaad, alleen twee keer naar utrecht en twee keer naar arnhem, dus niet echt zoals je dat zou verwachten. |
Bernd | 24 okt 2009 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Er zijn 2 opmerkelijke dingen aan de treinen die het station aandoet:
1. Er komt, als enige plek aan de Rhijnspoorweg, geen stoptrein langs het station. De stoptrein vanuit Utrecht splits namelijk tussen Maarn en Veenendaal af en de stoptrein uit Arnhem gaat maar tot Ede-Wageningen.
2. De enige Intercity die er stopt, (Den Helder-)Alkmaar - Nijmegen (-Eindhoven), is (ik heb het nog nooit anders gezien) altijd een VIRM van 12 bakken (2x6). |
Antwoord webmaster: |
beide punten houden natuurlijk verband met elkaar. als er geen stoptrein rijdt moet de intercity wel stoppen. |
Björn Lammers | 23 okt 2008 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
De voorgenomen naamswijziging houdt de gemoederen bezig. In hoeverre de artikelen voor de site interessant zijn laat ik aan de webmaster over :-)
|
Antwoord webmaster: |
Ik heb ze beide overgenomen op mijn site. ik vind alles interessant ;-) |
Björn Lammers | 22 okt 2008 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Een reactie uit Veenendaal. Hierbij staan andere data voor de verschillende namen dan in de eerdere reactie op deze pagina, te weten:
1856 Veenendaal
1886 Veenendaal-De Klomp (bij opening Veenendaal aan Amersfoort-Nijmegen)
1918 De Klomp
1947 Veenendaal-De Klomp
Artikel De Gelderlander |
Antwoord webmaster: |
De gegevens die ik heb zijn afkomstig uit spoorboekjes, en wijken net iets af hiervan. 1886 is inderdaad wel heel logisch, anders waren er twee stations Veenendaal. Ik had nog niet alle naamsveranderingen boven aan de pagina weergegeven, nu wel. |
Björn Lammers | 21 okt 2008 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Ede begint wat megalomaan te worden: ze willen Veenendaal-De Klomp hernoemen tot Ede-De Klomp. Artikel in De Gelderlander |
Antwoord webmaster: |
wat een idioten. Hartstikke logisch toch om een station dat vlakbij Veenendaal ligt Ede te noemen omdat de gemeentegrens een beetje raar is getrokken. Kun je het bovendien bij iedere gemeentelijke herindeling met naamswijziging weer gaan hernoemen. |
Roy | 10 jan 2007 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Hallo,
Ik wil even reageren op uw reactie op mijn bericht van 12 december 2006 bij station Veenendaal de klomp.
Ik ben dagelijks op dat station te vinden. U zegt dat de treinen al 2x per uur reden. Dit is niet juist. Dat was alleen in de spits het geval. Buiten de spits was het 1x per uur. Dus het is zeker al een vooruitgang. 4x per uur zou zeker beter zijn. |
Roy | 12 dec 2006 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
11 December 2006 is er een Kiosk geopend.
De parkeerplaats is vergroot en bied nu plek voor 200 auto's.
De nieuwe dienstregeling van de NS heeft er voor gezorgd dat er nu 2x per uur word gestopt door een Intercity in beide richtingen(Arnhem/Utrecht). |
Antwoord webmaster: |
Ja maar dat is dus niet echt een vooruitgang, want er waren al twee verbindingen per uur. De krantenberichten reppen steeds van 4 intercities per uur! |
C.van Voskuilen. | 11 mrt 2006 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Er lag bij dit station een zij spoor om goederen wagons te lossen als wij daar kolen aan het lossen waren herinner ik nog hoe de treinen vlak langs dit spoor stoven vooral als ik boven op het trapje van een zelf losser ze aan zag komen ging ik gauw naar beneden vooral de blauwe 1100 locs vond ik groots dit los spoor is allang weg. |
Jaap-Joost | 23 dec 2004 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Station Veenendaal de Klomp ligt ongeveer 2 kilometer ten noorden van Veenendaal in het buurtschap de Klomp. Op het station stopt in de spits 2x per uur een stoptrein naar Utrecht en Arnhem. Buiten de spits stopt er in beide richtingen 1x per uur een sneltrein. Het loket is gesloten en de reiziger heeft nu de keus uit twee kaartautomaten. In november 2004 zijn beide perrons verlengd zodat er nu treinen met een lengte van 12 bakken kunnen stoppen. |
Halbertsma | 30 jun 2004 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Geopend als Veenendaal - Omstreeks 1890: Veenendaal-de Klomp - 3 Juni 1918: De Klomp - 8 october 1950: (wederom) Veenendaal-de Klomp |