station uit 1904 aan de voormalige NOLS lijn Stadskanaal- Zuidbroek Oorspronkelijk groot NOLS gebouw, opgetrokken in vreemde donkerbruine afwijkende baksteen ,naar rechts uitgebreid met een lange lage uitbouw met een plat dak, waar normaal een schuin dak zit, en naar links wat minder. Nog in gebruik als goederenstation. had een spoordok voor de overslag van goederen op schepen.
stationsgebouw van de NOLS, groot type nog aanwezig inclusief de ‘onnolse’ perronoverkapping tegen het station aan. afgezien van de goederensporen is het station enkelsporig Even ten zuiden van het dorp zijn nog drie bruggen te zien die berekend zijn op dubbelspoor, terwijl alleen aan de westkant er nog een spoor ligt.
MargrietdeGoede-vanWoerden | 19 nov 2015 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Geboren in 1946, zat ik altijd in hele "grote " klassen op de lagere school. In 1954 / 1955 zat er een combinatieklas
3e en 4e op het station op school in verband met ruimtegebrek. De onderwijzeres was Mevrouw
Ter Borg - Bruininga. |
R.ter Beek. | 20 jul 2012 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Een fraai station uit de tijd van de NOLS .Nog geheel compleet zowel aan de perronzijde als straatzijde.Juli 2012 nog bezocht en gefotografeerd.Sinds mei met de trein uit Groningen bereikbaar.Busstation nu ook klaar.Vroeger was dit een hal van de fa.Jonker.Prachtig opgeknapt en nu funktioneel.En een bezoek aan Veendam echt de moeite waard,zeker ook door het Veenkoloniaal Museum. |
Antwoord webmaster: |
de opmerking heeft natuurlijk niet speciaal iets met de afbeelding te maken als wel met het station, daarom heb ik het verplaatst |
Jorien | 27 mrt 2012 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Als aanvulling op jouw antwoord op de vraag van Jessica van 24-08-2011. NS is eigenaar van de kaartautomaten en bepaald of en hoeveel automaten er op een station komen te staan. Vanwege de kosten staan er op kleinere stations minder of zelfs geen automaten. |
Antwoord webmaster: |
jmmer dat je dan niet gebruik maakt van de link 'geen een antwoord op deze vraag of reactie', dan was het meteen bij jessica terecht gekomen. |
R.ter Beek | 13 jan 2012 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Twee keer in 2011,waarvan de eerste keer in mei,vlak na de opening van het stationnetje,lees halte,bracht ik een bezoek aan Veendam,ik was er nog nooit geweest.Van de voorkant en achterkant van het oude station foto s gemaakt en bij nader bestuderen zie ik dat mijn foto precies is als die van afb.16.Een fraai station met alles er op en er aan,deels ook als museum.Er zullen wel niet veel toeristen naar Veendam komen,een voormalige Veenkolonie.Maar volgens mij is het oude station toch het visitekaartje van Veendam.Voor het station een groen pleintje ,beslist niet rommelig.Links en rechts van de stationsstraat oude en nieuwe woningen in z.g.dertiger jarenstijl,links nog een voormalig schoolgebouw ook uit een vroegere periode .IN het centrum het prachtige Veenkoloniale museum,het fraaie stadhuis met een groot plein ervoor en langs de vaart linksaf richting Wildervank oude draaibruggetjes over de oude vaart(of veenkanaal) met typische huizen uit deze streek,sommige uit het begin van de 20 eeuw.Beslist de moeite waard om er een foto van te nemen.Weleen modern winkelcentrum voor een ev.natje en een droogje.De bewoners willen best wel een praatje maken en zeggen ook dat het ookplezierig wonen is in Veendam.En s zomers met de STAR naar Stadskanaal,waar wel het nieuwe station heel fraai is en het kanaal ook de moeite waard is met zijn bruggen,maar het centrum van Stadskanaal haalt het niet bij dat van Veendam.En als straks ook het nieuwe busstation klaar is,de oude loods van fa.Jonker,dan is de entree van Veendam helemaal een plaatje.Tip voor de toerist:met de fiets van Veendam naar Wildervank,maar fototoestel meenemen! |
Heimen Stoffels | 3 nov 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Zeker weten? Want het oude station heeft meer dan 1 perron en Arriva kan prima 1 perron gebruiken, het is immers alleen maar een eindpunt. De andere 2 perrons zouden dan gewoon van de STAR kunnen zijn, dus zo'n probleem lijkt het me niet. |
Antwoord webmaster: |
moet de star zijn dienst dan inkorten tot stadskanaal, of moeten ze maar tussen de gewone treinen door rijden? het meest logische lijkt mij de perifere ligging van het station in stadskanaal. dat ligt helemaal niet in het centrum van het dorp, daarom was station stadsknaal oost ook drukker dan het hoofdstation, dat lag veel centraler. |
Jessica | 24 aug 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Ik reis regelmatig met de trein vanuit Veendam naar Groningen (en weer terug). Nou vraag ik me af waarom er geen kaartautomaat staat. Voor reizigers die niet zo vaak met de trein reizen en een kaartje willen kopen, is dit niet praktisch. Zij moeten eerst weer terug naar de ANWB. Komt er nog een automaat?
Vriendelijke groet |
Antwoord webmaster: |
geen idee, ik ben er nog nooit geweest (sinds het open is dan) en ik ga daar niet over. prorail wel (denk ik). |
henk v os | 28 jun 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
van zuidbroek naar veendam heb u het spoortje nog niet roodgemaakt op u spoorkaart |
Antwoord webmaster: |
nu wel, bedankt voor de tip. gebeurt niet zoveel dat er iets op de spoorkaart moet veranderen. volgend jaar nog een hanzelijn intekenen. |
Gertjan Stamer | 13 jun 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Veendam...een zijspoor met perron en Arriva kaartautomaat(geen NS kaartautomaat!),kopspoor eindigt bij overpad naar Jonkerloods die volop wordt aangepast voor bussen(die staan er nu een eind verder te wachten in de buitenlucht)Fietsenstallingen overkapt en met klemmen en kluizen en dan een stukje plantsoen en dan pas oude stationsgebouw.Omgeving aan oostzijde erg rommelig en typisch industrieel..westzijde is prettig lommerrijk te noemen.Halfuursdienst Arriva ma/za,op zon-en feestdagen 1x per uur.Opvallend aan de rit Zuidbroek-Veendam vv zijn de zeer vele zijsporen voor industrie. |
henk v os | 10 jun 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
hetstation is heropend |
Antwoord webmaster: |
inderdaad, ik heb het veranderd |
Jan van Velthoven | 14 mei 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Op donderdag 12 mei ben ik per trein vanuit Den Bosch naar Veendam gereisd. Het ziet er daar in Veendam best gelikt uit maar ik vraag me wel af waarom het eindpunt niet het oude station van Veendam (Vdm) geworden is? Nu ik dan toch in Veendam was heb ik de situatie digitaal vastgelegd. Hoe staat het met de haalbaarheid, feasibility zegt men tegenwoordig, van de lijn Veendam-Stadskanaal? Wichor, de gemaakte foto's zend ik je natuurlijk toe! |
Antwoord webmaster: |
niet zo goed bereikbaar met de auto en de bus. en het stationsgebouw kunnen ze toch niet gebruiken (zouden ze ook niet gaan doen). bovendien zal de star het daar niet mee eens zijn geweest, dan zijn zij hun halte bij veendam kwijt. |
R. Troost | 2 mei 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Je zag alleen een paar heren die uit de 1e trein stapte. Verder een stukje perron. |
Antwoord webmaster: |
ah prima, die hoef ik hier inderdaad niet te hebben. dank je wel. |
Richard TTroost | 1 mei 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Ik kreeg net een twit met foto van Arriva met de 1e trein naar Veendam |
Antwoord webmaster: |
en die foto staat waar? zo hebben we er niet zoveel aan natuurlijk. |
Roald van Elswijk, Appingedam | 1 mei 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Vandaag is de hernieuwde treinverbinding Groningen-Veendam feestelijk in gebruik genomen, zie: http://www.rtvnoord.nl/nieuws/nieuws.asp?pid=100329
De directeur van Arriva, de spoorexploitant, spreekt in het interview over het "ultieme doel", het doortrekken van de lijn via Stadskanaal naar Emmen. Als oud-inwoner van Emmen kan ik dit alleen maar toejuichen: nu moet je nog omreizen via Zwolle. Ik vraag me alleen af of deze plannen financieel gezien haalbaar zijn.
|
Antwoord webmaster: |
dat hoef je je niet af te vragen hoor, dat zijn ze zeker niet! je hoeft niet om te reizen via zwolle (ja als je per se met de trein wilt) er rijden bussen, dat is vast genoeg. |
Roald van Elswijk, Appingedam | 21 apr 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
In Noord Vandaag (TV Noord) van donderdagavond 21 april was een item te zien over het nieuwe station van Veendam. Dit is terug te zien op: http://www.rtvnoord.nl/nieuws/nieuws.asp?pid=100094
De eerste trein Groningen-Veendam, de eerste sinds in bijna 60 jaar, vertrekt op 1 mei om 19:04 uur. |
Antwoord webmaster: |
is niet de eerste trein groningen veendam hoor in die 60 jaar, maar wel de eerste in reguliere dienst :-) |
P.P. ten Hoor | 18 feb 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Prorail: eerste trein Veendam-Groningen rond Koninginnedag
DVHN | Gepubliceerd op 18 februari 2011, 07:00
Laatst bijgewerkt op 18 februari 2011, 10:36
Groningen -
Niet alle eindjes zitten al aan elkaar op het spoor tussen Zuidbroek en het station in Veendam. Toch is Prorail is ervan overtuigd dat de eerste personentrein van Veendam naar Groningen op Koninginnedag of 1 mei rijdt.
"Het dreigt nog te lukken ook", grapt projectleider Ceesjan Petersen van Prorail. De beheerder van 's lands spoorwegen, nogal eens bekritiseerd vanwege vermeende traagheid, heeft dan anderhalf jaar over de klus gedaan. Ondanks tegenslagen een halfjaar korter dan de standaard periode voor het aanleggen van 7 kilometer spoor.
Op uitnodiging van Prorail bezochten burgemeester Meijerman van Veendam en gedeputeerde Marc Jager gisteren de werkzaamheden aan het spoor tussen Zuidbroek en Veendam, samen met ambtenaren en journalisten. Vanaf 1 mei moet er weer een personentrein rijden.
Meer details over de aanleg van de spoorlijn in Daglad van het Noorden van vrijdag 18 februari. Editie Oost-groningen |
Antwoord webmaster: |
dank je, ik heb het bericht opgenomen. |
Wim Mensinga | 7 dec 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Gisteren was er een info avond over de nieuwe halte Veendam . Het wordt vergelijkbaar met de halte Harlinger haven . Het perron wordt 180 meter lang . Er komt een fietsenstalling voor 250 fietsen en er komen een aantal fietskluizen . Er komt een looppad naar de Jonkerloods toe . De jonkerloods heeft een historische waarde vandaar dat dit gebouw wordt hergebruikt. Er komen aan de west en oost kant van het spoor parkeer mogelijkheden . Er wordt rekening gehouden met de STAR zo dat die ook nog van het station gebruik kan maken .
Wim. |
Antwoord webmaster: |
waarvoor wordt dan de jonkerloods gebruikt? waarom moeten mensen daar naar toe lopen? of komt daar toch nog iets van een busstation? |
arjan krabbenbos | 14 nov 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
1 mei 2011 gaat Veendam definitief weer regeuliere treinen ontvangen van/naar Zuidbroek en Groningen. In hetr zomerseizoen een prima overstap op/van de STAR-treinen van en naar Stadskanaal en Musselkanaal. |
kor feringa | 8 nov 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Het traject Zuidbroek-Veendam wordt per 1 mei 2011 opnieuw in gebruik genomen voor regulier personenvervoer. Het maakt deel uit van de nieuwe verbinding Groningen-Veendam. |
Antwoord webmaster: |
ok ik heb de datum opgenomen op de site. |
Wim Mensinga | 30 sep 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Zo als het er nu uit ziet wordt de oude Jonkerloods tegenover het oude NOLS station omgetoverd tot een bustation . De opstapplaats voor de trein komt aan de noordwest kant van het oude station . Hier wordt een nieuw spoor voor aangelegd .Er is daar ook voldoede ruimte om te parkeren
Wim |
Antwoord webmaster: |
even denken, noordwestkant dat is aan de andere kant dan waar het oude stationsgebouw staat toch? het is niet meer zo dat de trein in de oude loods gaat stoppen zoals er eerst plannen waren. |
Wim Mensinga | 26 sep 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Inmiddels is het startsein gegeven voor de nieuwbouw . Ze zijn nu bezig om delen van het traject te verdubbelen in Veendam en Muntendam . Er staat ook een groot bord van Prorail bij het oude station. |
Antwoord webmaster: |
waar komt de nieuwbouw, of is het alleen maar een perron wat er nieuw wordt gebouwd? |
Stephanie | 28 mei 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Even een vraagje.
Is het ook toegestaan om modelfotografie "netjes en gekleed" te doen bij het oude stationsgebouw in Veendam? |
Antwoord webmaster: |
ik weet wel dat de ns regels heeft voor het fotograferen op stations en als het commercieel is dat er dan eerst toestemming moet worden gevraagd, maar dit is geen ns station natuurlijk. de STAR is eigenaar, ik zou het hen vragen, zie www.stadskanaalrail.nl |
Wim Mensinga | 12 jan 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Het station van Veendam was zo je al aangeeft niet het enige NOLS station met een plat dak. Het station van Meeden had aan de zuidkant een uitbouw met een plat dak aan de noordkant zat een magazijntje vergelijkbaar met het station van Rolde |
Antwoord webmaster: |
Ik heb je opmerking bij het station geplaatst in plaats van bij de afbeelding. |
Ysis van Spokendam | 15 jul 2009 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
veendam
De monumentale Jonkerloods in Veendam krijgt een nieuw leven als treinstation. Voor één tot anderhalf miljoen euro wordt de loods het komend jaar het kloppend hart van het openbaarvervoersknooppunt.
De Jonkerloods werd in het verleden gebruikt voor de overslag van goederen. In de ruimte bevinden zich twee sporen, van elkaar gescheiden door een laad- en losplatform. In het plan van AAS architecten blijft het spoor aan de westzijde, aan de kant van het centrum van Veendam, bestaan. Daar komt de trein aan.
Aan de oostkant van de loods, waar nu nog de Spoorweg loopt, staat een parkeergarage gepland. Er wordt nog gestudeerd op de mogelijkheid om een fietsenstalling onder de loods aan te leggen. Samen met het nieuwe busstation worden alle vervoersbewegingen (trein, bus, auto, fiets en voetgangers) rond de Jonkerloods samengebracht.
|
Arjan Krabbenbos | 4 jun 2009 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Station Veendam wordt waarschijnlijk in de komende dienstregeling heropend (2009/2010).Dan komen de Arriva Spurts van de dienst van /naar Groningen hier halt houden. In de toeristenperiode kan zodoende comfortabel overgestapt worden op/van de STAR-Stomers van/naar Stadskanaal-Musselkanaal v.v. Volgens mij wordt dit dan de verlengde stoptrein die thans nog eindigt/begint in Zuidbroek aan de lijn Groningen-Nieuweschans-Leer Ostfriesland in Duitsland.
Een verschil met de Spurts is dat er in deze GTW"s geen WC bevindt wat in tegenstelling tot de Velios GTW"S van Veolia wel het geval is. Maar voor beiden telt: Een prettig comfortabel snel optrekkend materieelsoort wat straks vanaf december 2009 ook in dienst komt tussen Venlo via Wuppertal naar en van Hamm Westfalen. Alleen komen er hier dan Flirt-treinstellen die dan de oude trek/duw Silberlingen gaan aflossen. Maar ook dit wordt een treintype van dezelfde fabrikant uit Bussnang in Zwitserland. Voor liefhebbers van oude treinen betekent dit: Opschieten voordat dit historie wordt!!! |
Antwoord webmaster: |
ja de trein die nu in zuidbroek eindigt wordt dan doorgetrokken naar veendam. |
Herman Roelfs | 10 mrt 2007 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Het is de bedoeling het station eind 2008 te heropenen en een verbinding van Veendam via Zuidbroek naar Groningen te laten rijden.
Arriva is voorstander, uiteraard de gemeente Veendam ook. Het gebied rond het station gaat op de schop, zodat er weer een boulevard richting het centrum ontstaat. De gemeente Stadskanaal wil ook aansluiting. |