Geavanceerd
spoorkaart
spoorlijnen
tijdlijn
typen stations
reisplanner
nieuws
bronnen
links
literatuur
FAQ
contact
gastenboek
inloggen
overig
© disclaimer
station Ter Apel - foto's en omschrijving op stationsweb

station Ter Apel

Telegrafische verkorting: Apl
lijnkmjaar
Stadskanaal- ter Apel Rijksgrens161924 - 1935
Geopend op 2 mei 1924
Gesloten op 15 mei 1935

treinstation buiten gebruik
Provincie: groningen

stationsgebouw (1922-1990)De eigenlijke stationsgevel is symmetrisch maar de vleugels zijn asymmetrisch. Het station kent deels platte daken.
goederenloods (1923-1950)
dienstwoning (1923)

adres: 

Stationsplein
Ter Apel
kaartje van de omgeving

Welk cijfer geef je dit station?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
19 bezoekers hebben dit station gemiddeld een 6,5 gegeven.

Deel uw herinneringen aan of stel een vraag over station Apel

34 afbeeldingen

33 afbeeldingen van dit station hebben reeds een waardering gekregen.
Sorteer de afbeeldingen op waardering
De laatst toegevoegde afbeeldingen op 15 nov 2024 zijn omrand.

1920 (5)
1930 (2)
1940 (1)
1960 (5)
1970 (11)
1980 (5)
2000 (1)
2010 (3)

eindpunt van de op 2 mei 1924 geopende voormalige STAR lijn Stadskanaal- ter Apel Rijksgrens toen laatstgenoemde station na 1926 niet meer werd gebruikt vanwege het niet doortrekken van het spoor naar Duitsland. Had een spoordok voor het overladen van goedren op schepen. vanaf Zandberg spoor goed te volgen. oud rangeerterrein nog heel goed herkenbaar, over het kanaal staan nog de indrukwekkende bruggehoofden van de voormalige spoorbrug. spoortracee goed te volgen.

Blijf per mail op de hoogte van toevoegingen bij dit station

Reacties (11)

Plaats zelf een opmerking bij dit station, of stel een vraag
Ida geerligs22 jun 2023
Reageer op deze vraag/ opmerking
Het stationsgebouw is afgebroken vernam ik. Maar ik vernam vandaag ook van niemand minder dan mijn eigen dochter (architect) dat het de lijn stadskanaal Ter Apel weer hersteld wordt. En dat het bedrijf waar zij voor werkt daarbij betrokken is. Ik zelf heb tot mijn 18 e aan de vijverstraat gewoond en ik ben slechts twee keer voor een reunie terug geweest. En nu hoor ik via mijn dochter dat het station opgebouwd wordt. Hoe raar gaat het leven. Maar vooral ook historisch gezien is het treurig dat mooie gebouwen afgebroken werden in Nederland. Vooral veel treinstations. En dat men er na 40 jaar weer achter komt dat het toch jammer was en er nu een nieuw station kont. Ik heb haar meteen het verhaal van dit station in Ter Apel verteld. Met alle fotos erbij.
Antwoord webmaster:
dat er misschien een trein gaat rijden betekent niet dat dit gebouw opnieuw gebouwd wordt. op veel plaatsen waar de trein nog rijdt zijn de stationsgebouwen verdwenen. kijk bijvoorbeeld in friesland. bijna de enige originele stationsgebouwen die er nog staan liggen aan lijnen die verdwenen zijn. waar de trein nog rijdt staan bijna geen originele stations meer.
Ida geerligs22 jun 2023
Reageer op deze vraag/ opmerking
Van het oude station hebben we , toen een jongerensocieteit gemaakt. Rob Wiedijk heeft nog subsidie aangevraagd bij de gemeente. Echt leuke herinneringen. Wilma Groniger , Jeannet Burghgraeff en ik hadden een oppas centrale opgezet . Elke dag van 18:00 tot 19.00 uur kon men doorgeven of men een oppas nodig had. En dit verdiende geld werd besteed aan perron 15. Ook organiseerden we optredens van popgroepen . De winst werd besteed aan perron 15. Ik hoorde is dat er nu een nieuw station zal komen.
Douwe Goeree17 nov 2013
Reageer op deze vraag/ opmerking
Ben vaak in Perron 15 geweest, en volgens mij zat mijn broer Freek bij Willy in de klas.
hovenkamp13 sep 2013
Reageer op deze vraag/ opmerking
hallo fina het waren ook mijn opa/oma ik ben er geboren op matenweg 1 wil je er meer over weten neem dan kontact mij op groet hovenkamp
fina20 apr 2013
Reageer op deze vraag/ opmerking
Leuke site. Zoek nog steeds foto,s van matenweg 1 Ter apel daar stond het huisje van mijn opa en oma hovenkamp . Die moest wijken voor die snelweg [zij de gemeente testijds] zoals ik zie op een foto die ik nog heb .stond dat huisje helemaal niet in de weg voor die snelweg naar duitsland . hier baal ik van ,heeft er iemand nog eeen foto van die weg en als het ook van het huisje en mischien dat iemand die familie beter kan en nog verhalen heeft over hun . Ik was namelijk 10 jaar toen mijn opa overleed . ben nu 60 jaar ,U ziet het al ik heb hun ook nauwelijks gekent. Vriendelijk groet fina
Antwoord webmaster:
als dat gebouw niets met het spoor te maken had dan zul je het niet niet snel vinden, maar misschien dat iemand ander je er iets over kant vertellen.
Vincent Lanjouw14 nov 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Hi Wichor, Ik lees in de laatste reactie dat er nog een foto van de goederenloods bestaat. Kun je die toezenden of eventueel plaatsen? Vriendelijke groet, Vincent, PS deze reactie hoef je niet te plaatsen....
John Depenbrock14 sep 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Hallo, Wat prachtig om als oud Ter-Apeler door deze oude beelden te neuzen. Als je wat tips kan geven over een d.v.d. of boek hoor ik het graag. Ik heb zelf tot ong. 1970 in de Agostraat gewoond. Daarna door het hele land gewerkt in dienst van het Ministerie van Justitie. Dan vind ik Ter-Apel toch de mooiste plek van Nederland. Groet John Depenbrock.
Nienke20 mrt 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Hallo Willy, Omdat ik op zoek was naar eventuele fam.leden van mijn moeders vader; de heer Van de Vegt, kwam ik jou naam tegen met een respons op het oude stationsgebouw van Ter-Apel. Het is al lang geleden dat wij daar vertrokken zijn, maar ik kan mij nog goed herinneren dat ik ooit bij jullie gelogeerd heb in het mooie oude stationsgebouw, je vader had schaapjes naast het huis en ik ben toen der tijd met veel plezier bij jullie geweest, wij waren nog kinderen en ik ben eigenlijk ook blij verrast dat ik jou naam tegen kwam tijdens het googelen. Ik weet natuurlijk niet wanneer je deze reactie verstuurd hebt maar het is ook een grote verassing om te leze dat je ouders daar nog steeds wonen. Groet van Trienke Geerligs.
Antwoord webmaster:
dit bericht komt natuurlijk niet rechtstreeks bij Willy aan. Je kunt hem/haar mailen via de link op de naam, dan opent zich een e-mail naar het juiste adres. de reactie is (zoals op de site staat vermeld) hier geplaatst in 2004, dus of die mensen er nog steeds wonen weet ik niet.
Wim Mensinga25 sep 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Ik kan me het gebouw nog goed herinneren Het was een mooi degelijk gebouw . In het station was een podium in gebouwd . Vele nederpop bandjes hebben hier gespeelt oa Herman Brood de Livin Blues ,enz
Antwoord webmaster:
ja eeuwig zonde dat ze dit hebben afgebroken, die bejaardenflat die er nu staat is toch wat minder voor de eeuwigheid gebouwd.
A. Bruinsma29 okt 2006
Reageer op deze vraag/ opmerking
Het gebouw heeft meerdere functies gehad. Zo was in de jaren 60 er het consultatiebureau in gevestigd. In de 70er jaren waren er Perron 15 en ZEPTA soos in gevestigd. Perron 15 was een bekende jeugdhonk waar veel bands op traden. Helaas is door wanbeleid van de lokale bestuurders dit pand onder de slopershamer gekomen. Zeer spijtig want men spreekt hier over de befaamde "Amsterdamse school" architektuur.
Willy de Vegt13 nov 2004
Reageer op deze vraag/ opmerking
Dag Heer! Ik ben geboren in het oude spoorhuis! Naast ons huis stond destijds het oude stationsgebouw! Apel genaamd! Onlangs heeft mijn vader nog een oude schroef gevonden daterend uit 1958! Het jaar daarop ben ik geboren! Ik heb daar een bijzonder jeugd meegemaakt! Omringt met lokomotieven en wagons en hiedevelden. En,... uiteraard vaak gespeelt rondom en in het oude stationsgebouw! Onze buren woonden toen destijds in het oude stationsgebouw! Deze mensen heetten: de familie Baas en de familie van der Laan. Dagelijkse kwam ik bij hun over de vloer! Het oude staionsgebouw was een bijzonder gebouw qwa indeling! Indien je het gebouw betrad moest je eerst een trap omhoog en daarna nog een trapje! dan kwam je in het midden uit van het gebouw! En in het middengedeelte zag je allemaal deuren rondom! Ik geloof wel acht deuren of meer! Het was er heerlijk om te zijn! Grote kamers maar ook kleine kamers! En uiteraard had men aan de voorkant een gigantische dakterras in het midden! Waanzinnig! Op de dag dat het oude staionsgebouw ten grondde ging heb ik de hele nacht in het gebouw geweest om bewust afscheid te nemen van het gebouw! Ik heb de hele nacht geweend! Een vriend hebben ze van mij afgenomen! Tot zover mijn relaas! Ik heb nog een hele rits aan foto's van het oude stationsgebouw! En uiteraard mijn ouders wonen nu nog in het oude spoorhuis! Met vriendelijke groet, W.O. de Vegt!

Uw reactie:

naam: *
e-mail: *
los deze som op **
Toon mijn mailadres niet op de site
Uw opmerking of vraag: *

* verplicht veld
** omdat er blijkbaar nogal veel spam op dit formulier wordt ingevuld (die ik dan handmatig moet verwijderen) moet je deze eenvoudige som oplossen om te tonen dat je geen spam robot bent.
N.B. Voor diegenen onder jullie die niet zo'n ster in rekenen zijn: het antwoord is dus 2.


Vertrekstaat 1929 (8)

Literatuur

De Nederlandse Stations in oude ansichten. Deel I H.G. Hesselink (pag. 127)

Spoorwegstations in Nederland L. van Paddenburg; J.G.C. van de Meene (pag. 126)

Spoorwegarchitectuur in Nederland 1841-1938 H. Romers (pag. 301)

Stations in de omgeving

Ter Apelkanaal- Vetstukkenmond (2,5 km)
Ter Apel Rijksgrens (3,7 km)
Zandberg (5 km)
Musselkanaal- Valthermond (5,9 km)
Eerste Exloërmond (9,4 km)
Valthe (12 km)
Nieuw Buinen (12,1 km)
Weerdinge (12,4 km)
Exloo (13,1 km)
Stadskanaal Oost (14,1 km)

Heeft u zelf foto's die in deze verzameling zouden passen, mail deze dan naar Wichor Bramer. Het gaat daarbij om foto's van het station of van stationsgebouwen. Foto's van treinen waarop geen stations te zien zijn neem ik niet op op mijn site.


U kunt naar deze pagina linken als http://www.stationsweb.nl/terapel