Smit | 30 aug 2015 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
Vind je deze opmerking ongepast? |
wat voor openbaar vervoer was er in noord holland in 1900 tussen het westen en oosten
b.v. van bergen naar st Pancras of broek op lange dijk of warmenhuizen of koedijk e.d. |
Vincent | 1 mrt 2015 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Ik heb dit ergens gelezen, Ze zijn dit aan het onderzoeken...
( i. Onderzoek kansen voor nieuwe stations
Andere mogelijke nieuwe stations die kunnen worden
onderzocht zijn:
Heerhugowaard-Noord, Sint Pancras, en nog meerdere... ) |
Vincent | 4 sep 2014 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Station word waarschijnlijk heropend |
Antwoord webmaster: |
oh ja? wie zegt dat? lijkt mij onwaarschijnlijk |
Th. Tromp | 10 nov 2013 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Het was niet dat mensen de Duitsers gingen pesten door geen treinen meer te laten rijden (dat wekt de indruk van een spontane actie). Het was een officile spoorwegstaking ingaande 1 september 1944, afgekondigd door de regering in Londen. De Duitsers hebben dankzij hun eigen Eisenbahntruppe, geen last van gehad, wel de bevolking in het verstedelijkte West-Nederland. Aanvoer van voedsel en brandstof was daardoor niet meer mogelijk. |
Th. Tromp | 10 nov 2013 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
In juli/augustus 1943 en augustus 1944 was ik via de kerk in de zomervakantie uitbesteed aan een boerenfamilie in Noord-Scharwoude, om wat aan te sterken. Vanaf Amsterdam met de trein, uitstappen in Sint Pancras, en vandaar met de NACO-bus op houtgas en (in 1944 tot op de draad versleten banden) naar Noord-Scharwoude. |
Han Lefering | 28 feb 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
De door Sjoerd genoemde brug is de BOL-brug. Een gietijzeren hefbrug over het kanaal Omval(Alkmaar)-Kolhorn. Bij de brug stond vroeger een huisje voor de brugwachter. Voor opening moest de brwt toestemming vragen aan de treindienstleider te Heerhugowaard. Op het AR-toestel was hiervoor een grendel aanwezig. Later is de bediening overgegaan naar post T Hwd. Nu de VL-post in Alkmaar. De NS-afkorting is Bol. |
Sjoerd Eeftens | 27 feb 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Wachterswoning 36 stond bij km 37.1 ten noordoosten van de nog altijd aanwezige beweegbare brug bij km 37.122 tussen Heerhugowaard en St.-Pancras. Het was de brugwachterswoning. Hier was geen stopplaats. |
Antwoord webmaster: |
dank je, ik dacht wel dat jij hier opheldering over kon geven |
Joop Duinmeijer | 26 feb 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Station Sint-Pancras had het nummer 38. Nu heb ik een foto met het nummer 36. Welk station moet dat geweest zijn.Ik stuur ook nog een foto.
Mvrgr.Joop. |
Antwoord webmaster: |
dat hoeft geen station te zijn, het kan gewoon een wachterswoning zijn geweest zonder halte erbij. dat is wel waarschijnlijk. er zijn hier bezoekers die wel meer weten over welke wachterswoningen waar stonden. hopelijk reageert iemand op je oproep. N.B. Er heeft al iemand een reactie gegeven. |
jelle | 27 sep 2008 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
waarom is dit station 2keer
geopend en 2keer gesloten (jelle 8 jaar) |
Antwoord webmaster: |
vanwege de oorlog. (dat zie je ook aan de datum: 1940- 1944). In de oorlog was bezine niet makkelijk te krijgen, daardoor konden veel auto's en bussen niet meer rijden. treinen reden op steenkool, dus dat ging vaak nog wel. daarom hebben de spoorwegen in 1940 veel stations die eerder waren gesloten opnieuw geopend, zodat mensen toch nog konden reizen. Later in de oorlog gingen de mensen die bij het spoor werkten de duitsers pesten door geen treinen meer te laten rijden. toen is dit station weer gesloten. Na de oorlog was er weer bezine en konden de auto's weer rijden. |
Halbertsma | 2 jul 2004 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Sint Pancras gesloten met de spoorwegstaking in 1944; komt na de oorlog niet meer in de dienstregelingen voor. |