Ab Logtmeijer | 18 dec 2021 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Het oude station was een mooi karakteristiek stationsgebouw. In Meppel en Wolvega zijn de oude gebouwen bewaard gebleven. Elke trein stopte in Steenwijk, de reden hiervoor is bij mijn weten dat Steenwijk een kazerne had. Tevens was er bij Havelte een tweede kazerne. Lange tijd was er tussen Steenwijk en Wolvega een enkel spoor, in de oorlog is er een spoor verwijderd. De trein naar Leeuwarden moest dus wachten op de trein uit Leeuwarden. In de dienstregeling is dit/was dit nog altijd terug te vinden. De beide treinen kwamen altijd vlak na elkaar op het station aan. |
Peter Diender | 16 nov 2013 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Ja, broeren. |
willemdevijfde | 2 aug 2013 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Heb ooit in Steenwijk gewerkt. Daar hoorde ik van een lokale notabel, dat bij de verkoop van de grond voor het station de spoorwegen zich verplichtten om elke trein waarin mensen werden vervoerd te laten stoppen. Ik heb daar geen harde (schriftelijke) bewijzen van, maar het leek me wel een aardige voor deze site,
willem |
Antwoord webmaster: |
dat soort zaken hoor je vaker, ook bij kleinere stations, zoals nieuwersluis loenen. dat werd pas in 1953 afgekocht, en toen kon het gesloten worden. ook alle internationale treinen moesten daar stoppen. |
John Smith | 12 mei 2013 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Jammer is dat in 2013 de tussenwand op het perron verdwenen is. Men kan nergens meer beschutting zoeken in geval van slecht weer. Wie bedenkt zoiets?In mijn ogen is de bedenker van dit "fraaie plan" maar voor een ding geschikt: Achter de geraniums. |
Antwoord webmaster: |
het perron is nogal smal, vooral wanneer er aan twee kanten treinen staan, daarom hebben ze dat gedaan denk ik. |
Rene Rijff | 11 apr 2013 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Voor een videofilm over de gebouwen op oude suikerzakjes zoek ik de familie C.J.J. Diender. Ik vraag mij af: was de familie Diender die de restauratie van Den Haag HS exploiteerde (dat was S.C.Diender) gerelateerd? |
Antwoord webmaster: |
geen idee, waar kwam je diender hier tegen op de site? |
Mike | 24 aug 2012 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Hoeveel perrons heeft Steenwijk |
Antwoord webmaster: |
volgens mij maar twee aan een middenperron. |
Erik | 22 apr 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
De vroegere stationsrestauratie is in 2010 gesloten. Echter dit jaar is de nieuwe stationsrestauratie (Perron 3) geopend op de zelfde plek van de oude stationsrestauratie. Poly Plasticum is in verhuisd naar Zwolle Windesheim, waardoor dit gedeelte weer leeg staat. Helaas begint het stationsgebouw aardig te verpauperen, en wordt er nogal wat vernield. |
Gertjan Stamer | 14 mrt 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Stationsgebouw had ooit postkantoor(links van entree).Sluiting stationsrestaurant(koffieshop)per 28 November 1999.Voorplein wordt in 2000 opnieuw bestraat en kunstwerk wordt verzet naar het zuiden(stond eerst meer noordwaarts)en op 24 April sluit het postkantoor voorgoed-distributiecentrum/postbussen blijven aan spoorzijde gebouw.In voorjaar 2003 betrekt Poly Plasticum de ruimte vh postkantoor.Op 1 April 2004 sluit Treintaxihalte voorgoed.NS loket sluit ook voorgoed per 13 September 2003.Nieuwe fietsklemmen zonder overkapping in najaar 2005.Najaar 2006 wordt vml NS loket verbouwd tot showroom fietsen en inham voor loket verdwijnt dan voorgoed...het kan verkeren! |
Antwoord webmaster: |
steenwijk is toch wel een groot station en intercity stop, om het dan toch zsonder loket te moeten stellen. en dat al sinds 2003, dat wist ik niet. mijn collega woont er die weet het vast (ik werk in rotterdam en hij treint 3 keer per week op en neer uit steenwijk). |
awm van welzenis | 25 sep 2008 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
zonde dat het oude historische station niet meer bestaat !! |
kerwin | 18 jun 2008 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
het station heeft een loopbrug over beide sporen heen om naar nieuw aangelegd pakeerterrein te komen (P+R) |