Geavanceerd
spoorkaart
spoorlijnen
tijdlijn
typen stations
reisplanner
nieuws
bronnen
links
literatuur
FAQ
contact
gastenboek
inloggen
overig
© disclaimer
station Steenwijk - foto's en omschrijving op stationsweb

station Steenwijk

Telegrafische verkorting: Swk
lijnkmjaar
Arnhem- Leeuwarden114,5481868
Geopend op 15 jan 1868

treinstation in gebruik
Provincie: overijssel

stationsgebouw I (1865-1972)Type SS 3e klasse Heeft verwantschap met het type tweede klasse. Hoge middenrisaliet die vrijwel gelijk is aan het middendeel van een middenrisaliet van een tweede klasse station. Aan weerszijden hiervan een korte v...lees verder
architect: K.H. van Brederode
verbouwing 1889Dak gewijzigd en eindgevels omhoog gebracht.
verbouwing 1926Tochportaal in dezelfde stijl. Daken van vleugels krijgen lichtkappen en linker eindgebouw wordt verbreed richting straatzijde. Kleine uitbouw links van de middenrisaliet.
stationsgebouw II (1972)Combinatie van station en postkantoor. Bevat ook een restaurant. architect: C. Douma
traverse (2008)Een loopbrug over de sporen. architect: Tjerk H. van de Lune

adres: 

Stationsplein 4
8331GM Steenwijk
kaartje van de omgeving

Welk cijfer geef je dit station?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
22 bezoekers hebben dit station gemiddeld een 5,8 gegeven.

Deel uw herinneringen aan of stel een vraag over station Steenwijk

68 afbeeldingen

47 afbeeldingen van dit station hebben reeds een waardering gekregen.
Sorteer de afbeeldingen op waardering
De laatst toegevoegde afbeeldingen op 13 nov 2024 zijn omrand.

1880 (1)
1900 (1)
1910 (2)
1920 (2)
1930 (3)
1950 (4)
1970 (27)
1980 (1)
1990 (3)
2000 (7)
2010 (14)

Blijf per mail op de hoogte van toevoegingen bij dit station

Reacties (10)

Plaats zelf een opmerking bij dit station, of stel een vraag
Ab Logtmeijer18 dec 2021
Reageer op deze vraag/ opmerking
Het oude station was een mooi karakteristiek stationsgebouw. In Meppel en Wolvega zijn de oude gebouwen bewaard gebleven. Elke trein stopte in Steenwijk, de reden hiervoor is bij mijn weten dat Steenwijk een kazerne had. Tevens was er bij Havelte een tweede kazerne. Lange tijd was er tussen Steenwijk en Wolvega een enkel spoor, in de oorlog is er een spoor verwijderd. De trein naar Leeuwarden moest dus wachten op de trein uit Leeuwarden. In de dienstregeling is dit/was dit nog altijd terug te vinden. De beide treinen kwamen altijd vlak na elkaar op het station aan.
Peter Diender16 nov 2013
Reageer op deze vraag/ opmerking
Ja, broeren.
willemdevijfde2 aug 2013
Reageer op deze vraag/ opmerking
Heb ooit in Steenwijk gewerkt. Daar hoorde ik van een lokale notabel, dat bij de verkoop van de grond voor het station de spoorwegen zich verplichtten om elke trein waarin mensen werden vervoerd te laten stoppen. Ik heb daar geen harde (schriftelijke) bewijzen van, maar het leek me wel een aardige voor deze site, willem
Antwoord webmaster:
dat soort zaken hoor je vaker, ook bij kleinere stations, zoals nieuwersluis loenen. dat werd pas in 1953 afgekocht, en toen kon het gesloten worden. ook alle internationale treinen moesten daar stoppen.
John Smith12 mei 2013
Reageer op deze vraag/ opmerking
Jammer is dat in 2013 de tussenwand op het perron verdwenen is. Men kan nergens meer beschutting zoeken in geval van slecht weer. Wie bedenkt zoiets?In mijn ogen is de bedenker van dit "fraaie plan" maar voor een ding geschikt: Achter de geraniums.
Antwoord webmaster:
het perron is nogal smal, vooral wanneer er aan twee kanten treinen staan, daarom hebben ze dat gedaan denk ik.
Rene Rijff11 apr 2013
Reageer op deze vraag/ opmerking
Voor een videofilm over de gebouwen op oude suikerzakjes zoek ik de familie C.J.J. Diender. Ik vraag mij af: was de familie Diender die de restauratie van Den Haag HS exploiteerde (dat was S.C.Diender) gerelateerd?
Antwoord webmaster:
geen idee, waar kwam je diender hier tegen op de site?
Mike24 aug 2012
Reageer op deze vraag/ opmerking
Hoeveel perrons heeft Steenwijk
Antwoord webmaster:
volgens mij maar twee aan een middenperron.
Erik22 apr 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
De vroegere stationsrestauratie is in 2010 gesloten. Echter dit jaar is de nieuwe stationsrestauratie (Perron 3) geopend op de zelfde plek van de oude stationsrestauratie. Poly Plasticum is in verhuisd naar Zwolle Windesheim, waardoor dit gedeelte weer leeg staat. Helaas begint het stationsgebouw aardig te verpauperen, en wordt er nogal wat vernield.
Gertjan Stamer14 mrt 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Stationsgebouw had ooit postkantoor(links van entree).Sluiting stationsrestaurant(koffieshop)per 28 November 1999.Voorplein wordt in 2000 opnieuw bestraat en kunstwerk wordt verzet naar het zuiden(stond eerst meer noordwaarts)en op 24 April sluit het postkantoor voorgoed-distributiecentrum/postbussen blijven aan spoorzijde gebouw.In voorjaar 2003 betrekt Poly Plasticum de ruimte vh postkantoor.Op 1 April 2004 sluit Treintaxihalte voorgoed.NS loket sluit ook voorgoed per 13 September 2003.Nieuwe fietsklemmen zonder overkapping in najaar 2005.Najaar 2006 wordt vml NS loket verbouwd tot showroom fietsen en inham voor loket verdwijnt dan voorgoed...het kan verkeren!
Antwoord webmaster:
steenwijk is toch wel een groot station en intercity stop, om het dan toch zsonder loket te moeten stellen. en dat al sinds 2003, dat wist ik niet. mijn collega woont er die weet het vast (ik werk in rotterdam en hij treint 3 keer per week op en neer uit steenwijk).
awm van welzenis25 sep 2008
Reageer op deze vraag/ opmerking
zonde dat het oude historische station niet meer bestaat !!
kerwin18 jun 2008
Reageer op deze vraag/ opmerking
het station heeft een loopbrug over beide sporen heen om naar nieuw aangelegd pakeerterrein te komen (P+R)

Uw reactie:

naam: *
e-mail: *
los deze som op **
Toon mijn mailadres niet op de site
Uw opmerking of vraag: *

* verplicht veld
** omdat er blijkbaar nogal veel spam op dit formulier wordt ingevuld (die ik dan handmatig moet verwijderen) moet je deze eenvoudige som oplossen om te tonen dat je geen spam robot bent.
N.B. Voor diegenen onder jullie die niet zo'n ster in rekenen zijn: het antwoord is dus 2.


Kaartje (Google maps)
9292ov.nl (info over station)
Vertrekstaat 1868 (6)
Vertrekstaat 1891 (10)
Vertrekstaat 1911 (16)
Vertrekstaat 1929 (22)
Vertrekstaat 1940 (9)
Vertrekstaat 1957 (35)
Vertrekstaat 1971 (72)
Personeel op dit station

Nieuws

Trein te lang voor Zwolle : voor Amsterdam CS: overstappen (19 jan 2006)
Politiek wil garanties NS-station Steenwijk (15 sep 2004)
Sluiting NS-loket Steenwijk frustreert ambitie (23 aug 2004)
NS-station Steenwijk vormt poort naar gemeente (9 jun 2004)
Stationschef start ‘Steenwijk Spoort‘ (1 jun 2004)

Ouder nieuws over Steenwijk

Literatuur

Stationnementen : Oude en Nieuwe Spoorwegstations in Hedendaagse Beelden. Victor M. Lansink (pag. 158)

Spoorwegarchitectuur in Nederland 1841-1938 H. Romers (pag. 58, 176, 273)

Stationsarchitectuur in Nederland 1938/1998 C. Douma (pag. 117, 133, 138-139)

Stations in de omgeving

Willemsoord (5,3 km)
Nijeveen (7,4 km)
Peperga (7,9 km)
Meppel (12,2 km)
Wolvega (12,6 km)
Ruinerwold (13,5 km)
Koekange (16,4 km)
Staphorst (17,2 km)
Oudeschoot (19,4 km)
Echten (20,7 km)

Heeft u zelf foto's die in deze verzameling zouden passen, mail deze dan naar Wichor Bramer. Het gaat daarbij om foto's van het station of van stationsgebouwen. Foto's van treinen waarop geen stations te zien zijn neem ik niet op op mijn site.


U kunt naar deze pagina linken als http://www.stationsweb.nl/steenwijk