Geavanceerd
spoorkaart
spoorlijnen
tijdlijn
typen stations
reisplanner
nieuws
bronnen
links
literatuur
FAQ
contact
gastenboek
inloggen
overig
© disclaimer
halte Stadskanaal Pekelderweg - foto's en omschrijving op stationsweb

halte Stadskanaal Pekelderweg

Telegrafische verkorting: Skp
lijnkmjaar
Stadskanaal- Zuidbroek31910 - 1953
Geopend op 1 aug 1910
Gesloten op 17 mei 1953

treinstation buiten gebruik
Provincie: groningen

tot 1 apr 1916Boerveenschemond
stationsgebouw (1909-1971)Type NOLS haltegebouw Het station is vrijwel identiek aan Vilsteren; de planken beschieting van de geveltoppen ontbreekt. De NOLS had haar gebouwen in eerste instantie (de lijn Zwolle- Ommen) wat te luxe uitgevoerd...lees verder
architect: E. Cuypers
verbouwing 1915Na de aanleg van de tramlijn Winschoten - Pekela's - Standskanaal werd eindigde de tramlijn bij het station Boerveenschemond. Dit werd vervolgens uitgebreid met een grote uitbouw, in een andere stijl, en hernoemd tot Stadskanaal Pekelderweg.

Welk cijfer geef je dit station?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
5 bezoekers hebben dit station gemiddeld een 9,6 gegeven.

Deel uw herinneringen aan of stel een vraag over station Stadskanaal Pekelderweg

11 afbeeldingen

10 afbeeldingen van dit station hebben reeds een waardering gekregen.
Sorteer de afbeeldingen op waardering
De laatst toegevoegde afbeeldingen op 13 nov 2024 zijn omrand.

1910 (2)
1950 (3)
1960 (4)
1970 (1)

Toen de tram Winschoten- Pekela’s- Stadskanaal werd doorgetrokken over het kanaal naar dit station werd het hernoemd in Pekelderweg. Bij kilometer paal 3, is het perron nog goed te zien. Ook de oorspronkelijke toegangsweg ligt er nog.

Blijf per mail op de hoogte van toevoegingen bij dit station

Reacties (7)

Plaats zelf een opmerking bij dit station, of stel een vraag
coen thevissen27 aug 2024
Reageer op deze vraag/ opmerking
Spoorwegbeambten IJzeren Rijn - Station Vlodrop Wouter Ten Haaf 332 spoorwegen - Geboorte 14-09-1868 Hooge en Lage Zwaluwe - Overlijden 25-10-1942 Zuidlaren Wouter Ten Haaf komt op 14 september 1868 in de gemeente Hooge en Lage Zwaluwe als vierde kind van Pieter Adriaan Wouterzn Ten Haaf (27 -04-1829 Hooge en Lage Zwaluwe) en Dirkje Adriaansdr Dudok (31-10-1829 Hooge en Lage Zwaluwe) ter wereld. De ouders zijn op 4 mei 1855 in hun woonplaats gehuwd. Ze krijgen drie dochters en twee zonen. De dochters overlijden op jonge leeftijd. Wouter Ten Haaf is als arbeider werkzaam wanneer hij solliciteert bij de Maatschappij tot Exploitatie van Staatsspoorwegen kortweg Staatsspoorwegen (SS). Op 16 mei 1891 wordt zijn gezichtsvermogen gekeurd. Dit blijkt voldoende te zijn en zodoende kan hij al op 21 mei 1891 op station Lage Zwaluwe beginnen als hulparbeider. Al na anderhalve maand, op 1 juli 1891, in vaste dienst als arbeider. Op 1 oktober 1891 wordt hij overgeplaatst naar station Schalwijk waar hij begint als arbeider dienstdoend wisselwachter. Op 1 mei 1894 promoveert hij naar arbeider-telegrafist. In deze functie is hij vervolgens werkzaam in Schinnen (01-05-1896), Vlodrop (27-08-1899), Reuver (10-03-1901), Den Bosch (15-09-1901), Oosterbeek-Laag (18-01-1903) en Nijmegen (29-01-1905). De spoorlijn Assen-Stadskanaal-Wildervank- Delfzijl is eigendom van de Noordooster Locaal Spoorwegmaatschappij en deze heeft in de plaats Wildervank aan de Boerveenschemond een halte gebouwd/laten bouwen die op 1 augustus 1910 geopend wordt onder de naam halte Boerveenschemond. En hier begint Wouter op 1 augustus 1910 als haltechef. Officieel krijgt hij op 18 oktober 1915 een nieuwe standplaats en wel Stadskanaal-Pekelderweg. In praktijk verandert er niets want halte Boerveenschemond wordt voortaan genoemd Stadskanaal-Pekelderweg. Op 1 juni 1915 is het gezichtsvermogen van Wouter nog voldoende maar dit wordt snel minder en dient hij een bril te gaan dragen. En deze krijgt hij bij de keuring op 8 april 1920 verplicht voorgeschreven. Met bril is zijn gezichtsvermogen op 30 september 1921 nog steeds voldoende. Tot 1 mei 1932 blijft Wouter in dienst van de Staatsspoorwegen. Dan wordt hij, op eigen verzoek, eervol ontslagen. Vrij kort na zijn aanstelling bij SS huwt Wouter in zijn geboorte- en woonplaats met Pieternella Wilhelmina van Rijswijk (11-05-1870 Hooge en Lage Zwaluwe). Ze krijgen zeven zoons en vier dochters. Drie kinderen overlijden al voor hun eerste levensjaar. Op 4 september 1899 verhuist de familie Ten Haaf- van Rijswijk naar Vlodrop. Hier wordt op 7 maart 1900 Dirkje Neeltje geboren. Zij is vernoemd naar haar, op 19 januari 1895, overleden zus Dirkje Neeltje (26-12-1894 Schalkwijk) en overlijdt op 21 februari 1979 in de plaats Pretoria (Zuid-Afrika). Ook de jongste zoon Wouter Pieter Ten Haaf (17-05-1916 Wildervank) overlijdt in Pretoria en wel op 24 augustus 1999. Na Vlodrop wonen ze enige tijd in de Reuver en van hier verhuizen ze naar ?s Hertogenbosch en vervolgens naar Renkum waar ze tot 24 januari 1905 blijven wonen. Dan verhuizen ze naar de plaats Hees (gemeente Nijmegen). Hun vijfde kind Marinus Lambertus ten Haaf (02-03-1898 Schinnen) overlijdt hier op negenjarige leeftijd op 22 januari 1908 maar ook zoon Wouter Pieter Ten Haaf (10-01-1908 Hees) en wel op 31 juli 1907. Ofschoon Wouter al op 1 augustus 1910 overgeplaatst is van Nijmegen naar Boerveenschemond, verhuist de familie pas op 10 augustus 1910 naar Wildenvank. Niet bekend is waar de familie Ten Haaf- van Rijswijk gaan wonen na het ontslag van Wouter op 1 mei 1932. Wouter Ten Haaf overlijdt op 25 september 1942 in Zuidlaren. Zijn vrouw overlijdt in Warfhuizen (gemeente Leens) op 25 september 1953.
Marco Roepers16 mei 2013
Reageer op deze vraag/ opmerking
De formulering wat betreft de tramlijn van Oldambt-Pekela wekt de indruk dat die na de bouw van het station tot stand gekomen is. De tramlijn lag er echter al eerder, in 1885 is hij geopend. In 1910 is hij doorgetrokken met een brug over het Stadskanaal naar het station. Een afstand van enkele honderden meters.
Antwoord webmaster:
dank voor de veruidlijking. dat wist ik inderdaad niet.
teelko25 dec 2012
Reageer op deze vraag/ opmerking
ik ben de zoon van de famielie ottens ik heb er ook gewoond en met heel veel plezier en leuke dingen gedaan voor al dat de keet kwam van weg en werken dat was zoon schaft keet met een schuin dak de jongens van het spoor reeden met een lorie op het spoor ze paken hem dan op met twee stangen aan weers kanten en zetten hem op een lorie ik was heel veel bij de jongens als ze kwamen en vond het jamer dat ze weer weg waaren
Antwoord webmaster:
wat leuk, weer een oudbewoners van een station op mijn site. hebben jullie misschien nog oude foto's van dit station injullie familiealbums? dat zijn vaak unieke beelden die ik graag op mijn site zou plaatsen.
Harry13 aug 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Helemaal overheen gekeken. Zo vaak veranderen stations niet van naam, dat is onhandig en duur.
Antwoord webmaster:
vroeger wel hoor, toen waren ze nog niet zo bureaucratisch. kijk bijvoorbeeld eens naar de naamsgeschiedenis van 't harde. Vroeger waren de namen ook niet zo gestandaardiseerd, maar verschilde de schrijfwijze in spoorboekjes op de borden en op de kaartjes ook nogal eens.
Harry11 aug 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Op oude kaart van 1925 is dit station aangegeven als Boerveenschemond. Kan dat kloppen?
Antwoord webmaster:
nee het is al in 1916 aan andere naam gegeven. staat hier boven aan de pagina, zo goed ken je e site dus nog niet ;-)
grietje plat28 jul 2007
Reageer op deze vraag/ opmerking
ik zoek een oude foto van het station aan de pekelderweg. Ik heb er vlak bij gewoond
Antwoord webmaster:
nou ja, er staan er hier toch een aantal?
jmeijer.1427 aug 2006
Reageer op deze vraag/ opmerking
hier hebben wij jaren gewoond van 1963 tot de zomer van 1970 en wie zijn wij de fam ottens eerst hadden wij nog een wc buiten wat later onze zandbak was ook hadden wij een eigen speelkamers was eerder de wachtkamers later kregen we ook een douche het mooiste was als de goederen trein langs kwam legden we ons oortje op de rails we woonden naast de ijsbaan het mooiste vond ik het in de zomer kon je mooi op het perron in de zon zitten voor mijn moeder vondt het een werkbaar huis als ze voor klaar was kon ze achter weer beginnen en vreselijk koud hui maar waren nooit ziek jammer dat de voorkant niet op de foto staat vr groet fam ottens

Uw reactie:

naam: *
e-mail: *
los deze som op **
Toon mijn mailadres niet op de site
Uw opmerking of vraag: *

* verplicht veld
** omdat er blijkbaar nogal veel spam op dit formulier wordt ingevuld (die ik dan handmatig moet verwijderen) moet je deze eenvoudige som oplossen om te tonen dat je geen spam robot bent.
N.B. Voor diegenen onder jullie die niet zo'n ster in rekenen zijn: het antwoord is dus 2.


Vertrekstaat 1911 (28)
Vertrekstaat 1929 (27)
Vertrekstaat 1940 (12)
Personeel op dit station

Literatuur

Spoorwegarchitectuur in Nederland 1841-1938 H. Romers (pag. 286)

Stations in de omgeving

Tweede Dwarsdiep (2,1 km)
Stadskanaal Hoofdstation (3 km)
Stadskanaal Oost (4,6 km)
Nieuwediep (4,8 km)
Gasselternijveen (5,1 km)
Bareveld (5,5 km)
Nieuw Buinen (6,5 km)
Wildervank (7,8 km)
Gasselte (8,4 km)
Drouwen (8,9 km)

Heeft u zelf foto's die in deze verzameling zouden passen, mail deze dan naar Wichor Bramer. Het gaat daarbij om foto's van het station of van stationsgebouwen. Foto's van treinen waarop geen stations te zien zijn neem ik niet op op mijn site.


U kunt naar deze pagina linken als http://www.stationsweb.nl/stadskanaalpekelderweg