Marco | 23 jul 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Wichor, mijn opmerking hoort bij de halte Spekholzerheide. |
Antwoord webmaster: |
ja dat is hetzelfde als kerkrade west |
Marco | 19 jul 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Opvallend is dat de overweg ten oosten van de halte nog dezelfde breedte heeft als in de tijd van het goederenemplacement. Toen liepen er meerdere sporen over de overweg. Ik zal er een foto van sturen. |
Antwoord webmaster: |
oh leuk zo'n anachronisme, een hele brede overweg waar dan maar een spoortje loopt. |
kees rouw | 15 jan 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Wij zijn bezig met een boek over architect Van Ravesteyn en komen tegeneen ontwerp voor een rond waterreservoir in, Spekholzerheide nagenoeg dezelfde als in Simpelveld.
Is het iemand bekend of dat ook is gebouwd?
Kees Rouw keesrouw@tiscali.nl |
Antwoord webmaster: |
ik weet het niet, maar wellicht iemand van de bezoekers hier? |
Gertjan Stamer | 25 apr 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Op 15 Juni 1934 is deze dubbelsporiege lijn door NS geopend voor goederenvervoer,geen reizigersvervoer...dus gebouw ongebruikt.Ontwerp van architect Schelling.Opening voor reizigers op 15 Mei 1949,het noorderlijke spoor is al gesloopt op last van de Duitse bezetter.Gebouw heeft wel wat schade opgelopen aan die oorlog.Sluiting van kolenmijn doet NS ook het goederenvervoer maar sluiten;per 1 December 1969...en het wordt stil op het grootse emplacement...per 31 Mei 1970 wordt Spekholzerheide Kerkrade West genoemd,dit na een gemeentelijke herindeling.In 1976 worden vrijwel alle goederensporen door NS gesloopt.Sluiting voor reizigers per 29 Mei 1988.In 1992 start de ZLSM alhier met haar treinen...helaas is in 1996 stationsgebouw dan al gesloopt! Een droevig troosteloos perron blijft er over-misschien alsnog geopend als Avantis-lijn hier nabij gaat aftakken? |
Antwoord webmaster: |
ik blijf het zeggen, bezetter gelaste geen opbraken, maar de spoorwegen werd verzocht rails te leveren, ze hadden niet genoeg in voorraad om dat tekunnen, en daarom besloten de nederlandse spoorwegen diverse trajecten op te breken. |
Bert Senden | 21 okt 2008 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Station Spekholzerheide. Hier had de Willem Sophia aansluiting op de spoorlijn die van de Domaniale mijn af kwam. Met het bouwen van de Miljoenenlijn werd het kolenspoor vervangen en werd te spekholzerheide een groot emplacement aangelegd. De kolentreinen die anders doorgingen naar station Simpelveld werden nu in Spekholzerheide aan NS overgedragen. De meeste goederentreinen vertrokken richting Heerlen om verder door te rijden naar Susteren. Voorheen gingen deze via Simpelveld naar Maastricht of naar Duitsland. De rangeeractiviteiten in Simpelveld werden toen een heel stuk minder. Met het sluiten van de mijnen kwam begin jaren zeventig aan de rangeeractiviteiten in Spekholzerheide een einde. Het emplacement werd al vlug overgeleverd aan de natuur. Toen ook het personen vervoer werd gestaakt ging de toestand van het station zienderogen achteruit. Door toedoen van de gemeente Kerkrade werd het station in 1996 gesloopt. Op dit moment is het een troosteloze halte plaats voor de treinen van de ZLSM.Vermeldens waard is wel dat het voorsein van Spekholzerheide aan de zijde Simpelveld een sein was naar amerikaans voorbeeld. Dit sein was afkomstig van de eerste automatische blokbeveiliging in Nederland. Door de lange afstand van het station naar het sein werd gekozen voor elektrische bediening. Momenteel wordt het sein bewaard door de ZLSM in Simpelveld.
Groeten Bert Senden |
P. Meijer | 30 jan 2006 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
De door mij gemaakte opmerking van destijds is op de site zelf reeds gecorrigeerd; derhalve kan deze opmerking worden verwijderd. Bovendien is mijn emailadres gewijzigd; berichten naar het oude adres komen niet (meer) bij mij aan. |
Antwoord webmaster: |
oude opmerkingen laat ik altijd staan, dan kan ik zien waar ik de gegevens vandaan heb. |
P. Meijer | 10 jun 2004 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
De sluitingsdatum van dit station qua reizigersexploitatie (Kerkrade-West) lag in 1988. Dit is dus 1 jaar later dan op de site wordt vermeld! |