Geavanceerd
spoorkaart
spoorlijnen
tijdlijn
typen stations
reisplanner
nieuws
bronnen
links
literatuur
FAQ
contact
gastenboek
inloggen
overig
© disclaimer
station Sauwerd - foto's en omschrijving op stationsweb

station Sauwerd

Telegrafische verkorting: Swd
lijnkmjaar
Groningen- Delfzijl10,9231884
Sauwerd- Roodeschool01893
Geopend op 15 jun 1884

treinstation in gebruik
Provincie: groningen

stationsgebouw (1883-1975)Type Loppersum Parallelstaand middendeel met aan beide zijden een verschillend eindgebouw haaks op het spoor.
baanwachterswoning (1884)

adres: 

Stationsstraat
9771AD Sauwerd
kaartje van de omgeving

Welk cijfer geef je dit station?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
9 bezoekers hebben dit station gemiddeld een 6,7 gegeven.

Deel uw herinneringen aan of stel een vraag over station Sauwerd

50 afbeeldingen

37 afbeeldingen van dit station hebben reeds een waardering gekregen.
Sorteer de afbeeldingen op waardering
De laatst toegevoegde afbeeldingen op 13 nov 2024 zijn omrand.

1950 (1)
1960 (1)
1970 (26)
1990 (6)
2000 (2)
2010 (14)

station aan de lijnen Groningen- Roodeschool/ Delfzijl. In 1952 een uursdienst ingevoerd met DE stellen. Vanaf mei 1966 stopten alleen de treinen naar Roodeschool hier. Later alleen die in de richting van Delfzijl,

Blijf per mail op de hoogte van toevoegingen bij dit station

Reacties (13)

Plaats zelf een opmerking bij dit station, of stel een vraag
Rik Schaaf26 dec 2019
Reageer op deze vraag/ opmerking
Het stond me bij dat er naast het perron aan de zuidzijde (waar een tijd die telefoonmast heeft gestaan) vroeger nog een stukje zijspoor was. Heeft iemand hier nog foto's van of een andere manier om dit te bevestigen?
Ingrid Ambagtsheer29 apr 2017
Reageer op deze vraag/ opmerking
Ik weet nog dat ik er met mijn ouders en broer in 1962 de kerstdagen bij mijn familie in de stationswoning logeerde. En later met mijn zusje in de zomer van1964.
Ernest v.d. Dool27 mrt 2013
Reageer op deze vraag/ opmerking
Ik heb hier gewoond van 1960 tot medio 1966, pa was de stationschef. Onze buren waren Fam. Bontheid (huis gesloopt) en Fam. Ellens, waar hun zoon Jan tot zijn dood gewoond heeft. Overburen waren Fam. Begrensd, op de boerderij.
Antwoord webmaster:
wat leuk, weer een oud bewoner op de site. die weten mijn site inmiddels aardig te vinden. hebben jullie misschien nog oude foto's in je familiealbum? dat zijnvaak bijzondere en unieke foto's die leuk voor mijn site zijn. misschien heb je ook meer gegevens over je vader dan kan ik ze in het personeelbestand opnemen.
Reina de Lange2 feb 2013
Reageer op deze vraag/ opmerking
Wat het verleggen van de overweg betreft: de locatie van de overweg in de Stationsstraat is naar het zuiden verplaatst en komen te liggen direct naast het overpad van de perrons. Deze overweg moest namelijk worden verlegd vanwege de plaatsing van een kruiswisselcomplex ter hoogte van de oorspronkelijke overweg (daarvoor lag net ten noorden van die overweg een eenvoudige wissel). Het is dus niet een kwestie van opschuiven van een wissel geweest, maar het aanleggen van een veel groter wisselsysteem dat deze ingrepen nodig maakte. Zelf ben ik opgegroeid in deze straat (ken een aantal eerdere reageerders dan ook uit diezelfde periode), ben naar die straat terugverhuisd en heb er tot nu toe altijd gewoond met direct zicht op het spoor. Van de werkzaamheden van de spoorverdubbeling heeft mijn jongste broer foto's gemaakt en gepubliceerd op zijn site www.dubbelspoor.net
Fred Koree19 mei 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Naar zo.n site ben ik al lang op zoek. Toevallig via een link hierop terechtgekomen. Mijn opa en oma (Bonthuis) hebben tot de afbraak in de wachtpost (12) gewoond, die ongeveer 300 meter noordelijker richting Groningen stond.Ben vaak met mijn opa op het station geweest.Ik heb prachtige herineringen aan die tijd. Ik heb laatst nog een aantal foto,s van de wachtpost ingescand. Verder heb ik nog een tweetal foto's vanaf het huis in de richting van het station genomen. Op de foto staat een rode engel. Het station is wel te zien, maar gezien de afstand klein. Ik heb zelfs nog (kinder)foto's van de laatste "reageerder" (Caroline van den Dool) Tot slot: weet u misschien waar ik ander foto's, bestektekeningen enz van de wachtpost zou kunnen vinden?
Antwoord webmaster:
tekeningen kun je zoeken bij Het Utrechts Archief. zij hebben de ns archieven overgenomen. zou je die foto's die je hebt ingescand naar dit adres kunnen sturen? wellicht zijn ze interessant voor de site. 300 meter noordelijker richting groningen zeg je? groningen is naar het zuiden gezien uit sauwerd.
caroline van den dool14 okt 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Wat ontzettend leuk deze site! Ik ben in 1965 op het station van Sauwerd geboren; mijn vader werkte er, en ons gezin woonde op het station.
Antwoord webmaster:
wat leuk, een oud bewoner. hebben jullie in jullie familiealbums nog foto's van het oude stationsgebouw? er zijn al veel oud bewoners geweest die foto's hebben ingescand en op die manier een belangrijke bijdrage hebben geleverd aan mijn site. die foto's zijn vaak uniek.
Gertjan Stamer7 mrt 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Het 2e zijperron is gebouwd in 1987 en dit ivm halfuursdiensten naar Delfzijl en dus kruisen de treinen hier.Per 28 Mei 2000 rijdt hier NoordNed.Vanaf 24 September 2001 tot medio November 2001 wordt overpad perrons verlegd noordwaarts en ook straat/overweg idem verlegd.Ook wordt de boog richting Delfzijl naar het noorden verlegd;dit allemaal vanwege spoorverdubbeling tussen Groningen Noord en Sauwerd.Wissels worden verplaatst noordwaarts.Vroeger stand de glazen abri paal naast het spoor,in December 2001 verplaatst naar dienstwoning en een kwart slag gedraaid. Op oude plek staan wat oude fietsklemmen....In November sloop van gebouw aan zuidzijde,het spoor was al in 2001 verwijderd.Nu alleen nog dienstwoning te zien en 2 eilandperrons(verlengd in 2001).
J H Hubers15 nov 2008
Reageer op deze vraag/ opmerking
Bij deze foto's komen mijn jeugd herineringen weer boven.Mijn vader was op dit station werkzaam als stationsmedewerker.Hij bediende de seinen en verkocht er de treinkaartjes.Als kind speelde ik vaak bij het station als mijn vader aan het werk was,super.Wegens automatisering zijn we in 1974 verhuisd naar Assen waar ik nu nog steeds woon.
Antwoord webmaster:
Wat leuk een reactie van een oud-bewoner te lezen. Er zijn er al vele geweest die iets aan deze site hebben toegevoegd. Als je nog foto's uit die periode hebt van het station, dan ben ik daarin zeer geïnteresseerd. Wellicht kun je in je familiealbums nog een en ander vinden?
anoniem30 jun 2008
Reageer op deze vraag/ opmerking
inderdaad, dat vond ik ook al. 160 km/h lukt ook bijna niet. Bovendien, als die geplande halte in Adorp er komt, dan moeten ze alweer remmen voordat ze op snelheid zijn.
Björn Lammers16 jun 2008
Reageer op deze vraag/ opmerking
Op die 10 km? Dat lijkt me wel heel zinloos. Laatste wat ik hoorde maakte de Flevolijn/Hanzelijn grote kans om proeftraject voor 160 km/h te worden. De GTW's die hier rijden hebben een maximumsnelheid van 140 km/h.
Antwoord webmaster:
inderdaad, leek mij ook, iemand met gezond verstand kan niet zoiets bedenken.
anoniem14 jun 2008
Reageer op deze vraag/ opmerking
De treinen naar Roodeschool stoppen op het moment niet meer. Jammer! Ik heb gehoord, dat Pro Rail tussen Groningen en Sauwerd 160 km/h wil gaan rijden!
Antwoord webmaster:
160? dat is wel vrij rigoreus! lijkt mij toch sterk, iemand anders?
René Verharen29 jan 2008
Reageer op deze vraag/ opmerking
Station Sauwerd heeft op dit moment naast de 2 perronsporen geen zijsporen meer.
Roel23 jan 2008
Reageer op deze vraag/ opmerking
Ik weet dat u site niet over treinen gaat maar station , maar naar mij weten stoppen alle treinen hier gewoon , dus niet alleen die naar delfzijl. Ik kon teminste gewoon uitstappen in de trein richting Roodeschool.
Antwoord webmaster:
je hebt gelijk, die informatie was wat verouderd. Het is nu weer up-to-date.

Uw reactie:

naam: *
e-mail: *
los deze som op **
Toon mijn mailadres niet op de site
Uw opmerking of vraag: *

* verplicht veld
** omdat er blijkbaar nogal veel spam op dit formulier wordt ingevuld (die ik dan handmatig moet verwijderen) moet je deze eenvoudige som oplossen om te tonen dat je geen spam robot bent.
N.B. Voor diegenen onder jullie die niet zo'n ster in rekenen zijn: het antwoord is dus 2.


Kaartje (Google maps)
9292ov.nl (info over station)
Vertrekstaat 1891 (13)
Vertrekstaat 1911 (33)
Vertrekstaat 1929 (51)
Vertrekstaat 1940 (26)
Vertrekstaat 1957 (77)
Vertrekstaat 1971 (48)
Personeel op dit station

Nieuws

Slechte omstandigheden voor het personeel op de juist geopende spoorlijn Groningen - Delfzijl (8 jul 1884)
De tijdelijke stationschef J. van t E, te Sauwert, (Gr.) die beschuldigd werd van een spoorwegongeluk, waarbij de conducteur Fraai het leven verloor, is door de rechtbank te Groningen vrijgesproken. (1 dec 1886)
de oorzaken van de in den laatsten tijd herhaaldelijk op den spoorweg Groningen—Delfzijl voorgekomen ongevallen (8 okt 1886)
Trein naar Roodeschool stopt niet meer in Sauwerd (31 mrt 2008)
Deze trein gaat niet verder? (5 mrt 2002)

Ouder nieuws over Sauwerd

Literatuur

Spoorwegarchitectuur in Nederland 1841-1938 H. Romers (pag. 98)

Stations in de omgeving

Adorp (1,9 km)
Wolddijk (2,5 km)
Bedum (3,9 km)
Winsum (4,4 km)
Groningen Noord (6,9 km)
Middelstum (7,5 km)
Kostverloren (7,6 km)
Baflo (7,8 km)
Groningen (9,1 km)
Den Horn (9,1 km)

Heeft u zelf foto's die in deze verzameling zouden passen, mail deze dan naar Wichor Bramer. Het gaat daarbij om foto's van het station of van stationsgebouwen. Foto's van treinen waarop geen stations te zien zijn neem ik niet op op mijn site.


U kunt naar deze pagina linken als http://www.stationsweb.nl/sauwerd