jermaines | 5 jun 2022 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
Vind je deze opmerking ongepast? |
Hier wel eens opgestapt ergens in 2006; wat een ellende was dat toen; leek wel alsof ik in een derde wereld land was beland... Godzijdank hebben ze nu iets weten te maken van dit ellendige lijntje, maar allemachtig wat was het "toen" een grote doffe bak ellende. Schamteloos! |
F.F.W. Beijerling | 23 jul 2020 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Hoeveel sporen lagen er onder de kap van station Rotterdam-Hofplein to 14 mei 1940? |
max | 9 aug 2014 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Ik vraag me af of er ooit nog iets
mogelijk is qua treinen op de stations hofplein
en bergweg.En ligt er eigenlijk nog wel
rail en bovenleiding? |
zappie | 23 mei 2013 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Heeft dit station als intercity station gediend? |
Antwoord webmaster: |
eh hoe zou dat moeten? daar rijden toch geen intercities? |
BeneluxBoy | 30 mei 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Eigenlijk is het staton opgeheven in 2010, niet in 2006. |
Antwoord webmaster: |
nee hoor, vanaf 2006 reden er geen treinen meer. dat er wel randstadrail reed is niet interessant voor mij, want dan zou ik nu ook halte blijdorp moeten opnemen op mijn site en dat wil ik niet. de lijn kent sinds 2006 geen treinvervoer meer, maar is een metro geworden, en metrostations neem ik niet op mijn site op. |
Nicolette | 18 jan 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Ik ben op zoek naar een foto c.q. afbeelding waarbij zowel de rijksweg A20 als het hofpleinviaduct dat hierover gaat te zien is.
Kan iemand mij daaraan helpen of waar ik deze evt. kan vinden?
|
Antwoord webmaster: |
op google maps staat het enige dat ik zelf kan vinden, misschien dat een bezoekers iets weet. |
Matthijs | 22 dec 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Klopt het dat Station Hofplein vroeger aan een "doorgaande" route lag, i.p.v. dat het een kopstation was?
Ik kwam namelijk een foto tegen van een oude Beneluxtrein die langs dit station reed.
Of was het zo dat het Station Hofplein naast het kop-perron nog een ander, separaat perron had voor doorgaande trajecten? |
Antwoord webmaster: |
hofplein is altijd kopstation geweest. er loopt nog steeds een andere spoorlijn onder langs, die naar dordrecht. daar is echter nooit een perron geweest. |
Arjan Krabbenbos | 16 sep 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Het gedeelte over het "M"-gebouw hoort niet bij station Hofplein .maar bij Den Haag Centraal. Dit bouwweerk is van de baan,vanwege de hoge kosten en de crisis van de laatste tijd waarin we leven.
Momenteel zijn ze de oude sporen bij de Sint Franciscusdriehoek richting Hofpleinviaduct aan het opbreken en staan de bovenleidingsportalen met de draad eraan nog overeind. Men spreekt over een mogelijk stadspark of over een nieuwe schaatsbaan of fietspad over het 102 jaar oude betonnen monument. Voor verdere info kan men het beste bij www.hofbogen.nl kijken die verder met de ontwikkelingen bezig zijn. |
Antwoord webmaster: |
wil je dan je berichten een beetje beter verdelen. als je op een plek over twee verschillende stations schrijft is dat nog verwarrenbd. |
Arjan Krabbenbos | 21 aug 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Sinds 17 augustus 2010 kan men ook rechtstreeks met de Randstadrail-metro van den haag cs via Leidschenveen-Pijnacker via de nieuwe boortunnel en station Blijdorp van/nr Rotterdam Centraal. Dit houdt tevens in dat vanaf deze datum definitief geen railverkeer is via het betonnen viadduct van/naar Rotterdam Hofplein. Dit bouwwerk wordt in de toekomst getransformeerd van spoortrace tot iets anders, waar de meningen nog over verdeeld zijn. Het M-gebouw wat gerealiseerd zal worden op het voorplein ( Koningin Julianaplein) komt er definitief NIET! Het zou de bedoeling zijn geweest om de bouw hiervan te starten per 1 juli 2010 , maar door geldkwesties en de huidige recessie is dit plan dus nu gesneuveld. Of er ooit wat anders gebouwd wordt blijft voorlopig nog in het ongewis, voorlopig wordt het weer terug verbouwd tot een stenen plein, zoals dat ook eerder het geval was.
|
Antwoord webmaster: |
dit verhaal slaat toch meer op station hofplein dan op den haag cs. ik heb het verplaatst |
Gertjan Stamer | 15 aug 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Zondag 15 Augustus 2010 is de laatse dag voor RET Metro's en het perron en noodkeet zal hier spoedig verdwijnen en zo ook trappartijen.Definitief gesloten dus,metro's gaan na Kleiweg nieuwe rout rijden en laten Hofpleinviaduct voor wat het is...een verlaten monument wat een andere toekomst tegemoet gaat.Kijk voor grote oude foto's eens van stationsgebouw aan buitenzijde betonviaduct aan oostzijde(straat heet Karshoek),sowieso is het de moeite waard om dit bijzondere betonviaduct naderr te bekijken...wordt dus NIET gesloopt!!! |
Gertjan Stamer | 5 jul 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Net even website van de Hofbogen bekeken nadat ik een rood getinte tribune zag staan bovenop de weggeroestte rails,ook grote schijnwerpers op de nog overgebleven perronkap....www.hofbogen.nl is het bekijken zeer waard-wat men nu doet ONDER het perron,schhonmaken/herinrichten...ben benieuwd wat er na 16 Augustus gaat gebeuren met rail,perron(s)en overkapping. |
Arjan Krabbenbos | 21 mei 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Op 16 augustus 2010 opent men de nieuwe Lightrailverbinding tussen Den Haag via Pijnacker naar Rotterdam Centraal en vv. Dit nieuwe deel van de metroverbinding Randstadrail gaat dan rijden door de pas geboorde tunnel van/naar Rotterdam Centraal via het diepstgelegen station (30 m) Blijdorp naar van Melanchtonweg waar aan/afgetakt wordt op de voormalige Hofpleinspoorlijn.
Dit betekent tevens het einde van het 102 jaar oude spoorwegviaduct en station Hofplein, wat thans eigenlijk meer een bouwval is. Er wordt weer een stukje spoorweggeschiedenis geschreven. Dus nog even kan men van het laatste Rotterdamse Luchtspoor genieten, dus wees er snel bij. 15 augustus 2010 komt steeds dichter bij...........
|
Gertjan Stamer | 26 feb 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
RandstadRailmetrostellen staan nu bij Grafisch Lyceum-gebouw op viaduct te wachten,perron is een betonplatenperron en aan de ene kant is nog de oude opgang tot eilandperron te beklimmen en aan overzijde weg is een nieuwe kleine trap gemaakt.Betonperron ligt deels over het 2 verroestte spoor,zo ook entree bij oude opgang(met die witte ,,hoed")Kilometereringbordjes van NS zijn vervangen door die van de RET.Eilandperron is ontdaan van alle attributen zoals prullenbakken,vertrekstaten,naamborden enz en afgezet met sterk hekwerk.Kijkend en mijmerend over die tijd van weleer zien we nog sterk overgroeid betonplatform,verroestte rails en op straatniveau zijn de bogen leeg gemaakt nabij de spoortunnel...ook nog te zien zijn de heipalen tussen wand spoortunnel en einde betonviaduct/einde Hofpleinlijn-erg opvallend en ooit was men van plan om hier toch weer iets te bouwen.Troosteloos eindpunt t/m December 2010?...of misschien eerder definitief dicht ivm indiensttreden van de lijn Kleiweg-CS. |
Arjan Krabbenbos | 2 mei 2009 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Het vroegere NS-station wat sinds september 2006 eind/beginpunt van de Erasmus-Randstadrail is, verdwijnd eind 2009. Dan wordt de boortunnel opengesteld bij Rotterdam Centraal en wordt dit station voor een jaar begin/eindpunt, omdat vanaf midden 2010 de Randstadrail door gaat rijden via de huidige metrobaan tot in het station Slinge in Rotterdam-Zuid. Het Hofpleinviaduct willen ze na verwijdering van sporen en bovenleiding omvormen tot park, woningbouwlocatie of fiets -en wandelpad. Maar wat het werkelijk zal worden is nu niet definitief. |
Roel | 12 jan 2008 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Jammer van het stationsgebouw, zonde dat het weg is. |
seinhuis | 8 jan 2008 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Deze station is niet gesloten. Op het zelfde plek waar eerst treinen stopte, stopt nu Randstadrail. Dit geld trouwens voor alle stations op de Hofpleinlijn en Zoetermeerstadslijn. |
Antwoord webmaster: |
ja dat klopt, maar mijn site gaat over spoorwegen en niet over trams. ik ga geen tramstations beschrijven, daarom staat dit station op gesloten. |
Marco | 8 jan 2008 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Citaat Wichor: "Ja dat klopt, maar mijn site gaat over spoorwegen en niet over trams. ik ga geen tramstations beschrijven, daarom staat dit station op gesloten."
Volledig mee eens. Het beschrijven van alle (voormalige) tramstations in Nederland zou Wichor nog een extra dagtaak opleveren. Zoiets lijkt me meer iets voor een tramspecialist. Laten we ons hier focussen op treinstations, stopplaatsen en haltes. Dat is al omvangrijk genoeg. En als iemand alle wachterswoningen langs de spoorlijnen wil gaan inventariseren: dappere queeste! Daar wil ik wel over meedenken.
Om dit alllemaal op één website te doen is simpelweg teveel werk. Hulde aan Wichor voor het werk dat hij tot nu toe op stationsweb verricht heeft! |