Arjan Krabbenbos | 6 feb 2018 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
De werken aan het perronspoor 1 voor de toekomstige Eurostar verbinding zijn in volle gang. Ondanks dat deze werken eind maart 2018 voltooid moeten zijn duurt het nog tot 2020 voordat men hier van gebruik kan maken.
Dus voorlopig nog overstappen in Brussel Zuid Midi als men van of naar Londen wilt reizen via de Kanaaltunnel. Jammer dat er weer een vertraging is voor deze nieuwe rechtstreekse verbinding. |
Arjan Krabbenbos | 30 jan 2018 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Vanaf deze week ,maandag 29 januari 2018 zijn de werken aan het perron 1 gestart. Dit heeft te maken met de naderende komst van de Eurostar verbinding tussen Amsterdam Centraal ,Brussel Zuid en Londen Sint Pancras en terug. Het huidige spoor langs dit perron wordt afgebroken, omdat dit perron verbreed moet worden. Daarom stopt de nieuwe E320-hogesnelheidstrein die over deze verbinding rijden gaat op het oude spoor 2.
Op het perron komt er en paspoortcontrole voor reizigers naar de Britse hoofdstad, voor passagiers naar Brussel is dit niet nodig.Daarom wordt het vernieuwde spoor 1 opgedeeld in een Zone A en B.
Het werk aan deze verbouwing duurt tot einde maart 2018.
De nieuwe e 320 treinstellen die op deze nieuwe internationale verbinding gaan rijden , zijn net als de Duitse ICE Hogesnelheidstreinen een product van Siemens. Deze Duitse fabrikant heeft ook de Nederlandse SLT Sprinters gebouwd en komt uit de Duitse stad Krefeld. |
Kees | 14 mrt 2014 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Ik zag een luchtfoto van het station (genomen vanuit het noordwesten), met in de spooroverkapping verschillende kleuren wit/grijs/blauw. De blauwe vlakken lijken willekeurige vormen te hebben. Zijn dat de zonnepanelen? Ik weet dat er voor de locatie van de zonnepanelen in het dak verschillende voorwaarden waren, maar de vlakken lijken geen logica te hebben. Weet iemand hoe de panelen liggen? |
Jen | 11 nov 2013 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Heeft elk perron een lift nu? |
Antwoord webmaster: |
ja volgens mij wel |
paul ponsen | 2 nov 2013 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Misschien een beetje late reactie maar ik ken deze website pas sinds kort. De plaquette voor onze gevallen collega's heeft inmiddels een vaste plek gekregen. Hij staat voor in de hal vlak voor de lift van de metro. Daar staat ie alweer sinds enige tijd en ik weet eerlijk gezegd niet of dat de vaste plek blijft. Indien gewenst kan ik het fotograferen en opstyren naar de site.
Groetjes Paul |
Antwoord webmaster: |
beter laat dan nooit. |
r de jong | 12 dec 2012 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
een vraagje:
waar is de plaqete voor inde oorlog gevallen spoorwegpersoneel gebleven ?
mijn opa ,popke de jong staat er op.
b.v.d.
ruud de jong |
Antwoord webmaster: |
ik weet het niet, misschien iemand anders hier. een andere opmerking: zo'n opmaak met allemaal spaties valt in zo'n formulier natuurlijk gewoon weg, dat heeft geen nut. |
Arjan krabbenbos | 12 aug 2012 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Volgens de laatste bronnen gaan per 10 september 2012 eindelijk de V250-stellen rijden op het traject Amsterdam C-Schiphol via HSL tot Rotterdam C vv. Dit zal een uurdienst zijn en vervangt de extra IC-trein seie 6000 die net als de IC Brussel niet op Leiden C stopt. Per 9 december 2012 gaan deze AnsaldoBreda treinstellen de IC Brussel aflossen, maar laten Breda nog links liggen. Wanneer Breda op het HSL-net zal worden aangesloten is helaas nog niet bekend. |
Antwoord webmaster: |
mijn site gaat niet over treinen, dus hmij interesseren dit soort berichten niet zo, maar misschien anderen. |
R. TRoost | 6 aug 2012 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
@Wichor Bramer ik snap er ook niks van. Moet Vrijdag weer even bij CS zijn ben benieuwd wat mij nu weer te wachten staat om te komen bij het Groothandelsgebouw. Neem alvast mijn kompas mee en polstok. |
Antwoord webmaster: |
De opmerking was iet naar jou gericht, maar wel per ongeluk aan jou gestuurd, omdat de verzender onwetend je naam had aangeklikt. |
Freek Blonk | 22 jul 2012 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Freek Blonk
Ongelofelijk dat een architect zon monsterachtig gebouw als het in aanbouw zijn NS Station van Rotterdam kan en mag uitvoeren. Overal stellingen huizen hoog een groot traliewerk van steigers/mobiele hijskranen om te schilderen en materialen aan te brengen. Mijn heer de architect Jan (Jan Benthem) nog nooit van assemblage gehoord? Een assemblage is een geheel dat bestaat uit een aantal verschillende onderdelen. Het woord, dat afgeleid is van het Franse assembler, dat 'verzamelen' of 'samenvoegen' betekent, beschrijft tevens de actie van het samenstellen. Waarom konden de onderdelen niet geschilderd worden en grotendeels in elkaar gezet worden tijdens de productie?
Uw meer dan geweldige collegas van de bouw van de Erasmusbrug de Spin, hadden vergeten dat een brug wind kan vangen nog afgezien dat er gemotoriseerd verkeer op een ordentelijke manier van gebruik moet maken, dan het goede inzicht dat bij het ontwerp van het nieuwe gebouw van het Scheepvaart enTransport College Rotterdam aan de Lloydstraat 300 dat er zo iets als springvloed bestaat in de Waal, gevolg een grote overstroming en schade. Ja? of zijn het allemaal maar verzinsels?
|
Antwoord webmaster: |
ik snap vrij weinig van je vrij warrige verhaal dat bovendien ook helemaal geen reactie is op het bericht van rob troost (alleen gaat dat ook over de bouw van het nieuwe statin). assemblage moet an ook wel mogelijk zijn, maar dan moet je een heel ander ontwerp gaan maken. op het huidige ontwerp lijkt assemblage mij niet echt tot de mogelijkheden behoren. |
R. Troost | 4 mei 2012 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Ik was vanochtend op Rotrterdam Centraal en de kap van de sationshal is geplaatst. Deze heeft nu al als bijnaam taartpunt door zijn bijzondere vorm. Tijdelijk zijn de tramhaltes verplaatst naar de Weena t.o.v het kantoor van Nationale Nederlanden. Verder wil je van de Weena naar de andere kant bij het Groothandelsgebouw moet je nu eerst via de hal van het metrostastion en de hal van het stationsgebouw. En daarna ben je aan de kant van het Groothandelsgebouw. En voor terug geldt dezelfde looproute. Je loopt letterlijk en figuurlijk door de verschillende bouwgedeeltes. |
Antwoord webmaster: |
ja die kap staat er al vrij lang. ik kom er vijf keer per week en er zijn al diverse foto's van op mijn site verschenen. |
Arjan Krabbenbos | 10 feb 2012 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Het "knutselprogramma" van de verbouwing is nu in de voorlaatste fase beland. Momenteel zijn ze nu al met ronde 5 bezig, die op 29 juli 2012 voltooid moet zijn. Er wordt nu driftig korte metten gemaakt met de oudste perronkap (uit 1955!!!) die met de dag meer geschiedenis wordt. In verband met deze actie, werd door de Metrokrant een actie op touw gezet om lezers van deze gratis krant een stukje van het oude Centraal mee te geven. Deze moesten gisterenmorgen ( donderdag 9 februari 2012) bewapend zijn met een Metro-krant om 1030 uur en bij spoor 13/14 op de voetbrug zich melden. Men kon zo een stukje van deze voormalige perronkap krijgen als blijvende herinnering aan het oude station. Het nieuwe station wordt ook steeds zichtbaarder; Een Hema en de Kiosk zijn al in de nieuwbouw ( bij spoor 1) en ook de reusachtige ontvangsthal krijgt steeds meer vorm.Bovendien zijn ze onlangs begonnen aan de nieuwe ondergrondse fietsenstalling die voor het grote stationsgebouw gebouwd wordt. Als het allemaal nog volgens plan blijft gaan is Rotterdam Centraal eind 2013 helemaal af. |
Han Lefering | 22 aug 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Wichor,
GM Steenbergen was cst 1 klasse A met ster. In '35 eervol ontslagen onder toekenning van wachtgeld. |
Antwoord webmaster: |
is het steenbergen zonder 'van'? |
Arjan Krabbenbos | 12 aug 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
De afgelopen week is het project op de helft gekomen van de in de totaal 6 bouwrondes. Nu ronde 4 is gestart en de perronkap tussen de sporen 11 en 12 vervangen wordt, wordt de nieuwbouw steeds duidelijker zichtbaar. De betonbak voor de sporen 14/15 is op zijn definitieve plek geschoven en ook het metrostation krijgt steeds meer zijn uiteindelijke vorm. Randstadrail gaat per 22 augustus 2011 door de tweede tunnelbuis rijden en dan gaat de frequentie omhoog van een kwartierdienst naar om de 10 minuten. Per december 2011 kan men sporend per Randstadrail van/naar Den Haag,Berkel< Pijnacker van/naar Rotterdam Beurs (binnenstad/Koopgoot), Zuidplein en Slinge. Ook de enorme staalconstuctie voor de stationshal vordert rap. Lee Towers werkt zich in het zweet om al die stalen binten op de goede plaats te hijsen. Deze rusten tijdelijk op blaüwe steunpunten, waarop de "Patatpuntzak komt te rusten. |
Arjan Krabbenbos | 15 jul 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
De grote betonbak aan de Noord-of Blijdorpzijde wordt eind augustus/begin september in geschoven in de spoorbedding van de sporen 14 en 15. Het voormalige stationsgebouwtje daar is grotendeels afgebroken en ook de betonnen lift van spoor 15 (kopse kant) is afgebroken.
Bij de hoofdin/uitgang (stadszijde) vordert de enorme staalconstructie voor de enorme stationshal rap. De metalen liggers voor deze kap liggen tijdelijk op blauwe steunpunten, die in een latere fase weer worden afgebroken. Bij de "Lee Towers"-kraan en het tijdelijk blauwe gebouw bij het onoverkapte spoor 1 gedeelte), ziet men de planning van de stationshalconstructie staan. Het bussttation bij het Groothandelsgebouw wordt medio augustus voor de RET in gebruik genomen, de touringcars verhuizen naar het Weena. Ook Burger King is verplaatst: Deze zit nu in het tijdelijke stationsgebouw bij spoor 1 naast Ticket en Services op de plek van de voormalige Kiosk. |
Harry | 10 jul 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Stationsanecdote: Begin-midden jaren '70 van de vorige eeuw stond daar een opslaghok in de fik. Dat ding stond achteraan ergens op een ver perron, dus de brandweer was er niet zo snel bij. Het manco werd gecompenseerd door een leuk schouwspel, het brengt wat leven in de brouwerij. De mensen van Post T (waaronder mijn vader als rangeerdienstleider)vermaakten zich prima, hoewel ze zich zorgen maakten om de daar aanwezige voorraad koffie. Nadat de brand uiteindelijk geblust werd, was het tijd om de schade op te nemen. Zoals te verwachten was alles verloren gegaan (ook de koffie) behalve een enorme voorraad blikken. Hulpvaardige spoorhazen trachtten die te 'redden' maar niet iedereen had zulke vuurvaste handen... Het moet een hilarisch tafereel geweest zijn. Dus op verzoek van de aanwezigen richtte de brandweer zich op het nablussen van die blikken. De buit werd verdeeld, en zo kon het komen dat mijn pa met een enorme hoeveelheid blikvoer thuiskwam. Alleen jammer dat alle etiketten eraf waren gegaan. Het was dus per keer een verrassing wat er tevoorschijn kwam. Na verloop van tijd bleek mijn vader hoog gescoord te hebben in de segmenten tomatensoep en appelmoes. Wat er in sommige blikken zat is nooit bekend geworden. Vanaf het moment dat mijn ma de opener erin zette, spoot er een bruin/zwart achtige massa uit de verpakking tegen het plafond van de keuken. Het had weinig zin dat na te gaan. Al met al hebben nogal wat gezinnen zich wekenlang kostelijk vermaakt met het NS-verrassingspakket :P |
Helen | 29 mrt 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Toch leuk om de foto's weer eens terug te zien. Ik besef me dat ik sommige dingen (zoals voorkant stationsplein) van het vorige station best slecht herinner. Daarentegen de stationshal en achterkant wel duidelijk.
Hoe we vroeger als ukkies daar rondliepen en later als feestende pubers in de stationshal wachten tot het eerste ov weer ging rijden. Jammer dat je nu geen warme hal hebt.
Wel zie je nu eindelijk wat verandering in het station zelf, dat het groot wordt. Alleen nog wachten tot de eeuwig-te krappe stationstunnel een brede gang wordt. |
Antwoord webmaster: |
ik kom er zelf ook bijna dagelijks, ik werk in rotterdam. dus ik kan het zelf ook goed volgen. ik ben erg benieuwd hoe mooi het wordt. |
Arjan Krabbenbos | 25 mrt 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Naast spoor 1 ( het nu nog overkaploze gedeelte), nabij de voetbrug en bij het blauwe noodstationsgebouw worden thans heipalen geslagen voor een inmense bouwkraan. Deze wordt in april 2011 in acht delen opgebouwd en zal vanaf mei dit jaar een jaar aan het werk zijn voor het definitieve stationsgebouw. Deze kraan is gedoopt in "Lee Towers", genoemd naar de nu 65 jarige zanger, Feyenoorder en ex krandrijver. Nog even en dan hangen in de Lee Towers-bouwkraan de teksten: I'll see it clearly now the rain is gone of You"ll never walk alone!!!!!!!! |
Arjan Krabbenbos | 15 mrt 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Donderdag 17 maart 2011 start de opbouw van een heuse bouwkraan die het imposante driehoeksstationsgebouw of de "Patatpuntzak" aan de Centrumzijde gaat bouwen. De bouw start in mei 2011 en moet dan over een jaar klaar zijn. De elementen voor dit metalen gebouw met houten kapconstructie komen uit Belgie en worden per vrachtwagen getransporteerd naar Rotterdam.
Aan de achterzijde ( Noord-of Blijdorpzijde) vordert de bouw bij de in aanbouwzijnde verbrede reizigerspasssage gestaag. Het perron (spoor15) is op dit gedeelte daarom al eerder gesloopt, links hiervan ziet men nog een klein gedeelte van het oude stationsgebouw en is de betonnen lift nog te zien. Alleen het uiterst rechter perrongedeelte van spoor 15 ( met kap gebouwd in 1987 en op de leest geschoeid van de oudere en steeds zeldzamer wordende perronkappen uit 1957 is nog over. De Balkenenden-overkapping over de sporen 4 t/m 6 is als eerste gereed en zijn er nieuwe staanders op het onlangs gesloopte perron 8/9 geplaatst als 2de deel van de modernisering. Eind maart komt het TV-programma "Rotterdam Centraal" weer op de lokale zender Rijnmond. Hier wordt iedere week en in periodes van (13 afleveringen) dit gigantische ombouwprojekt informatie gegeven over de vernieuwing van dit complexe stationsgebied. |
Carol Wolter | 1 mrt 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
I wish someone could please help me. It's important. My mother, Marion, travelled from Hamburg to Rotterdam on March 17, 1955. From there she went to Rotterdam's port to take Groote Beer to Canada. CAN ANYONE PLEASE TELL ME (1) WHICH TRAIN SHE TOOK FROM HAMBURG TO ROTTERDAM? (2)Was there a transfer or did train go directly to port? (3)What was the name of the train? (4)Did it have windows, heat, vinyl seats etc.? (5) WAS ROTTERDAM CENTRAAL BUILT BY MARCH 17, 1955?
Please, I would be so grateful if anyone could help me. I have no family left - everyone has gone and now I am ill. I am trying to write a memoir to my two children who never met their Oma.
Thank you with all my heart. God bless you indeed! |
Antwoord webmaster: |
I don't know the train schedules from hamburg to rotterdam in 1955, but i found a picture of groote beer on this website, using 'Zoek in de beeldbank' search for SFA001012397 and you will find it too. If you search for 'emigranten' you will find more pictures of boats leaving port with migrants. Here's also a picture of the boat leaving rotterdam.
The transfer was from HAL Holland Amerika Lijn, the building of the organisation is still there, nowadays named Hotel New York. the train did not go to port if boats left from rotterdam harbour, these ships left from wilhelminakade. She probably arrived by train on Rotterdam DP (I added this comment to that station, which was largely demolished in the 2nd WW, but was still in use at that time, as Rotterdam Central station was being built). She will have used a tram to get there, that will have been an Allan type tram car. the international trains had, i assume, lots of luxuries. i think there was only first and second class, but i'm not sure. it did of course have windows, heating en confortable seats. |
Heimen Stoffels | 22 dec 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Waar stond "D.P." eigenlijk voor? |
Antwoord webmaster: |
Delftse Poort, een van de oude stadspoorten van de stad. die volgens mij in de oorlog gebombardeerd is. |
arjan krabbenbos | 11 okt 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Vandaag las ik op teletekst van de lokale tv-zender Rijnmond TV dat de eerste Balken- endes voor de nieuwe perronkap zijn geplaatst. Deze liggen over de perrons 2 en 3 (sporen 4/ 5/6). Behalve de Balken- endes komt er een grote glazen kap over alle sporen heen, die tenslote wordt afgewerkt met zonnepanelen( Er komen ook zonnepanelen te Utrecht Centraal). |
Arjan Krabbenbos | 27 sep 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Rotterdam Centraal is vanaf 17 augustus 2010 bereikbaar met de vernieuwde Randstadrail van/naar Pijnacker en Den Haag Centraal via de nieuwe boortunnel. Het lightrailspoor is enorm populair geworden en vele nieuwe reizigers ontdekken het nieuwe reizen hiermee. Omdat dit project grotendeels is afgerond zal er vanaf oktober 2010 de tentoonstelling over dit railproject verleden tijd zijn in het Infracentrum aan het Weena. Wel blijft er informatie over Rotterdam Centraal en komt er een expositie over het Central District rondom het nieuwe Centraal Station.In oktober komt er ook weer voor een periode van 13 weken op TV Rijnmond wekelijks het programma over Rotterdam Centraal. |
kees | 26 aug 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
geachte heer
kunt u mij misschien helpen aan betere foto's van het rotterdam DP station het 2de stations gebouw ?
En ook ben ik opzoek naar een duidelijke foto van het station rotterdam Maas van het stationsgebouwe
mvg |
Antwoord webmaster: |
als ze niet hier op de site staan heb ik ze niet. alles wat ik heb staat hier. |
Arjan Krabbenbos | 18 jul 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
De nieuwe Randstadrail gaat op 16 AUGUSTUS 2010 via de boortunnel van/ naar het Centraal Station , hetzij enkelspoor rijdend. Vanaf komend jaar wordt ook het tweede en laatste spoor ingebruik genomen door de boortunnel en gaat Randstadrail via de bestaande metrolijn D via Beurs,Zuidplein en Slinge vv. Dus wilt u Rotterdam nog bekijken via het betonnen spoorviaduct en een foto maken van de lelijkste spoorhalte Hofplein,haast u. Op 15 augustus 2010 komt hier definnitief een eind aan, dan valt het doek voor het tweede luchtspoor in Rotterdam. |
Arjan Krabbenbos | 8 jun 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Het proefbedrijf van de nieuwe Randstadraillijn E van/naar Rotterdam Centraal via de nieuwe boortunnel richting Pijnacker en Den Haag Centraal is sinds gisteren ( 7 juni 2010) omgezet in een testbedrijf. Dit laatste houdt in rijden zonder reizigers in een normale dienstregeling, bij een proefbedrijf wordt ook nog zonder passagiers gereden maar nog zonder dienstregeling. Het traject zal voor reizigers officieel geopend worden op 17 augustus 2010 tegenstelling tot wat ik eerder schreef eind agustus 2010.
Voor wie het bovengrondse Hofpleinviaduct wil berijden haast u op 16 augustus 2010 is het definitief de laatste exploitatiedag van/naar station Rotterdam Hofplein. Dan komt er echt een einde aan dit historische baanvak welke ooit de aftrap was van electificatie vaan het Nederlands spoorwegnet. ( in 1908)
Eind 2011 wordt deze Randstadraillijn doorgetrokken via het huidige metrospoor van lijn D tot aan station Slinge via de stations Beurs en Zuidplein. |
Arjan Krabbenbos | 21 mei 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Station Rotterdam Centraal nu nog een grote bouwwerf tot begin 2013 waar volop gebouwd en gesloopt wordt, wordt binnenkort nog beter bereikbaar.
|
Antwoord webmaster: |
het tweede stukje past beter bij station rotterdam hofplein. ik zal het daar ook opnemen. |
arjankrabbenbos | 23 mrt 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
anaf 21 februari 2010 is men gestart met de bouw van de nieuwe OV-Terminal die eind 2012/begin 2013 af moet zijn. Als eerste heeft men de schhaar in de perronkap over spoor 3/4 gezet die nagenoeg thans gehel verdwenen is. In 6 rondes werkt men steeds een perron af wat na afbraak gelijk gerenoveerd wordt en delen van de nieuwe inmense kap wordt aangelegd. Ook is men bezig met de afbraak van het Noordzijde gebouw waar ooit de fietsenstalling zat en een Wizzl. Bij de Koniak eettent tegenover deze voormalige stationstoegang krijgt men een mooi beeld van de veranderende situatie.Het gaat nu echt in een rap tempo,dus als je nog iets wilt meepikken van het oude station haast je dan.Straks is het verdwenen en begint er een nieuw tijdperk........ |
Gertjan Stamer | 26 feb 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Per 21 Februari 2010 start ronde 1-sloop van perronoverkapping en goederenlift en kiosk en verbreden van trappartij enz,er staat ons nog heel wat te wachten-alles gereed voorjaar 2013 volgens de enorme poster bij tijdelijke station.Sloopmachines knabbelen en grijpen in de klassieke en unieke halfronde perronkap van spoor 3/4...ook sloop van de noordzijde(vml Wizzl)gebouw.Sloop hoofdgebouw was al een hartverzakking waard...nu dus perronkappen aan de beurt en voel me flink misselijk...wat ZONDE! |
Han Lefering | 22 feb 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
De uitgangscontrole werd in 1968 als proef opgeheven. Het is stilzwijgend definitief geworden. De ingangscontrole is voor 1965 al opgeheven. Op kleine stations verrichtte de medewerker die de kaartjes verkocht ook vaak de uitgangscontrole! |
Gertjan Stamer | 21 feb 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Enkele feiten...opheffing ingangscontrole perrons per 1 December 1968.In zomer 1980 start men met inbouwen opgaande roltrappen naar de perrons.In 1987 opent men het 7e perron met overkapping in de stijl van de andere fraaie overkappingen.CS wordt Rotterdam Centraal genoemd per 28 Mei 2000.Talloze verbouwingen in de hal,te veel om op te noemen en desastreus voor de openheid en overzichtelijkheid van dit ooit zo fraaie stationsgebouw.Het blauwe noodstation aan het Weena opent in Juli 2007 en tevens inloopkiosk aan Provenierssingelzijde,de fietstunnel is dan de reizigerstunnel en dus opgewaardeerd totdat de originele perrontunnel is verbreed.In het Groothandelsgebouw aan Weena-zijde is een Railinfracentrum ingericht,aldaar maquette van het nieuwe stationsgebouw en de de nieuwe perronoverkapping,open per 21 Juni 2001.Hier geeft men ook rondleiding die leidt tot hoog in het Groothandelsgebouw en vanaf die hoge plek is uitstekend te zien hoe de sloop langzaamaan overgaat in nieuwbouw!!!Leerzaam en boeiend beleefd Januari 2008. |
Arjan Krabbenbos | 15 jan 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
De oude voetgangerstunnel wordt verbreed en dat is momenteel goed te zien. Er staatn her en der sloopmachines in en rond de voorkant van het voormalige hoofdgebouw. Het leuke is dat de funderingspalen aan deze kant zijn blootgelegd en dat de bouw/sloopmachines in het niet verdwijen bij die funderingspalen. Aan de Noordkant van het station staat ook rond dit stuk van het stationscomplex een groot hek.De oude rijwielstalling heeft een tijdelijk onderkomen gevonden aan de kant van de spoorwegpolitie.Dus dit stationsgebouw met de letters ROTTERDAM CS erop zullen binnenkort ook ten prooi zijn gevallen aan de slooopkogel. Vanaf maart zijn er weer wekelijkse programma"s te zien bij Rijnmond TV of op internet bij: www.rotterdamcentraal.nl over de toekomstige stationssituatie. |
Elvira de Kraag | 26 feb 2009 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Wie zou iets kunnen vertellen over de vierkante figuren die in de gevel van het oude station waren verwerkt (zie bijvoorbeeld afbeelding 2)? Ik ben hier bijzonder in geinteresseerd! Van wie is het ontwerp, wat is de achtergrond, zit er een verhaal achter? Ik laat op dit moment nieuwe kozijnen maken voor mijn woning achter het CS, en deze figuren gebruik ik in het ontwerp dat in de bovenlichten wordt gezandstraald, samen met de nieuwe stijlkenmerken van het toekomstige station, de Y-vormige pilaren. Dit als een soort hommage aan het oude en een welkom aan het nieuwe station. En natuurlijk omdat het nu eenmaal de STATIONssingel is...
Ik hoop dat iemand iets kan vertellen? Bedankt alvast! |
Antwoord webmaster: |
Ik heb het op deze pagina geplaatst, omdat hier meer bezoekers komen dan alleen bij afbeelding 2. wellicht dat men je kan helpen. succes met dit leuke initiatief. heb je het bij het utrechts archief nagevraagd? je kunt ze bereiken via www.hetutrechtsarchief.nl. Zij hebben de oude spoor archieven in huis, dus kunnen je misschien wel meer vertellen hierover. |
Marcel | 21 feb 2009 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Hier staat dat dit station geopend is in 1847. Dit lijkt mij niet juist. Station DP is uit 1847. Het station CS lijkt mij meer uit 1957, tevens het jaar dat station DP is gesloten. |
Antwoord webmaster: |
ok ik heb het gewijzigd. heb het jaartal 1957 toegevoegd bij dp als sluitjaar en cs als openingsjaar. weelicht dat iemand de preciese datum weet? ik kan me ook voorstellen dat het geleidelijk is gebeurd, dat sommige treinen nog vertrokken van dp en andere al van cs? |
Frank Vester | 17 jan 2008 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Rotterdam Centraal
Oud centraal waar ik vertrok
Sporend naar mijn lief
Spiedend naar de grote klok
Broedend op een liefdesbrief
Jazeker heb ik haar gevonden
Onze harten kloppen door
Maar dit station, o eeuwig zonde
Waar ik begon is nu dood spoor
De klok stopte met tikken
Na de bypass, zak en as
Geen perron nul om af te kicken
Nooit meer zoals ’t was
www.frankvester.nl
|
seinhuis | 16 jan 2008 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Volgens nu.nl zijn ze vandaag begongen met het slopen van het oude stationsgebouw. |
Antwoord webmaster: |
dank, ik heb het artikel overgenomen. |
seinhuis | 8 jan 2008 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Ook ik vind het jammer dat dit station word gesloopt. Ik vind dat dit niet nodig was, kijk maar eens naar station Antwerpen waar ze onder het oude station een hele nieuwe station hebben gemaakt, zonder het oude station te slopen.
Zoiets hadden ze ook hier kunnen doen (vind ik). |
Antwoord webmaster: |
van de monumentale status van het station van antwerpen is natuurlijk iedereen overtuigd, dat zou (nu in elk geval) niemand in zijn hoofd halen om te slopen. ik denk dat dat met station rotterdam wat anders ligt. |
seinhuis | 8 jan 2008 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Waneer word het oude stationsgebouw gesloopt? |
Antwoord webmaster: |
ik weet het niet. iemand anders? |
Marco | 8 jan 2008 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Voor de inwoners van Rotterdam zal het "oude" (lees: net gesloten) station een andere beleving hebben dan voor mij.
Persoonlijk vind ik de echt oude stations uit de 19e eeuw (Nijmegen II, Avenhorn, Meerlo-Tienray, Valkenburg) veel mooier. Dit vanuit een romantisch oogpunt. Zelfs de retirade van Avenhorn vind ik mooier dan het huidige station Nijmegen. Maar dat is dan ook in mijn ogen een uniek gebouwtje. |
Antwoord webmaster: |
ik ben dezelfde mening toegedaan. Maar schoonheid is een moeilijk begrip. Een monument hoeft bovendien niet mooi te zijn. Die retirade in Avenhorn is inderdaad prachtig, een heel schattig woonhuisje geworden idyllisch in de bossen gelegen. |
Marianne | 12 dec 2007 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Het station rotterdam centraal is prachtig. Een fantastisch ontwerp! Verschrikkelijk dat het niet op de monumentenlijst van Ronald Plasterk komt maar dat het zelfs tegen de grond gaat. Het groothandelsgebouw staat wel op de lijst. Ook mag het oude postkantoor aan de andere kant van het station blijven bestaan. Het wordt zelfs gerenoveerd. Dit is een uniek stukje naoorlogs Rotterdam. Onvoorstelbaar wat de gemeente met het Rotterdamse erfgoed doet! |
Victor | 7 nov 2007 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
In de jaren na de oorlog waren er twee architecten werkzaam voor NS: van Ravesteyn en Schelling. Er was bepaald dat Van Ravesteyn de stations zou ontwerpen grofweg ten zuiden van de lijn Den Haag-Arnhem en Schelling daarboven. Aanvankelijk had Van R. voor Rotterdam een typisch Van Ravesteyniaans ontwerp bedacht: met veel krullen en tierlantijnen, maar de gemeente Rotterdam bedong een veel 'strakker'ontwerp, dus in zoverre had de gemeente nog wel aardig wat invloed op het ontwerp. |
Antwoord webmaster: |
ha victor, ik dacht al dat jij hier wel meer over kon vertellen. hartelijk dank. |
Leonie | 6 nov 2007 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Waarom koos de gemeente Rotterdam in de jaren '40 voor de architect S. van Ravesteyn voor de bouw van het nieuwe Centraal Station te Rotterdam? |
Antwoord webmaster: |
het was niet zozeer de gemeente als wel de spoorwegen die deze architect aanstelden. iemand anders nog aanvullingen hierop? |
Glenn | 6 okt 2007 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Hoe zag Rotterdam CS eruit VOOR de oorlog..??? zelfde als Amsterdam CS..?? |
Antwoord webmaster: |
Nee, Amsterdam is natuurlijk meer een eenmalig ontwerp. Voor vooroorlogse foto's van Rotterdam moet je kijken bij Rotterdam DP. |
anoniem | 5 okt 2007 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
is van dit station nog wat terug te vinden??? |
Antwoord webmaster: |
volgens mij niet, helemaal met de nieuwe plannen. |
Chaim Caran | 1 okt 2007 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
ik wil graag een algemene opmerking kwijt over het station Rotterdam CS.
Ik beschouw het als een zeer groot cultuur historisch en bouwkundig verlies
dat Rotterdam CS tegen de vlakte gaat. De vorm van het station , tezamen met
de vorm van het stationsplein, niet rond, niet ovaal, geen super ellips maar
uiterst fraai gebogen , prachtig van verhoudingen tussen breedte en lengte
van het plein , het verloop van de tramlijnen er op was naar mijn mening
van een nagenoeg ongekende schoonheid voor stationsomgevingen. Ik ken geen
ander station dat je het gevoel gaf zo hartelijk ontvangen te worden, door
die gebogen vorm. Het was voor mij een voorbeeld van na oorlogse
optimistisch functionele architectuur , van een zeer goed doordachte
originaliteit . Het is mij een raadsel , wonend in het buitenland , dat
Monumentenzorg , bond Heemschut en dergelijke organisaties geen acties
hebben ondernomen het station ( althans de voorgevel) en het stationsplein
te redden. In de tweede wereldoorlog heeft Rotterdam veel verloren niet door
eigen schuld , maar hier gaat beslist iets heel bijzonders door eigen
besluiten verloren. Goed dat er virtueel / digitaal nog wat bewaard wordt.
Ik zou graag nog eens een soort luchtfoto/ overzichtsfoto zien bij uw
verzameling van het hele plein vol met moderne trams. Misschien kan verder
een model van het station aan Madurodam geschonken worden. Of misschien moet
Rotterdam zelf een soort Madurodam gaan bouwen waarin te zien is alles wat
aan bijzondere architectuur verloren is gegaan, al dan niet gepland.
Eilat, Israel
ir. Chaim Caran
|
René van der Bie | 20 apr 2007 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Aan deze stationsgebouw heeft mijn in 1973 overleden opa, de heer J.C.Willemse als legger van marmer daar aan de bouw meegeholpen.
Hij was toen in dienst bij de Rotterdamsche Marmer Industrie.
Zelf ben ik er dikwijls bij dit station geweest als ergens met de trein ergens naar moest, veel al naar Utrecht CS.
Laatst ben ik nog verleden jaar in september er door heen gelopen.
Zelf vind ik het harstikke jammer dat dit stationsgebouw uit 1957 tegen de vlakte het zal voor mij wel wennen zijn als er trouwens het nieuwe stationsgebouw er staat.
Overigens de foto´s van begin jaren ´50 kloppen de jaartallen niet, want in die tijd stond nog de restanten van het Station D.P. |
anoniem | 22 jul 2004 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
met de bouw van Rotterdam Centraal, werd dit station uit de dienstregeling genomen |